AnonymBruker Skrevet 25. mai #1 Skrevet 25. mai Jeg har hatt min Bergans isogaisa skalljakke i maaange år, på tide å bytte ut. Har vært ok fornøyd med jakken, men jeg har samtidig ingen sammenligningsgrunnlag siden jeg ikke har prøvd noe annet. Har nå kikket på Bergans Skar Light 3 lags, vs Norrønna Falketind Goretex. Prismessig så kommer Bergans utvilsomt best ut, men er Norrønna priset høyere fordi det er en bedre jakke både teknisk og komfort? Jakken skal brukes til alt fra gåturer hjemme til fjellturer og skogsturer. Det eneste jeg sånn umiddelbart legger merke til, er at det er forskjellige justeringsmuligheter på hette/hals. Noen med kunnskap/erfaringer? https://www.fjellsport.no/dameklaer/jakker/skalljakker/norrona-falketind-gore-tex-jacket-ws-indigo-night-535046 https://www.intersport.no/bergans-of-norway-skar-light-3l-skalljakke-dame-light-jade-greendark-jade-green-dame-3059 Anonymkode: f6f81...ce0
Ut på tur! Skrevet 25. mai #2 Skrevet 25. mai Har brukt begge merker mye, og min erfaring er at Norrøna definitivt er best. Tåler røff og langvarig bruk mye bedre. Men det er jo forskjell der også. Går du for Norrøna, så gå for en Gore-Tex Pro. Ikke de lettere/billigere variantene. Jepp, de er dyre. Men de er utrolig holdbare i mange år
AnonymBruker Skrevet 25. mai #3 Skrevet 25. mai Ut på tur! skrev (Akkurat nå): Har brukt begge merker mye, og min erfaring er at Norrøna definitivt er best. Tåler røff og langvarig bruk mye bedre. Men det er jo forskjell der også. Går du for Norrøna, så gå for en Gore-Tex Pro. Ikke de lettere/billigere variantene. Jepp, de er dyre. Men de er utrolig holdbare i mange år Takk for svar! Jeg har hatt min Bergans i 10 år, så den har da tålt sitt. Men jeg er litt så som så fornøyd med passformen, sikkert stor forskjell fra modell til modell da. Hm, jeg tror nok at vanlige gore tex holder for mitt bruk, er verken fjellklatrer eller alpinist Anonymkode: f6f81...ce0
Ut på tur! Skrevet 25. mai #4 Skrevet 25. mai Da holder det sikkert lenge med Bergans :) Med mindre du går en del med tung sekk, da ville jeg vurdert Gore-tex Pro. Går man mest kortere turer og sover inne, så spiller det ikke sååå stor rolle hvor godt skallet i jakkene er. De fleste klarer seg fint med rimeligere modeller, evt kjøpe brukt Når det er sagt, så merker man gjerne hvor godt jakkene puster.. At de dyrere har bedre pusteevne i tillegg til å tåle mer regn. Se etter gode muligheter for lufting med glidelåser under ermene, og sjekk at lommene på jakka er der du vil ha dem (over midjebeltet på sekk f.eks). Ellers er jo passform også en faktor. Da må man bare prøve.. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 25. mai #5 Skrevet 25. mai Ut på tur! skrev (34 minutter siden): Da holder det sikkert lenge med Bergans :) Med mindre du går en del med tung sekk, da ville jeg vurdert Gore-tex Pro. Går man mest kortere turer og sover inne, så spiller det ikke sååå stor rolle hvor godt skallet i jakkene er. De fleste klarer seg fint med rimeligere modeller, evt kjøpe brukt Når det er sagt, så merker man gjerne hvor godt jakkene puster.. At de dyrere har bedre pusteevne i tillegg til å tåle mer regn. Se etter gode muligheter for lufting med glidelåser under ermene, og sjekk at lommene på jakka er der du vil ha dem (over midjebeltet på sekk f.eks). Ellers er jo passform også en faktor. Da må man bare prøve.. Lykke til! Jeg går med sekk på fjellturer, men det er kanskje 6-7 ganger i året. Jeg går lange turer også uten sekk. Alle Bergans 3 lags skalljakker har god ventilasjon med glidelåsunderermer osv. Det jeg er ute etter var erfaring med de to forskjellige merkene med tilsvarende spesifikasjoner, og om Norrøna var verdt prishoppet i forhold til mitt bruk Anonymkode: f6f81...ce0
AnonymBruker Skrevet 25. mai #6 Skrevet 25. mai Anbefaler arcteryx, veldig fornøyd! Anonymkode: 392ee...578 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #7 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Anbefaler arcteryx, veldig fornøyd! Anonymkode: 392ee...578 Womens beta? Anonymkode: f6f81...ce0
AnonymBruker Skrevet 25. mai #8 Skrevet 25. mai Jeg har hatt to Norrønajakker, deriblandt Falketind, og var utrolig skuffet over kvaliteten. Syns rett og slett de jakkene var veldig oppskrytt, og tenker at de lever mye på merkenavnet og at folk tror det er bra. Ingen av jakkene (eller 2 av de 3 gore tex buksene fra Norrøna) har vært skikkelig vanntett, og på begge jakkene blåser det gjennom glidelåsen. Har sendt i retur for å fikse til produsent, men det ble ikke bedre. Jeg har i likhet med deg hatt skalljakke fra Bergans som holdt i nesten 15 år før den var så slitt at den måtte byttes. Den holdt meg tørr i alle årene, men lakk litt i mansjetten på ermene siste året den var i bruk. Kjøpte også en lettvektsjakke fra Bergens som har holdt veldig godt i nærmere ti år, men de modellene jeg har hatt er for lengt gått ut av produksjon. Jeg må ha ny skalljakke nå, og da blir det enten Bergans eller Arc´Teryx, som jeg har andre plagg fra og er fornøyd med. Skal sies at jeg er ute i mye dårlig vær hele året, ikke bare litt by-yr. Du sier ikke så mye om behovet ditt, men personlig liker jeg jakker som har klaff over glidelåsen, sånn at jakken kan lukkes selv om glidelåsen går i stykker midt på fjellet en våt turdag. Anonymkode: e9d45...4df
AnonymBruker Skrevet 25. mai #9 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har hatt to Norrønajakker, deriblandt Falketind, og var utrolig skuffet over kvaliteten. Syns rett og slett de jakkene var veldig oppskrytt, og tenker at de lever mye på merkenavnet og at folk tror det er bra. Ingen av jakkene (eller 2 av de 3 gore tex buksene fra Norrøna) har vært skikkelig vanntett, og på begge jakkene blåser det gjennom glidelåsen. Har sendt i retur for å fikse til produsent, men det ble ikke bedre. Jeg har i likhet med deg hatt skalljakke fra Bergans som holdt i nesten 15 år før den var så slitt at den måtte byttes. Den holdt meg tørr i alle årene, men lakk litt i mansjetten på ermene siste året den var i bruk. Kjøpte også en lettvektsjakke fra Bergens som har holdt veldig godt i nærmere ti år, men de modellene jeg har hatt er for lengt gått ut av produksjon. Jeg må ha ny skalljakke nå, og da blir det enten Bergans eller Arc´Teryx, som jeg har andre plagg fra og er fornøyd med. Skal sies at jeg er ute i mye dårlig vær hele året, ikke bare litt by-yr. Du sier ikke så mye om behovet ditt, men personlig liker jeg jakker som har klaff over glidelåsen, sånn at jakken kan lukkes selv om glidelåsen går i stykker midt på fjellet en våt turdag. Anonymkode: e9d45...4df Takk for svar, akkurat slik erfaring jeg var ute etter! Så leit at du hadde så mye problemer, utrolig kjedelig når man betaler så mye penger. Min Bergans har vært vanntett og vindtett hele veien, og holder nok noen år til. Men etter 10 år så har jeg lyst på ny Behovet mitt er som sagt alt fra gåturer i byområdet til lange skogsturer og fjellturer. Ikke noe ekstremt, klatring, eller alpint. Skal bare ha god passform, være behagelig å ha på seg, og ha generelt gode tekniske funksjoner. Klaff over glidelåsen har jeg aldri hatt eller tenkt over Da skal jeg kanskje vurdere disse: https://braasport.no/produkter/klar/jakker/skalljakker/beta-sl-jacket-skalljakke-dame/125503/soulsonic-x000009674?gad_source=1&gad_campaignid=20907245430&gbraid=0AAAAADHmfz8hOfeYYlG_Dx0PGRI4nZVrm&gclid=Cj0KCQjw_8rBBhCFARIsAJrc9yBoNwalMgQUnQ5o2bm4qgAFs_yWMRso9jkogR848LATbBkX0lAE2ygaApiMEALw_wcB https://www.intersport.no/bergans-of-norway-vaagaa-3l-shell-jacket-women-peachy-redcrimson-red-dame-3638 https://www.intersport.no/bergans-of-norway-skar-light-3l-skalljakke-dame-navy-blue-dame-3059 Anonymkode: f6f81...ce0
AnonymBruker Skrevet 26. mai #10 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 17.42): Jeg har hatt to Norrønajakker, deriblandt Falketind, og var utrolig skuffet over kvaliteten. Syns rett og slett de jakkene var veldig oppskrytt, og tenker at de lever mye på merkenavnet og at folk tror det er bra. Ingen av jakkene (eller 2 av de 3 gore tex buksene fra Norrøna) har vært skikkelig vanntett, og på begge jakkene blåser det gjennom glidelåsen. Har sendt i retur for å fikse til produsent, men det ble ikke bedre. Jeg har i likhet med deg hatt skalljakke fra Bergans som holdt i nesten 15 år før den var så slitt at den måtte byttes. Den holdt meg tørr i alle årene, men lakk litt i mansjetten på ermene siste året den var i bruk. Kjøpte også en lettvektsjakke fra Bergens som har holdt veldig godt i nærmere ti år, men de modellene jeg har hatt er for lengt gått ut av produksjon. Jeg må ha ny skalljakke nå, og da blir det enten Bergans eller Arc´Teryx, som jeg har andre plagg fra og er fornøyd med. Skal sies at jeg er ute i mye dårlig vær hele året, ikke bare litt by-yr. Du sier ikke så mye om behovet ditt, men personlig liker jeg jakker som har klaff over glidelåsen, sånn at jakken kan lukkes selv om glidelåsen går i stykker midt på fjellet en våt turdag. Anonymkode: e9d45...4df Jeg har prøvd flere jakker i dag, hvor jeg kan utelukke Arc´teryx. Begans har forandret seg veldig, de er nå veldig tynne i stoffet sammenlignet med tidligere. Hører fortsatt folk skryte av Norrøna Falketind Gore tex, men usikker etter din opplevelse. Det finnes sikkert mandagseksemplarerer av alle merker? Nå vurderer jeg Rab Firewall og Tufte Wear, evnt Bergans Rabot Light. Lett er det ikke Anonymkode: f6f81...ce0
AnonymBruker Skrevet 26. mai #11 Skrevet 26. mai Norrøna lever mye på navnet sitt. Jeg hadde en Norrøna Dovre som holdt i 15 år. Så kjøpte en ny. Men den var dritt. Holdt kun i 3-4 år. Mistenker de har gjort noen billige produksjonsskritt på bekostning av kvalitet. Husker før i tiden. Da var de testvinnere på alt. Nå er det vel kun Norrøna Trollveggen Gore-tex pro light som har gjort bra test (2024). Kanskje prøve den? Anonymkode: 2702e...34e
