AnonymBruker Skrevet 25. mai #21 Skrevet 25. mai Det er naivt å tro at alle som er uføre snylter på systemet. Det er også naivt å tro at det ikke finnes noen plastisitet og at absolutt alle som er ufør er helt ute av stand til å jobbe. Sannheten ligger nok et sted i mellom de to enkle ytterpunktene. Min erfaring fra lavtlønnsyrker er at en større andel av de som jobbet det, jobbet for pengene (heller enn feks selvrealisering). Når jobben er et ork for å kunne betjene regningene så er det ikke helt utenkelig at en eller annen vondt blir mer dominerende. For noen av oss. Andre har beinhard arbeidsmoral og kommer seg på jobb uansett (moren min var sånn, selv om hun jobbet i lavtlønnsyrke). Anonymkode: 691c7...2e6 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #22 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er naivt å tro at alle som er uføre snylter på systemet. Det er også naivt å tro at det ikke finnes noen plastisitet og at absolutt alle som er ufør er helt ute av stand til å jobbe. Sannheten ligger nok et sted i mellom de to enkle ytterpunktene. Min erfaring fra lavtlønnsyrker er at en større andel av de som jobbet det, jobbet for pengene (heller enn feks selvrealisering). Når jobben er et ork for å kunne betjene regningene så er det ikke helt utenkelig at en eller annen vondt blir mer dominerende. For noen av oss. Andre har beinhard arbeidsmoral og kommer seg på jobb uansett (moren min var sånn, selv om hun jobbet i lavtlønnsyrke). Anonymkode: 691c7...2e6 Det er naivt å tro at noen tror at alle snylter på systemet. Jeg vil påstå det ikke finnes ett menneske i Norge som tror at alle uføre er snyltere. Anonymkode: 5d6a5...c64 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #23 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Om jeg ble uføretrygda ville jeg brutto hatt nærmere 600 000,- i trygd. Det er jo fordi jeg har tjent greit og jobbet MYE overtid i alle år. Som ufør ville jeg fått uttelling for at jeg har stått i jobb, hatt grei inntekt og jobbet mye ekstra. Anonymkode: 666d8...83b AKKURAT. Det er ikke folk som er uføretrygdet sin feil at noen ender opp i et lavtlønnsyrke. Hovedforskjellen på syk og frisk er at man som frisk har mulighet til å ta utdanning og få bedre jobb så er det opp til en selv om en skal gjøre det. Anonymkode: 5ff2f...a92 6 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai #24 Skrevet 25. mai Vet ikke helt hensikten med denne tråden, men generelt synes jeg det er litt problematisk at noen i godt betalte yrker med gode forsikringer vil ha en høyere utbetalt uføretrygd enn det folk i helt vanlige yrker har etter å ha betalt skatt. Har også hørt om f.eks. offshore-ansatte som har så høye ytelerer at det faktisk aldri vil lønne seg for dem å gå ut i jobb igjen..... PS - og før noen begynner å nevne misunnelse, så har jeg selv høy lønn og gode ordninger i tilfelle jeg skulle bli ufør, men synes faktisk at det er litt for bra når man ser på hvordan lavvtlønnte sliter, spesielt i storbyer med høyer boutgifter. Anonymkode: 31756...2c8 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai #25 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er naivt å tro at alle som er uføre snylter på systemet. Det er også naivt å tro at det ikke finnes noen plastisitet og at absolutt alle som er ufør er helt ute av stand til å jobbe. Sannheten ligger nok et sted i mellom de to enkle ytterpunktene. Min erfaring fra lavtlønnsyrker er at en større andel av de som jobbet det, jobbet for pengene (heller enn feks selvrealisering). Når jobben er et ork for å kunne betjene regningene så er det ikke helt utenkelig at en eller annen vondt blir mer dominerende. For noen av oss. Andre har beinhard arbeidsmoral og kommer seg på jobb uansett (moren min var sånn, selv om hun jobbet i lavtlønnsyrke). Anonymkode: 691c7...2e6 Å være ufør innebærer ikke alltid å være helt ute av stand til å jobbe. Jeg kunne fint ha klart å jobbet et part timer i dag, men jeg hadde ikke klart det resten av uken som har vært. Jeg kan aldri vite når jeg har et litt høyere funksjonsnivå, og det er sånn det er for de fleste. Så dette innebærer at man ikke har den forutsigbarheten, tilgjengeligheten, og fleksibiliteten arbeidslivet krever for å faktisk kunne være i jobb. Man blir ikke ufør fordi man mangler arbeidsmoral. Anonymkode: c48a0...6b0 3 7
AnonymBruker Skrevet 25. mai #26 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Mener du da inkludert forsikring/andre utbetalinger enn NAV? For kun NAV gir ikke så høy trygd 😊 Anonymkode: a83b9...fe1 Det vet jeg ikke. Kan ingenting om uføre og trygd, og hva som er grensen Anonymkode: 666d8...83b
AnonymBruker Skrevet 25. mai #27 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Å være ufør innebærer ikke alltid å være helt ute av stand til å jobbe. Jeg kunne fint ha klart å jobbet et part timer i dag, men jeg hadde ikke klart det resten av uken som har vært. Jeg kan aldri vite når jeg har et litt høyere funksjonsnivå, og det er sånn det er for de fleste. Så dette innebærer at man ikke har den forutsigbarheten, tilgjengeligheten, og fleksibiliteten arbeidslivet krever for å faktisk kunne være i jobb. Man blir ikke ufør fordi man mangler arbeidsmoral. Anonymkode: c48a0...6b0 Jeg vil tro de som snylter trygd mangler arbeidsmoral og at det er hovedårsaken til at de valgte dette. Anonymkode: 5d6a5...c64 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #28 Skrevet 25. mai Jeg fikk 27000 utbetalt med jobb knyttet til min bachelor i 2021. Anonymkode: 119bc...2cf
AnonymBruker Skrevet 25. mai #29 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vil tro de som snylter trygd mangler arbeidsmoral og at det er hovedårsaken til at de valgte dette. Anonymkode: 5d6a5...c64 Det høres så enkelt ut. Kan man bare stille på et NAV kontor med litt innbilt sykdom? Om man ikke har en stålsikker og godkjent diagnose/sykdom, så kan det jo ta flere år å få innvilget uføretrygd. Det er årevis med kurs, omskolering, småjobber, utprøvinger og meldekort. Man skal ha en fantastisk god drive for å gå gjennom det sirkuset frivillig. Anonymkode: fee01...96b 7 7
AnonymBruker Skrevet 25. mai #30 Skrevet 25. mai Person med 650k året, 54brutto, 43knetto Ufør er 430k 66%, 35brutto, 26k netto. Uførhet er ikke så veldig «lønnsomt» som folk skal ha det til. Mye går bort i skatt. Merk at det bare er ca 600.- mer daglig, men selv det er nesten 17.000 mer utbetalt. Så litt går med til bil/pendling også. Anonymkode: 0d2f2...da0 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #31 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke når det oppgis at en ikke har noe fradrag. Anonymkode: 5d6a5...c64 Alle har vel skattetrekk? Anonymkode: a68ae...0bf 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #32 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil tro de som snylter trygd mangler arbeidsmoral og at det er hovedårsaken til at de valgte dette. Anonymkode: 5d6a5...c64 De fleste som er uføre snylter ikke trygd. Sånn generalisering er bare dumt. Det virker som du tror at man kan bare si at man har vondt et sted, så blir man ufør året etter. Anonymkode: c48a0...6b0 4 6
Brunello Skrevet 25. mai #33 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Betyr ingenting her, det er det TS opplyser om og som det da vil være naturlig å beregne svaret sitt ut fra. Anonymkode: 5d6a5...c64 Og uansett hvordan du vrir og vender på det er brutto mye enklere å forholde seg til. 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #34 Skrevet 25. mai Har 39750 brutto, lavtbetalt yrke Anonymkode: bcbf3...70a
Perfume Skrevet 25. mai #35 Skrevet 25. mai Jeg hadde godt betalt jobb, men klarte ikke jobbe hele året. Så jeg var sykmeldt flere måneder hvert år. Da tok de den inntekten jeg hadde fått, delte den på ett år og så ble den mye lavere. Så har du 100k I månedslønn, jobber i 3 mnd og så blir akutt syk... Da får du 300 K som årsinntekt selv om det var 1.2 mill. Kjempegøy! Veldig fint å havne på minstesats da gitt, med 21000 utbetalt. 🤨 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #36 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Det vet jeg ikke. Kan ingenting om uføre og trygd, og hva som er grensen Anonymkode: 666d8...83b Ok! For man får 66 % av lønnen - men maksimalt av 6G - av NAV 😊 Anonymkode: a83b9...fe1 1
Chiubi Skrevet 25. mai #37 Skrevet 25. mai Det vil aldri lønne seg å bli ufør, da uføretrygd er 66 % av tidligere inntekt. 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #38 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Alle har vel skattetrekk? Anonymkode: a68ae...0bf Hva har det med saken å gjøre? Det var fradrag som ble diskutert. Anonymkode: 5d6a5...c64 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #39 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har 39750 brutto, lavtbetalt yrke Anonymkode: bcbf3...70a Kjenner flere uføre som har nær 43 000 mnd brutto. Lønner seg å jobbe, si. 🙄🙄🙄 Anonymkode: 7ebb4...fc3 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #40 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Å være ufør innebærer ikke alltid å være helt ute av stand til å jobbe. Jeg kunne fint ha klart å jobbet et part timer i dag, men jeg hadde ikke klart det resten av uken som har vært. Jeg kan aldri vite når jeg har et litt høyere funksjonsnivå, og det er sånn det er for de fleste. Så dette innebærer at man ikke har den forutsigbarheten, tilgjengeligheten, og fleksibiliteten arbeidslivet krever for å faktisk kunne være i jobb. Man blir ikke ufør fordi man mangler arbeidsmoral. Anonymkode: c48a0...6b0 Poenget mitt var at hvis konsekvensen av å være ufør var dårligere økonomi enn uføre har i dag, så ville sannsynligvis noe færre bli uføre. Dvs det er en viss plastisitet i hvor ute av stand til å arbeide vi mener å være. Det samme med karensdager; hvis det koster oss penger å være hjemme syk en dag så ville antageligvis noe færre melde seg syk. Anonymkode: 691c7...2e6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå