Gå til innhold

Skal bo hos familiemedlem i 2 uker. Hvem betaler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal bo hos min niese i 2 uker. Skal passe på barnet hennes når både hun og samboeren er på jobb. 

Hva tror dere forventningene er i forhold til at jeg skal betale mat og aktiviteter med 5-åringen?

Anonymkode: 29f41...8b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bor du der for å hjelpe ut med barnet? I så fall tenker jeg det er naturlig at de betaler. 

Anonymkode: 7ca03...bcb

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis de ikke betaler deg for barnepassingen, så er det naturlig at de holder mat og betaler for aktiviteter.

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at dette er noe dere avklarer før du flytter inn til dem de ukene. Blir fort irritasjon og dårlig stemning om dere ikke er tydelig med hverandre om forventninger og denne type avklaringer.

Anonymkode: 231c5...e9c

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er der for å hjelpe til bør de betale alt. Er du der på ferie og bor gratis tenker jeg du kan dekke en god del.

Anonymkode: ea26f...274

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har med gaver og det hadde aldri falt meg inn å få penger for å passe på. Vi er veldig nære.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Tenker at det er noe du bør avklare på forhånd. Mitt forhold til min niese tilsier at jeg nok hadde handlet inn litt mat og betalt for aktiviteter jeg evt tok barnet med på. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det du eller hun som har spurt om du kan være der?

Anonymkode: d9f9b...474

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Siden du skal passe barna uten å få betalt, er det naturlig at de betaler for alt av mat og avtalte aktiviteter du tar dem med på. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg skal bo hos min niese i 2 uker. Skal passe på barnet hennes når både hun og samboeren er på jobb. 

Hva tror dere forventningene er i forhold til at jeg skal betale mat og aktiviteter med 5-åringen?

Skjønner det sånn at du ikke er 16 år, men derimot voksen og veldig nær din niese. Har du god økonomi? Hvis ja, så blir det kanskje dumt at foreldrene legger ut for ting du bestemmer deg for å delta på. Jeg hadde ikke gjort det iallefall. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du og hva er settingen her? Altså, hvorfor skal du bo der? Må nesten vite sånt for å svare.

Anonymkode: c855c...eac

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo stor forskjell på om du bor der fordi du trenger et sted å bo. Eller om du bor der fordi de trenger hjelpen.

Uansett, i min familie har vi bare et avslappet forhold til slikt. Vi er rause og på tilbudssiden begge veier. Jeg betaler gjerne for mat og aktiviteter når jeg passer, selv om de tilbyr å betale. De har gjerne kjøpt inn litt ekstra god mat og slikt om jeg passer hjemme hos dem. Og så videre. 

Anonymkode: 95e13...2de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri tatt imot penger fra min niese, men du er kanskje veldig fattig?

Anonymkode: 8852c...95c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde aldri tatt imot penger fra min niese, men du er kanskje veldig fattig?

Anonymkode: 8852c...95c

TS skriver jo ikke om å ta i mot betaling. Men hvem som dekker aktiviteter og mat for barnet. 

Her har både vi og søsken god råd. Men vi tilbyr jo likevel alltid å betale for egne, selv om svaret som regel er "jeg tar det bare, jeg"

Anonymkode: 95e13...2de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du skal være gratis dagmamma i to uker er det bare rett og rimelig at foreldrene betaler for aktiviteter for deg og barnet.

Om du i tillegg bruker av ferien din er det et enda mer selvsagt.

Anonymkode: 48a35...dd7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså, hvorfor skal du bo der? Må nesten vite sånt for å svare.

Anonymkode: c855c...eac

Hun skriver jo det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er vesentlig om vi sier: «kan du ta med Line på badeland/tusenfryd/dyrepark» eller om du foreslår det. Hvis du foreslår ville jeg som forelder tenkt at du betaler. Hvis vi foreslår skal selvfølgelig vi betale.

Når det gjelder penger til å feks ta buss ti minutter for å dra på badeplassen eller å kjøpe en is mens dere er der… Det tror jeg faktisk jeg ville forventet at du betaler, fordi det er det jeg selv ville gjort med mine nieser. Men igjen så er det nyanser. Hvis jeg vet du har brukt 100 kr på bussbillett 10 av 14 dager, ville jeg vippset deg. Hva slags inntrykk jeg har av din økonomi har også noe å si. 

Hvis det kan bli en kilde til irritasjon eller økonomisk fortvilelse så er det best å ta det opp.

Anonymkode: 7d0dc...1a4

Skrevet

I denne sammenhengen hadde jeg vippset et beløp som takk for hjelpen/vurdering av dine utgifter som en samlet sum. La oss si du tar med barna på noe som koster rundt 1500 kr, da hadde jeg nok vippset 3000 som takk for hjelpen/litt ekstra. 

Hadde forutsatt at vi var enige om aktiviteter og selvfølgelig betalt mat for deg under oppholdet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...