Gå til innhold

Anbefalte innlegg

NakenPanda skrev (14 minutter siden):

Vel jeg hører hva du sier, og siden jeg ser min nabo som sitter i rullestol med seriøse medfødte sykdommer og har assistenter som må følge med hele dagen har klart å få seg utdannelse og jobber 80% tror jeg jobb er for alle som vil og kan, men det er mange som ikke vil.

Man kan ikke sammenligne sånn. Noen sykdommer medfører f.eks kognitiv svikt eller fatigue, andre ikke. Det er også sånn at mange KAN jobbe med tilrettelegging - som din nabo -  men ikke alle får denne tilretteleggingen. 

Anonymkode: 8c3cf...1ac

• Liker 4

Fortsetter under...

NakenPanda skrev (16 minutter siden):

Vel jeg hører hva du sier, og siden jeg ser min nabo som sitter i rullestol med seriøse medfødte sykdommer og har assistenter som må følge med hele dagen har klart å få seg utdannelse og jobber 80% tror jeg jobb er for alle som vil og kan, men det er mange som ikke vil.

Man kan ikke sammenligne sånn. Noen sykdommer medfører f.eks kognitiv svikt eller fatigue, andre ikke. Det er også sånn at mange KAN jobbe med tilrettelegging - som din nabo -  men ikke alle får denne tilretteleggingen. 

NakenPanda skrev (16 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klart man kan, de viser hva viljestyrke og ønsket å jobbe uansett kan får til, noe mange mangler totalt når de gir opp i ung alder.

• Liker 1
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beklager, jeg svarte visst akkurat da kvinneguiden hang seg opp, så ser det har kommet 3 ganger 😅

Har sett dette flere ganger siste tiden, tror det er KG og ikke deg.

Annonse

NakenPanda skrev (Akkurat nå):

Klart man kan, de viser hva viljestyrke og ønsket å jobbe uansett kan får til, noe mange mangler totalt når de gir opp i ung alder.

Som sagt: man kan ikke sammenligne en sykdom med en annen, heller ikke to som har samme diagnose. Det kan være veldig ulike plager og symptomer, så det at en kronisk syk kan jobbe betyr ikke at andre skal klare det.

Hadde du jobbet hvis du fikk kraftig migreneanfall av å være på kontoret i en times tid?

Det er umulig å sammenligne sånt. Jeg har vært i den situasjonen at jeg hadde null restarbeidsevne, selvom jeg klorte meg fast i drømmejobben - til at jeg er der nå at jeg kan jobbe ganske mye, tross 100 % ufør. Fordi symptombildet mitt har forandret seg. 

• Liker 3
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

50.000 er jo en latterlig lav sum hvis man tenker å spe på lønnen med en ekstrajobb, så jeg tenkte å tjene utover fribeløpet ja. Det er også vanskelig å finne en jobb der man kan stanse på fribeløpet, det er mye lettere å få jobb der man kan søke på minst 20 % stilling.

Om 50000 er en latterlig lav sum for en ekstrajobb, hva er da en bra sum?

Anonymkode: 5d6a5...c64

Om 50000 er en latterlig lav sum for en ekstrajobb, hva er da en bra sum?

50.000 tjener man veldig raskt opp, selvom man jobber lite, så lenge man jobber litt hver måned. 50.000 er mye penger det å få i hånden, men det er lite når man tenker på å skaffe seg en ekstrajobb for å spe på lønnen. 

• Liker 1

50.000 tjener man veldig raskt opp, selvom man jobber lite, så lenge man jobber litt hver måned. 50.000 er mye penger det å få i hånden, men det er lite når man tenker på å skaffe seg en ekstrajobb for å spe på lønnen. 

Om en har 200 kr timen må en jo jobbe i 250 timer. Hva er din definisjon på "veldig raskt" her, mtp at vi snakker om en ekstrajobb oppå den vanlige jobben?

Om en har 200 kr timen må en jo jobbe i 250 timer. Hva er din definisjon på "veldig raskt" her, mtp at vi snakker om en ekstrajobb oppå den vanlige jobben?

Tror vi misforstår hverandre. Jeg snakker om å ta seg en ekstrajobb for å spe på lønnen. 50000 er en grei sum det, men det er mer enn sommerjobb enn en ekstrajobb, spesielt om man har lav inntekt i utgangspunktet og ønsker å spe på lønnen sin. Hvor mye man må jobbe kommer jo helt an på lønnen. Jeg har en god del høyere lønn enn 200 i timen.

• Liker 1
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror vi misforstår hverandre. Jeg snakker om å ta seg en ekstrajobb for å spe på lønnen. 50000 er en grei sum det, men det er mer enn sommerjobb enn en ekstrajobb, spesielt om man har lav inntekt i utgangspunktet og ønsker å spe på lønnen sin. Hvor mye man må jobbe kommer jo helt an på lønnen. Jeg har en god del høyere lønn enn 200 i timen.

