Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 16.06):

Jeg er lei av at det skal lønne seg å ikke jobbe.

Men har du ikke lest tråden ? 😣 

Det lønner seg ikke å være ufør, selvfølgelig lønner det seg å jobbe når man får 66% av det man ville fått i lønn som uføretrygd.. det sier seg selv. 

Folk med dine holdninger tror vel også at det bare er å valse inn på et nav-kontor og fylle ut et par skjema , og så vipps har man uføretrygd ?! Det tar i snitt 7 år å få uføretrygd innvilget, man skal ha testet ut flere ulike jobber, medisiner, attester og samtaler med leger, behandlinger, og alt dette samtidig som man er syk og fattig/uten noe inntekt. Tror du virkelig noen velger å gå gjennom dette og at det å «fake» seg til uføretrygd er mulig og noe folk orker å gå igjennom?

Nav tar beslutningen om du kan få innvilget, ikke en selv.

• Liker 7
Skrevet

Det er jo en lovfestet sikkerhet vi betaler inn til i løpet av den tiden vi deltar i arbeidslivet.  Når vi har behov for å bruke sikkerheten, så er det også en mengde lover og regler for å få adgang til den.  Det måtte ha vært et helt annet system og lovverk hvis det skulle være en fast og for lav dekning.  Skal de endre på dette, så må de starte fra et bestemt årstall med nye regler, slik at alle kan innrette seg i forhold til nye regler, kjøpe private helseforsikringer og spare til hva som kan ramme dem.  

Det er ikke noe man kan snu seg rundt og endre fra den ene dagen til den andre. Det vil være et ran, og folket har blitt holdt for narr.

Jeg tror det blir en formidabel økning i uføresøknader fra folk 60+  etterhvert som pensjonsalderen øker.  Hvis utbetalingene skal knipes inn også, så vil mange flere havne i trøbbel før de kan begynne å motta sin opptjente alderspensjon.  Eller kanskje man også vil redusere pensjonen?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er nok ikke her skoen trykker for mange uføre, men at man sliter med svært dårlig helse pga kroniske sykdommer. 

Jeg er dog svært positiv til at staten bør tilrettelegge arbeidsplasser for uføre, men det må være helt uten forpliktelser. Jeg tror mange uføre kunne tenkt seg en jobb å gå til i perioder der formen er god nok til å jobbe litt, men det må også være greit å gå hjem når man ikke orker mer.

Anonymkode: 8c3cf...1ac

Det finnes noen slike plasser, for eksempel Høl i CV'en. Men de mistet en del støtte når Bærum kommune måtte spare penger. Mangel på tilrettelagte arbeidsplasser er et reelt problem! Men har ingenting med hvor enkelt det er å bli ufør eller hvor mye man får kontra folk i lavtlønnede stillinger 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 9.39):

Etter økningen i år får jeg nesten 27.000 kr netto pr mnd. Har ikke rentekostnader/inntekter eller andre fradrag.

Hva får man utbetalt pr mnd i lavtlønnsyrker? F.eks. salgs- og serviceyrker, hjelpearbeidere, rengjøring, hotell, restaurant.

Anonymkode: 0db1d...9a0

Det jeg har utbetalt under gjeldsordning, så nei takk,

Anonymkode: 84d4f...dfb

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Folk snakker alltid om restarbeidsevne. Er dere klar over hvor vanskelig det er å finne en deltidsjobb? Det er ikke bar rifler som må ha et ønske om jobb, de må også være ønsket.

Anonymkode: 9e047...327

Problemet er ikke at det er mangel på deltidsstillinger. Så og si alle typiske kvinneyrker har haugevis av deltidsstillinger. Problemet er at uføre ikke er stabile slik at de kan ta vaktene de er satt opp på. Hjelper ikke om man kan jobbe 50% i snitt når man en uke orker 100% og uka etter 0%

Endret av Brunello
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 16.06):

Jeg er på  lønnstrinn 16 i kommunen og jobber med renhold, jeg har nesten 28000 utbetalt i mnd. 

Min upopulære mening er at uføretrygd skulle vært fjernet fra det offentlige. Jeg er lei av at det skal lønne seg å ikke jobbe. Jeg håpet det kommer en ordning slik at alle må ha uføreforsikring, som da tar over all utbetaling ved innvilget ufør (uten statlig tilskudd)

Anonymkode: 2debd...fad

Det er helt fair å mene. Du får stemme på Liberalistene til høsten. En slik forsikring vil jo unektelig bli ekstremt kostbar. Ville du hatt råd til den selv? Tror svaret gir seg selv med den lave inntekten du har.

Anonymkode: 04a80...cc7

Skrevet
BeeKind skrev (7 timer siden):

Det finnes noen slike plasser, for eksempel Høl i CV'en. Men de mistet en del støtte når Bærum kommune måtte spare penger. Mangel på tilrettelagte arbeidsplasser er et reelt problem! Men har ingenting med hvor enkelt det er å bli ufør eller hvor mye man får kontra folk i lavtlønnede stillinger 

Så fint tilbud❤️ Det burde vært flere slike plasser også for oss uføre som ikke sliter psykisk/med rus - en arb.plass vi kunne komme når vi var i form, evt logge oss på hjemmefra. Mange av oss er jo kjemperessursterke.. vi har bare en møkkahelse🥴

Anonymkode: a83b9...fe1

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing, hetsende ytringer, brukerdebatt, brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder, latterliggjøring og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...