Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Maia70 skrev (17 minutter siden):

I den første "studien" så går de ut fra at folk som ikke har deres trossystem, som er et "kun det man tror at vitenskapen har bevist eksisterer"-trossystem, mangler kritisk sans: 
"For instance, critical thinking can more completely account for many everyday outcomes, such as how thinkers reject false conspiracy theories, paranormal and pseudoscientific claims, psychological misconceptions, and other unsubstantiated claims."

Så de som har gjort studien de VET hvilke konspirasjonsteorier som er falske, og de VET at det ikke finnes noe paranormalt. De har bestemt virkeligheten.
Når det er det de mener med "kritisk tenkning" så vil jeg jo si at det er de som har gjort studien som er komplett hjernevasket.

Og når jeg skumleser i de andre studiene, så ser jeg at det å være religiøs/spirituell, og det å tro på ting som ikke er vitenskapelig bevist, går igjen som et mål på akkurat hvor lite kritisk sans man har.
Så studiene er jo lagt opp på en måte slik at folk som har et videre perspektiv enn "alt som eksisterer er det vitenskapen har bevist", havner i kategorien "ukritisk", og da må de jo få de resultatene de har fått.
Det blir litt som å sitte i hulen sin og gjøre studier uten en tanke på at man kan sitte i en hule:

Nei. Dette er en dårlig oppsummering. De ulike studiene forklarer mer enn det. Alle studiene er ikke åpne uten betaling eller tilgang til institusjon heller. Den ene studien er ikke engang så negativ som du fremstiller den. Det gjøres flere begrepsavklaringer og blir trukket frem nyanser. Metodekritikk kan man også lese, samt henvisninger til andre studier som støtter teorien om sammenheng. Når forskning kommer frem til lignende resultater så styrkes teorien om sammenheng. Sammenhengen er ganske klar, men det er ikke helt avklart hva den består i (skal man tro den tredje studien).

Skrevet
megda skrev (På 26.5.2025 den 14.02):

jo, man gjør det. det krever energi, men kanskje mer som en rute melkesjokolade i løpet av en dag. 

Hjernen bruker ca 20% av den totale energien til kroppen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...