Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja helt sikkert, jeg har jo kastet bort 5 år av livet mitt for å studere fysikk og matematikk, og jobbet 30 år innen forskning og vitenskap, 

Anonymkode: c109f...2c9

Som om det sier noe som helst om du er en konspiskrulle eller ei, de mest jordnære og kunnskapsrike folk jeg kjenner til, vettuge folk som jeg aldri hadde tenkt kunne henfalles til slikt, er i dag dypt nedi kaninhullet og evner på ingen måte å komme seg ut derfra, jeg ser på kaninhullet som direkte farlig for folkehelsen!

Det er hjernevasking på et dypt psykologisk nivå, mye verre enn hva noe enten privat eller statlige skyggeselskap noen gang kunne fått til. Folk vil ikke tro på bevis som motsier det de tror på selv om det slår dem midt i trynet, de nekter å tro det! Dypt religiøse kan bare gå å legge seg, konspirasjonsteoretikere er en million mer overbeviste om det de tror på enn religiøse noen gang vil være.

Anonymkode: 0a3f8...559

AnonymBruker
Skrevet

Det tenkte jeg før også, før jeg til slutt forstod hvor lite tvil de ellers bærer på. Ofte har de null anger, føler sjeldent skyld, og tror sjeldent de tar feil. Da er sjela straks litt lettere.

Anonymkode: ad473...859

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som om det sier noe som helst om du er en konspiskrulle eller ei, de mest jordnære og kunnskapsrike folk jeg kjenner til, vettuge folk som jeg aldri hadde tenkt kunne henfalles til slikt, er i dag dypt nedi kaninhullet og evner på ingen måte å komme seg ut derfra, jeg ser på kaninhullet som direkte farlig for folkehelsen!

Det er hjernevasking på et dypt psykologisk nivå, mye verre enn hva noe enten privat eller statlige skyggeselskap noen gang kunne fått til. Folk vil ikke tro på bevis som motsier det de tror på selv om det slår dem midt i trynet, de nekter å tro det! Dypt religiøse kan bare gå å legge seg, konspirasjonsteoretikere er en million mer overbeviste om det de tror på enn religiøse noen gang vil være.

Kanskje de "konspiskrullene" du kjenner egentlig er de normale da, og det er du som er i kaninhullet? Hvis man sliter med at man omgir seg med mange "konspiskruller" bør man vel ta en titt i speilet kanskje? 

Måten du ordlegger deg på er jo ikke akkurat betryggende heller.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 11.16):

Jeg kjenner flere som er konstant skeptiske til det meste, og det er slitsomt å forholde seg til.

De er kritiske til vårt helsevesen når det kommer til medisiner, vaksiner, behandling ol, og tror kun på det alternative helsevesenet.

Kritiske til jordbruket og hvordan maten dyrkes her i landet

De tror ikke på noe som nrk, tv2 eller våre vanligste dagsaviser skriver.

De tror ikke på våre folkevalgte politikere, og mener at de fleste er korrupte og kjøpt og betalt, og at Staten fører oss bak lyset med alt de gjør.

Gjerne tilhenger av Trump.

Skeptiske til å åpne opp for nye bekjentskaper er det flere som er også.

Hva får folk til å bli slik?

Anonymkode: bcf77...ca6

Du bør nok heller spørre deg selv, hvorfor du er så naiv og har tillit til alt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kanskje de "konspiskrullene" du kjenner egentlig er de normale da, og det er du som er i kaninhullet? Hvis man sliter med at man omgir seg med mange "konspiskruller" bør man vel ta en titt i speilet kanskje? 

Måten du ordlegger deg på er jo ikke akkurat betryggende heller.

Hersketeknikker har jeg lite til overs for. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hersketeknikker har jeg lite til overs for. 

Det å beskylde folk for å være "konspiskrulle" er vel en av de mest brukte hersketeknikkene, så her er du jo på hjemmebane.

• Liker 1
Skrevet
Lava Anne skrev (På 5.6.2025 den 20.58):

Som oftest er det en mistillit som kommer fra oppvekst. Det er automatisk. Det slitsomme er å ikke være skeptisk. Studier viser at mennesker som stadig tror på "krefter bak" er _mindre_ kritiske enn andre, ikke mer, men de tror det sistnevnte. De tror jo tross alt på masse annet som krefter bakom noe og at obskure sider sier sannheten. De er bare skeptisk og kritisk til det andre har sånn tålelig tro på, de er på langt nær kritisk til alt. Ofte tror de jo på sammensvergelser.

Dette er jo tull. Den eneste grunnen til at man begynner å lure på om det er en forbrytersk plan bak noe er jo at man er kritisk, man opplever at noe ikke stemmer. Lurer på hvordan disse "studiene" foregikk.

• Nyttig 1
Skrevet
Maia70 skrev (17 minutter siden):

Dette er jo tull. Den eneste grunnen til at man begynner å lure på om det er en forbrytersk plan bak noe er jo at man er kritisk, man opplever at noe ikke stemmer. Lurer på hvordan disse "studiene" foregikk.

Nei. Studier viser det motsatte. Når man opplever at "noe ikke stemmer", som ting for øvrig ofte ikke gjør, fordi menneskers verden til en viss grad er kaotisk, så er det forskjell på om man tenker det har med systemer, struktur, menneskers dårskap og/eller bevisste ondskap å gjøre. Studier viser at mennesker som har en tendens til å tro på at det ligger bevisste planer overalt (altså konspirasjonsteoretikere) er mindre kritiske enn andre. Å være kritisk, betyr ikke å hoppe rett inn i troen på en sammensvergelse, og at noe skjer fordi noen bevisst trekker i trådene for å gjennomføre en plan.

Skrevet

Ja, det er slitsomt. 
Det er slitsomt å føle at man må evaluere og analysere alt. Det er slitsomt å være mye redd og bekymret for ting som andre ikke bryr seg om, og i tillegg føle seg alene om det. det er slitsomt å føle på ansvar for å opplyse andre eller navigere ting man ikke stoler på eller frykter. 

jeg var i et veldig usunt religiøst miljø hvor jeg måtte være kritisk og ikke kunne stole på ting (fordi det var mye rart som ble formidlet). Det var helt grusomt slitsomt, men jeg tror ikke jeg forstod det før etterpå. Jeg har måttet jobbe mye med å bli mer åpen og legge bort den kritiske stemmen. 

i tillegg ble det lagt mye ansvar på individet for å forandre verden, så jeg følte på et veldig ansvar for alt alle andre trodde på eller gjorde. Nå klarer jeg å slippe «kontrollen» og bare live and let live

det er slitsomt for de rundt, men enda mer slitsomt for den som er sånn

Anonymkode: 03637...f04

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg kjenner flere som er konstant skeptiske til det meste, og det er slitsomt å forholde seg til.

De er kritiske til vårt helsevesen når det kommer til medisiner, vaksiner, behandling ol, og tror kun på det alternative helsevesenet.

Kritiske til jordbruket og hvordan maten dyrkes her i landet

De tror ikke på noe som nrk, tv2 eller våre vanligste dagsaviser skriver.

De tror ikke på våre folkevalgte politikere, og mener at de fleste er korrupte og kjøpt og betalt, og at Staten fører oss bak lyset med alt de gjør.

Gjerne tilhenger av Trump.

Skeptiske til å åpne opp for nye bekjentskaper er det flere som er også.

Hva får folk til å bli slik?

Jeg stoler heller ikke på de politikervalgte så vidt meg bekjent får vi lov til å stemme på parti 

Endret av Maskinfører
AnonymBruker
Skrevet
Disni skrev (På 9.6.2025 den 9.39):

Du bør nok heller spørre deg selv, hvorfor du er så naiv og har tillit til alt.

Jeg er happy goes lucky

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er happy goes lucky

Ts

Ja, men noen må være voksne og passe på naive happy goes lucky……derfor kritisk blikk på det meste…..

For all del kjør happy goes lucky, men da forstår du sikkert nå hvor noen er skeptisk/kritisk til det meste. 

Sover du i et demokrati, så våkner du i et diktatur👍

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg er happy goes lucky

Ts

Brent barn skyr ild?

Det er jo slitsomt å være naiv også. Stadig ble lurt, sitte igjen uten rettigheter- fordi man trodde godt om folk, partner osv. Jeg har spart meg selv for mye sorg, økonimiske problemer, dårlige venner, dårlig partner - ved å være kritisk. 

Så er det jo sikkert en mellomting. En rett porsjon kritisk sans, og likevel være åpen og glad. Men jeg tenker jo at man skal vokte seg litt for å tro at "alt er mat". I visse situasjoner kan det være smart å være litt kritisk.  Det er å ta høyde for ting som kan skje, og dermed unngår man at det rammer seg selv. 

