Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg flyr ganske mye for tiden og mister til stadighet bagasjen. Dermed har jeg noen spørsmål jeg lurer på angående forsikring.

1. På forsikringen står de at de dekker x antall tusen om bagasjen er 4 timer eller mer forsinket, gjelder det til flyplassen, eller dit jeg skal. Har hendt et par ganger at jeg lander i feks Stavanger og bagasjen kommer ikke. Da kjører jeg mot der jeg skal, gjerne 3timer unna. Og da får jeg jo aldri bagasjen før flere dager senere, selv om den kanskje kom til flyplassen 2,5 timer etter flyet landet.

2. Hva gjør dere om dere mister bagasjen søndag og skal på jobb søndag kveld eventuelt mandags morgen? Handler på finn?

Anonymkode: 445bb...6c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. De er pliktig til å levere bagasjen til deg, så lenge du ikke var på flyplassen når den ankom. Jeg har fått den levert opp til 2 timer kjøring unna, som regel dagen etter at den ankom flyplassen. Da kan man selvfølgelig handle inn det man trenger, om den ankommer deg mer en 4 timer etter at den skulle vært på bagasjebåndet. (merk at dekking av kostnader ikke gjelder ved hjemreise)

2. Jeg flyr alltid med et ekstra antrekk i handbagasjen når jeg skal rett på jobb neste morgen. Samt sminke (som for min del er vanskelig å finne erstatninger for med dårlig tid) 

Andre tips

- Ha airtag i kofferten. Da ser du at den er på flyet i det du letter. Og kan gå rett til skranken og melde tapt bagasje ved ankomst. 

- Putt ting som er vanskelig å kjøpe i handbagasjen. Badetøy er blant det jeg alltid hiver i handbagasjen. 

Anonymkode: 87a16...937

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei. 

Jeg flyr ganske mye for tiden og mister til stadighet bagasjen. Dermed har jeg noen spørsmål jeg lurer på angående forsikring.

Hva og hvor er det du reiser når du til stadighet mister bagasjen? Det har vel hendt meg en eller to ganger siste fem årene, hvor ofte er til stadighet for deg? Det har hendt at den er forsinket, men blir jo levert på døren etter hvert. Har faktisk aldri opplevd at den blir «borte»  

Jeg har med ekstra skifte og toalettsaker/sminke i håndbagasjen. Eller forresten, inntil en ukes reise har jeg kun med håndbagasje. Kabinstørrelse trillekoffert og en pc-ryggsekk i tillegg. Det er ikke fordi jeg til stadighet mister innsjekket bagasje, men fordi jeg ikke gidder/har tid å vente på den når jeg lander. Det har skjedd at jeg har ventet 40 min på bagasje på OSL, det er bortkastet tid. 

Endret av reiseglad
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyr mye, både innenlands og utenlands. Jeg har kun med meg håndbagasje. Er utrolig hva en får i en liten koffert om en pakker smart.

Så prøv å få alt du trenger i en liten koffert du kan ha som håndbagasje.

Anonymkode: e0769...9fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
reiseglad skrev (4 minutter siden):

Hva og hvor er det du reiser når du til stadighet mister bagasjen? Det har vel hendt meg en eller to ganger siste fem årene, hvor ofte er til stadighet for deg?

Jeg har med ekstra skifte og toalettsaker/sminke i håndbagasjen. Eller forresten, inntil en ukes reise har jeg kun med håndbagasje. Kabinstørrelse trillekoffert og en pc-ryggsekk i tillegg. Det er ikke fordi jeg til stadighet mister innsjekket bagasje, men fordi jeg ikke gidder/har tid å vente på den når jeg lander. Det har skjedd at jeg har ventet 40 min på bagasje på OSL, det er bortkastet tid. 

(ikke meg du spør, men;) Jeg synes det har vært mye mer tull de siste 2-3 årene. Jeg er vel på et fly 50+ ganger i året. Før pandemien var det vel en gang i året i snitt at det var noe tull. Men nå synes jeg det er månedlig. Går fint likevel. Jeg har alltid et skift, all elektronikk, og sminken, i handbagasjen. Og har aldri opplevd at det går mer enn et døgn før bagasjen er levert. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg flyr mye, både innenlands og utenlands. Jeg har kun med meg håndbagasje. Er utrolig hva en får i en liten koffert om en pakker smart.

(jeg er ikke TS, men for meg er det slik; ) Jeg klarer meg med handbagasje. Men jeg foretrekker å sende koffert. Ofte får du ikke plass i hattehyllen, så jeg foretrekker å kun ha en totebag som jeg setter under setet foran - den rommer 2*PC med utstyr, sminkeveska mi, og et skift. 

