Gå til innhold

Hva skjer med at «alle» har dysleksi for tiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har barn på ungdomsskolen og det er mange i hver klasse som har dysleksi. Disse har fritak fra nynorsk bl.a og på eksamen nå var det halve klassen bare( noen var av utenlandsk opprinnelse)

Hvor enkelt er det å få diagnosen? Noen sier det bare er en test på nettet?😳

Anonymkode: b6c9a...ad6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men kan aldri tenke meg at en test på nettet er nok for å få en diagnose 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har barn på ungdomsskolen og det er mange i hver klasse som har dysleksi. Disse har fritak fra nynorsk bl.a og på eksamen nå var det halve klassen bare( noen var av utenlandsk opprinnelse)

Nei jeg tror ikke det, er i hvertfall ikke slik for vår datter. Det var mange runder før hun endelig fikk hjelp. Å hun sliter skikkelig med dysleksi.  Det er ikke akkurat no dans på roser, selv med hjelpemidler 

Anonymkode: ef9c9...b28

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ble gjort en test av to spesialpedagoger på skolen som tok 4 timer å gjennomføre med barnet, så analyse og rapportskriving i etterkant. De så da på 7 områder hvor jeg ikke husker navnet på alle, men for eksempel evne til å lese ordbilder som går på automatisering av kjente ord, evne til å lese nye ord som man må stave seg igjennom. Fonologi var noe. Vokabular. Lesehastighet. Så får barnet en score på hvert av de 7 områdene.

Her lå barnet på 90% på vokabular, altså språkforståelse. 50% er gjennomsnitt. Men scoret langt under gjennomsnitt både på å ha automatisert ordbilder av kjente ord, lesing av nye ord og lesehastighet og mere. Så konklusjonen var dysleksi og etterhvert fritak i nynorsk. Søknad om fritak må dokumenteres med ordentlig testing.

Jeg vil legge til at det nok er betydelig enklere å ta eksamen i nynorsk, enn å ha dysleksi som påvirker alle fag.

Anonymkode: 22332...c6d

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dysleksi er den vanligste lærevansken vi har, og er faktisk undersdiagnostisert. At det er flere o hver klasse er helt normalt. 

Anonymkode: 68c2c...10d

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er født på 70-tallet og dysleksi florerte det av, men ingen fikk hjelp eller diagnose. Var 25 stk i klassen min på ungdomsskolen, minst 10 hadde i min mening dysleksi. To i veldig kraftig grad, men hadde 0 tiltak/hjelp. Ene personen oppdaget jeg hadde det når jeg skrev oppgaver for han for å se om lærerne var urettferdig, men det viste seg at han ikke klarte å skrive av hva jeg hadde skrevet, den andre hørte vi ikke kunne lese høyt i timen. De 8 andre så jeg fikk dårlige karakterer, men de var ikke dumme og jeg så hvordan de taklet diktat og når vi skulle felles stille lese tekst så jeg hvor langsomt de kunne lese teksten, de brukte mer en dobbelt så lang tid som meg.  En jeg ikke ante hadde dysleksi fikk diagnosen på vgs (tilsvarende studiespes) for der ble vi testet den første uka på skolen. Alle de andre jeg antok hadde dysleksi startet på yrkesskolen.  

Så om 1/4 har dysleksi i klassen så overrasker det meg ikke. 

Ingen ble testet på barne og ungdomsskolen.   Det er så mange tegn som kan vise på dysleksi at tester er enkle.

Anonymkode: fd35e...1df

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen leser (papir) bøker lenger i skolen. Uten trening som barn, blir man ikke god på å lese. Da er dysleksi en måte å forklare hvorfor.

Anonymkode: d9594...892

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Alle har også ADHD for tiden, men det gjør det ikke sant uansett, som folk som tror de er gluten intolerant mens kanskje 10% faktiske er det.

Gjelder nok det samme for dysleksi, folk elsker jo unnskyldninger på hvorfor ting er vanskelige å gjøre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen leser (papir) bøker lenger i skolen. Uten trening som barn, blir man ikke god på å lese. Da er dysleksi en måte å forklare hvorfor.

Anonymkode: d9594...892

Tull, du vil kunne se allerede i bhg at dyslektikere kan slite med rim og rytme, huske ord og sanger, sen med språk, slite med lyder,  gjenkjenner ikke lyder i ord, liten interesse for ord og lyder,  dårlig finmotorikk, husker ikke rekkefølger,  sliter med å lære bokstaver/lyder, foreldre har det. 

Noen kan maskere utfordringene lenge, avhenger helt av utfordringene. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig det blir lettere fanget opp idag og at flere som tidligere ville gått under radaren blir fanget opp. Men som lærer merker jeg stor forskjell fra bare 10-15 år siden. Før var det ca 2 stk i hver elevgruppe som slet skikkelig med å lese og skrive, mens resten klarte seg greit. Nå for tiden har det mer enn doblet seg. Nå er det mer vanlig at det er 2-3 elever som er skikkelig gode til å lese og skrive, mens resten sliter i større eller mindre grad (noen bare litt, mens andre er i dysleksi-kategorien).

Det er noe som ikke stemmer, og jeg har ikke inntrykk av at det har noe med overdiagnostisering av dysleksi, for det er flere elever som sliter veldig med å lese og skrive nå enn før.

