AnonymBruker Skrevet 25. mai 2025 #1 Skrevet 25. mai 2025 Noen som vet hvor man evt kan få tak i eldre legejournaler fra før fastlegeordningen. Oppbevarer legekontoret dette? Legekontoret som jeg hadde på 90tallet er nedlagt, men tror de samme legene fulgte med til det samme legekontoret som jeg har på legekontoret jeg har nå. Er det evt andre steder man kan henvende seg. Anonymkode: 29ca6...388
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2025 #2 Skrevet 25. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noen som vet hvor man evt kan få tak i eldre legejournaler fra før fastlegeordningen. Oppbevarer legekontoret dette? Legekontoret som jeg hadde på 90tallet er nedlagt, men tror de samme legene fulgte med til det samme legekontoret som jeg har på legekontoret jeg har nå. Er det evt andre steder man kan henvende seg. Anonymkode: 29ca6...388 Først spør du der du tror journalen kan være. Fordi de som har legens praksis i dag, har kjøpt legens portefølje og dermed også legens journaler. Noen avleverer til Byarkiv, andre til et nasjonalt senter som skal ta vare på gamle journaler. Finner du ikke ut av hvor journalene er ved å spørre på overnevnte legekontor, så kontakter du Statsforvalter på telefon og spør der. De skal ha oversikt over hvor journaler etter ulike leger befinner seg. Anonymkode: 7d2a3...4b9
test1e Skrevet 25. mai 2025 #3 Skrevet 25. mai 2025 Og derfor bør det opprettes et register som alle legekontor/private helseforetak/legevakt/sykehus etc. er pliktige til å laste opp journaler. Et system som følger deg fra du blir født til du forlater denne verden. Selvfølgelig må det være strengt å gå inn på et sånt register, men et sånn system kunne redde liv. Her bør det sorteres på år og alvorlighetsgrad. Har man allergier eller går på medisiner etc. kan jo dette være informasjon et sykehus kan slå opp i ved akuttmedisin. Det synes jeg er rart ikke er på plass. (Men min da far lå inne på Ahus ble ikke det fanget opp da han skulle gjennom "full pakke" på radiumhospitalet samme dag. altså har helsenorge lang vei å gå når det gjelder datasystemer)
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2025 #4 Skrevet 25. mai 2025 test1e skrev (2 minutter siden): Og derfor bør det opprettes et register som alle legekontor/private helseforetak/legevakt/sykehus etc. er pliktige til å laste opp journaler. Et system som følger deg fra du blir født til du forlater denne verden. Selvfølgelig må det være strengt å gå inn på et sånt register, men et sånn system kunne redde liv. Her bør det sorteres på år og alvorlighetsgrad. Har man allergier eller går på medisiner etc. kan jo dette være informasjon et sykehus kan slå opp i ved akuttmedisin. Det synes jeg er rart ikke er på plass. (Men min da far lå inne på Ahus ble ikke det fanget opp da han skulle gjennom "full pakke" på radiumhospitalet samme dag. altså har helsenorge lang vei å gå når det gjelder datasystemer) Ett register og en journal, er det helseplattformen skulle være. Et system herfra til hel… Nei, vi vil ikke ha en journal fra begynnelse til slutt. Sykehus og legekontor sine journaler skal være adskilt. Kjernejournal er systemet som skal fange opp allergier og alvorlig sykdom. Mener du dette ikke fungerer i dag? Helsenorge blir dårligere og ikke bedre for hver gang de oppdaterer og legger om systemet. Før var det ett tastetrykk for å se hvem som hadde vært i reseptformidleren til en pasient. Når er det så mange tastetrykk at det er nesten umulig å telle uten å gå inn og gjøre det. Journaler mellom helseforetak fungerer dårligere nå enn tidligere. Selv logg over journal oppslag fungerer ikke. Dette er jo personvern sikkerhet… Nor journaler blir avlevert enten fordi leger slutter eller fordi pasienter er død, så sendes dette nå til et sentralt register. Men ts er i live og journalene til ts er sannsynligvis ikke der. Anonymkode: 7d2a3...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2025 #5 Skrevet 25. mai 2025 test1e skrev (1 time siden): Og derfor bør det opprettes et register som alle legekontor/private helseforetak/legevakt/sykehus etc. er pliktige til å laste opp journaler. Et system som følger deg fra du blir født til du forlater denne verden. Selvfølgelig må det være strengt å gå inn på et sånt register, men et sånn system kunne redde liv. Her bør det sorteres på år og alvorlighetsgrad. Har man allergier eller går på medisiner etc. kan jo dette være informasjon et sykehus kan slå opp i ved akuttmedisin. Det synes jeg er rart ikke er på plass. (Men min da far lå inne på Ahus ble ikke det fanget opp da han skulle gjennom "full pakke" på radiumhospitalet samme dag. altså har helsenorge lang vei å gå når det gjelder datasystemer) Du har ikke fått med deg kjernejournal altså? Der skal alle alvorlige sykdommer og allergier registreres, samt at kan sjekke hvilke medisiner pasienter har fått utskrevet siste tre år. Ingen trenger å vite at Olav 82 hadde halsbetennelse når han var 5,9,27,45,46,47, og 74 år, ei heller at han slet med potensen før konen døde og at han hadde psykisk belastende konflikter på arbeidsplassen før han ble pensjonist. En journal åpent for alt helsepersonell er en falitterklæring for pasientsikkerheten. Alt du forteller fastlegen deles md leger, sykepleiere, radiografer, sekretærer og alt annet personell som er innom journalen din på sykehus, og det er ikke få. Måtte dette aldri bli en realitet. Les gjerne mer her https://tidsskriftet.no/2025/05/invitert-kommentar/taushetspliktens-skjore-balanse-ved-journaldeling Anonymkode: 9e820...093
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2025 #6 Skrevet 25. mai 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du har ikke fått med deg kjernejournal altså? Der skal alle alvorlige sykdommer og allergier registreres, samt at kan sjekke hvilke medisiner pasienter har fått utskrevet siste tre år. Ingen trenger å vite at Olav 82 hadde halsbetennelse når han var 5,9,27,45,46,47, og 74 år, ei heller at han slet med potensen før konen døde og at han hadde psykisk belastende konflikter på arbeidsplassen før han ble pensjonist. En journal åpent for alt helsepersonell er en falitterklæring for pasientsikkerheten. Alt du forteller fastlegen deles md leger, sykepleiere, radiografer, sekretærer og alt annet personell som er innom journalen din på sykehus, og det er ikke få. Måtte dette aldri bli en realitet. Les gjerne mer her https://tidsskriftet.no/2025/05/invitert-kommentar/taushetspliktens-skjore-balanse-ved-journaldeling Anonymkode: 9e820...093 Det som er skremmende er at flere og flere leger bruker KI og tar opp, tale til tekst, fra konsultasjoner med pasienter. Der er følgelig ingen grenser for hva som da havner i pasientjournaler og kan bli delt med mengder av helsepersonell. En annen svakhet med Kjernejournal er at der ligger pasientregister som viser alle pasientens kontakter med helsevesenet tilbake til 2008. Hvor du har vært, hos private spesialister, på sykehus og ulike avdelinger, tilgjengelig i Kjernejournal. Dette er informasjon pasienten ikke kan kontrollere hvem som skal ha tilgang til. Sier man jatakk til Kjernejournal, så sier man og ja tak til å dele denne typen info med alle som har tilgang til Kjernejournal. Sier man neitakk til Kjernejournal, så deles ingen informasjon fra eller via kjernejournalen. Hvor mange som vet dette aner jeg ikke. Anonymkode: 7d2a3...4b9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå