Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du erfaring med enten å være leder som har adhd, eller å jobbe med en leder som har det? 

Hvordan har det fungert, og hva tror du eventuelt kan hjelpe til at det skal fungere bedre?

Anonymkode: 57ff4...ffa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2 kollegaer med ADHD. Begge to mangler struktur, mangler effektivitet, bruker laaaang tid for å gjøre ting ( men resultat er grei til slutt), snakker veldig mye før de kommer til poeng eller bare sitter og gjør ingenting.

Anonymkode: 81940...e86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en leder med adhd nå. Det fungerer veldig greit. Hun har kontroll på alt, og jobber fletta av de fleste. Strukturert og få alt gjort pluss litt til. Så får man heller bare overse at det til tider er mye støy og liv og røre rundt henne.

Den andre lederen min har ikke kontroll på noe, delegerer alt over til andre og er generelt mye kaos. Skulle heller trodd denne hadde adhd enn den andre.

Vi har tre andre med adhd også og det går jo greit nok. Så lenge vi ikke lar de fire jobbe sammen for da går det aldeles galt. 

Anonymkode: 68798...23d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har 2 kollegaer med ADHD. Begge to mangler struktur, mangler effektivitet, bruker laaaang tid for å gjøre ting ( men resultat er grei til slutt), snakker veldig mye før de kommer til poeng eller bare sitter og gjør ingenting.

Samme erfaring her. Arbeidslivet slik det er nå er tilpasset de som utgjør flertallet. Så de som fungerer på en annerledes måte vil som regel komme dårligere ut av det, dessverre. 

Anonymkode: b46ef...6ac

Skrevet

Jeg er leder med ADHD. Fungerer greit det. Får lett helhetsoversikt, og skaper gode relasjoner. Utfordringen min kan være at jeg graver meg for mye med i enkelte oppgaver. Er også en av de uten tidssans. Jeg klarer å være effektiv enten på jobb eller på fritiden, men ikke begge deler. Så venner og familie må tåle at jeg er forsinket til avtaler dersom jeg har vært på jobb 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva slags rolle er det dere/de har? Er kanskje ikke en ideell jobb for neurodivergents... Jeg prøver å bestemme meg for hvilken retning jeg skal gå, så setter pris på å hlre hva slags type jobber som kanskje ikke passer "sånne som meg" 😰

Anonymkode: 787be...f89

AnonymBruker
Skrevet

ADHD og  ledelse? Hadde valgt noe annet å studere……

AnonymBruker
Skrevet

Den beste lederen jeg noen gang har hatt har adhd. 

når det er sagt: har du møtt èn med adhd, så har du møtt en med adhd. Mennesker med adhd har ulik fungering. mennesker du aldri skulle trodd hadde adhd, kan ha adhd. Antagelig er det mange ledere der ute med adhd, men de ansatte vet det ikke. 

Anonymkode: db6a2...c81

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Heller en mannlig leder med en håndfull diagnoser enn en kvinnelig leder uten noen diagnoser. 

Anonymkode: 95eca...468

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Heller en mannlig leder med en håndfull diagnoser enn en kvinnelig leder uten noen diagnoser. 

Anonymkode: 95eca...468

Så ikke enig. Har en mannlig leder med adhd, og jeg kommer til å bytte jobb. Det er rett og slett ikke mulig å forholde seg til. Det skytes i alle retninger, og fokus flyttes fra minutt til minutt. Det forventes at man er tilgjengelig og svarer opp alt på sekundet. Det er absolutt ingen forståelse for at noe arbeid krever konsentrasjon. Selv tar vedkommende aldri tak i ting som krever tid og nøye vurderinger. Sier du ifra om noe så er det glemt etter ti minutter. 

Jeg er utslitt og orker ikke dette lenger. Jeg har hatt ledere som har hatt sine mangler før, men ingen har vært i nærheten av å være en så elendig leder som dette. 

Anonymkode: f7edc...b67

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber for et selskap med 20 ansatte, pluss en haug med freelancere i tillegg og vår sjef har ADHD. Tror jeg aldri har møtt et menneske i mitt liv som er så forbanna effektiv. Ingen bortkasta møter, og han har en sinnsyk tillit til ansatte også som på en eller annen måte bare har ført til at folk jobber mer. Jeg klarer ikke skjønne at han ikke er utbrent enda. Han er stort sett veldig strukturert, noe glipper her og der men han har orden på alt det viktigste, alltid. Ikke redd for å drite seg ut heller. 

Litt for god stemning og ‘tull’ er det kanskje en gang i blandt selvsagt men alt det andre gjør opp for det. Han har også en enorm forståelse for andre som jeg vil tenke er relativt sjeldent hos ledere som er menn 50+. 

Anonymkode: 6ba33...448

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber for et selskap med 20 ansatte, pluss en haug med freelancere i tillegg og vår sjef har ADHD. Tror jeg aldri har møtt et menneske i mitt liv som er så forbanna effektiv. Ingen bortkasta møter, og han har en sinnsyk tillit til ansatte også som på en eller annen måte bare har ført til at folk jobber mer. Jeg klarer ikke skjønne at han ikke er utbrent enda. Han er stort sett veldig strukturert, noe glipper her og der men han har orden på alt det viktigste, alltid. Ikke redd for å drite seg ut heller. 

Litt for god stemning og ‘tull’ er det kanskje en gang i blandt selvsagt men alt det andre gjør opp for det. Han har også en enorm forståelse for andre som jeg vil tenke er relativt sjeldent hos ledere som er menn 50+. 

Anonymkode: 6ba33...448

Man kan jo lure på om alle har rett diagnose.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan jo lure på om alle har rett diagnose.. 

Det vedkommende beskriver passer jo inn med ADHD. Mange joviale ledere som har det. Men ikke alle som får diagnosen selv om de burde hatt den- særlig blant de eldre generasjonene 

AnonymBruker
Skrevet

Min nærmeste leder har ADHD. 
Det var litt utfordrende i starten før jeg lærte meg hvordan han fungerte. 
"kan du se på det når du får tid?" er bare glemme. 
Er det ting som kan ta litt tid, så kaller jeg inn til møter, er det ting som kan løses på noen minutter så tar jeg med kaffekoppen å går inn på kontoret hans. 

Vi bruker kalender flittig, og vi har årsplaner og tiltakslister. 
Jeg vil si vi har ett organisert kaos på kontoret, og vi har veldig høy takhøyde. 
Jeg tror det at lederen har ADHD også er med på å gjøre han til den mest ydmyke lederen jeg har hatt i løpet av mine 25 år i arbeidslivet. 

Anonymkode: 19ff2...52b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar nevrodivergente ledere ti av ti ganger over nevrotypiske, men har nok noe med at jeg er nevrodivigent selv og at nevrotypiske ikke helt forstår meg. 

Anonymkode: 6a6ff...258

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 10.17):

Tipper du baksnakker dem på jobb også, ikke bare her på kvinneguiden. Kjenner igjen sorten fra min egen jobb.  Om du er typen til å klage over at noen med en diagnose som beviselig medfører endel eksekutive utfordringer her på et forum, er jeg rimelig sikker på at du tar de som tema på lunchen med andre kollegaer der du bare mååååå få ut frustrasjonen,  når de to ikke er tilstede selvsagt. Men underlig nok glemmes de positive sidene 

Anonymkode: 88369...f18

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...