Med et tresifret antall reisedøgn i året så foretrekker jeg å ha med meg "unødvendige" ting, som et-par ekstra antrekk å velge i, treningsklær, fritidsklær, gode produkter, med mer. Flyr som regel inn kvelden før, så ventningen er ikke noe problem. Finner meg bare en benk og tar unna noen e-mail. 

På mange av destinasjonene er det også faste ting jeg handler med hjem. God olivenolje sørover i Europa, rimelig og god hudpleie fra UK, franske farmasia, med mer. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En håndbagasje på mange flyselskap er nå kun en liten veske man får under setet foran. 

Anonymkode: 4eed3...0e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

(ikke meg du spør, men;) Jeg synes det har vært mye mer tull de siste 2-3 årene. Jeg er vel på et fly 50+ ganger i året. Før pandemien var det vel en gang i året i snitt at det var noe tull. Men nå synes jeg det er månedlig. Går fint likevel. Jeg har alltid et skift, all elektronikk, og sminken, i handbagasjen. Og har aldri opplevd at det går mer enn et døgn før bagasjen er levert. 

Det er nettopp det, kofferten dukker opp på døra innen et døgn, stort sett. 
En koffert forsvant mellom Oslo og Sydney, og da vi landet i Australia hadde vi ikke booket sted å bo. Vi bare oppdaterte adressen i savnet-rapporten, og den ble levert etter et døgn eller to. 

AnonymBruker
Skrevet
reiseglad skrev (28 minutter siden):

Det er nettopp det, kofferten dukker opp på døra innen et døgn, stort sett. 
En koffert forsvant mellom Oslo og Sydney, og da vi landet i Australia hadde vi ikke booket sted å bo. Vi bare oppdaterte adressen i savnet-rapporten, og den ble levert etter et døgn eller to. 

Det er derfor jeg holder meg til alliansene. De har gode systemer for å få bagasjen frem. 

Eneste gang det tok en hel uke så fløy jeg med Wizz air, til et sted de kun har ukentlige avganger. Da tok det 10 dager, og jeg måtte guide sjåføren over telefon, og løpe ned i gata for å finne han til slutt. For utkjøringstjenesten holdt også Wizz nivå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

En håndbagasje på mange flyselskap er nå kun en liten veske man får under setet foran. 

Du velger mellomkategorien, da kan du ta med kabinkoffert + en ryggsekk. Ofte har jeg handveske i tillegg, så tre kolli. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men man kan betale for kabinkoffert, som også er håndbagasje. 

Anonymkode: 48217...edf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men man kan betale for kabinkoffert, som også er håndbagasje. 

Anonymkode: 48217...edf

Litt på siden av temaet, men: https://www.nrk.no/norge/sju-flyselskap-anklages-for-ulovlige-gebyrer-pa-handbagasje-_-norwegian-er-blant-dem-1.17426021

Når det er sagt så er min erfaring at Norwegian har liten kontroll på dette bagasjeregimet / at kabinpersonalet ikke bryr seg mtp om du har betalt for kabinkoffert eller ei. Det er jo som oftest selvbetjening på gate uansett.

Anonymkode: e62bc...330

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Litt på siden av temaet, men: https://www.nrk.no/norge/sju-flyselskap-anklages-for-ulovlige-gebyrer-pa-handbagasje-_-norwegian-er-blant-dem-1.17426021

Når det er sagt så er min erfaring at Norwegian har liten kontroll på dette bagasjeregimet / at kabinpersonalet ikke bryr seg mtp om du har betalt for kabinkoffert eller ei. Det er jo som oftest selvbetjening på gate uansett.

Anonymkode: e62bc...330

De boarder etter grupper. Og ser hva du har med deg. Kommer du med kabinkoffert i siste gruppe så vil de ofte stoppe deg, og kreve betaling. Kan koste opp mot 700. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei. 

1. På forsikringen står de at de dekker x antall tusen om bagasjen er 4 timer eller mer forsinket, gjelder det til flyplassen, eller dit jeg skal. Har hendt et par ganger at jeg lander i feks Stavanger og bagasjen kommer ikke. Da kjører jeg mot der jeg skal, gjerne 3timer unna. Og da får jeg jo aldri bagasjen før flere dager senere, selv om den kanskje kom til flyplassen 2,5 timer etter flyet landet.

2. Hva gjør dere om dere mister bagasjen søndag og skal på jobb søndag kveld eventuelt mandags morgen? Handler på finn?

Hva sier forsikringsselskapet ditt her? Du har jo rettigheter på reiseforsikringen og. 
I tillegg du bør reise med noe håndbagasje. Hadde blitt gal av å aldri vite hvor kofferten er eller når den dukker opp. 

Anonymkode: 090a4...fe4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...