AnonymBruker Skrevet 28. mai #101 Skrevet 28. mai Trygdeytelsene er for lave. Det er ingen tvil om det. Det burde være en trygdeytelse, flat innbetaling og flat utbetaling. Stor nok til å kunne leve av. Så enkelt. Den burde ikke være avhengig av noe annet, heller ikke ektefellens inntekt. Anonymkode: 4cca5...369 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai #102 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Da regner jeg med at dere også synes at sykepenger og alderspensjon og foreldrepermisjon skal være flatt, så ikke de friske barnehageassistentene og renholderne og butikkmedarbeiderne i 100 % arbeid tjener mindre enn den pensjonerte legen, advokaten i pappa-permisjon eller jagerflygeren med influensa. Og jeg ser for så vidt argumentet for det. Hadde bare fort ført til at ingen intelligente mennesker med utdannelse og god jobb/lønn fikk barn lenger, og med mindre fasiten ble at alle fikk minstesatsen ville man risikert at det ville lønne seg for alle i lavinntektsyrkene å få flest mulig barn og ha svært lav terskel for å være syk. Fin måte å få ned gjennomsnitts IQ’en og den kulturelle kapitalen i Norge på et par generasjoner det. Anonymkode: 946a0...2b8 Dette nærmer seg fort borgerlønn. Alle borgere får 200.000 fra staten som de kan bruke som de vil. De som vil ha mer må jobbe og være frisk. Alle som jobber må betale skatt for å finansiere systemet. Det er et interessant tanke-eksperiment. Jeg tror at flinke og flittige og friske mennesker fremdeles ville bli kirurger og direktører men de ville nok benytte seg av private ordninger for sikkerhet. Anonymkode: 691c7...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #103 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette nærmer seg fort borgerlønn. Alle borgere får 200.000 fra staten som de kan bruke som de vil. De som vil ha mer må jobbe og være frisk. Alle som jobber må betale skatt for å finansiere systemet. Det er et interessant tanke-eksperiment. Jeg tror at flinke og flittige og friske mennesker fremdeles ville bli kirurger og direktører men de ville nok benytte seg av private ordninger for sikkerhet. Anonymkode: 691c7...2e6 Hvorfor skal mange stå på i krevende jobber for å finansiere de som ikke gidder? Det er problemet med tanken om borgerlønn, at noen må bidra til felles ordninger mens andre slipper. Det er en utopi. Anonymkode: 4b5e2...c30 1
Meowmere Skrevet 28. mai #104 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette nærmer seg fort borgerlønn. Alle borgere får 200.000 fra staten som de kan bruke som de vil. De som vil ha mer må jobbe og være frisk. Alle som jobber må betale skatt for å finansiere systemet. Det er et interessant tanke-eksperiment. Jeg tror at flinke og flittige og friske mennesker fremdeles ville bli kirurger og direktører men de ville nok benytte seg av private ordninger for sikkerhet. Anonymkode: 691c7...2e6 Vil føre til inflasjon. 1
NakenPanda Skrevet 28. mai #105 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette nærmer seg fort borgerlønn. Alle borgere får 200.000 fra staten som de kan bruke som de vil. De som vil ha mer må jobbe og være frisk. Alle som jobber må betale skatt for å finansiere systemet. Det er et interessant tanke-eksperiment. Jeg tror at flinke og flittige og friske mennesker fremdeles ville bli kirurger og direktører men de ville nok benytte seg av private ordninger for sikkerhet. Anonymkode: 691c7...2e6 Du skjønner at dette er over 1000 milliarder og kommer aldri til å skje med mindre man også fjerner alle trygdeytelser over 200 000 og legger ned NAV for alle. Blir flott for de som tar ut betydelig mer en dette i stønad i året da.