Jo men dette sprang jo ut fra din sitereing av personen som snakket om 22500 i mnd i en kundeservicejobb. Da til 150 kr timen, og hadde valgt uføretrygd fremfor dette. Jeg syns da 200 i timen for ekstrajobben er en ok forventning.

Men mulig vi snakker forbi hverandre.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bitre lavinntektsfolk på KG må snart innse at de ikke kommer til å forstå hvordan trygdesystemet fungerer fremfor å starte disse trådene igjen og igjen og igjen  X 147895347984368 ganger pr måned

Anonymkode: 9487a...8bd

Jeg er ikke så sikker på at det er , som du så " lekkert" kaller det, bitre lavinntektsfolk. Jeg tror disse trådene er starta av hvem som helst på lønnstrinnene jeg, som ikke unner de som er uheldig å bli syke en anstendig sum å leve av. Som tenker godt om seg selv fordi de, tross alt, har trukket vinnerloddet og holdt seg friske. Som tror de er usårbare og ikke kan rammes av noe! Heldigvis er det endel som møter seg selv midt i døra hvis de selv blir rammet av noe som gjør dem uføre. DA vil jeg tro pipa får en annen låt. 

Jeg vet om ei kjerring som sat og prata bittert om folk som gikk lange fjellturer selv om de var uføre, nå sitter hun der selv med noe ingen ser utenpå og er langtidssykemeldt med noe som har dårlige prognoser. Jeg tror jeg kommer til å gni det inn den dagen hun evt blir ufør. For SÅ ondskapsfull kan jeg være . 

Anonymkode: ec189...12e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo men dette sprang jo ut fra din sitereing av personen som snakket om 22500 i mnd i en kundeservicejobb. Da til 150 kr timen, og hadde valgt uføretrygd fremfor dette. Jeg syns da 200 i timen for ekstrajobben er en ok forventning.

Men mulig vi snakker forbi hverandre.

Det er mulig, men samtidig har man nok ikke den lønnen for livet. Å være i arb.livet gir mange muligheter til å rykke opp i gradene, osv.

Poenget mitt med ekstrajobben var at man sitter igjen med mer av lønnen fra den jobben om man ikke er ufør. Er man ufør sitter man igjen med mindre av den samme ekstrajobben, siden man trekkes i trygd. 

Har man 200 kroner timen kommer man over fribeløpet ved en 20 % stilling, f.eks. Man slipper å tenke på fribeløpet - og prøve å regne på om det lønner seg - om man har en jobb, og ikke trygd :)

• Liker 1

Det er mulig, men samtidig har man nok ikke den lønnen for livet. Å være i arb.livet gir mange muligheter til å rykke opp i gradene, osv.

Poenget mitt med ekstrajobben var at man sitter igjen med mer av lønnen fra den jobben om man ikke er ufør. Er man ufør sitter man igjen med mindre av den samme ekstrajobben, siden man trekkes i trygd. 

Har man 200 kroner timen kommer man over fribeløpet ved en 20 % stilling, f.eks. Man slipper å tenke på fribeløpet - og prøve å regne på om det lønner seg - om man har en jobb, og ikke trygd :)

Jeg tror vi forstår hverandre.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke så sikker på at det er , som du så " lekkert" kaller det, bitre lavinntektsfolk. Jeg tror disse trådene er starta av hvem som helst på lønnstrinnene jeg, som ikke unner de som er uheldig å bli syke en anstendig sum å leve av. Som tenker godt om seg selv fordi de, tross alt, har trukket vinnerloddet og holdt seg friske. Som tror de er usårbare og ikke kan rammes av noe! Heldigvis er det endel som møter seg selv midt i døra hvis de selv blir rammet av noe som gjør dem uføre. DA vil jeg tro pipa får en annen låt. 

Jeg vet om ei kjerring som sat og prata bittert om folk som gikk lange fjellturer selv om de var uføre, nå sitter hun der selv med noe ingen ser utenpå og er langtidssykemeldt med noe som har dårlige prognoser. Jeg tror jeg kommer til å gni det inn den dagen hun evt blir ufør. For SÅ ondskapsfull kan jeg være . 

Anonymkode: ec189...12e

Samme her. Kan være veldig kjip/ondskapsfull tilbake til noen som selv er ondskapsfulle. Trolle dem, rett og slett. Men ikke ålreite folknsom aldri har gjort meg noe.

Anonymkode: 9487a...8bd

• Liker 1
Annonse
NakenPanda skrev (4 timer siden):

Man kan ikke sammenligne to syke på den måten. Vedkommende har jo åpenbart stor evne til tross for sine utfordringer. Noen har derimot usynlige sykdommer men null evne.

