Gå til innhold

Blir man alltid intubert ved narkose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hatt narkose to ganger (maks en times tid, evt rett over). Var en kollega som sa at man alltid blir intubert ved narkose, mens andre sier at det kommer an på lengden av inngrepet og typen inngrep. Jeg har ikke merket noe som tyder på at jeg har vært intubert. Hva er riktig?

Anonymkode: 8e11f...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg forstår det slik at man kan bli dypt sedert med narkosemiddel (eksempelvis propofol) uten å være i narkose, og da blir man ikke intubert, men når man er i full narkose blir pustingen lammet, og da må man intuberes. 

Anonymkode: 56f96...cf7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har hatt narkose to ganger (maks en times tid, evt rett over). Var en kollega som sa at man alltid blir intubert ved narkose, mens andre sier at det kommer an på lengden av inngrepet og typen inngrep. Jeg har ikke merket noe som tyder på at jeg har vært intubert. Hva er riktig?

Blir du ikke intubert, så får du ikke puste. Puster du ikke så dår hjernen i løpet av fem minutter. Ergo du har blitt i tuberkulose, du lever og skriver på forumet. 
Var en som ikke kunne huske eller forstå at hun hadde fått narkose og spurte kirurgen da han kom på visitt. Narkose jo, noe annet ville vært tortur, svarte kirurgen lattermildt. Hun var operert for tarmslyng. 

Anonymkode: e207a...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du blir ikke alltid intubert. Spørs på type narkose, dybde, om du må ha relax osv. Det er flere måter å ventilere pasienter på.

Endret av BobbySocks
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hva tenker du at du skulle merke? Jeg var intubert men hadde ingen "symptomer" på det. 

Anonymkode: 598bb...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er sikker på at du fikk narkose da? Jeg har blitt sedert ved inngrep, og du sover jo godt da også, men det er noe helt annet enn narkose.

Anonymkode: dc211...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg merker det godt i halsen når jeg har blitt intubert ved narkose, fordi jeg er tørr og litt sår i halsen en dag eller to etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tenker du at du skulle merke? Jeg var intubert men hadde ingen "symptomer" på det. 

Anonymkode: 598bb...1e9

Tough cookie skrev (24 minutter siden):

Jeg merker det godt i halsen når jeg har blitt intubert ved narkose, fordi jeg er tørr og litt sår i halsen en dag eller to etterpå

Det er noe sånt jeg tenker at jeg kanskje skulle merket da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=zhe9vQtF

Googler du så finner du mange greie svar på når man intuberer. Men det forderver at du tåler å lese og fåkunnskap på området. 

Voldsomt så nedlatende man skulle være da....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, noen ganger så får man propofol og en anestesilege holder en pustemaske foran munnen din så du får nok oksygen.  (Dette blir ofte brukt ved mindre inngrep)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan få sedasjon (blir fortsatt kalt narkose) og ikke bli intubert under inngrep. Du hadde nok merket det om du hadde vært intubert. Jeg har hatt operasjon under sedasjon, aldri vært intubert. 

Anonymkode: 6ae49...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk her inne skiller ikke på narkose og sedasjon. Sedasjon brukes typsik ved gastroskopi eller operasjoner der det er satt nerveblokkade i en arm eller fot, men pasienten ønsker å slumre/sove underveis. Ved sedasjon puster du selv, men er du operert f.eks for blindtarmen har du narkose. Da må luftveiene dine sikres, det gjøres enten ved at du får et rør i luftveiene der det blåses opp en ballong rundt røret som stenger for innhold fra magesekken, eller at du får et tykkere rør i spiserøret som legger seg over luftrøret og sikrer at luft går inn og ut i lungene, ikke til og fra magesekken. Har du hatt narkose har luftveiene dine vært sikret, men det må ikke være med tube, det kan være larynxmaske eller igel (du får google for bilder evt). De fleste merker ingenting til at de har hatt noe i halsen, spesialet ikke om det er brukt larynxmaske/igel, men det har du hatt. Og sedasjon kalles ikke narkose slik en over her påstår. Merkelig hvordan flere i denne tråden tror det å ha vært pasient en gang gjør dem til eksperter i anestesi. 

Anonymkode: 2e804...8f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Voldsomt så nedlatende man skulle være da....

Puss brillene dine! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk Propofol og Remifentanil, det står TCI og TIVA er strøket over. Betyr det at jeg kun fikk sedasjon og ikke full narkose? Jeg merket ikke noe i halsen etterpå.

Anonymkode: b862e...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg fikk Propofol og Remifentanil, det står TCI og TIVA er strøket over. Betyr det at jeg kun fikk sedasjon og ikke full narkose? Jeg merket ikke noe i halsen etterpå.

Nei, du kan ha fått gassnarkose. De fleste merker som sagt ingenting i halsen etterpå. Hva opererte du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Neida, du trenger ikke å merke om du har vært intubert. Jeg var nylig i narkose, og vet jeg ble intubert fordi jeg på forhånd og i etterkant snakket med anestesisykepleieren om alle detaljene fordi jeg var nervøs. 

De kan også ha brukt en larynxmaske (google gjerne for bilder) på deg som muligens er enklere/mildere for halsen og heller ikke merkes etterpå. 

Anonymkode: 82e30...5a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, du kan ha fått gassnarkose. De fleste merker som sagt ingenting i halsen etterpå. Hva opererte du? 

I kneet. Jeg vet ikke hva jeg fikk, men jeg er ganske sikkert på at jeg fikk medisinen intravenøst. Dessuten så står medisinen i journalen oppgitt i mg eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært operert og intubert flere ganger. Har aldri merket noe til det etter oppvåkning, halsen har vært helt fin uten antydning til sårhet.

Anonymkode: 0d3d6...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sedasjon brukes typsik ved gastroskopi eller operasjoner der det er satt nerveblokkade i en arm eller fot, men pasienten ønsker å slumre/sove underveis.

Jeg skjønner ikke dette med sedasjon. Jeg tok nylig gastroskopi, og ba om sedasjon. Skulle få en god cocktail med både beroligende og smertestillende intravenøst, sa de. Etterpå sa de at jeg jeg fikk en veldig god dose. Men jeg merket ingenting av dette, bortsett fra at jeg ble litt svimmel. Jeg var helt meg selv ellers, helt våken, ikke litt trøtt og døsig en gang. Var ikke dette merkelig?

Anonymkode: fab85...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...