Majer Skrevet 25. mai #1 Skrevet 25. mai Overbehandling i helsevesenet fører både til lange køer og unødvendig ressursbruk Komplikasjoner etter kirurgi i det private sendes til det offentlige for behandling Elsparksykler fører til masse skader som belaster legevakta, og gjør så blinde blir uføre istedenfor i arbeid Bedrifter ansetter folk når de går bra, og sier de opp når det går dårligere. Da får de oppsagte penger av det offentlige mens de ser seg om etter ny jobb Det er mange flere eksempler
Romkom Skrevet 25. mai #2 Skrevet 25. mai Majer skrev (3 minutter siden): Overbehandling i helsevesenet fører både til lange køer og unødvendig ressursbruk Det er vel ingen spesiell side politisk som forsøker å gjøre spesielt mye med overbehandling, og hovedpådriverne for det er de ulike interesseorganisasjonene som presser ekstremt på for (unødvendig) screening, utredning etc. Så du kunne kostet på deg litt mer research før du kom med falske anklager. 2
Milly GeoCad Skrevet 25. mai #3 Skrevet 25. mai Majer skrev (11 minutter siden): Overbehandling i helsevesenet fører både til lange køer og unødvendig ressursbruk Komplikasjoner etter kirurgi i det private sendes til det offentlige for behandling Elsparksykler fører til masse skader som belaster legevakta, og gjør så blinde blir uføre istedenfor i arbeid Bedrifter ansetter folk når de går bra, og sier de opp når det går dårligere. Da får de oppsagte penger av det offentlige mens de ser seg om etter ny jobb Det er mange flere eksempler I all verden er du babler om? 1 2
Majer Skrevet 25. mai Forfatter #4 Skrevet 25. mai Romkom skrev (21 minutter siden): Det er vel ingen spesiell side politisk som forsøker å gjøre spesielt mye med overbehandling, og hovedpådriverne for det er de ulike interesseorganisasjonene som presser ekstremt på for (unødvendig) screening, utredning etc. Så du kunne kostet på deg litt mer research før du kom med falske anklager. Nei, men høyresiden gjør det nærmest til en fanesak at de vil redusere økonomisk sløseri. Blir litt som at MDG skulle vært den største pådriveren for kullkraft og oljeleting i Norge 1
PrivatiserAlt Skrevet 25. mai #6 Skrevet 25. mai Jeg aksepterer det ikke. Jeg er helt enig med Gudmund Hernes. Jeg syns ikke noe om at private bedrifter leverer tjenester til byråkrater som legger ut på anbud. Fordi byråkratene, uansett hvor intelligente, aldri er like smarte som et marked. Jeg vil at folk skal betale alt selv. Kan de betale til tannlegen, kan de faen meg betale for ultralyd av ungen sin selv, for NIPT-test osv. Nå har vi uforutsigbare og kunstige skillelinjer. Jeg vil at alle skal få betalt for akutt helsehjelp. For der kan en ikke lett få til et marked hvor forbrukerene har makt. Men ellers bør mest mulig privatiseres. Jeg prioriterer rett og slett andre hensyn enn å sy puter under armene på de som forbruker mest av tjenestene/er generelt sykest. Og så hadde det gått an med andre finansieringsmodeller direkte til kunde basert på DRG-systemet, om en insisterer på byråkrati, så slipper man at det offentlige har de skitne fingrene sine i alt. Jeg syns rett og slett ikke det er riktig at kardiologer på sykehus tjener under millionen, mens de privatpraktiserende som har pult seg til avtale med HSØ kan cashe inn mange millioner på overdiagnostikk fordi de har monopol, fordi pengene ikke følger pasient, men at det offentlige har satt grenser kommunistisk for hvem som kan tilby. Jeg syns rett og slett ikke det er riktig at du betaler det hvite ut av øyet i skatt, og så er den lokale legevakta di så søppel, at du uansett må til privat legevakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå