Gå til innhold

Snart 16 åri g sitter å røyker på rommet sitt og det er fult av søppel og matrester..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det innafor å skru av døren så han ikke kan ha rommet sitt sånn? Pluss rydde til han selv begynner å gjøre det? Er helt uaktuelt å la han ødelegge rommet med røyking men vet ikke hva jeg skal gjøre lengere!

Anonymkode: 81528...e02

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette gikk feil for mange år siden. Vanskelig å reparere nå.

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du aksepterer slikt, og attpåtil "rydder til han begynner å gjøre det selv", er han nok allerede ganske ødelagt av bortskjemhet. Du skulle begynt å sette grenser for MANGE år siden. 

Anonymkode: 48a27...345

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Røyker? Trodde jeg hadde kommet over en tråd fra 90/tidlig 2000-tallet. Er vel ingen 16-åringer som røyker nå? Selv om y2K er in igjen. 

Anonymkode: 89d18...4cc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Røyking inne er jo bare å slå ned på asap. Hadde vært forbudt her.

Anonymkode: 5cede...34a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det innafor å skru av døren så han ikke kan ha rommet sitt sånn? Pluss rydde til han selv begynner å gjøre det? Er helt uaktuelt å la han ødelegge rommet med røyking men vet ikke hva jeg skal gjøre lengere!

Hadde min sønn røyket inne, hadde han blitt kastet ut. 

Mitt hus, mine regler! Et sted går grensa. 

Anonymkode: 3d3a2...a92

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ingen med hodet på rette plassen sitter inne, i foreldrenes hus, og røyker.

Ta døra er ikke greit, men å gi beskjed om å rydde, og røyke ute er greit. Hvor får hen røyk i fra? 18. års aldersgrense, så røyken kan du ta ifra hen. 

Anonymkode: c008f...dfb

• Liker 4
Skrevet

Røyke inne? Her er det noe som har gått helt over styr når det i det hele tatt tillates å røyke, uansett hvor det foregår. 

Rotet er et minimalt problem i den sammenhengen, sånn er "alle" tenåringsgutter. Røykingen derimot - har ikke ord for hvor uaktuelt det hadde vært.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du ser jo nå resultatet av ditt eget verk. For sent å sette grenser nå når du tydeligvis har hatt fri barneoppdragelse. 

Anonymkode: 5400c...2d6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men hadde tatt røyken og pengene hans først. Og hva får deg til å tro at hvis du rydder etter han, så vil han på et magisk vis plutselig begynne å rydde selv?? 

Mobil og internett hadde blitt neste på listen som hadde blitt fjernet. Fysiske ting på rommet kunne også ha blitt borte om ungen ikke hadde klart å holde det ryddig selv. Døra hadde blitt fjernet om jeg hadde trodd den hadde vært i fare for å bli skadet. Men da hadde også politet blitt kontaktet for da hadde jeg også fryktet min egen fysiske helse. 

Anonymkode: 7dd42...690

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange verdensmestre her i barne oppdragelse. Kan gå faen for enkelte selv Om de kommer fra de beste familier. 
Enkelte har bare galskapen i seg. 

Anonymkode: 48270...00d

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Veldig mange verdensmestre her i barne oppdragelse. Kan gå faen for enkelte selv Om de kommer fra de beste familier. 
Enkelte har bare galskapen i seg. 

Anonymkode: 48270...00d

Det er riktig. Og de flytter gjerne ut, hvis foreldre setter ned foten. Kommet over flere som er fra stabile gode hjem, der søsken er A4 med jobb og familie, mens de flyter rundt, bor på sofaer, eller gata, og har gjort det fra 15-16 års alder. Men ikke lett å ha dem hjemme heller, når de ikke klarer å tilpasse seg. 

Anonymkode: 92557...180

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men hadde tatt røyken og pengene hans først. Og hva får deg til å tro at hvis du rydder etter han, så vil han på et magisk vis plutselig begynne å rydde selv?? 

Mobil og internett hadde blitt neste på listen som hadde blitt fjernet. Fysiske ting på rommet kunne også ha blitt borte om ungen ikke hadde klart å holde det ryddig selv. Døra hadde blitt fjernet om jeg hadde trodd den hadde vært i fare for å bli skadet. Men da hadde også politet blitt kontaktet for da hadde jeg også fryktet min egen fysiske helse. 

Anonymkode: 7dd42...690

Han vil ikke jeg skal gå inn på rommet hans eller gå gjennom tingene. Jeg tar fra han røyk og snus. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hadde min sønn røyket inne, hadde han blitt kastet ut. 

Mitt hus, mine regler! Et sted går grensa. 

Ville du gitt opp ditt eget barn? Røyke inne så da er det rett på institusjon eller greie seg selv?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Si at han ikke får lov til å røyke? Og nei, ikke bare inne, men i det hele tatt.

Anonymkode: f253b...bc2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ingen med hodet på rette plassen sitter inne, i foreldrenes hus, og røyker.

Ta døra er ikke greit, men å gi beskjed om å rydde, og røyke ute er greit. Hvor får hen røyk i fra? 18. års aldersgrense, så røyken kan du ta ifra hen. 

Anonymkode: c008f...dfb

Får ikke ukelønn eller penger fra meg. Så bekymrer meg hvor han får penger til røyk og snus osv... jeg tar fra han det jeg får tak i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Be om hjelp! Benytt deg av helsetilbudet i kommunen din, de kan gi deg råd og veiledning. Bufdir tilbyr blant annet foreldreveiledningsprogrammert Tuning into Teens: https://www.bufdir.no/fagstotte/barnevern-oppvekst/foreldrestotte/foreldrestottende-tiltak/tint/

Anonymkode: 92557...180

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du løser noe som helst ved å skru av døra. Det vil bare bli en stor konflikt og mere avstand. Men dere har helt klart bruk for å nærme dere hverandre, snakke om hvordan dere skal være som familie, om hvordan dere ønsker at hjemmet deres skal være og hvilke grenser han skal ha inntil han flytter hjemmefra. Hvis det er vanskelig å ta den snakken på en god måte nå, ville jeg bedt om hjelp. Fra skole, kommune eller andre fagfolk. Han skal ikke være likeglad når du sier at han ikke får lov til å røyke. Da må du endre noe. Og det kan kun komme fra deg - han er ikke i stand til å tenke særlig godt nå. Håper du får god hjelp! 🙏

Anonymkode: 8196e...718

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ville du gitt opp ditt eget barn? Røyke inne så da er det rett på institusjon eller greie seg selv?

Hvis han etter utallige beskjeder om at det ikke er lov å røyke inne, hadde han fått valget, bo hjemme og røyk ute eller flytt ut og stå på egne bein. 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...