Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på  lønnstrinn 16 i kommunen og jobber med renhold, jeg har nesten 28000 utbetalt i mnd. 

Min upopulære mening er at uføretrygd skulle vært fjernet fra det offentlige. Jeg er lei av at det skal lønne seg å ikke jobbe. Jeg håpet det kommer en ordning slik at alle må ha uføreforsikring, som da tar over all utbetaling ved innvilget ufør (uten statlig tilskudd)

Anonymkode: 2debd...fad

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 15.59):

Kjenner flere uføre som har nær 43 000 mnd brutto. Lønner seg å jobbe, si. 🙄🙄🙄

Anonymkode: 7ebb4...fc3

Da har de tjent over 781 000 brutto før de ble uføre - 63 000 i måneden. De har altså tapt MINST 20 000 hver måned på å bli uføre.

AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 10.50):

Om jeg ble uføretrygda ville jeg brutto hatt nærmere 600 000,- i trygd. Det er jo fordi jeg har tjent greit og jobbet MYE overtid i alle år. Som ufør ville jeg fått uttelling for at jeg har stått i jobb, hatt grei inntekt og jobbet mye ekstra. 

Anonymkode: 666d8...83b

Nei det ville du ikke, om du så tjener 10 millioner i året er max 515 460 kr.

Anonymkode: 946a0...2b8

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er på  lønnstrinn 16 i kommunen og jobber med renhold, jeg har nesten 28000 utbetalt i mnd. 

Min upopulære mening er at uføretrygd skulle vært fjernet fra det offentlige. Jeg er lei av at det skal lønne seg å ikke jobbe. Jeg håpet det kommer en ordning slik at alle må ha uføreforsikring, som da tar over all utbetaling ved innvilget ufør (uten statlig tilskudd)

Forstår du virkelig ikke at hvis en som er ufør har lik/mer inntekt enn deg,så har personen hatt et høyere lønnet yrke over tid?  Tror du virkelig det lønner seg å gå ned flere 100 000 i inntekt? 

Hvorfor valge du å bli renholder når det betaler så dårlig?

Anonymkode: c48a0...6b0

• Liker 4
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 16.15):

Da har de tjent over 781 000 brutto før de ble uføre - 63 000 i måneden. De har altså tapt MINST 20 000 hver måned på å bli uføre.

Dette. 

Skjønner jo hvorfor de som klager på "det skal lønne seg å jobbe" åpenbart mangler utdanning siden de ikke forstår noe så grunnleggende.

Jeg har det samme i uføretrygd i dag som jeg hadde i lønn da jeg var i jobb for 18 år siden. Ingen skal fortelle meg at det har vært lønnsomt å bli ufør. 

• Liker 4
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De fleste som blir ung ufør har medfødte tilstander som downs syndrom, hjerneskader, autisme, funksjonsnedsettelser eller de får alvorlige fysiske sykdommer eller skader etter ulykker. Ikke alle har rukket, eller råd, til å tegne uføreforsikring før de blir syk/skadet. Synes det er flott at Norge har et sikkerhetsnett som gjør at mange ikke havner på gata eller må leve på slekt og venner. 

Anonymkode: a83b9...fe1

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor myetror du du hadde fått i uføretrygd? Du hadde fått ganske mange tusen mindre enn 28.000 utbetalt i måneden. Så jo, det lønner seg å jobbe.

Anonymkode: fee01...96b

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Etter økningen i år får jeg nesten 27.000 kr netto pr mnd. Har ikke rentekostnader/inntekter eller andre fradrag.

Hva får man utbetalt pr mnd i lavtlønnsyrker? F.eks. salgs- og serviceyrker, hjelpearbeidere, rengjøring, hotell, restaurant.

Anonymkode: 0db1d...9a0

Du har jo åpenbart ikke vært i lavtlønnsyrke, så hva vil du med og sammenligne sånn? 

Anonymkode: dbb63...7ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleier, 10 års ansiennitet, 32.000.

Anonymkode: e494f...f6c

Skrevet (endret)

Man burde slutte å være så bitter. Vær glad over at dere har god helse.

Endret av Fant80
  • Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og disse vil bare få 66 % av denne allerede lave lønnen - det lønner seg IKKE å bli ufør.

Vedkommende har nok regnet inn ytelse fra privat pensjonsordning fra arbeidsgiver. 

Endret av Brunello
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tviler, jeg er ped.leder med full ansiennitet og har 42.000 utbetalt. Sannsynligvis assistent. 

Anonymkode: 2f146...ff4

Ja, jeg tenkte og det.

Jeg ønsker jo høyere lønn særlig til alle i barnehagene - også assistenter. Verdens viktigste jobb spør en meg. 

Men det skjer ikke ved å kutte en eller annen stønad, det være seg pensjon/dagpenger/uføre. 

Og selv med lønnsøkning skal jo ikke en assistent ha samme lønn som deg eller de ansatte med 3års høyere utdanning innen feltet 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Poenget mitt var at hvis konsekvensen av å være ufør var dårligere økonomi enn uføre har i dag, så ville sannsynligvis noe færre bli uføre. Dvs det er en viss plastisitet i hvor ute av stand til å arbeide vi mener å være.

Det samme med karensdager; hvis det koster oss penger å være hjemme syk en dag så ville antageligvis noe færre melde seg syk.

Anonymkode: 691c7...2e6

Pussig, fordi når vi hadde karensÅR på aap under Høyre så økte trygdeutbetalingene. Folk ble ikke friskere av og ikke ha penger på et år 

Anonymkode: dbb63...7ef

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Uførhet er ikke så veldig «lønnsomt» som folk skal ha det til. Mye går bort i skatt. 

Ikke noe mer skatt enn de som jobber. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om jeg ble uføretrygda ville jeg brutto hatt nærmere 600 000,- i trygd. Det er jo fordi jeg har tjent greit og jobbet MYE overtid i alle år. Som ufør ville jeg fått uttelling for at jeg har stått i jobb, hatt grei inntekt og jobbet mye ekstra. 

Anonymkode: 666d8...83b

Tvilsomt, med tanke på at 515 000 kr brutto er maks uføretrygd.

Du har rett ang. siste del, men i realiteten har du allerede fått uttelling fra jobbingen din, i form av høyere inntekt mens du jobbet. Personlig synes jeg det er absurd at noen syke mennesker skal fortjene mer enn andre syke mennesker. Begrunnelsen systemet bruker i dag "Jammen de har jo tjent så mye penger før, så da må de få mer nå når de er syke" er helt absurd.

Anonymkode: 8bb79...49e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har rett ang. siste del, men i realiteten har du allerede fått uttelling fra jobbingen din, i form av høyere inntekt mens du jobbet. Personlig synes jeg det er absurd at noen syke mennesker skal fortjene mer enn andre syke mennesker. Begrunnelsen systemet bruker i dag "Jammen de har jo tjent så mye penger før, så da må de få mer nå når de er syke" er helt absurd.

Absurd, faktisk… Jeg synes faktisk det er helt fair at en lege som ble syk har mer enn meg i trygd.

Anonymkode: a83b9...fe1

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man ser vel på de høytlønnedes tid i arbeid, der de skattet langt mer enn lavtlønnede, som en periode der de betalte inn mer til sin "sykekasseforsikring" i form av mer skatt.

Det vi skatter i Norge er jo delvis en innbetaling til "sykeforsikringskassen", en slags forsikring når vi blir syke så er det gratis for oss å få behandling på sykehus etc.

De som tjener en million i året har jo da betalt inn betraktelig mer til "sykeforsikringskassen" enn en Kiwi-ansatt. 

Anonymkode: d8f4a...428

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer. Det skal visst ikke lønne seg å jobbe. 

Anonymkode: a85a8...f95

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Etter økningen nå vil jeg ligge på ca 30 000 kr utbetalt. Har boliglån. Hadde jeg ikke blitt syk og kunnet fortsette i jobben min, ville utbetalingen vært langt høyere. Hadde jeg hatt lavere inntekt da jeg ble syk, så ville utbetalingen vært langt lavere. 

Jeg skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå.

Ja, det er et politisk valg at uføretrygden er avhengig av inntekten man hadde mens man var i arbeid, akkurat som sykepenger. Det er selvsagt mulig å endre regelverket, slik at alle får minstetrygd, og at man bare får 70-90% av lønna når man er syk. Men du ser jo hvor lite populært det var da enkelte begynte å murre om at vi kanskje ikke kan ha 100% dekning ved sykdom lenger, så lykke til med å få gjennomført det. 

Anonymkode: c754c...81b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 9.39):

Etter økningen i år får jeg nesten 27.000 kr netto pr mnd. Har ikke rentekostnader/inntekter eller andre fradrag.

Hva får man utbetalt pr mnd i lavtlønnsyrker? F.eks. salgs- og serviceyrker, hjelpearbeidere, rengjøring, hotell, restaurant.

Anonymkode: 0db1d...9a0

Jeg får utbetalt ca 28.000. Kona mi enda mindre enn det, igjen. Begge jobber 100%.

Hva er egentlig vitsen? Kanskje man bare skulle gått til legen å startet løgnprosessen så man ikke trenger jobbe noe mer?

Anonymkode: 172cf...885

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg får utbetalt ca 28.000. Kona mi enda mindre enn det, igjen. Begge jobber 100%.

Hva er egentlig vitsen? Kanskje man bare skulle gått til legen å startet løgnprosessen så man ikke trenger jobbe noe mer?

Anonymkode: 172cf...885

Da vil du få lavere utbetalt,  kansje barnetillegg hvis dere har. Årsak til noen har høyere har jo med inntekt før en ble syk. 

Jeg har på min ufør utbetalt ca 22.500kr. Ikke akurat fett for å si det, kan heler ikke jobbe for å få noe høyere, pga kroppen slår seg helt ut. 

Vil du gå med smerter døgnet rundt kan du jo få en trailer til å kjøre deg i rsua du stille traileren 80km/t så kan en se om du syns livet er like fett å være ufør

Anonymkode: 60924...a9a

• Hjerte 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...