AnonymBruker Skrevet 26. mai #12 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Norrøna lever mye på navnet sitt. Jeg hadde en Norrøna Dovre som holdt i 15 år. Så kjøpte en ny. Men den var dritt. Holdt kun i 3-4 år. Mistenker de har gjort noen billige produksjonsskritt på bekostning av kvalitet. Husker før i tiden. Da var de testvinnere på alt. Nå er det vel kun Norrøna Trollveggen Gore-tex pro light som har gjort bra test (2024). Kanskje prøve den? Anonymkode: 2702e...34e Hvilken Norrøna kjøpte du som var dritt? Trollveggen blir ikke aktuell siden jeg ikke har noen butikker her jeg bor som selger den. Ønsker å prøve jakken først, har sånn sett i dag utelukket flere jakker jeg trodde var aktuelle. Aktuelle jakker nå er Bergans Rabot light, Rab Firewall, og Tufte wear pine Jacket. Holder foreløpig en knapp på Rab. Anonymkode: f6f81...ce0
AnonymBruker Skrevet 26. mai #13 Skrevet 26. mai Samme. Dovre. Er da ikke noe problem å bestille en jakke du prøver. De fleste nettbutikker tilbyr gratis retur. Anonymkode: 2702e...34e
AnonymBruker Skrevet 26. mai #14 Skrevet 26. mai Ingen av jakkene har like god kvalitet i dag som for 10 - 15 år siden. Tror de spekulerer i det. I tillegg er en del av «membranene» blitt forbudt, vet ikke hvorfor. Jeg holder en knapp på Norrøna. Liker min veldig godt. Anonymkode: 8abda...4df
AnonymBruker Skrevet 26. mai #15 Skrevet 26. mai Elsker Norrøna og Arcteryx! Har Norrøna Trollveggen GTX Pro. Brukt den ufattelig mye i drittvær, både vinter og sommer, veldig god vannsøyle og vanntett glidelås (Falketind er kun vannavisende glidelås). Har også Arcteryx Alpha SV GTX Pro. Samme erfaring som over. Har også noen andre jakker fra begge merker, men synes at GTX Pro-variantene er uten tvil verdt pengene. Før gikk jeg masse på lange fjellturer, nå har jeg barn og leker i regnet med dem. Jakkene er veldig funksjonelle til begge formålene og gode luftemuligheter. Dessuten veier de ikke så mye. Anonymkode: dbc62...1f1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #16 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ingen av jakkene har like god kvalitet i dag som for 10 - 15 år siden. Tror de spekulerer i det. I tillegg er en del av «membranene» blitt forbudt, vet ikke hvorfor. Jeg holder en knapp på Norrøna. Liker min veldig godt. Anonymkode: 8abda...4df Du har nok rett, syns stoffet virker så puslete sammenlignet med den jeg har nå. Hm, miljøgrunner kanskje? Skal prøve en Falketind, er det den du har? Anonymkode: f6f81...ce0
AnonymBruker Skrevet 27. mai #17 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Elsker Norrøna og Arcteryx! Har Norrøna Trollveggen GTX Pro. Brukt den ufattelig mye i drittvær, både vinter og sommer, veldig god vannsøyle og vanntett glidelås (Falketind er kun vannavisende glidelås). Har også Arcteryx Alpha SV GTX Pro. Samme erfaring som over. Har også noen andre jakker fra begge merker, men synes at GTX Pro-variantene er uten tvil verdt pengene. Før gikk jeg masse på lange fjellturer, nå har jeg barn og leker i regnet med dem. Jakkene er veldig funksjonelle til begge formålene og gode luftemuligheter. Dessuten veier de ikke så mye. Anonymkode: dbc62...1f1 Trollveggen er ikke å få tak i min størrelse ut i fra det jeg kan se, og til mitt bruk blir Arceteryx til 8500 for langt over budsjett. Anonymkode: f6f81...ce0
Ugline Skrevet 29. mai #18 Skrevet 29. mai Litt avhengig av hvilken størrelse du er, og hvor bestemt du er på fargevalg, så ville jeg sjekket ut norrøna sin outlet butikk (du må bli medlem for tilgang). Ser de har falketind jakka til reduser pris der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå