Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #1 Del Skrevet 15. mars 2006 Bare et par ting jeg føler for å få ut. Det verste trøsteforsøket jeg hører er : "ja du har jo ingen garanti for hvor lenge dere vil holdt sammen" ,"kan være dere hadde begynt å krangle om han hadde overlevd, og så ville det blitt slutt" "Kan jo være at han hadde forlatt deg om en stund hvis han hadde overlevd? ville det egentlig vært noe bedre?" Dette har jeg hørt fra utallige, tilogmed fra psykolog. Sukk. Samlivsbrudd kan sikkert gjøre like vondt, men det er en heeelt annen situasjon og kan ikke sammenlignes. Vondt gjør det nok ja. Men det kommer andre situasjoner og andre reaksjoner inn i bildet. Jeg har heller ikke egentlig så veldig lyst til å bruke skilsmissestatistikken som trøst over min døde ektemann. For det andre så er det litt sårt at folk sier dette, fordi det føles som om det vi hadde liksom ikke betyr så mye. Vi kjempet mot kreft i et år, alene uten støtte og hjelp fra familie+ venner. Vi hadde 8 fantastiske år, og var veldig veldig glade ihverandre. Og så etter alt dette.. etter alle de søvnløse nettene med smerter for hans del, forsøkene på å lindre kreften, og for å ikke snakke om alle årene og alt vi gikk igjennom- så kan jeg trøste meg med at det kunne ha blitt slutt i fremtiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #2 Del Skrevet 15. mars 2006 Finnes det virkelig så dumme folk? Kan du ikke heller forsøke å søke folk som vil deg vel? Sørg i fred, og prøv så godt du kan å krydre hverdagen din med alle lyspunktene dere hadde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blackjack Skrevet 16. mars 2006 #3 Del Skrevet 16. mars 2006 Makan til idiotiske folk! Er det virkelig mulig å si noe sånt? Prøv heller å huske de gode stundene dere hadde sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #4 Del Skrevet 16. mars 2006 Huff, folk sier så utrolig mye dumt. Trist å høre om mannen din, sender deg en klem jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moka Skrevet 17. mars 2006 #5 Del Skrevet 17. mars 2006 går det virkelig an å være så ufølsom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leya Skrevet 17. mars 2006 #6 Del Skrevet 17. mars 2006 Dette må være toppen på ufølsomhet! Man skal da få sørge over sin ektefelle. Ingen har rett til å blande seg inn i sorgen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 17. mars 2006 #7 Del Skrevet 17. mars 2006 Kjære vene, eier ikke folk sosiale antenner og evne til empati? klart du skal sørge over mannen din, slik det føles riktig for deg! Kondolerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #8 Del Skrevet 18. mars 2006 Takk skal dere ha! Det hjalp å høre at ikke alle mener det ihvertfall! Jeg tror nok de mener det vel..men den slags trøst, det at det kunne ha blitt slutt, gjør mer skade en godt. Jeg er jo stolt av mannen jeg var sammen med i 8 år og, og koser meg med alle de gode minnene vi hadde, selv om jeg savner han noe veldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2006 #9 Del Skrevet 28. mars 2006 Det er det mest idiotiske og ufølsomme jeg har hørt noen si!!! Sant nok er det ingen som vet hva morgendagen bringer, og man har ingen garanti for at ekteskap vil vare, men det å sammenligne samlivsbrudd med død... Kjenner jeg blir både lei meg og forbanna på en gang. Jeg har selv mistet min mor -og selv om det var, og til tider fremdeles er, utrolig tøft og vanskelig, tror jeg helt ærlig det er mye værre å miste sin ektefelle. Det å miste den du bygger fremtiden din sammen med, kjæresten din, din beste venn, elsker, den du føler deg tryggest hos i hele verden, den du sover ved siden av og nesten puster i takt med... Det tror jeg må være noe av det verste et menneske kan gå igjennom. Jeg er utrolig lei meg på dine vegne for at du mistet mannen din, og jeg håper du også har mennesker i ditt nettverk som tar sorgen din på alvor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2006 #10 Del Skrevet 28. mars 2006 Det er det mest idiotiske og ufølsomme jeg har hørt noen si!!! Sant nok er det ingen som vet hva morgendagen bringer, og man har ingen garanti for at ekteskap vil vare, men det å sammenligne samlivsbrudd med død... Kjenner jeg blir både lei meg og forbanna på en gang. Jeg har selv mistet min mor -og selv om det var, og til tider fremdeles er, utrolig tøft og vanskelig, tror jeg helt ærlig det er mye værre å miste sin ektefelle. Det å miste den du bygger fremtiden din sammen med, kjæresten din, din beste venn, elsker, den du føler deg tryggest hos i hele verden, den du sover ved siden av og nesten puster i takt med... Det tror jeg må være noe av det verste et menneske kan gå igjennom. Jeg er utrolig lei meg på dine vegne for at du mistet mannen din, og jeg håper du også har mennesker i ditt nettverk som tar sorgen din på alvor. ← Jeg må bare si meg helt enig, har selv mistet pappa, men ser på hvordan dette sliter på mamma. Om noen skulle sagt noe slik til henne så tror jeg ærlig talt jeg ville dratt opp og gitt dem noen alvorsord. Så utrolig leit å lese at du mistet din kjære mann, jeg har dessverre ingen ord som kan trøste deg i sorgen men ville bare sende deg en elektronisk rose i sorgen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #11 Del Skrevet 29. mars 2006 Kjære trådstarter. Sannsynligvis har du fått høre særdeles mye dumt fra folk som mener det godt, og du vil sikkert få høre mer. Selv mistet jeg et barn for mange år siden, og fikk høre at "Dere kan jo få flere", "Det var sikkert noe galt med barnet siden det døde" "Guds veier er uransaklige" "dere slapp hvertfall å høre barnet gråte" (barnet var dødfødt), og en haug andre velmenende men sårende fraser. Det gikk raskt opp for oss at vi ikke kunne vente at andre skulle forstå hvordan vi hadde det, men at VI måtte forstå DEM - at vi måtte akseptere tingene de sa og tenke at de ikke visste bedre. Folk sier ting for å trøste, ikke for å gjøre tilværelsen verre. De kan jo ikke vite helt av seg selv at sånne ord gjør veldig vondt. Hvis jeg visste dengang hva jeg vet i dag, ville jeg sagt fra når de sårende ordene kom, sånn at personen som sa dem fikk vite hvor vondt de gjorde. Sånt sier man bare ikke! Sender deg varme tanker og ønsker at du slipper å høre flere tåpelige trøstefraser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aloha Skrevet 30. mars 2006 #12 Del Skrevet 30. mars 2006 Føler virkelig med deg! Det er helt utrolig hvor mye dumt enkelte kan lire ut av seg.....jeg forstår at du reagerer. Jeg hadde blitt forbannet om det var jeg som mistet mannen min, og noen hadde sagt noe slikt. En blomst til deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Grete Skrevet 1. april 2006 #13 Del Skrevet 1. april 2006 Det er trist at noen sier sånn til deg. De mener det sikkert godt, men det er kanskje ikke så gjennomtenkt. Tror mange har et behov for å gjøre vonde ting mindre vonde, om du skjønner hva jeg mener. Døden er så skremmende for mange at de ikke kan akseptere den. De finner ikke ord som kan trøste, derfor prøver de heller å gjøre grunnen til å sørge mindre. Som om det skulle være mulig. Å miste en av sine nærmeste, må være noe av det vondeste et menneske kan oppleve. Vi må bare akseptere det. Tillate de sørgende å sørge. Den eneste trøsten de som kjenner deg egentlig kan gi, er vel bare å være der for deg. Stå med deg i sorgen. Gråte med deg, holde rundt deg og lytte når du vil prate om mannen din eller om sorgen du kjenner. Skulle gjerne gitt deg en stor klem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 1. april 2006 #14 Del Skrevet 1. april 2006 Skjønner godt at dette sårer deg, men du skal huske på at mange blir veldig satt ut når de møter noen i din situasjon, og uansett hvor sårende og dumt det de sier er, så sier de det ikke for å såre. Det er nok umulig for oss som ikke har opplevd dette å skjønne hvordan du har det Mange blir sikkert også veldig usikre og nervøse og sier ting de kanskje selv skjønner er dumt i ettertid. Kanskje det hjelper deg å fokusere på at de ønsker deg vel og at de ønsker å si noe som kan hjelpe deg videre, selv om slike ting selvfølgelig blir helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Mari Skrevet 1. april 2006 #15 Del Skrevet 1. april 2006 Utrolig hva folk kan si for å trøste, for det tror jeg meningen er, men at en psykolog kan si en sånn ting er for meg helt uforstående. Dersom du orker kan du jo fortelle dem hva disse uttalelsene gjør med deg. Ta godt vare på minnenen etter mannen din, og vær stolt av det dere hadde sammen og den personen han var. Du har min dypeste medfølelse i sorgen din Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 1. april 2006 #16 Del Skrevet 1. april 2006 Takk til dere alle sammen for støtte og gode ord! Jeg forsto det også slik at dette som nok et forsøk på å trøste, og ikke vondt ment. Jeg skjønner godt at det er vanskelig å vite helt hva man skal si, og jeg har jo vært der selv også i en sånn situasjon, hvor noen har mistet en de er glad i , og vet ikke helt hva jeg skal si selv for å trøste. Takker igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenemor Skrevet 19. juli 2006 #17 Del Skrevet 19. juli 2006 Hva er det folk driver med?? Si slik til folk?? Blir så på dine vegene kjære trådstarter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå