Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da vil du få lavere utbetalt,  kansje barnetillegg hvis dere har. Årsak til noen har høyere har jo med inntekt før en ble syk. 

Jeg har på min ufør utbetalt ca 22.500kr. Ikke akurat fett for å si det, kan heler ikke jobbe for å få noe høyere, pga kroppen slår seg helt ut. 

Vil du gå med smerter døgnet rundt kan du jo få en trailer til å kjøre deg i rsua du stille traileren 80km/t så kan en se om du syns livet er like fett å være ufør

Anonymkode: 60924...a9a

Den du siterer hadde jo sluppet smertene  om han hadde gått for en løgnprosess, som h*n skriver?

Anonymkode: 5d6a5...c64

• Liker 2

Fortsetter under...

Den du siterer hadde jo sluppet smertene  om han hadde gått for en løgnprosess, som h*n skriver?

Jepp. Men også fått mye mindre enn de har i dag. 

Anonymkode: a83b9...fe1

• Liker 1
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jada, det koster staten enorme summer uansett hvilken ytelse eller stønad du er på. Men det er altså rart at man bevisst kan gå for uføretrygd uten å risikere straff. 

En ser jo av saker og dommer som er i media at straffene som regel alltid gjelder økonomisk svindel mens en er på en ytelse. Altså at man jobber og fører opp for lite timer eller jobber svart. En ser omtrent aldri at folk blir tatt for svindel av selve ytelsen, altså at de ikke hadde rett på å ha den.

Kan kanskje være fordi man kvalifiserer til trygd om man ikke har inntektsevne, så det ikke ses på som svindel, men at nav har vurdert at det er beste stønad å ha noen på?

• Liker 3

Kan kanskje være fordi man kvalifiserer til trygd om man ikke har inntektsevne, så det ikke ses på som svindel, men at nav har vurdert at det er beste stønad å ha noen på?

Det er også mulig. Men dette er aldri kommunisert ut fra verken NAV eller regjering.

Finnes plenty med yrker i Norge som ligger på 150 kr / timen. Da er brutto månedslønn på ca. 22500 kr.  Kundesupport er ganske vanlig eksempel.

Dersom valget sto mellom uføretrygd, og et liv med kundesupport...hadde valgt uføretrygd, tvert. 

Anonymkode: 75193...e83

• Liker 2
  • Nyttig 2

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er også mulig. Men dette er aldri kommunisert ut fra verken NAV eller regjering.

https://www.nav.no/samarbeidspartner/uforetrygd

• Liker 1
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Finnes plenty med yrker i Norge som ligger på 150 kr / timen. Da er brutto månedslønn på ca. 22500 kr.  Kundesupport er ganske vanlig eksempel.

Dersom valget sto mellom uføretrygd, og et liv med kundesupport...hadde valgt uføretrygd, tvert. 

Anonymkode: 75193...e83

Minstetrygd for livet - eller mulighet til å bytte jobb, ta en ekstrajobb for å spe på lønnen, klatre i gradene.. det er mange muligheter i arbeidslivet som man mister på trygd.  Når det er sagt nå ikke trygd være «livet ut». 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg syns ikke dette var så dekkende for det jeg snakker om. "Stor omfattende usikker operasjon" og slikt er nok ikke så aktuelt i tilfellene jeg mener noe om.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Minstetrygd for livet - eller mulighet til å bytte jobb, ta en ekstrajobb for å spe på lønnen, klatre i gradene.. det er mange muligheter i arbeidslivet som man mister på trygd.  Når det er sagt nå ikke trygd være «livet ut». 

Nei, en mister ikke muligheten til å ta en ekstrajobb som uføretrygdet. Dog da for å spe på trygden, ikke lønnen.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, en mister ikke muligheten til å ta en ekstrajobb som uføretrygdet. Dog da for å spe på trygden, ikke lønnen.

Man kan selvsagt ta en ekstrajobb, men man sitter igjen med mye mindre totalt enn hvis man hadde tatt den samme ekstrajobben ved siden av en annen jobb. Jeg snakker om mulighet for å spe på inntekten, den er bedre om man har jobb, ikke trygd. 

Anonymkode: 8c3cf...1ac

• Liker 1
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette er sant. Jobb er ikke for alle.

Jobb er for alle, folk er bare ikke alltid enige når det gjelder dem selv.

• Nyttig 1

Man kan selvsagt ta en ekstrajobb, men man sitter igjen med mye mindre totalt enn hvis man hadde tatt den samme ekstrajobben ved siden av en annen jobb. Jeg snakker om mulighet for å spe på inntekten, den er bedre om man har jobb, ikke trygd. 

Ikke om en er i den situasjonen den du siterte snakker om. Da vil trygd være omtrent som lønnen. Og en kan da ta en ekstrajobb og plusse på ca 50000 og gjøre mye mindre.

Annonse

NakenPanda skrev (2 minutter siden):

Jobb er for alle, folk er bare ikke alltid enige når det gjelder dem selv.

Det er din påstand. Jeg er ikke enig, jobb er ikke for alle.

• Liker 2
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

For en tråd. Så langt fra Gerhardsens ideal :nei:

Anonymkode: 9487a...8bd

Da det ble innført i 1959, og senere i 1963 folketrygden var levealderen på en mann 71 år og en kvinne 74 så det var aldri ment at folk over den alderen skulle dekkes av pensjon og uføre. Den moderne uføretrygden er fra 2015.

Så du kan slutte å snakke om hva folk for 65 år siden mente, fordi hadde Gerhardsen som du så fint framhever sett dagens tilstander tror jeg han hadde snudd seg i grava.  

Litt kontekst:

• Norges befolkning i 1963 var ca. 3,6 millioner.

• Andelen uføre var dermed rundt 0,7 % av befolkningen – langt lavere enn i dag (ca. 10,8 % i 2024).

• Hovedårsaken til lavere andel uføre da var både strengere adgang til støtte og lavere forventninger til rettigheter, særlig for kvinner og eldre utenfor arbeidslivet.

Endret av NakenPanda
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er din påstand. Jeg er ikke enig, jobb er ikke for alle.

Vel jeg hører hva du sier, og siden jeg ser min nabo som sitter i rullestol med seriøse medfødte sykdommer og har assistenter som må følge med hele dagen har klart å få seg utdannelse og jobber 80% tror jeg jobb er for alle som vil og kan, men det er mange som ikke vil.

• Liker 2
Annonse
NakenPanda skrev (2 minutter siden):

Vel jeg hører hva du sier, og siden jeg ser min nabo som sitter i rullestol med seriøse medfødte sykdommer og har assistenter som må følge med hele dagen har klart å få seg utdannelse og jobber 80% tror jeg jobb er for alle som vil og kan, men det er mange som ikke vil.

Om en person kan men ikke vil, er jobb da for h*n?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om en person kan men ikke vil, er jobb da for h*n?

10.2% uføre og 4.5 % aap kommer delvis fra denne manglende viljen.

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ikke om en er i den situasjonen den du siterte snakker om. Da vil trygd være omtrent som lønnen. Og en kan da ta en ekstrajobb og plusse på ca 50000 og gjøre mye mindre.

50.000 er jo en latterlig lav sum hvis man tenker å spe på lønnen med en ekstrajobb, så jeg tenkte å tjene utover fribeløpet ja. Det er også vanskelig å finne en jobb der man kan stanse på fribeløpet, det er mye lettere å få jobb der man kan søke på minst 20 % stilling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...