Anonymkode: a3564...d31

Skrevet
Lava Anne skrev (9 timer siden):

Nei. Studier viser det motsatte. Når man opplever at "noe ikke stemmer", som ting for øvrig ofte ikke gjør, fordi menneskers verden til en viss grad er kaotisk, så er det forskjell på om man tenker det har med systemer, struktur, menneskers dårskap og/eller bevisste ondskap å gjøre. Studier viser at mennesker som har en tendens til å tro på at det ligger bevisste planer overalt (altså konspirasjonsteoretikere) er mindre kritiske enn andre. Å være kritisk, betyr ikke å hoppe rett inn i troen på en sammensvergelse, og at noe skjer fordi noen bevisst trekker i trådene for å gjennomføre en plan.

Hvilke studier?

Skrevet

Jeg vil påstå at det er smart å ha en kritisk tilnærming.

Men det er jo nettopp mangel på kritisk tenking som gjør at folk ender opp med "alternativ medisin", så her tror jeg du bommet litt.

Annonse
Skrevet
Forenkle skrev (2 timer siden):

Jeg vil påstå at det er smart å ha en kritisk tilnærming.

Men det er jo nettopp mangel på kritisk tenking som gjør at folk ender opp med "alternativ medisin", så her tror jeg du bommet litt.

Nei, det er mangel på hjelp fra konvensjonell medisin.

AnonymBruker
Skrevet
Maia70 skrev (5 timer siden):

Hvilke studier?

Tror ikke du får noe svar på det...

Skrevet
Maia70 skrev (6 timer siden):

Hvilke studier?

Flere studier. Det er ikke noe nytt at tro på konspirasjonsteorier korrelerer negativt med kritisk tenkning. Hvis det var én studie, hadde det ikke gitt så mye.

Bla: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10672018/ 

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0092656622000423

https://misinforeview.hks.harvard.edu/article/are-conspiracy-beliefs-a-sign-of-flawed-cognition-reexamining-the-association-of-cognitive-style-and-skills-with-conspiracy-beliefs/

Den siste foreslår en nyansering ved å skille mellom plausible og usannsynlige konspirasjonsteorier.

Skrevet
Lava Anne skrev (11 minutter siden):

Flere studier. Det er ikke noe nytt at tro på konspirasjonsteorier korrelerer negativt med kritisk tenkning. Hvis det var én studie, hadde det ikke gitt så mye.

Bla: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10672018/ 

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0092656622000423

https://misinforeview.hks.harvard.edu/article/are-conspiracy-beliefs-a-sign-of-flawed-cognition-reexamining-the-association-of-cognitive-style-and-skills-with-conspiracy-beliefs/

Den siste foreslår en nyansering ved å skille mellom plausible og usannsynlige konspirasjonsteorier.

I den første "studien" så går de ut fra at folk som ikke har deres trossystem, som er et "kun det man tror at vitenskapen har bevist eksisterer"-trossystem, mangler kritisk sans: 
"For instance, critical thinking can more completely account for many everyday outcomes, such as how thinkers reject false conspiracy theories, paranormal and pseudoscientific claims, psychological misconceptions, and other unsubstantiated claims."

Så de som har gjort studien de VET hvilke konspirasjonsteorier som er falske, og de VET at det ikke finnes noe paranormalt. De har bestemt virkeligheten.
Når det er det de mener med "kritisk tenkning" så vil jeg jo si at det er de som har gjort studien som er komplett hjernevasket.

Og når jeg skumleser i de andre studiene, så ser jeg at det å være religiøs/spirituell, og det å tro på ting som ikke er vitenskapelig bevist, går igjen som et mål på akkurat hvor lite kritisk sans man har.
Så studiene er jo lagt opp på en måte slik at folk som har et videre perspektiv enn "alt som eksisterer er det vitenskapen har bevist", havner i kategorien "ukritisk", og da må de jo få de resultatene de har fått.
Det blir litt som å sitte i hulen sin og gjøre studier uten en tanke på at man kan sitte i en hule:

Skrevet

Gjerne tilhenger av Trump

Forskjellen på Trump og våre folkevalgte er at ha gjør alt han sier han skal gjøre. Det er jo selvfølgelig uhørt her hjemme å holde det man lover (om man er politiker) 

:røyker:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...