Er absolutt ikke uenig i at det er for mange som har fått ufør i dag. Over 10% frafall i arbeidsdyktig alder er et sykt tall. Men rett medisin er ikke å trampe over de som allerede sliter med sitt. Tenker det særlig må sees på dette med unge uføre og «arvelig uførhet». Hvorfor vokser barn i uførhjem opp til å bli uføre selv uten å arve sykdommen. Og hvorfor er det så tøft å være ung i dagens samfunn at man ikke orker arbeidslivet. Det er ikke å rote i enkeltpersoners latskap som kan «fikse» det, det er et systemproblem.

Dessuten må det skapes rom for arbeidsplasser. Det er ikke lett for en med skavanker å benytte sine arbeidsevne, når bedrifter sier nei takk. Har bl.a en kompis med 100% oppegående hode, som sitter i rullestol og «ser litt rar ut» for å si det hyggelig 😉 han får ikke jobb og har endt opp med ufør nå, etter flere hundre jobbsøknader. Han vil overhodet ikke være ufør, men har resignert. Med dertil reduksjon i selvbildet og livskvaliteten ❤️ 

Anonymkode: 739a8...957

Spurte chatGPT, for å finne ut hvor mange som "jukser" seg til en uføretrygd, om noen.. 

Svaret :

"I 2024 ble 346 personer anmeldt for trygdesvindel i Norge, med et samlet beløp på over 76 millioner kroner.  Dette inkluderer ulike former for svindel, som bedrageri og falsk forklaring.  Det er verdt å merke seg at dette tallet representerer en nedgang fra 2023, både i antall anmeldte personer og i det totale beløpet.  

Sammenlignet med det totale antallet uføretrygdede, som var omtrent 374 500 personer ved utgangen av mars 2025, utgjør de anmeldte tilfellene en svært liten andel.   Dette tilsvarer omtrent 0,09 % av alle uføretrygdede. 

Det er viktig å merke seg at ikke alle anmeldte tilfeller nødvendigvis fører til domfellelse, og at det også kan forekomme feilutbetalinger som skyldes misforståelser eller administrative feil, snarere enn bevisst svindel.  NAV har ulike metoder for å avdekke trygdesvindel, inkludert tips fra publikum, saksbehandling og samarbeid med andre etater.  

For å sette dette i perspektiv, kan man si at de som bevisst jukser med uføretrygd utgjør en svært liten minoritet, omtrent som et par råtne epler i en stor kurv med friske.  Det er viktig å fokusere på å forbedre systemene for å fange opp disse tilfellene, samtidig som man opprettholder tilliten til og støtten for de som virkelig trenger hjelp. "

• Liker 1
Perfume skrev (12 minutter siden):

Spurte chatGPT, for å finne ut hvor mange som "jukser" seg til en uføretrygd, om noen.. 

Svaret :

"I 2024 ble 346 personer anmeldt for trygdesvindel i Norge, med et samlet beløp på over 76 millioner kroner.  Dette inkluderer ulike former for svindel, som bedrageri og falsk forklaring.  Det er verdt å merke seg at dette tallet representerer en nedgang fra 2023, både i antall anmeldte personer og i det totale beløpet.  

Sammenlignet med det totale antallet uføretrygdede, som var omtrent 374 500 personer ved utgangen av mars 2025, utgjør de anmeldte tilfellene en svært liten andel.   Dette tilsvarer omtrent 0,09 % av alle uføretrygdede. 

Det er viktig å merke seg at ikke alle anmeldte tilfeller nødvendigvis fører til domfellelse, og at det også kan forekomme feilutbetalinger som skyldes misforståelser eller administrative feil, snarere enn bevisst svindel.  NAV har ulike metoder for å avdekke trygdesvindel, inkludert tips fra publikum, saksbehandling og samarbeid med andre etater.  

For å sette dette i perspektiv, kan man si at de som bevisst jukser med uføretrygd utgjør en svært liten minoritet, omtrent som et par råtne epler i en stor kurv med friske.  Det er viktig å fokusere på å forbedre systemene for å fange opp disse tilfellene, samtidig som man opprettholder tilliten til og støtten for de som virkelig trenger hjelp. "

Chatgpt vet ikke tallet som snylter til seg uføretrygd, da ingen blir tatt for det. Det er ikke noe system eller straff for det. Du kan bare bli avvist eller få avslag på det

Det som kommer frem er økonomisk svindel mens en er på en eller flere ytelser.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Chatgpt vet ikke tallet som snylter til seg uføretrygd, da ingen blir tatt for det. Det er ikke noe system eller straff for det. Du kan bare bli avvist eller få avslag på det

Det som kommer frem er økonomisk svindel mens en er på en eller flere ytelser.

Søknaden om uføretrygd blir vurdert av en egen instans som kun leser papirene dine, de har aldri møtt deg engang. Så skal litt til å snylte til seg trygd,  men det kan jo såklart skje at noen får trygd fordi de nekter å jobbe år etter år og nav tenker det er siste utvei. 🤔 hvem vet.

Anonymkode: a83b9...fe1

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...