Gå til innhold

Hvilken av Joachim Triers filmer er mest underholdende?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Seff skrev (7 timer siden):

Det er to ulike personer ...

De er begge danske filmeregissører som også er i slekt og begge har vunnet flere priser for filmene sine

Anonymkode: 8c2f0...4ab

Snok1 skrev (7 timer siden):

Jeg synes de har en glasur over seg og at ingenting skjer i dybden.

Enig i alt du skriver. Det verste er at de spiller på at alt nettopp SKAL skje i dybden..uten glasur. Bare dysterhet. Blir nedstemt av dem. Og ikke på den gode feelgood måten som de sikkert håper skal komme hos noen.

Anonymkode: 1bfc1...6b6

• Hjerte 1
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er begge danske filmeregissører som også er i slekt og begge har vunnet flere priser for filmene sine

Aksle Henning spiller hovedrollen.

Nuvel. 

Anonymkode: ef017...08b

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Underholdende er ikke det ordet jeg ville brukt. Ord som passer bedre til filmene hans er bevegende, interessant, tung stemning, dybde, psykologisk innsikt, ensomhet, fortvilelse. Man kjenner det i kroppen når man går ut av kinosalen. 

Anonymkode: ba711...b05

Det er disse adjektivene jeg forventer når jeg løser billett, men dessverre blir jeg skuffet hver gang. Jeg kjenner skuffelse i kroppen hver gang. Antakelig føler jeg meg litt dum også, siden det er meg mot samtlige kritikere og juryer, men slik er det altså.

Snok1 skrev (1 time siden):

Det er disse adjektivene jeg forventer når jeg løser billett, men dessverre blir jeg skuffet hver gang. Jeg kjenner skuffelse i kroppen hver gang. Antakelig føler jeg meg litt dum også, siden det er meg mot samtlige kritikere og juryer, men slik er det altså.

Verdens verste menneske ble først hullet og så etter et års tid begynte den å få mer nyansert, blandet kritikk. Så filmene er ikke hyllet unisont. 

Anonymkode: 8996b...7fb

• Liker 1
Snok1 skrev (1 time siden):

Les denne for eksempel: https://cine.no/2021/11/08/kommentar-verdens-verste-menneske-som-ikke-liker-verdens-verste-menneske/

Anonymkode: 8996b...7fb

Fantastisk! Jeg kunne (om jeg var mer ordfør) skrevet dette selv. Jeg trodde jeg var verdens ensomste menneske i mitt syn.

Igjen: Jeg VIL gjerne like filmene de Trier. Jeg VIL gjerne være en person som de snakker til, og jeg forventer ikke John Wick når jeg kjøper billetter til en Trier-film.

• Liker 3
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men filmene deres kan ikke sammenlignes...

Under er traileren til en av filmene til Lars von Trier, Riget 1. Jeg så Riget 1 og 2 på kino da de kom ut, begge filmene er på over 2 timer, og det var pause imellom. De første tre minuttene tenkte jeg at dette orker jeg ikke, jeg ble sjøsyk av det håndholdte kameraet og tenkte her skal jeg sitte i over 4 timer? Det neste jeg tenkte var, er det pause alt?
Mens den ene filmen til Joachim Trier som jeg har sett kan jeg ikke huske en gang. Sier ikke at Joachim's filmer er dårlige og at alt av Lars von Trier er bra altså, men de er bare veldig, veldig forskjellige. Og Joachim er kun født i Danmark, han er oppvokst i Norge, snakker norsk, og regnes som en norsk filmregissør. 

Jeg synes Verdens verste menneske var en skikkelig dårlig film. Jeg likte den ikke i det hele tatt og ble så skuffa! Jeg liker ofte litt annerledes filmer. Gjerne rolige, realistiske filmer med mye følelser osv., men denne synes jeg var overvurdert så til de grader. Men mulig jeg er rar 😅

Anonymkode: dd94d...17f

• Liker 2

Annonse

Maia70 skrev (14 minutter siden):

Men filmene deres kan ikke sammenlignes...

Under er traileren til en av filmene til Lars von Trier, Riget 1. Jeg så Riget 1 og 2 på kino da de kom ut, begge filmene er på over 2 timer, og det var pause imellom. De første tre minuttene tenkte jeg at dette orker jeg ikke, jeg ble sjøsyk av det håndholdte kameraet og tenkte her skal jeg sitte i over 4 timer? Det neste jeg tenkte var, er det pause alt?
Mens den ene filmen til Joachim Trier som jeg har sett kan jeg ikke huske en gang. Sier ikke at Joachim's filmer er dårlige og at alt av Lars von Trier er bra altså, men de er bare veldig, veldig forskjellige. Og Joachim er kun født i Danmark, han er oppvokst i Norge, snakker norsk, og regnes som en norsk filmregissør. 

Riget 1 og 2 er helt fantastisk! Så hele for noen få år siden og det var like bra som da det kom. 

Verdens verste menneske av Joachim? Not so much! 

Anonymkode: ef017...08b

• Liker 2

Jeg har ikke lyst til å spoile i tilfelle noen har planer om å se den Men greia med verdens verste menneske for min del er at den startet fint. Jeg liker starten der hun er oppe på Ekeberg å går nedover å havner på den festen. Og det er greit med disse forholdssituasjonene. Det er litt sånn sårt og ekte. Men deretter tar det helt av i sånn forferdelig spiral og sporer helt av.

Spoiler

Sånn når hun blir sammen med han andre og han første kjæresten plutselig får kreft osv så bare føles det så ekstremt ut som en helt annen film og jeg opplever at man her har hatt for mange ideer som man har most sammen til en grøt også blir det tynn suppe til slutt.

Ludovica- skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke lyst til å spoile i tilfelle noen har planer om å se den Men greia med verdens verste menneske for min del er at den startet fint. Jeg liker starten der hun er oppe på Ekeberg å går nedover å havner på den festen. Og det er greit med disse forholdssituasjonene. Det er litt sånn sårt og ekte. Men deretter tar det helt av i sånn forferdelig spiral og sporer helt av.

Vis skjult innhold

Sånn når hun blir sammen med han andre og han første kjæresten plutselig får kreft osv så bare føles det så ekstremt ut som en helt annen film og jeg opplever at man her har hatt for mange ideer som man har most sammen til en grøt også blir det tynn suppe til slutt.

Bra du satte det i spoiler for nå ble jeg så nysgjerrig at jeg må se den :laugh:

Annonse

Nå har jeg sett Verdens Verste Menneske! Legger det bak spoiler selv om jeg egentlig ikke avslører noe av handlingen, men ikke alle liker å lese en anmeldelse før de ser en film, så...

Spoiler

Det jeg sitter igjen med er at ja, alt som skjer i denne filmen er helt klart ting som skjer i et liv, og verdt å lage film om, samtidig som det er også veldig "Oslosk". Jeg syns det minner veldig om det miljøet jeg ble kjent med da jeg bodde i Oslo på 90-tallet, som kanskje føltes litt....tomt? En masse fokus på kunst og kultur og realisere seg selv, prat om sex osv.
Og så blir det bare veldig mye av alt. Karakterene er liksom helt oppi ansiktet ditt og snakker om ting du kanskje ikke har lyst til å høre om fra dem, det blir for pinlig, for teit, for intimt, for alvorlig, ja bare for mye av alt. Og jeg satt ikke igjen med en god følelse etter det hele, selv om jeg ble sugd inn i filmen fra begynnelsen. 

Og samtidig er den jo også "bra" og veldig tatt på kornet.

Endret av Maia70
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 19.44):

Jeg syns det er befriende med filmer som faktisk er realistiske til hvordan livet er, uten den typiske Hollywood dramatikken. 

TS; jeg har ikke sett noen andre filmer enn Verdens verste menneske, men den syns jeg var helt fantastisk. Gleder meg masse til å se Affeksjonsverdi. 

Anonymkode: 25e2c...a42

De er jo ikke så veldig realistiske? Verdens verste menneske var kjedelig og svakt irriterende, og jeg skjønner ikke hva som er så fantastisk med Renate Reinsve. Hun var også kjedelig og irriterende i den filmen. 

Anonymkode: c1f74...dbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...