AnonymBruker Skrevet 28. mai #106 Skrevet 28. mai Jeg har 2,48G. Enslig, ufør. Har aldri vært i arbeidslivet. Ikke alvorlig syk til å få ung ufør-tillegget. Anonymkode: d4180...34e
AnonymBruker Skrevet 28. mai #107 Skrevet 28. mai NakenPanda skrev (11 minutter siden): Du skjønner at dette er over 1000 milliarder og kommer aldri til å skje med mindre man også fjerner alle trygdeytelser over 200 000 og legger ned NAV for alle. Blir flott for de som tar ut betydelig mer en dette i stønad i året da. Hele poenget med borgerlønn og innlegget mitt er opplagt å erstatte alle andre trygde-ytelser, og spenningen i å finne en fast sum som både samfunnet kan betale og som er nok for dem som trenger mest er grunnen til at jeg tok opp temaet som en kommentar til forslaget om lik uføretrygd til alle. Anonymkode: 691c7...2e6 1
NakenPanda Skrevet 28. mai #108 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hele poenget med borgerlønn og innlegget mitt er opplagt å erstatte alle andre trygde-ytelser, og spenningen i å finne en fast sum som både samfunnet kan betale og som er nok for dem som trenger mest er grunnen til at jeg tok opp temaet som en kommentar til forslaget om lik uføretrygd til alle. Anonymkode: 691c7...2e6 Ja jeg vet konseptet med borgerlønn, frifagbevegelse.no behandler dette som det er svaret på alle trygdeytelser, men fakta er at dette kan aldri gis til alle da det tar 40% av statsbudsjettet og samtidig opprettholde ytelser som barnetrygd, overgangstønader, sykepenger, arbeidsledighetstrygd, uføretrygd og sosial hjelp. Derfor vil Borgerlønn treffe de som antagelig trenger det mest hardt da de tar ut BETYDELIG mer en feks 200 000 kroner i året, jeg mener med 3 barn tar en familie allerede ut 72000 cash hvert år og godt over 100 000 hvis de er alene. Dette vil senke alle uføretrygder og sosialhjelp ned til 200 000 som vil knuse personene på disse totalt, husk at bare husleie og andre dekkede utgifter på sosialhjelp fort er 150 000 i året alene og tenk hvis de har barn da er nok kostnader fort 400-500 000 i året. Borgerlønn er en liberal fritenkers (tenk MDG/Venstre) paradis men det vil ikke fungere og har aldri fungert. Drift av NAV i sin helhet koster oss 2000-3000 per person så der er det ikke mye å hente heller. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #109 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor skal mange stå på i krevende jobber for å finansiere de som ikke gidder? Det er problemet med tanken om borgerlønn, at noen må bidra til felles ordninger mens andre slipper. Det er en utopi. Anonymkode: 4b5e2...c30 Hva er en krevende jobb? Anonymkode: ec189...12e
AnonymBruker Skrevet 28. mai #110 Skrevet 28. mai Jeg føler jeg tjener lite, grunnet at jeg jobber i det offentlige og kunne hatt en økning på over 300,000 om jeg gikk til det private (dette basert på forrige jobbtilbud jeg fikk). Hva som er grensen for et lavlønnsyrke aner jeg ikke, men jeg vil jo mene det er relativt. I et typisk lavlønnsyrke har man neppe studert i syv år, eksempelvis, og har dermed vesentlig lavere studielån. Jeg tjener ca. 250k mer enn jeg tjente da jeg hadde uføretrygd. Heldigvis så endret helsen seg etter mange år med intensiv jobbing og behandling, så jeg er nå tilbake i arbeid. Så jeg har vesentlig mer utbetalt i arbeid, enn på trygd. Det vil så absolutt lønne seg økonomisk for meg å jobbe. Men.. som uføretrygdet er det sjeldent et aktivt valg å ta. Anonymkode: 1cbc2...8d6 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #111 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 11.36): Tviler, jeg er ped.leder med full ansiennitet og har 42.000 utbetalt. Sannsynligvis assistent. Anonymkode: 2f146...ff4 Min samboer har ca 29 000 utbetalt, er utdannet barnehagelærer med jobber som lærer med samme lønn som han ville fått i barnehage+ kontaktlærertilegg. 5 år ansiennitet. Anonymkode: 276ce...d6e
AnonymBruker Skrevet 28. mai #112 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 10.50): Om jeg ble uføretrygda ville jeg brutto hatt nærmere 600 000,- i trygd. Det er jo fordi jeg har tjent greit og jobbet MYE overtid i alle år. Som ufør ville jeg fått uttelling for at jeg har stått i jobb, hatt grei inntekt og jobbet mye ekstra. Anonymkode: 666d8...83b Nei, max du kan få i uføretrygd er 507.339 kr i året før skatt. Uavhengig av om di tjener en eller to mill i året. Du regnes heller ikke ut fra siste året men et snitt på siste 3 årene Anonymkode: 53f90...261 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #113 Skrevet 28. mai Uføretrygd er ikke et aktivt valg man rar. Men noe man får om man ikke kan stå i jobb lengre. Mange sier de misunner meg. Men som jeg forteller dem, er at når jeg jobbet så hadde jeg fri. Jeg hadde også penger å helse til å dra på ferie. Å leve med smerter 24/7 , får man aldri fri fra. Det er med dag og natt. Jeg liker minst å vaske gulv. Men hadde valgt renholder som yrke fremfor å være uføretrygdet. Hva som helst fremfor et kjedelig liv med 7 plager minst konstant. Min uføretryd er en erstatning for lønn jeg ikke klarer å tjene selv. Dette gir meg mat i magen, og tak over hodet. Noe særlig mer enn det er det ikke rom for. Uten den hadde jeg vært dau for lenge siden, enten av sult eller kulde. Ufør er faktisk ingenting å misunne noen for. Dere bør virkelig sette pris på at dere kan dra på jobb hver dag. Også de dagene du er litt sliten. Alternativet er så mye værre. Selv om jeg utad kanskje ikke ser så plaget ut. Så kan jeg si at de skjules godt i sosiale lag, for jeg gidder ikke fremstå som kronisk tragisk i tillegg Anonymkode: 53f90...261 1 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai #114 Skrevet 29. mai Her er jeg svært takknemlig for at jeg får mer utbetalt som hundre prosent ufør enn jeg hadde da jeg jobbet. For det skulle sett ut at en skulle greid seg med dagens priser med en lønn på 8000 eller 3000. Anonymkode: db94e...570 1
BeeKind Skrevet 29. mai #115 Skrevet 29. mai Det finnes nok et sjeldent tilfelle her og der av noen som snylter eller ønsker å bli ufør for å slippe ansvar og plikter, og som villig går igjennom 7,5 år med usikkerhet, halv inntekt, dårligere livskvalitet, stress og tiltak helt unødvendig. Og som velger et liv med lav inntekt, isolasjon og stigma. I et system som vårt skal det godt gjøres at ikke 1 eneste person får mer enn de strengt tatt trenger. Men så velger vi å allikevel ha dette systemet fordi det er bedre med 100 som snylter enn mange tusen som går uten mat, ikke har råd til nødvendig helsehjelp eller i verste fall blir hjemløse. De fleste av oss synes at den kostnaden er verdt det. Men det at de fleste som har uføretrygd er snyltere og kunne ha jobbet, eller at det er lett og lite stressende å få innvilget ufør, det stemmer absolutt ikke. Det er beviselig feil. Det gjøres vanskelig fordi det skal lønne seg å jobbe og fordi man ikke skal få det unødig. Det er en lang og krevende prosess, som kan bli altoppslukende og gjør mange syke enda dårligere. At enkelte tenker at «det er ikke særlig stressende» betyr vel kanskje at vedkommende har veldig høy kapasitet eller er godt fornøyd uten økonomisk sikkerhet, men de fleste trenger stabilitet for å ha en god psykisk helse. 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #116 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (På 28.5.2025 den 8.02): Hvorfor skal mange stå på i krevende jobber for å finansiere de som ikke gidder? Det er problemet med tanken om borgerlønn, at noen må bidra til felles ordninger mens andre slipper. Det er en utopi. Anonymkode: 4b5e2...c30 Må jo være av samme årsak som at noen gidder og stå på i krevende jobber nå da. Penger, status, interessant jobb osv. tror du virkelig folk flest ville sagt opp jobben for 200 000? For og gjøre hva? borgerlønn som beskrevet har en del positive sider, studenter vil slippe og ta lån, folk som blir syke i korte eller lengre perioder vil,slippe og gå på nav. Det vil spare masse penger og. Det er en dårlig idé nå som vi mangler arbeidskraft, jeg tror ikke at folk i statusjobber slutter og jobbe, men jeg tror mange i sliteyrker og spesielt i småbarnsfasen vil jobbe redusert om de har råd til det. Det kan bli et problem i en del av yrkene vi mangler bemanning. På sikt kan borgerlønn være en god løsning. Anonymkode: dbb63...7ef
AnonymBruker Skrevet 29. mai #117 Skrevet 29. mai De som måtte ønske å snykte til seg trygd må være så stusselige og ynkelige mennesker at jeg unner de trygd selvom de ikke har en diagnose som egentlig kvalifiserer til trygd. Hva slags menneske ønsker å si på en fest eller andre sosiale sammenkomster at "mitt store mål her i livet er å bli trygda!!". Hva slags datingliv får man av det? Hva slags liv kan man unne barna sine av det? Det er så ekstremt korttenkt at jeg tror ikke på at det finnes så korttenkt mennesker i det hele tatt. De fleste ønsker å være og ikke minst fremstå som ressurssterke og oppegående. Man gjør jo ikke det som trygda. Jeg er trygda. Jeg nevner ikke det før 6-24 måneder etter folk har blitt kjent med meg og hørt om livet før trygd, da jeg backpacka verden rundt og studerte masse krevende, så de ser at jeg er noe mer enn et kasus, liksom. Anonymkode: 9487a...8bd 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #118 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 12.40): Person med 650k året, 54brutto, 43knetto Ufør er 430k 66%, 35brutto, 26k netto. Uførhet er ikke så veldig «lønnsomt» som folk skal ha det til. Mye går bort i skatt. Merk at det bare er ca 600.- mer daglig, men selv det er nesten 17.000 mer utbetalt. Så litt går med til bil/pendling også. Anonymkode: 0d2f2...da0 men man går jo ikke rett på ufør heller,..først blir man satt over på aap, som er 66 %, dette går man ofte på i flere år før man blir ufør. uføretrygd regnes ut av hva du har tjent de siste 4-5 årene, med mindre noe har endret seg de siste årene. Anonymkode: 049f1...8f1 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #119 Skrevet 29. mai Om du jobber 70 % eller mindre et lavtlønnsyrke som mange kvinner gjør, har du ikke mulighet til å få noe høy inntekt, å blir utregnet etter minstesats kr uavhengig om du har tjent 300 k eller 150 k, da svarer det seg å bli trygda vs og jobbe Anonymkode: 44f0b...e14
Supernaut Skrevet 29. mai #120 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): men man går jo ikke rett på ufør heller,..først blir man satt over på aap, som er 66 %, dette går man ofte på i flere år før man blir ufør. uføretrygd regnes ut av hva du har tjent de siste 4-5 årene, med mindre noe har endret seg de siste årene. Anonymkode: 049f1...8f1 De siste 3-5 årene før du ble syk ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå