AnonymBruker Skrevet 25. mai #1 Skrevet 25. mai Når vi går tur sammen og kona holder i båndet så bjeffer vår hund stadig vekk, på vakt for alt. Så fort jeg overtar båndet forsvinner bjeffingen, hunden tar heller kontakt med meg. Jeg krever/oppmuntrer oftere til kontakt enn kona. Argumentet med at bjeffingen opphører med meg er rett og slett at jeg er mann mener hun. HÆ.. ? Jeg kjøper ikke dette som isolert forklaring, gjør dere? (Tispe på 3 år dette.) ...ikke kona altså😂 Anonymkode: 5edf9...3de 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #2 Skrevet 25. mai Det kan stemme det. Menn har ofte et mer dominerende kroppsspråk og væremåte enn kvinner. Anonymkode: e3020...3a2 2 1
Gliffy Skrevet 25. mai #3 Skrevet 25. mai Jeg har mer trua på at det har sammenheng med at du har mer kontakt med hunden. Ikke rart den føler seg tryggere med deg da 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #4 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kan stemme det. Menn har ofte et mer dominerende kroppsspråk og væremåte enn kvinner. Anonymkode: e3020...3a2 Dominanse har ingenting med det å gjøre. Kanskje han utstråler mer selvtillit og trygghet som person, men Ts sier at han har jobbet mer med kontakt enn kona, så svaret ligger sannsynligvis der. Anonymkode: f9f7f...0ce 6 1
Lille39 Skrevet 25. mai #5 Skrevet 25. mai Nei har ingenting med at du er mann. Set har med at hun er usikker og du er mer trygg når dere går tur. Hunden merker det gjennom båndet. 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #6 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dominanse har ingenting med det å gjøre. Kanskje han utstråler mer selvtillit og trygghet som person, men Ts sier at han har jobbet mer med kontakt enn kona, så svaret ligger sannsynligvis der. Anonymkode: f9f7f...0ce Dominanse er nødvendigvis ikke det samme som dominerende kroppsspråk. Menn har ofte et annet kroppsspråk enn kvinner. Det ser man bare på hvor mange hunder som ikke liker menn, uten at det egentlig er en grunn til det. Hunder som er engstelige kan føle at menns kroppspråk er mer truende enn kvinners. TS skriver alt for lite til at noen av oss kan si hva som er årsaken. Jeg svarer at det kan være en årsak, siden TS tydeligvis ikke er klar over forskjellen på menn og kvinners kroppspråk. Anonymkode: e3020...3a2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #7 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kan stemme det. Menn har ofte et mer dominerende kroppsspråk og væremåte enn kvinner. Anonymkode: e3020...3a2 Det der er nok mest mannlig ønsketenkning. Og å få kvinner til å bli med på den tankegangen der gjør det jo mye lettere å kontrollere de, så enkelte menn lærer opp kvinnene sine til å tro på slikt også... Hunder responderer i liten grad på det vi mennesker tenker på som "dominans". I TS sitt tilfelle handler nok enkelt og greit om at han har jobbet mer med hunden, og derfor har et tettere bånd til den. Den føler seg tryggere og slapper av mer. Hvorfor den bjeffer overhodet er imidlertid umulig å si. Anonymkode: f095d...2d5 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #8 Skrevet 25. mai Dette er uavhengig av kjønn, det handler om hva du har gjort for å skape en relasjon til hunden som gjør at hunden oppfatter deg som trygg og at du har kontroll... og at din kone ikke har skapt samme relasjonen til hunden. Din kone må derfor legge ned en jobb for å skape en relasjon hvor tryggen oppfatter henne som en som har kontroll og som hunden kan stole på. Nå gjør den ikke det, og da varsler den din kone om ting den mener hun bør være oppmerksom på, dvs. hunden stoler ikke på at din kone er oppmerksom nok. Ett unntak fra dette er hvis din kone er gravid, da er den en del hunder som plutselig kan få for seg at den må ta ansvarsrollen. Har sett det med flere vennepar, hvor begge to har hatt samme gode forhold til hunden deres, hunden har oppført seg likt sammen med begge to. Men når kvinnene i disse forholdene har blitt gravide, da har hundene deres vært tussete, spesielt hvis de gikk uten sine menn. Det gikk som regel over først når barnet ikke lenger lå i bagvogn Anonymkode: 12437...bfc
AnonymBruker Skrevet 25. mai #9 Skrevet 25. mai Hunden skal beskytte kona, men driter i deg 🤣 Anonymkode: e5b06...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #10 Skrevet 25. mai I vår husholdning er det omvendt, og det er ikke fordi jeg er dominerende, men fordi jeg øver på kontakt hver gang vi er ute, og er avslappet i passering med andre hunder. Anonymkode: 0f9cb...b6d 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai #11 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hunden skal beskytte kona, men driter i deg 🤣 Anonymkode: e5b06...5d3 Ts her.. Det rare er at kona mener dette faktisk har med beskyttelsesbehov overfor henne å gjøre. Hunden føler altså ikke behovet i like stor grad til meg. Og hvis så, ja hvorfor? Anonymkode: 5edf9...3de
Gliffy Skrevet 26. mai #12 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ts her.. Det rare er at kona mener dette faktisk har med beskyttelsesbehov overfor henne å gjøre. Hunden føler altså ikke behovet i like stor grad til meg. Og hvis så, ja hvorfor? Anonymkode: 5edf9...3de Det kan nok dreie seg om trygghet, om ikke et beskyttelsesbehov av henne spesifikt. Hos oss er det motsatt, hunden vender seg mer mot meg (kvinnen) enn min samboer (mann). Vi har bedre kontakt ganske enkelt fordi jeg trener mer med hunden og kommuniserer mer. Samboer går mer tur i sin egen verden med hunden ved siden av. Da er det jo ikke så rart at hunden føler seg tryggere på tur med meg, vi er jo et team. Mens på tur med samboer må han finne ut av ting mer på egen hånd og da kan det jo bli mer bjeffing og sånne ting. 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #13 Skrevet 26. mai Gliffy skrev (25 minutter siden): Det kan nok dreie seg om trygghet, om ikke et beskyttelsesbehov av henne spesifikt. Hos oss er det motsatt, hunden vender seg mer mot meg (kvinnen) enn min samboer (mann). Vi har bedre kontakt ganske enkelt fordi jeg trener mer med hunden og kommuniserer mer. Samboer går mer tur i sin egen verden med hunden ved siden av. Da er det jo ikke så rart at hunden føler seg tryggere på tur med meg, vi er jo et team. Mens på tur med samboer må han finne ut av ting mer på egen hånd og da kan det jo bli mer bjeffing og sånne ting. Tidsmessig så har kona langt mer med hunden å gjøre enn meg. Turer i marka med venninner, med hunder etc.. Nå har hunden nylig blitt angrepet. Nær drept, hun er jo liten. Kan være noe frykt her, men heller ikke her er det like mye med meg som med kona. Når vi går sammen alle da er hun tilbake i bjeffe intensitet som det er med kona alene.. Anonymkode: 5edf9...3de
AnonymBruker Skrevet 26. mai #14 Skrevet 26. mai Hos oss er det omvendt, hundene er mer oppdragen med meg enn gubben, selv om han bruker mer tid på dem. Jeg er tydeligere og mer konsekvent i mine forventninger, og jeg tar mer ansvar i situasjoner. Han er mer den morsomme onkelen som leker med dem 🤣 Anonymkode: 68c71...0c2
AnonymBruker Skrevet 26. mai #15 Skrevet 26. mai Tror ikke det har noe med kjønn å gjøre. Noen av de mest reaktive hundene jeg har truffet på tur har vært med mannlig eier. Hos oss er hunden jevnt over lydig, men hører nok mest på meg. Jeg tilbringer mest tid med hunden, så det er naturlig at vi har et litt sterkere bånd. K44. Anonymkode: 02a03...205
AnonymBruker Skrevet 26. mai #16 Skrevet 26. mai Vår hanne varsler mere rundt meg enn mannen. Har god kontakt med hunden når vi går tur, bryr seg ikke om sykler, traktorer, gående osv, men han forteller om alle farene som er rundt meg. Mannen kan seile sin egen sjø virker det som. Anonymkode: eb960...6fa
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 26. mai #17 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tidsmessig så har kona langt mer med hunden å gjøre enn meg. Turer i marka med venninner, med hunder etc.. Nå har hunden nylig blitt angrepet. Nær drept, hun er jo liten. Kan være noe frykt her, men heller ikke her er det like mye med meg som med kona. Når vi går sammen alle da er hun tilbake i bjeffe intensitet som det er med kona alene.. Anonymkode: 5edf9...3de Hva mener du med at du krever kontakt? Hvem gikk tur med hunden da den ble angrepet?
AnonymBruker Skrevet 26. mai #18 Skrevet 26. mai VisningsnavnPÅKREVD skrev (4 timer siden): Hva mener du med at du krever kontakt? Hvem gikk tur med hunden da den ble angrepet? Jeg har noen kommandoer som hunder aner kommer til å dukke opp i forkant av situasjonen. Biler. Da er kommandoen vente, til også jeg blir ventende med hunden. Vi går løs sammen i dette rolige villastrøket. Uproblematisk. Hunden spiller veldig på lag og trives med det. Kona gikk sammen med en venninne når denne større hunden kom løs bort til de, og plutselig satt tenna i nakken på vår lille hund og filleristet den.. Hvordan den større hunden presenterte seg med signaler og kroppsspråk virker det ikke til at kona fikk med seg. Men hun reddet i alle fall livet på vår hund. Anonymkode: 5edf9...3de
AnonymBruker Skrevet 26. mai #19 Skrevet 26. mai VisningsnavnPÅKREVD skrev (4 timer siden): Hva mener du med at du krever kontakt? Hvem gikk tur med hunden da den ble angrepet? Jeg har noen kommandoer som hunder aner kommer til å dukke opp i forkant av situasjonen. Biler. Da er kommandoen vente, til også jeg blir ventende med hunden. Vi går løs sammen i dette rolige villastrøket. Uproblematisk. Hunden spiller veldig på lag og trives med det. Kona gikk sammen med en venninne når denne større hunden kom løs bort til de, og plutselig satt tenna i nakken på vår lille hund og filleristet den.. Hvordan den større hunden presenterte seg med signaler og kroppsspråk virker det ikke til at kona fikk med seg. Men hun reddet i alle fall livet på vår hund. Anonymkode: 5edf9...3de
LadyGrey Skrevet 26. mai #20 Skrevet 26. mai Det kan ha med relasjon å gjøre, stress, tidligere erfaringer på tur osv. Jeg er mer anspent enn min samboer og hunden min oppfører seg bedre på tur med samboeren min enn med meg. Hunden liker ikke fremmede og bjeffer en del når hun ser folk. Dette er en hund jeg har oppdratt og tatt med meg inn i forholdet, men allikevel er hunden mye flinkere med samboer 😅 Det er ikke slik at denne type atferd kommer av ikke-tydelig-lederskap, dominsanse osv osv, bare for å ha det sagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå