Gå til innhold

Mer utbetalt i uføretrygd enn lønn i lavtlønnsyrker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man burde slutte å være så bitter. Vær glad over at dere har god helse.

Endret av Fant80
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De fleste som blir ung ufør har medfødte tilstander som downs syndrom, hjerneskader, autisme, funksjonsnedsettelser eller de får alvorlige fysiske sykdommer eller skader etter ulykker. Ikke alle har rukket, eller råd, til å tegne uføreforsikring før de blir syk/skadet. Synes det er flott at Norge har et sikkerhetsnett som gjør at mange ikke havner på gata eller må leve på slekt og venner. 

Anonymkode: a83b9...fe1

Det var vel slik for 20 år siden. I dag er det mye mer diffuse diagnoser.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har de tjent over 781 000 brutto før de ble uføre - 63 000 i måneden. De har altså tapt MINST 20 000 hver måned på å bli uføre.

Nei det ville du ikke, om du så tjener 10 millioner i året er max 515 460 kr.

Og disse vil bare få 66 % av denne allerede lave lønnen - det lønner seg IKKE å bli ufør.

Anonymkode: 946a0...2b8

Vedkommende har nok regnet inn ytelse fra privat pensjonsordning fra arbeidsgiver. 

Endret av Brunello
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tviler, jeg er ped.leder med full ansiennitet og har 42.000 utbetalt. Sannsynligvis assistent. 

Anonymkode: 2f146...ff4

Ja, jeg tenkte og det.

Jeg ønsker jo høyere lønn særlig til alle i barnehagene - også assistenter. Verdens viktigste jobb spør en meg. 

Men det skjer ikke ved å kutte en eller annen stønad, det være seg pensjon/dagpenger/uføre. 

Og selv med lønnsøkning skal jo ikke en assistent ha samme lønn som deg eller de ansatte med 3års høyere utdanning innen feltet 🤷‍♀️

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Denne tråden er opprettet for å diskutere late uføretrygdede mennesker som sitter å mottar andres skattepenger. Det er greit. Jeg synes at det aldri bør lønne seg å ikke jobbe

Anonymkode: 8e533...fe7

Veldig lat, jeg jobbet 20 år før jeg fikk diagnosen uhelbredelig kreft nå i en alder av 38 år og ble i desember ufør. Har jobbet hver dag siden jeg ble 18. 

Anonymkode: d7911...743

• Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det går ikke an å forske på dem for man vet ikke hvem eller hvor mange de er. Man vet bare at de finnes.

Anonymkode: 5d6a5...c64

Litt sånn som Gud, Jesus og den Hellige Ånd? Ingen vet sikkert, men noen av oss bare føler veldig sterkt at de er blandt oss?

Anonymkode: fee01...96b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da får de lavere uføretrygd enn den uføre advokaten med max utbetaling som er høyere enn luselønna i lavinntekt-yrkene, så misunnelsen viser seg å bære helt bortkastet og det var ikke lønnsomt å bli ufør likevel.

Jeg er så lei bitre lavinnteksmennesker som ikke har giddet eller ikke har intellektuell kapasitet til å ta utdannelse og heller bruker all energien sin på å misunne uføre leger med 500 000 i studielån som fortsatt skal betjenes etter de er uføre.

Du synes det er helt greit at folk lever på "luselønn", åpebart, og har ingen sympati med folk som gjør helt nødvendig arbeid, enten de er søppeltømmere eller butikkansatte.

For en bedriten holdning til andre mennesker!

Anonymkode: 31756...2c8

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du synes det er helt greit at folk lever på "luselønn", åpebart, og har ingen sympati med folk som gjør helt nødvendig arbeid, enten de er søppeltømmere eller butikkansatte.

Men hva har de som er syke og lever på uføretrygd med dette å gjøre? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Litt sånn som Gud, Jesus og den Hellige Ånd? Ingen vet sikkert, men noen av oss bare føler veldig sterkt at de er blandt oss?

Nei, ikke sånn som det i det hele tatt.

Anonymkode: 5d6a5...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (16 minutter siden):

Nei, dette er hentet fra 2025... 
https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/nyheter/de-vanligste-diagnosene-blant-unge-ufore

Anonymkode: 8c3cf...1ac

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Denne tråden er opprettet for å diskutere late uføretrygdede mennesker som sitter å mottar andres skattepenger. Det er greit. Jeg synes at det aldri bør lønne seg å ikke jobbe

Anonymkode: 8e533...fe7

Syns det er det stygt at det ska være så mye hets. For mange kan ikke for de havnet der de gjorde

Sier som så hadde du fått en trailer mens bilen din stod stille. Trailer 80 km/t treffer deg,  er ikke sikker du heler hadde klart jobb. Bagasje rommet var brettet inn i baksetet, hvis ungene hadde sittet der hadde de vært døde, fører setet knekt. Skadder i nakke  skadder I korsrygg, skadde i hjerne på hukommelse ,  smerter døgnet rundt. Min drøm er å kunne beholdt gården med melke kuer og gått på jobben jeg hadde uten om 100% stilling.

Eller som gubben  fikk tre over seg i jobbe  knust overkjeve  5 kraniet brudd, brudd i ryggen, ødelagt hørsel,  skadde på hjerne  hukommelse,  endret personlighet,  smerter døgnet rundt der også. Som han og sier drømmen er å kunne dra på jobb, han elsket å dra i skogen på jobb, eller sette seg bak rattet på lastebil å kjøre, eller bak spakene på gravemaskiner 

Begge hadde flere år i arbeidslivet, vi jobbet mer en 100% fordi vi elsket å jobbe og å drive med gårdsbruk i tilleg  vi var aktive jegere.  Vi hjalp naboer når det trengs.  Nå må vi ofte si nei til å bli med på jakt pga smerter, å hjelpe andre har det og blitt mindre av, sosiale er dårligere for vi har så mye smerter.

Så håper nesten noe kommer å bitter dere som sier at alle uføre ønsker å være ufør

Anonymkode: 60924...a9a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden gikk jo akkurat som forventet…. KG på sitt ‘beste’ dette… og admin tillater alt, det er jo bare uføre det er snakk om 🙄

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Så håper nesten noe kommer å bitter dere som sier at alle uføre ønsker å være ufør

Ja, håper jo nesten på det. Da får de møte seg selv i døra og se hvor sinnsykt fett det er… ikke at de vil komme tilbake her og beklage sine utsagn, men akk. 

Anonymkode: bbcc1...49f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Poenget mitt var at hvis konsekvensen av å være ufør var dårligere økonomi enn uføre har i dag, så ville sannsynligvis noe færre bli uføre. Dvs det er en viss plastisitet i hvor ute av stand til å arbeide vi mener å være.

Det samme med karensdager; hvis det koster oss penger å være hjemme syk en dag så ville antageligvis noe færre melde seg syk.

Anonymkode: 691c7...2e6

Pussig, fordi når vi hadde karensÅR på aap under Høyre så økte trygdeutbetalingene. Folk ble ikke friskere av og ikke ha penger på et år 

Anonymkode: dbb63...7ef

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Som hva da? Vet du om noen som har ung ufør OG forsikring? 

Anonymkode: dbb63...7ef

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men de velger jo denne lønna selv. Alle friske mennesker i dettet landet har mulighet til å ta utdanning tilnærmet gratis og få en bedre betalt jobb hvis de vil.

Anonymkode: c0b6f...2fd

Jeg har minstesats ufør. Har fullført medisinstudiet, men dessverre blitt syk underveis. Siden jeg ikke har fått jobbet etter studiet så blir det da minstesats. Og heller ikke ung ufør. Selvfølgelig skulle jeg ønske jeg kunne jobbe etter å ha brukt mange år på studiet og inntekten ville vært vesentlig høyere. Ting er ikke alltid svart/hvitt og ikke alt man kan styre her i livet. 😊

Anonymkode: 2e17f...16f

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitre lavinntekstmennesker? Jeg klarer ivertfall å stå i jobben min, så jeg hadde ivertfall vett nok til å velge rett yrke. Mer enn hva som kan sies om alle de såkalte intelektuelle høyinntektsmenneskene som gikk hen å ble ufør etter fullført utdannelse! 

Anonymkode: 2debd...fad

Ja du tenker at du kan utføre jobben din dersom du f.eks. blir lam fra halsen og ned etter en ulykke? Jeg unner vanligvis ingen å bli uføre, men jeg skal gjøre et unntak  ❤️

Jeg er på  lønnstrinn 16 i kommunen og jobber med renhold, jeg har nesten 28000 utbetalt i mnd. 

Min upopulære mening er at uføretrygd skulle vært fjernet fra det offentlige. Jeg er lei av at det skal lønne seg å ikke jobbe. Jeg håpet det kommer en ordning slik at alle må ha uføreforsikring, som da tar over all utbetaling ved innvilget ufør (uten statlig tilskudd)

Anonymkode: 2debd...fad

Det lønner seg å jobbe. Alle med matematikk fra barneskolen skjønner det. Blir gøy hvis du blir ufør selv om skal leve på 66 % av lønnstrinn 16!

Det er jo velkjent at man kan søke om å få studielånet helt eller delvis slettet om man blir permanent uføretrygdet? Det er en av de tingene som gjør studielån til den "beste" gjelden man kan ha. Man er sikret mot å sitte igjen med all gjelden om ulykken inntreffer og alvorlig sykdom gjør at man blir uføretrygdet.

Har man høy uføretrygd vil man ikke få slettet det helt, men delvis. Les mer her om du vil vite fakta.

Anonymkode: d8f4a...428

Premisset var mennesker med høy utdannelse og høy inntekt. Og nei, har man max eller nesten max uføretrygd får man ikke slettet en krone. Så man går ned flere hundre tusen i lønn, og man må betale på studielånet i åresvis

AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg synes det er veldig trist at noen har så lav lønn, men mennesker med så lav IQ og lite evne til resonnering at de tror det lønner seg økonomisk å bli ufør, er blant de få som neppe fortjener bedre lønn. Sånne burde jobbe i vernet bedrift.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det sier jeg jo selv at folk som sykemelder seg uten å faktisk være syk, eller går så langt som å fake seg til ufør, er både uten arbeidsmoral og moral punktum.

Anonymkode: c48a0...6b0

De som klarer dette, lurer mange på sin vei i mange år for å klare dette i dagens system. Skal ikke se bort fra at dette var vesentlig lettere å gjøre før i tiden, men nå skal man ha dokumentasjon på alt opp og i mente gjennom flere år. 

Og om du vet om noen som har gjort dette, bør du varsle nav. Hvis ikke er du medskyldig i trygdesvindel. 

Jeg fikk innvilget uføretrygd i 2020 etter ‘kun’ seks års sykdom. Da hadde jeg vært gjennom uendelig mange undersøkelser, spesialister, testet medisiner og vært på arbeidsutprøvinger og svart på veldig mye rart hos NAV. En skal ha vært gjennom alt av mulige behandlingsformer for sine sykdommer før nav i det hele tatt vurderer å åpne for å søke på ufør nå.  

Anonymkode: bbcc1...49f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Uførhet er ikke så veldig «lønnsomt» som folk skal ha det til. Mye går bort i skatt. 

Ikke noe mer skatt enn de som jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...