AnonymBruker Skrevet 25. mai #1 Skrevet 25. mai Hei! Jeg har en 9 år gammel kastrert hannkatt som går ute. Har alltid gitt han to våtmåltider hver dag og foret står alltid fremme. Han har alltid vært slank og fin. Ser mange her inne er så restriktive på maten. Jeg har fått beskjed om å la foret stå fremme alltid, og det har aldri vært noe problem. Men mistenker at katter legger på seg mer av våtfor enn tørrfôr? Noen erfaringer ? Anonymkode: 7a899...cca
AnonymBruker Skrevet 25. mai #2 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei! Jeg har en 9 år gammel kastrert hannkatt som går ute. Har alltid gitt han to våtmåltider hver dag og foret står alltid fremme. Han har alltid vært slank og fin. Ser mange her inne er så restriktive på maten. Jeg har fått beskjed om å la foret stå fremme alltid, og det har aldri vært noe problem. Men mistenker at katter legger på seg mer av våtfor enn tørrfôr? Noen erfaringer ? Anonymkode: 7a899...cca Vår katt spiser mest tørrfor, er veldig slank. Er hunkatt. Naboens katt spiser mest våtfor, er ekstremt overvektig. Også hunkatt. Begge kattene er kastrerte og er ca 6 år gamle, men min er mye ute mens naboens katt er for det meste inne. Vet ikke om dette er svar godt nok, men kanskje en liten pekepinne? Begge kattene har mattilgang hele tiden. Anonymkode: c88fb...75b
AnonymBruker Skrevet 25. mai #3 Skrevet 25. mai Det kommer selvsagt an på mengden (og kan ikke direkte sammenlignes med tørrfôr), men generelt så er våtfôr sunnere. Det har ikke fyllmasse / mye karbohydrater som pus ikke klarer å ta opp skikkelig, og inneholder nok væske til at pus ikke blir dehydrert. Katter har ikke stor tørstesans, så de drikker gjerne mindre enn kroppen trenger. Det øker faren for krystaller og urinveisbetennelse. Men våtfôr bør ikke stå ute hele døgnet, fordi det blir mye raskere dårlig, og kan gå bakterieoppvekst. Tørrfôr er veldig praktisk slik sett, men bør strengt tatt ikke stå framme hele tiden det heller. Noen katter vil da overspise og bli overvektig. Katter liker rutiner, og svært mange anbefaler heller å ta fram passe porsjon mat 2-3 ganger i døgnet. Når pus går ute vil han sikkert fange diverse smådyr innimellom også, så ha det i bakhodet. Anonymkode: a6f95...fff 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #4 Skrevet 25. mai Katter er ulike slik som mennesker, der noen kan spise tørrfor som står tilgjengelig dagen lang, mens andre legger på seg av fri tilgang og må få det porsjonert. Min kastrerte katt begynte å legge på seg når han ble 5 år, og nå er han på slankekur, uansett om han spiser våtfor eller tørrfor Anonymkode: 2f974...f7e
AnonymBruker Skrevet 25. mai #5 Skrevet 25. mai Mine katter får våtfôr 4 ganger til dagen, og er helt normalvektige. De får kun litt tørrfôr innimellom som snacks. Anonymkode: a00f3...01d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå