Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer sterkt å selge leiligheten min pga det er så utrolig dyrt å ha den. Har fått beskjed av banken at det lønner seg å selge før jeg kjøper, siden det blir så dyrt med mellomfinansiering. 

Men hvis jeg selger nå og har f.eks 4 mnd til overtakelse og ikke finner noe nytt, da må jeg jo finne noe midlertidig. Har også 2 katter som gjør det vanskelig. Ser på utleieannonser at utleiere ønsker referanser, men jeg har jo ikke leid noe på 20 år. Har ikke kontaktinfo til de jeg leide av i UK og det utleiefirmaet er lagt ned nå. Er det virkelig helt umulig å leie uten referanser? Risikerer jeg å bli uteligger da? Kan heller ikke bo hos venner eller familie siden de fleste har enten katt selv, eller er allergiske eller bare vil ikke ha katt i hus. 

Ikke får jeg hjelp av NAV eller kan bo på hospits heller, siden jeg har fast jobb og mye egenkapital. 

Anonymkode: 4cec4...f1d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får by over de andre som ønsker å leie da.

Anonymkode: 76ef9...ae7

AnonymBruker
Skrevet

Du gir referanse fra arbeidsgiver og dokumenterer fast inntekt i stedet. De som kun leier ut for veldig kort tid er nok også litt rundere i kantene. Det beste er å sette inn annnonse selv. 

Selg og be om lang overtakelse.

Anonymkode: fcce2...d72

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vi har akkurat solgt og valgte å leie for å roe ned og å ikke bare finne noe i full fart.

Føler at vi har bundet oss fir minst et års leie men leiligheten er utrolig fin så tror vi vil trives der.

Dyrt da men det er jo lån også.

Ble ikke spurt om referanse, vi har hatt egen bolig i flere 10år da og er voksne med barn over 18 år.

Endret av Macaron
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De forstår jo at du ikke kan ha referanser når du har eid leilighet. Ikke overtenk, du finner noe. Jeg har leid nylig i Oppland og Hedmark uten referanser, ingen har spurt. Setter du inn annonse selv og forklarer situasjonen, at du trenger noe midlertidig med to katter, så er det mye lettere, da kan de som har noe som passer ta kontakt.

Anonymkode: c89c1...4d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Referanser ber de om fra folk som har leid tidligere, da de regner med at tidligere leietagere fortsetter å leie også i fremtiden. Men det er jo ikke alltid sånn. Som deg. feks, du har eid, og derfor har du ikke referanser. Bare å si det da som det er, har eid, ikke leid, men skal nå leie en stund. Om du skal legge til at du er ute etter noe kortvarig leieforhold, må du finne ut av selv. Ikke alle utleiere liker korttidsleietagere, de ser etter noe langvarig for å slippe stadig inn- og utflyttinger.

Kanskje greiest å være ærlig og si fra starten av at dere er ute etter noe kortvarig, kanskje bare noen måneder, fordi dere er på leting etter noe permanent å kjøpe. Da skjønner i alle fall utleierne at dere har penger og ikke er pengelense.

Anonymkode: 71fc2...0ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vurderer sterkt å selge leiligheten min pga det er så utrolig dyrt å ha den. Har fått beskjed av banken at det lønner seg å selge før jeg kjøper, siden det blir så dyrt med mellomfinansiering. 

Men hvis jeg selger nå og har f.eks 4 mnd til overtakelse og ikke finner noe nytt, da må jeg jo finne noe midlertidig. Har også 2 katter som gjør det vanskelig. Ser på utleieannonser at utleiere ønsker referanser, men jeg har jo ikke leid noe på 20 år. Har ikke kontaktinfo til de jeg leide av i UK og det utleiefirmaet er lagt ned nå. Er det virkelig helt umulig å leie uten referanser? Risikerer jeg å bli uteligger da? Kan heller ikke bo hos venner eller familie siden de fleste har enten katt selv, eller er allergiske eller bare vil ikke ha katt i hus. 

Ikke får jeg hjelp av NAV eller kan bo på hospits heller, siden jeg har fast jobb og mye egenkapital. 

Nei, ikke selg leiligheten. Klamre deg fast til den til siste pust, jeg mener det. Å ha noe eget er virkelig alt. Å leie, da føler man seg som bikkje. Med mindre du er ung, hot babe der mannlige utleie-griser vil ha deg "hos dem" for å kunne ta seg en runk og ha noe pent å se på 😂

Husker da ble nødt - uten at jeg ville det - å selge min (nesten) nye leilighet i Oslo i 2009, for det kom finanskrise høsten 2008. Det var "dyrt" for meg der og da og jeg slet virkelig, så det var ingen lett avgjørelse. Men i ettertid, når jeg ser hvordan livet mitt har vært siden 2009, så hadde jeg faktisk solgt ræva mi på gatehjørnet for å beholde leiligheten om jeg hadde visst hvordan livet mitt skulle bli uten den leiligheten nå, som for øvrig er over 3 ganger mer verdt i pris nå sammenlignet med 2009. Med andre ord har jeg gått glipp av millionbeløp som har hatt direkte meget negativ påvirkning over livskvaliteten min siden da. 

Jeg hadde gjort hva som helst, ta opp studielån, forbrukslån - kombinasjon av disse to - , til og med OnlyFans (som ikke eksisterte i 2009) for å beholde om det er en bra leilighet. Selv om rentekuttet drøyer, så er det nesten juni 2025, hold ut mer om du kan. En trøst er at det ikke blir høyere rente enn det er nå.  Da jeg var i panikk modus for 16 år siden, mistet den midlertidige jobben, slet med helsa og finanskrise på toppen, så satt også "eksperter" på TV og i avisene og mente at leilighetene kunne "halveres" i pris og annet tull som altfor mange hørte og trodde på.  

Det er i hovedsak de samme ekspertene som nå uttaler seg igjen om alt fra økonomi, rente og boligpriser.

Anonymkode: 2d38d...c33

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei, ikke selg leiligheten. Klamre deg fast til den til siste pust, jeg mener det. Å ha noe eget er virkelig alt. Å leie, da føler man seg som bikkje. Med mindre du er ung, hot babe der mannlige utleie-griser vil ha deg "hos dem" for å kunne ta seg en runk og ha noe pent å se på 😂

Husker da ble nødt - uten at jeg ville det - å selge min (nesten) nye leilighet i Oslo i 2009, for det kom finanskrise høsten 2008. Det var "dyrt" for meg der og da og jeg slet virkelig, så det var ingen lett avgjørelse. Men i ettertid, når jeg ser hvordan livet mitt har vært siden 2009, så hadde jeg faktisk solgt ræva mi på gatehjørnet for å beholde leiligheten om jeg hadde visst hvordan livet mitt skulle bli uten den leiligheten nå, som for øvrig er over 3 ganger mer verdt i pris nå sammenlignet med 2009. Med andre ord har jeg gått glipp av millionbeløp som har hatt direkte meget negativ påvirkning over livskvaliteten min siden da. 

Jeg hadde gjort hva som helst, ta opp studielån, forbrukslån - kombinasjon av disse to - , til og med OnlyFans (som ikke eksisterte i 2009) for å beholde om det er en bra leilighet. Selv om rentekuttet drøyer, så er det nesten juni 2025, hold ut mer om du kan. En trøst er at det ikke blir høyere rente enn det er nå.  Da jeg var i panikk modus for 16 år siden, mistet den midlertidige jobben, slet med helsa og finanskrise på toppen, så satt også "eksperter" på TV og i avisene og mente at leilighetene kunne "halveres" i pris og annet tull som altfor mange hørte og trodde på.  

Det er i hovedsak de samme ekspertene som nå uttaler seg igjen om alt fra økonomi, rente og boligpriser.

Jeg er enig i at det lønner seg å beholde leiligheten, med mindre TS har tatt seg lån over hodet og rett og slett ikke har råd til å beholde den og må bo seg ned. 

Oslo vs Halden er jo også en vesentlig forskjell (vet ikke hvor TS bor) mtp prisøkning. Men ja, på sikt er det jo best å eie, og kostnaden med å selge er også veldig høy. 

Jeg solgte forresten i panikk da finanskrisen kom. Solgte til 1.480.000, ble på leiemarkedet i mange år uten mulighet for å spare av betydning, og i dag hadde leiligheten gått for over 4 millioner. #au # au #endamerau

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner hva du mener, men nå har det gått såpass lang tid uten at det blir noen bedring økonomisk så jeg føler jeg ikke har så mye valg. Betaler 25.000 kr i mnd på å bo her 😮 Det inkluderer renter/avdrag, felleskostnader, strøm og forsikring. Har prøvd å forhandle med banken om lavere rente men lite hjelp å få. Etter jeg har betalt regningene mine er det bare et par tusen igjen, som skal dekke månedskort/helseutgifter/mat til pus og til meg. Har masse kredittkortgjeld pga dette her så jeg blir stresset. 

Har kuttet ut å spise middag, men nå fått ganske alvorlig vitaminmangler så det er ikke bra det heller. Er aldri ute og spiser, har ikke kjøpt klær på flere år, har aldri råd til noe sosialt. Så det er et meget stusselig liv jeg har. 

Så for å få litt bedre livskvalitet ønsker jeg da å flytte. Bor nå i bydel Østensjø og ønsker å kjøpe noe mindre i samme område. Jeg har en 4-roms men ønsker en 3-roms :) Har regnet på det og vil spare en god del på å kjøpe noe mindre. Men takk for alle tips, ser ut som kort-tidsleie er tingen + at jeg kan fremlegge kontrakten fra jobb istedet for referanser. 

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at du vil spare så mye på å gå ned ett rom i samme område. Må er Østensjø for dyrt for meg, så har ikke fulgt med så nøye der, men i de områdene jeg fulgte med på, ble det nesten dyrere jo mindre leilighetene ble ...

Anonymkode: b598a...595

AnonymBruker
Skrevet

Og ikke sjekk med banken du har, sjekk med andre banker. Så kan du forhandle i ettertid. Sjekk også om du kan forlenge nedbetalingstid for å få lavere månedsutgifter. Eventuelt leie ut rom korttid til en student? Er en del på utveksling fra utlandet som ønsker korttid. Eventuelt pendlere.

Anonymkode: b598a...595

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk med Bulder bank.

Anonymkode: 71fc2...0ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også det er enklere å leie ut i kort tid enn å få leid noe. Leiemarkedet er crazy, du har i tillegg katt - det er et stort minus for veldig mange utleiere.

Evt kan du leie via Airbnb, det er dyrt men garantert billigere enn mellomfinansiering? 

Anonymkode: 881b6...22f

Skrevet

Har du forsøkt å leie ut et rom? Enten airbnb eller over lenger tid?

skattefritt, rett i lomma

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Skjønner hva du mener, men nå har det gått såpass lang tid uten at det blir noen bedring økonomisk så jeg føler jeg ikke har så mye valg. Betaler 25.000 kr i mnd på å bo her 😮 Det inkluderer renter/avdrag, felleskostnader, strøm og forsikring. Har prøvd å forhandle med banken om lavere rente men lite hjelp å få. Etter jeg har betalt regningene mine er det bare et par tusen igjen, som skal dekke månedskort/helseutgifter/mat til pus og til meg. Har masse kredittkortgjeld pga dette her så jeg blir stresset. 

Har kuttet ut å spise middag, men nå fått ganske alvorlig vitaminmangler så det er ikke bra det heller. Er aldri ute og spiser, har ikke kjøpt klær på flere år, har aldri råd til noe sosialt. Så det er et meget stusselig liv jeg har. 

Så for å få litt bedre livskvalitet ønsker jeg da å flytte. Bor nå i bydel Østensjø og ønsker å kjøpe noe mindre i samme område. Jeg har en 4-roms men ønsker en 3-roms :) Har regnet på det og vil spare en god del på å kjøpe noe mindre. Men takk for alle tips, ser ut som kort-tidsleie er tingen + at jeg kan fremlegge kontrakten fra jobb istedet for referanser. 

Oi, ja dette går jo selvsagt ikke. Hvorfor i all verden har det blitt sånn, har du mistet inntekt? 

Ja, bo deg ned i størrelse og evnt standard, du skal jo ikke bo deg i hjel. 
Er du 1 person så kan du jo fint klare deg med en 2 roms også. 

Selg først, se hva du har å shoppe for, prøv å få til lang overtakelse, og ta det derfra. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke arbeidsgiver som referanse, de kan bekrefte at du er fast ansatt med stabil inntekt. Vi leier og vår huseier sjekket ikke våre referanser, så du kan komme langt med et godt førsteinntrykk. 

Anonymkode: b467e...b87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det spørs hvor mye (om i det hele tatt) du sparer på å gå "ett rom" nedover. For det er kostnader inne i bildet ved salg som påpekt av andre her. 

Skjønner det med kredittkort gjeld, men derfor sier jeg at du kan ta opp studielån, så re-shuffler du kredittkortgjelda over på studielån. Med andre ord, betale ned kredittkort med studielån, så har du heller studielån. 

Fyller du 30 år i år, så kan du også ta ekstra tilleggslån, så "refinansierer" du på den måten, enkelt og greit. Du melder deg bare opp i noen tullefag nå i august og du kan betale semesteravgift allerede nå i juli etter at du har sjekket Resttorget på Samordnaopptak for enten face-to-face studier eller online studier. 

Anonymkode: 1fbda...239

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du er ikke alene om å ha det sånn. Jeg kunne skrevet nesten akkurat det samme, noe som både inkluderer to katter og 25 000 kr i måneden. Forsøk om forhandlinger med banken, ønske fra banken om å unngå mellomfinansiering, og fireroms leilighet. Jeg har ikke kredittkort gjeld da. 

Jeg har klort med fast og har ingen planer om å slutte med det, da jeg vet at alternativene innebærer store risikoer for min privatøkonomi over lang tid. Skissen som c33 er en god sekundær erfaring å ha med. 

Jeg har leid ut, både vanlig leie og via Airbnb, og redusert utgifter til absolutt minimum. Det er et mye bedre tidspunkt å forhandle renten nå, enn på lenge. Og som tidligere nevnt i tråden så snakk med flere banker. 

hvor lenge har du eid, og hvor høy er belåningsgraden din?

Anonymkode: 1b258...a44

AnonymBruker
Skrevet

Å leie uten referanser når du har eid i mange år er ikke så vanskelig. Du kan også bruke arbeidsgiver e.l. som referanse.

Å leie i Oslo med to katter derimot, i tillegg over kort tid om du tenker å kjøpe igjen - det ville jeg ikke begitt meg ut på. Det kan være vanskelig nok å finne leilighet uten kjæledyr på slep! Nei, for dyrenes skyld ville jeg forsøkt å klare meg i nåværende bolig, eller kjøpt først, bedt om lengst mulig overtakelsestid, og håpt at du fikk solgt nåværende bolig før overtakelse. 

Anonymkode: 1bea0...77a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...