Gå til innhold

Skal servere linsegryte til gjester - tips til tilbehør?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har intet belegg for å kunne du at ts sine venner helst liker kjøtt fordi du og dine venner gjør det.

Skjønner at du har behov for å skryte av hvilke restauranter du går på, men hva er poenget?

I min vennegjeng er det ikke slik at de fleste foretrekker kjøtt. 

For alt du vet, er det kun vegetarianere som kommer på besøk. 

Blir som å si at "de fleste foretrekker kjøttkaker med kålstuing og poteter" når noen ber om tips til en afrikansk rett..

Anonymkode: 81025...30c

Derfor skriver jeg det motsatte i innlegget du siterer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 21.46):

Jeg  er absolutt ikke redd for linser eller annen belgfrukt, men jeg kommer ikke bort i fra at linsegryte i min verden er veldig kjip mat. Jeg hadde blitt skuffet over å fått servert libsegryte i selskap, og hadde ønsket/foretrukket å spise meg mett på tilbehør.

Jeg synes det er direkte ekkelt å tygge på linser og bønner. Konsistensen er ekkel. Det kan være mye godt krydder og «futt» i en linsegryte, men dessverre har jeg aldri smakt en linsegryte jeg liker, nettopp fordi det er linser i den. Linsene ødelegger det som ellers kan være en ellers god gryte/smak. Erstatt linsene med kjøtt, så blir det straks mye hyggeligere/enklere/bedre å spise gryten.

Jeg er høflig og godt oppdratt, så selvfølgelig spiser jeg litt (Minst mulig), og sier med et smil at maten var god, men «jeg er dessverre mett/må komme meg inn i bunaden/litt uvel og klarer ikke spise så mye i dag» etc dersom jeg får servert linsegryte. Jeg kjenner for øvrig ingen som egentlig liker linsegryte og synes det er stas å spise, linsegryte er bare noe man dessverre må forholde seg til og akseptere som mat. Med unntak av noen få vegetarianere, selvfølgelig, men selv de vegetarianeren jeg kjenner blir skuffet når de får linsegryte fordi det finnes så mye god annet vegetarisk mat. Linser er ingen god erstatning for kjøtt. 

Anonymkode: bc6d5...092

Vi må eksistere i parallelle verdener. Linser er digg! Er du kresen som voksen? Det må være litt vanskelig og kjipt. Har noen venner som fortsatt er kresne, liker ikke den og den fisken, liker ikke sau, liker ikke sterk mat, liker ikke den og den frukten.  Også må de liksom skjule det og lide seg gjennom de fleste fellesmiddager som ikke er biff, kylling eller kjøttdeigbasert. 😆

Anonymkode: 9e380...a72

• Liker 4
Skrevet

Veldig vanskelig å svare på innlegget ute å vite hva som er i linsegryten, hvilke kryddere. Både festbrød og ris, friske urter, et par dipper og grønn salat. Da må faktisk folk bli fornøyd. God drikke og dessert etterpå. 

Anonymkode: 9e380...a72

• Liker 1
Skrevet

Jeg er egentlig ikke mye kresen altså men jeg spiser ikke linser, blir så utrolig dårlig i magen av det og det smaker ikke godt.

Anonymkode: c31b5...637

• Nyttig 1
Skrevet

Jøsses, dette kjøttmaset var da som å spole tilbake til 80/90-tallet. Ts skal servere linsegryte og vil ha tips til tilbehør, også skal det gneldres i vei om kjøtt? 
Det bør da være knekkende likegyldig hva TS skal servere. Vi kjenner verken anledning, gjester el Ts, vet ingenting om økonomi eller preferanser. Det er ingen som dauer av en god vegetarrett. 
Godt tilbehør: mykt brød til å scoope opp sausen (hjemmebakt pita el nanbrød) og ferske urter (koriander / persille) 

Anonymkode: ef7eb...23b

• Liker 7
Skrevet
Pingleton skrev (På 25.5.2025 den 13.12):

Hei!
Jeg skal ha middagsselskap idag og serverer linsegryte. MEN vil ha noe tilbehør til. Hva ville dere servert som tilbehør? (I tillegg til ris). 

Bacon

Anonymkode: fdeb1...15d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 21.46):

Jeg  er absolutt ikke redd for linser eller annen belgfrukt, men jeg kommer ikke bort i fra at linsegryte i min verden er veldig kjip mat. Jeg hadde blitt skuffet over å fått servert libsegryte i selskap, og hadde ønsket/foretrukket å spise meg mett på tilbehør.

Jeg synes det er direkte ekkelt å tygge på linser og bønner. Konsistensen er ekkel. Det kan være mye godt krydder og «futt» i en linsegryte, men dessverre har jeg aldri smakt en linsegryte jeg liker, nettopp fordi det er linser i den. Linsene ødelegger det som ellers kan være en ellers god gryte/smak. Erstatt linsene med kjøtt, så blir det straks mye hyggeligere/enklere/bedre å spise gryten.

Jeg er høflig og godt oppdratt, så selvfølgelig spiser jeg litt (Minst mulig), og sier med et smil at maten var god, men «jeg er dessverre mett/må komme meg inn i bunaden/litt uvel og klarer ikke spise så mye i dag» etc dersom jeg får servert linsegryte. Jeg kjenner for øvrig ingen som egentlig liker linsegryte og synes det er stas å spise, linsegryte er bare noe man dessverre må forholde seg til og akseptere som mat. Med unntak av noen få vegetarianere, selvfølgelig, men selv de vegetarianeren jeg kjenner blir skuffet når de får linsegryte fordi det finnes så mye god annet vegetarisk mat. Linser er ingen god erstatning for kjøtt. 

Anonymkode: bc6d5...092

Dette argumentet synes jeg alltid er like morsomt. Har du virkelig snakket med alle du kjenner om de liker linsegryte eller ikke? Venner? Naboer? Kollegaer? Foreldre til vennene til barna? Kassadama på butikken? Gamlerektoren? Jeg liker linsegryte, men det er ikke akkurat et hett samtaleemne så jeg aner ikke om folk jeg kjenner liker det.

Anonymkode: ad1b8...751

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Pingleton skrev (På 25.5.2025 den 13.12):

Hei!
Jeg skal ha middagsselskap idag og serverer linsegryte. MEN vil ha noe tilbehør til. Hva ville dere servert som tilbehør? (I tillegg til ris). 

Vi varierer litt fra gang til gang hva vi har ved siden av.

•Mangochutney  
•Tomatchutney
•Chapati
•Papadam
•Enkel agurksalat. Kutt agurk og rødløk i terninger og bland de sammen i en bolle og sprinkle over litt salt og pepper. Skvis så over litt sitron og en håndfull koriander.
•Tomatsalat med mynte  
•Blansjerte pak choi

Og i stedet for å servere plain ris lager vi kokosris.

https://marihult.no/2019/10/22/daal-med-kokosris/

Anonymkode: 99c70...fbc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...