Anonymkode: 1d47e...80f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (6 minutter siden):

Alle har også ADHD for tiden, men det gjør det ikke sant uansett, som folk som tror de er gluten intolerant mens kanskje 10% faktiske er det.

Gjelder nok det samme for dysleksi, folk elsker jo unnskyldninger på hvorfor ting er vanskelige å gjøre.

Var nok endel med ADHD på min skole også, men vi hadde 1-3 klasse delte klasser i mange fag (så var maks 10 stk i klasserommet) og kun 3 timer pr dag (noen startet tidlig noen noen senere, samlet i gym, skolekjøkken, forming) og ingen SFO så det var ikke lange perioder å sitte stille OG vi begynte et år senere på skolen. 

Det med gluten og annet, husker mange slet med mage og annet, men ingen sjekket for intoleranser og allergier, barn skulle bare tåle, selv diabetes tok det lang tid for flere å få diagnose for. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også det har å gjøre med at vi ikke leser lenger, ordforråd og forståelse blir ikke trent opp fra de er små. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mulig det blir lettere fanget opp idag og at flere som tidligere ville gått under radaren blir fanget opp. Men som lærer merker jeg stor forskjell fra bare 10-15 år siden. Før var det ca 2 stk i hver elevgruppe som slet skikkelig med å lese og skrive, mens resten klarte seg greit. Nå for tiden har det mer enn doblet seg. Nå er det mer vanlig at det er 2-3 elever som er skikkelig gode til å lese og skrive, mens resten sliter i større eller mindre grad (noen bare litt, mens andre er i dysleksi-kategorien).

Det er noe som ikke stemmer, og jeg har ikke inntrykk av at det har noe med overdiagnostisering av dysleksi, for det er flere elever som sliter veldig med å lese og skrive nå enn før.

For å presisere: det er ikke sikker flere har dysleksi, men jeg merker meg at en større prosentandel sliter mye med lesing og skriving, og det norske språk generelt (og nå snakker jeg om barn og unge som er født og oppvokst i Norge, med norske foreldre).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror også det har å gjøre med at vi ikke leser lenger, ordforråd og forståelse blir ikke trent opp fra de er små. 

Noen får nok større utfordringer enn nødvendig på grunn av dette, men da ligger det ikke på bhg og skole, men på foreldre. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen får nok større utfordringer enn nødvendig på grunn av dette, men da ligger det ikke på bhg og skole, men på foreldre. 

Jaja, tenker det ligger på foreldre..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine 3 nevøer har dysleksi. Samme med min halvbror, deres far. Jeg har adhd. Men på 90 tallet fikk vi ikke hjelp eller diagnoser... 

Nå kommer det frem at to av barna i familien til min eks har dysleksi. Så det dukker opp ja. Hvorfor? Nei det er vel vanlig da! 

Anonymkode: ae90a...177

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet men var aldri spesielt glad i å lese. Spesielt ikke bøker. Foreldrene mine pleide heller ikke lese høyt til meg. Jeg leste noen tegneserier, men ellers var jeg mest glad i musikk og bilder. Jeg var likevel svært god i norsk og språk generelt.

Kanskje dagens problemer er en god blanding av ulike faktorer; mindre lærertetthet, større klasser, mindre ressurser, mer skjermtid (både hjemme og på skolen), og muligens det med at barn og unge er mye på internett og hører så mye engelsk at de sliter med å få på plass et godt norsk ordforråd. Dette gir jo ikke mer dysleksi, men det påvirker jo absolutt lese- og skriveforståelsen negativt.
Jeg ser ofte at elever mangler ord muntlig også, fordi de ikke husker hva det er på norsk. Og igjen; dette er helnorske barn og unge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det stemmer ikke. Mitt barn har aldri likt bøker men leser helt fint. Barna til en pedagog i familien har tvunget sine barn til å lese høyt for alle hver jul og ver bursdag og de har slitt seg gjennom krokete skrift på små kort fra tanter onkler og besteforeldre. Og så klart massevis av bøker. De har dysleksi. 

Anonymkode: ae90a...177

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For å presisere: det er ikke sikker flere har dysleksi, men jeg merker meg at en større prosentandel sliter mye med lesing og skriving, og det norske språk generelt (og nå snakker jeg om barn og unge som er født og oppvokst i Norge, med norske foreldre).

Smarttelefon og chatgpt avler ikke skriftspråket spesielt godt, samt barn kanskje leser mindre bøker og ser mer på video&film.

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

Smarttelefon og chatgpt avler ikke skriftspråket spesielt godt, samt barn kasnskje leser mindre bøker og ser mer på video&film.

Jeg vokste opp uten smarttelefon og internett, men leste svært lite bøker. Jeg elsket å se video/film og lyttet mye heller til musikk enn å lese. Jeg hadde null problem med å lese og skrive. Samboeren min har alltid elsket å lese bøker, men har dysleksi. Han har en litt uvanlig type dysleksi som gjør at han leser greit men sliter veldig med å skrive. Han må stadig spørre meg hvordan ulike ord skrives/staves.

Men joda, jeg tror nok mye skjermtid og bruk av chatgpt har negativ innvirkning på både ordforråd og lese/skriveforstålelse. Det er jo litt tragikomisk når norske elever forteller at de har prøvd å ta norsk i Duolingo, men sliter med å klare oppgavene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...