Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som er konstant skeptiske til det meste, og det er slitsomt å forholde seg til.

De er kritiske til vårt helsevesen når det kommer til medisiner, vaksiner, behandling ol, og tror kun på det alternative helsevesenet.

Kritiske til jordbruket og hvordan maten dyrkes her i landet

De tror ikke på noe som nrk, tv2 eller våre vanligste dagsaviser skriver.

De tror ikke på våre folkevalgte politikere, og mener at de fleste er korrupte og kjøpt og betalt, og at Staten fører oss bak lyset med alt de gjør.

Gjerne tilhenger av Trump.

Skeptiske til å åpne opp for nye bekjentskaper er det flere som er også.

Hva får folk til å bli slik?

Anonymkode: bcf77...ca6

• Liker 4
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at det er slitsomt. Jeg er skeptisk til en haug av ting selv, uten at det akkurat sliter meg ut. Syns du det er slitsomt å være skeptisk til Trump? Det gjør ikke jeg i alle fall. 

Anonymkode: 5cef2...788

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

jeg er skeptisk til alt.

jeg vil si det er slitsomt å tenke. forbrenner utrolig mange kalorier, men det gjør jo at jeg også kan spise en sjokolade ekstra på en søndag.

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er også skeptisk til mye, men selv mener jeg at det er en sunn skepsis.

Men sånne skeptikere som du trekker fram, konspirasjonsskeptikere, de flyter vel på overbevisningen om at det er akkurat de som har skjønt det, og alle vi andre er idioter som ikke skjønner noen ting. De tror de er bedre enn oss andre, og denne troen gjør nok at det ikke er så slitsomt, for de får bekreftelse på at de gjør og tror det riktige når de kommuniserer med likesinnede. Og dette gjør det nok verdt det, troen på at de er blant de unike, opplyste menneskene som har skjønt hvordan ting EGENTLIG henger sammen.

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det der er jo konspirasjonsteoretikere. Hvorfor har du slike i din omgangskrets?

Anonymkode: e8714...3d7

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
megda skrev (26 minutter siden):

jeg er skeptisk til alt.

jeg vil si det er slitsomt å tenke. forbrenner utrolig mange kalorier, men det gjør jo at jeg også kan spise en sjokolade ekstra på en søndag.

Nei, det brenner fint lite kalorier.

Anonymkode: f3e1c...51d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er du ikke skeptisk nok

Anonymkode: a1d8a...4c8

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig slitsomt, men jeg tror utbrentheten ville sneket raskere på om jeg skulle late som ingenting. Men heller et par ekstra sukk gjennom dagen enn å gå hele livet og tro Søreide var den som hadde rett på debatten forleden dag eller å ignorere at folk i maktposisjoner helt åpent snakker om planene sine på lukkede møter men deretter lyver til folket i massemediene. 

Det er som løping, ikke alle er naturlig anlagt for det. Hvis man ikke stusser over dagens jordbruk, helsesystem, eller debattkultur er man regelrett idiot. 

Og ja, jeg er også av den oppfatning at de som finner det å holde seg informert for slitsomt ei heller burde møte opp for demokratiet en snau time hvert fjerde år. Det er umulig å forstå verden ved å skumlese overskrifter til morgenkaffen. 

Anonymkode: bc801...9a2

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det der er jo konspirasjonsteoretikere. Hvorfor har du slike i din omgangskrets?

Anonymkode: e8714...3d7

Det er naboer, kollegaer, familie og faktisk venner

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

hvorfor er jeg så fit da? hjernen min er stor altså. riktig svulstig.

Skrevet
megda skrev (På 25.5.2025 den 11.23):

jeg er skeptisk til alt.

Man forbrenner ikke kalorier av å tenke mye.

Skrevet
Adrenalina1 skrev (3 minutter siden):

Man forbrenner ikke kalorier av å tenke mye.

jo, man gjør det. det krever energi, men kanskje mer som en rute melkesjokolade i løpet av en dag. 

Skrevet

Mye mer slitsomt å være naiv, er alltid så mange smeller man går på!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er generelt skeptisk av natur og har det helt fint, blir sjelden skuffet eller overrasket negativt på den måten og er stort sett forberedt på det som evt kommer og takler det på strak arm, har stek psyke og stabile emosjoner. Ser meg selv som realist i mye større grad enn pesimist og kan tidvis være riktig så optimistisk av natur. 

Anonymkode: 81b1e...8c6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 11.50):

Marielle Letaand er kjempeslank, Erna Solberg er….rausere i formen. Trenger du ytterligere bevis for at skepsis forbrenner kalorier? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 11.16):

Jeg kjenner flere som er konstant skeptiske til det meste, og det er slitsomt å forholde seg til.

De er kritiske til vårt helsevesen når det kommer til medisiner, vaksiner, behandling ol, og tror kun på det alternative helsevesenet.

De tror ikke på våre folkevalgte politikere, og mener at de fleste er korrupte og kjøpt og betalt, og at Staten fører oss bak lyset med alt de gjør.

Det du beskriver handler ikke om skepsis, men om å avvise vitenskapelige  kilder til fordel for ønsketenkning og alternative fortellinger.

Ekte skepsis handler om å stille spørsmål, men også om å vurdere kilder, bevis, og erkjenne når noe er godt dokumentert.
Det motsatte skjer her, man avviser solide kilder uten grunn, samtidig som man godtar spekulative eller udokumenterte påstander fordi de passer ens idelogi.

Fundamentalt sett er dette en sammenblanding av mistillit og misforstått sannhetssøking en slags følelsesdrevet overbevisning der ønsket om at noe skal være sant, trumfer sannsynligheten for at det faktisk er det.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 11.16):

Så.. hvis man er skeptisk, man er tilhenger av Trump ??!! snakk om å politisere alt !! Å være skeptisk er SUNT ! Spesielt i Norge hvor folk flest er ikke særlig skeptisk av natur.  

omg "våre folkevalgte politikere", jeg stoler ikke særlig på de, uansett hvor de kommer fra, politikere er sin egen rase. Og tenk på hva "folkevalgte" betyr.. hvilket valg har du egentlig ? stemme på de som du misliker minst ?  stemme på de som du håper lyver minst ? 

Endret av NatNat
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare bra å være skeptisk, men det du ramser opp er jo en konspirasjonsteoretiker, ikke en skeptikker.

En skeptikker ville aldri ha gått for alternativ medisin.

Anonymkode: dccbd...0c9

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du spør om «det ikke er slitsomt», høres det ikke ut som du tar dem på alvor i det de er engasjert i. Og hvis du ikke stiller spørsmål ved hva autoriteter bestemmer på folks vegne, er det vel bra at noen andre gjør det? Hvordan skulle skjevheter og maktmisbruk ellers bli oppdaget? 

Anonymkode: 0bc1e...b2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (På 26.5.2025 den 14.22):

Marielle Letaand er kjempeslank, Erna Solberg er….rausere i formen. Trenger du ytterligere bevis for at skepsis forbrenner kalorier? 

Jo enklere møblert i toppetasjen, jo mer forbrenner man, mener du?

Anonymkode: da71a...758

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...