AnonymBruker Skrevet 24. mai #1 Skrevet 24. mai Det kan hende dette bare er et «meg problem». Men hvordan skal vi kunne kose oss med en film når partner stirrer mer på telefonen sin enn filmen vi ser på? Vet ikke hvorfor, men dette irriterer meg grenseløst, og påpeker det til stor irritasjon for partner. "DET ER SLIK JEG SER PÅ FILM" er responsen jeg får. Er det slik for dere andre med ADHD? Er det virkelig så vanskelig å bare følge med på en film sammen i 1,5time? Filmkveld blir mer ukoselig enn koselig. Anonymkode: 13d73...793 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai #3 Skrevet 24. mai Jeg må ha noe å fikle med for å greie å se film. Stort sett spiller jeg spill som tetris, candy crush eller lignende fordi det roer ned hjernen nok til at jeg greier å lytte til handlingen samtidig som jeg kan se på tvn når det trengs. Jeg trenger også pauser underveis fordi jeg virkelig ikke greier å sitte stille hele filmen gjennom. Tissepause, pause for å hente vann eller snacks, pause for å bytte sitteplass eller lignende. Det er slitsomt for både meg og de jeg ser film med men det er jo ikke noe jeg ønsker eller vil selv, det er sånn det er å se film med meg så det er enten slik eller å ikke se film sammen. Anonymkode: 43271...285 9 3
Daisy-love Skrevet 24. mai #4 Skrevet 24. mai Jeg skulle til å anbefale noe å holde på med samtidig 🤣 Spill på nettbrett, bare sånn enkelt eller litt enkel hekling. Trenger ikke bli noe, men noe å fikle med hjelper faktisk på konsentrasjonen. Rubikskubbe kan også være noe. Det er ikke personlig, selv om jeg skjønner du blir irritert og gjerne vil ha det til partid. Å sitte å chatte med folk, eller være langt inni et spill tenker jeg ikke er så greit, men noe enkelt hadde jeg akseptert for at det skal fungere for han også. 2 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai #5 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Finn på noe annet… Anonymkode: 02644...363 Nei, elsker film. Anonymkode: 13d73...793
AnonymBruker Skrevet 25. mai #6 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, elsker film. Anonymkode: 13d73...793 Du ja… Anonymkode: 02644...363 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #7 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det kan hende dette bare er et «meg problem». Men hvordan skal vi kunne kose oss med en film når partner stirrer mer på telefonen sin enn filmen vi ser på? Vet ikke hvorfor, men dette irriterer meg grenseløst, og påpeker det til stor irritasjon for partner. "DET ER SLIK JEG SER PÅ FILM" er responsen jeg får. Er det slik for dere andre med ADHD? Er det virkelig så vanskelig å bare følge med på en film sammen i 1,5time? Filmkveld blir mer ukoselig enn koselig. Anonymkode: 13d73...793 Så lite du kan om din kjærestes diagnose! Hvis du virkelig er glad i han så vil du heller forsøke å forstå han, enn å tvinge han ned i en utrolig kjip og krevende boks å eksistere i. JA - det er, for noen, helt UMULIG å se en film i 1,5 t uten noe å fikle meg. For min del hjelper "fiklingen" meg i å holde fokus, så jeg strikker eller broderer. Sånn var det i forelesninger og! Å sitte rett opp og ned lenge er fysisk SMERTEFULLT for meg. Og jeg har ikke engang hyperaktiviteten, bare uoppmerksomheten og impulsiviteten. Spør heller kjæresten din hva HAN vil og hva som fungerer bra for HAN. Du har helt rett i første setningen din - dette er faktisk DITT problem. Anonymkode: 02644...363 4 1 4
Majer Skrevet 25. mai #8 Skrevet 25. mai Både jeg og eksen fikk diagnosen som voksne. Jeg hyperfokuserer og får med meg alt mens hun fint kan sovne
AnonymBruker Skrevet 25. mai #9 Skrevet 25. mai Synes det kan virke litt som at flere omfavner diagnosene sine, spesielt etter at begynte å bli frontet på sosiale medier som tiktok og sånn "Jeg kan ikke ditt og datt, jeg har adhd". Har en venninne som alltid har funnet en grunn til ikke å gjøre ting hun synes er kjedelig, i senere tid har hun fått for seg at hun har adhd, så da er det en ekstra grunn til at det er rotete og skittent hos henne. "Jeg har adhd så jeg blir mentalt sliten av å rydde". Det er ingen som liker rydding og vasking, men vi gjør det likevel, få struktur og ordning med skjemaer, lister, planlegging og dager å ta det og det rommet på lissom. Han typen din må ikke sitte med telefon hele filmen tipper jeg. Anonymkode: 6f739...a3a 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #10 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes det kan virke litt som at flere omfavner diagnosene sine, spesielt etter at begynte å bli frontet på sosiale medier som tiktok og sånn "Jeg kan ikke ditt og datt, jeg har adhd". Har en venninne som alltid har funnet en grunn til ikke å gjøre ting hun synes er kjedelig, i senere tid har hun fått for seg at hun har adhd, så da er det en ekstra grunn til at det er rotete og skittent hos henne. "Jeg har adhd så jeg blir mentalt sliten av å rydde". Det er ingen som liker rydding og vasking, men vi gjør det likevel, få struktur og ordning med skjemaer, lister, planlegging og dager å ta det og det rommet på lissom. Han typen din må ikke sitte med telefon hele filmen tipper jeg. Anonymkode: 6f739...a3a Du skjønner ingenting av diagnosen. anbefaler deg å bli mer opplyst, enn å tro på dine egne (gale) overbevisninger om diagnosen. ADHD Norge har mye god informasjon! Jeg tok nesten livet av meg som ubehandlet/udiagnostisert ADHD-er. Ikke fordi jeg syns det var kjedelig å se film eller gjøre husarbeid, men fordi jeg brukte absolutt alle kreftene mine på å gjøre sånne som deg til lags uten å ta hensyn til meg selv og mine behov. Jeg sier ikke at diagnosen alltid skal være en unnskyldning for å ikke gjøre ting man vil, men du må faktisk forstå konsekvensene av å tvinge ADHD-ere til å utføre ting slik som nevrotypiske gjør. Vi er rett og slett koblet sammen på et annet vis. Boksen vår er liten nok fra før - vennligst ikke gjør den mindre! Anonymkode: 02644...363 3 4 4
Luringa Skrevet 25. mai #11 Skrevet 25. mai (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det kan hende dette bare er et «meg problem». Men hvordan skal vi kunne kose oss med en film når partner stirrer mer på telefonen sin enn filmen vi ser på? Vet ikke hvorfor, men dette irriterer meg grenseløst, og påpeker det til stor irritasjon for partner. "DET ER SLIK JEG SER PÅ FILM" er responsen jeg får. Er det slik for dere andre med ADHD? Er det virkelig så vanskelig å bare følge med på en film sammen i 1,5time? Filmkveld blir mer ukoselig enn koselig. Anonymkode: 13d73...793 Ja. Akkurat sånn er det for mange av oss. Er det bedre å se på tvskjermen og ikke få med seg noe fordi hodet vandrer avsted, eller er det like greit å få ut uro via noe hjernedødt på mobilen og samtidig få med seg innholdet i filmen? Endret 25. mai av Luringa 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai #12 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skjønner ingenting av diagnosen. anbefaler deg å bli mer opplyst, enn å tro på dine egne (gale) overbevisninger om diagnosen. ADHD Norge har mye god informasjon! Jeg tok nesten livet av meg som ubehandlet/udiagnostisert ADHD-er. Ikke fordi jeg syns det var kjedelig å se film eller gjøre husarbeid, men fordi jeg brukte absolutt alle kreftene mine på å gjøre sånne som deg til lags uten å ta hensyn til meg selv og mine behov. Jeg sier ikke at diagnosen alltid skal være en unnskyldning for å ikke gjøre ting man vil, men du må faktisk forstå konsekvensene av å tvinge ADHD-ere til å utføre ting slik som nevrotypiske gjør. Vi er rett og slett koblet sammen på et annet vis. Boksen vår er liten nok fra før - vennligst ikke gjør den mindre! Anonymkode: 02644...363 Det finnes nok nyanser og forskjellige tilfeller, tror du ikke? Men hva mener du skal til for at adhd'ere skal ha en "vanlig" hverdag da? Vaske, rydde, få ting gjort? Feks ta utgangspunkt i min venninne, som ikke finner alternative måter å gjøre ting på, som andre med adhd gjør, for jeg har sett på youtube hvordan en kan vaske, rydde og ordne med adhd, men så er det de som bare setter seg ned og er ferdig. Moren hennes kommer og gjør det. Synes du det er en liten nok boks å sette seg i? Er de tilfellene jeg snakker om. Anonymkode: 6f739...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #13 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det finnes nok nyanser og forskjellige tilfeller, tror du ikke? Men hva mener du skal til for at adhd'ere skal ha en "vanlig" hverdag da? Vaske, rydde, få ting gjort? Feks ta utgangspunkt i min venninne, som ikke finner alternative måter å gjøre ting på, som andre med adhd gjør, for jeg har sett på youtube hvordan en kan vaske, rydde og ordne med adhd, men så er det de som bare setter seg ned og er ferdig. Moren hennes kommer og gjør det. Synes du det er en liten nok boks å sette seg i? Er de tilfellene jeg snakker om. Anonymkode: 6f739...a3a Kanskje du skal bry deg litt mer om hvor vanskelig dette må være for venninnen din, istedenfor å dømme henne nord og ned for alt hun ikke får til. Anonymkode: 02644...363 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #14 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje du skal bry deg litt mer om hvor vanskelig dette må være for venninnen din, istedenfor å dømme henne nord og ned for alt hun ikke får til. Anonymkode: 02644...363 Tror du ikke det er forskjellig nivåer av å ønske å få det til, finne måter? Synes du det er helt umulig å tenke på at noen bare setter seg ned, skylder alt på diagnosen? Anonymkode: 6f739...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #15 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg må ha noe å fikle med for å greie å se film. Stort sett spiller jeg spill som tetris, candy crush eller lignende fordi det roer ned hjernen nok til at jeg greier å lytte til handlingen samtidig som jeg kan se på tvn når det trengs. Jeg trenger også pauser underveis fordi jeg virkelig ikke greier å sitte stille hele filmen gjennom. Tissepause, pause for å hente vann eller snacks, pause for å bytte sitteplass eller lignende. Det er slitsomt for både meg og de jeg ser film med men det er jo ikke noe jeg ønsker eller vil selv, det er sånn det er å se film med meg så det er enten slik eller å ikke se film sammen. Anonymkode: 43271...285 må være kjipt å ikke kunne gå på kino! Anonymkode: 6a272...d97 2
Majer Skrevet 25. mai #16 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Synes det kan virke litt som at flere omfavner diagnosene sine, spesielt etter at begynte å bli frontet på sosiale medier som tiktok og sånn "Jeg kan ikke ditt og datt, jeg har adhd". Har en venninne som alltid har funnet en grunn til ikke å gjøre ting hun synes er kjedelig, i senere tid har hun fått for seg at hun har adhd, så da er det en ekstra grunn til at det er rotete og skittent hos henne. "Jeg har adhd så jeg blir mentalt sliten av å rydde". Det er ingen som liker rydding og vasking, men vi gjør det likevel, få struktur og ordning med skjemaer, lister, planlegging og dager å ta det og det rommet på lissom. Han typen din må ikke sitte med telefon hele filmen tipper jeg. Anonymkode: 6f739...a3a Enig med deg i at typen hennes ikke bør sitte med telefonen hele filmen, men et symptom på adhd er jo å ikke gjøre ting man synes er kjedelig😅
AnonymBruker Skrevet 25. mai #17 Skrevet 25. mai For meg er det viktig å øve på å gjøre en ting av gangen. Når man stadig fikler med telefon så forsterker man bare evnen til å flytte fokus, og mindre evne til å holde den. Det dom hjelper for meg er å løpe en tur før filmen, og jeg må se en film med et tema jeg har interesse for. Anonymkode: 67c25...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #18 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tror du ikke det er forskjellig nivåer av å ønske å få det til, finne måter? Synes du det er helt umulig å tenke på at noen bare setter seg ned, skylder alt på diagnosen? Anonymkode: 6f739...a3a Selvfølgelig finnes det idioter som utnytter og ødelegger for oss andre som virkelig sliter. Men hvorfor tenker du så negativt om alle med ADHD, bare fordi du har en idiot av en venninne? Hvis hun er sånn som du sier skjønner jeg heller ikke hvorfor dere er venner. Sånne mennesker er bare å luke ut av livet sitt. Med det sagt syns jeg ikke du virker å ha så god kompetanse på diagnosen, så kanskje du bare.. ikke skjønner henne? Og det ikke er hun som er idiot, men du som er en dårlig venninne? Anonymkode: 02644...363 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #19 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det slik for dere andre med ADHD? Er det virkelig så vanskelig å bare følge med på en film sammen i 1,5time? Ja, det er helt umulig for meg i hvert fall. Det tar meg 3-4 kvelder å komme gjennom en hel film (hvis jeg blir ferdig med den i det hele tatt da), jeg må dele den opp eller så er jeg sjanseløs. Anonymkode: 1e2b3...765 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #20 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er helt umulig for meg i hvert fall. Det tar meg 3-4 kvelder å komme gjennom en hel film (hvis jeg blir ferdig med den i det hele tatt da), jeg må dele den opp eller så er jeg sjanseløs. Anonymkode: 1e2b3...765 for meg kommer jeg gjennom på en kveld med "tvang", men da har jeg brukt så mye energi på å samle meg at jeg blir helt ødelagt etterpå Anonymkode: 02644...363 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå