Gå til innhold

Om man mistenker lungebetennelse på barn 10-12 år, legevakt eller vente til fastlegen i morgen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har gått smitte av mykoplasma her de siste månedene. Virker som barnet har fått det denne uken. Vi trodde det var forkjølelse, men nå viser det seg at feberen ikke er borte, men er lav. Det er mye hoste, er hes, hodepine og sår hals. 

Vet ikke om legevakten kan utføre alle tester og gi noe allerede i dag? Hadde dere kontaktet legevakt i dag eller ventet på fastlege? 

Anonymkode: e0846...f82

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har barnet dårlig allmenntilstand? Høy feber? Virker i overkant slapp? Får barnet i seg mat og drikke? 

Anonymkode: bc46a...681

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er slapp,  men spiser og drikker litt. Derfor jeg ikke har ringt allerede,  men vurderer å vente til i morgen. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har gått smitte av mykoplasma her de siste månedene. Virker som barnet har fått det denne uken. Vi trodde det var forkjølelse, men nå viser det seg at feberen ikke er borte, men er lav. Det er mye hoste, er hes, hodepine og sår hals. 

Vet ikke om legevakten kan utføre alle tester og gi noe allerede i dag? Hadde dere kontaktet legevakt i dag eller ventet på fastlege? 

De fleste av landets legevakter krever at man ringer før man kommer. 
Det er fordi de skal gjøre en vurdering av behov for legevakt før man reiser inn, og om det kan vente til fastlege er på plass. 
Derfor ringer du legevakt 116 117 og forhører deg der om helsepersonells vurdering av barnets behov for legehjelp. 

Anonymkode: 88ac5...d77

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye bedre å ringe og høre enn å spørre her. De gir deg gode svar. Det er ikke slik at ringer du legevakten så må du komme til legevakten. De som jobber der kan svare på dine spm over telefon. 

Anonymkode: 6915a...530

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ringe 116 117 kan gi deg vurdering og de har også gjerne mulighet for å koble på på video. Vi har gjort det et par ganger og endt med at vi ikke behøvde å komme inn på legevakta, men fikk råd om hva vi kunne gjøre. 

Anonymkode: 35655...7c6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mykoplasmasmitte fører jo ikke alltid til lungebetennelse. Jeg og datteren min ble smittet av mykoplasma i jula. Jeg ble forkjølet med halsbetennelse jeg måtte ha antibiotika for sånn etter hvert, men var ikke syk med feber. 
Hos datteren min gikk det over til lungebetennelse, og hun hadde 40 i feber i flere dager. 

Anonymkode: 2da02...789

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvorfor vurderer dere lege for dette? 

Jeg har hostet i 5 uker og har ringt legekontoret, som ikke vil ta meg inn. Det er "bare" bronkitt så skal bare fortsette å spise ubrukelig honning fra apoteket... 

Anonymkode: 44b90...57d

Ved kraftig hoste så ska en ta kontakt for sjekk for kikhoste. Sønnen her gikk å hostet i 2 mnd før han kom til lege, fikk da kjeft vi ikke kom tidligere for da kunne han få antibiotika som hadde knekt det bedre. Gikk med hoste i nesten 12 mnd

Anonymkode: 6ce3e...ef7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ring legevakten og forklar helsetilstanden til barnet, få råd fra dem. Min tanke er at barnet mest sannsynlig vil foretrekke å være hjemme, fremfor å vente på legevakten i unødvendig lang tid. Om feberen er lav, og allmenntilstanden er tålelig ok, så kan det nok vente til i morgen. 

Anonymkode: 8ea1d...2c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På legevakta er det ikke feber de er mest opptatt av, men hvor rask pusten er. Så jeg ville telt antall pust i minuttet når ungen er i ro eller sover, og sammenliknet det med hva som er vanlig for aldersgruppen. Er det 10+ raskere enn grensa for hva som er vanlig, så ville jeg ringt legevakta uansett om feberen ellers er lav. Det kan tyde på enten kraftig infeksjon eller pusteproblemer, og det har alltid vært pusten (høy respirasjonsfrekvens)som har gjort at vi har måttet komme inn til legevakt eller sykehus med vårt (lille) barn

Anonymkode: 4995f...a76

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger.

veronica<3, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 13.18):

Hvordan er allmenntilstanden ellers? Er det tungt/vondt å puste?

Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger, og avsporing.

veronica<3, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...