AnonymBruker Skrevet 24. mai #1 Skrevet 24. mai Jeg og min bror er min tantes eneste nevø og niese. Min tante har også kun en sønn og en datter. Vi er vokst opp med litt mellomrom og mine foreldre er en god del eldre enn min tante. Mine foreldre har lært oss opp til å bry oss om familie fordi vi skal ta vare på hverandre livet ut, mens mine søskenbarn/min kusine og fetter er opplært til å tenke på seg selv. Kommunikasjonen går en vei, hvor jeg og min bror i flere år har måttet tatt kontakt og være den som holder kontakten/avtaler å møtes/prioriterer hverandre. Tilbake får vi ingenting. Nå skal kusinen min gifte seg og min tante mener jeg må gjøre stas på henne og bidra til utdrikningslag. Det føles helt feil for min del. Jeg er litt feedup, føler jeg har gjort mer de siste 10-15 år enn jeg burde. For jeg har aldri fått noe i retur. Men jeg er typisk «ja-menneske», og hater å svikte andre. Vil at alle skal ha det bra og være venner. Det er jo enklere sagt enn gjort. Hva ville dere ha gjort? Anonymkode: f18e2...e8a 2
Maleficenta Skrevet 24. mai #2 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg og min bror er min tantes eneste nevø og niese. Min tante har også kun en sønn og en datter. Vi er vokst opp med litt mellomrom og mine foreldre er en god del eldre enn min tante. Mine foreldre har lært oss opp til å bry oss om familie fordi vi skal ta vare på hverandre livet ut, mens mine søskenbarn/min kusine og fetter er opplært til å tenke på seg selv. Kommunikasjonen går en vei, hvor jeg og min bror i flere år har måttet tatt kontakt og være den som holder kontakten/avtaler å møtes/prioriterer hverandre. Tilbake får vi ingenting. Nå skal kusinen min gifte seg og min tante mener jeg må gjøre stas på henne og bidra til utdrikningslag. Det føles helt feil for min del. Jeg er litt feedup, føler jeg har gjort mer de siste 10-15 år enn jeg burde. For jeg har aldri fått noe i retur. Men jeg er typisk «ja-menneske», og hater å svikte andre. Vil at alle skal ha det bra og være venner. Det er jo enklere sagt enn gjort. Hva ville dere ha gjort? Anonymkode: f18e2...e8a Jeg hadde sagt at jeg ikke hadde tid dessverre... Har kusinen din ingen venninne som kan gjøre dette for henne? 11 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai #3 Skrevet 25. mai Har søskenbarnet ditt bedt deg om å være forlover? Det er forlovers jobb. Og du kan også takke nei til å være forlover. Hun har vel andre venner som kan være forlover? Ellers har dere jo uansett ikke noen dere kan invitere i utdrikningslaget. Anonymkode: 28d4d...32d 7
AnonymBruker Skrevet 25. mai #4 Skrevet 25. mai Hei tante, det har jeg dessverre ikke tid og kapasitet til, så denne gangen får det bli noen andres tur til å ordne selskap. Anonymkode: d53b8...394 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #5 Skrevet 25. mai Kusinen har vel venner og en forlover? Utdrikningslag er deres jobb Anonymkode: d1cdb...f3d 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #6 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg og min bror er min tantes eneste nevø og niese. Min tante har også kun en sønn og en datter. Vi er vokst opp med litt mellomrom og mine foreldre er en god del eldre enn min tante. Mine foreldre har lært oss opp til å bry oss om familie fordi vi skal ta vare på hverandre livet ut, mens mine søskenbarn/min kusine og fetter er opplært til å tenke på seg selv. Kommunikasjonen går en vei, hvor jeg og min bror i flere år har måttet tatt kontakt og være den som holder kontakten/avtaler å møtes/prioriterer hverandre. Tilbake får vi ingenting. Nå skal kusinen min gifte seg og min tante mener jeg må gjøre stas på henne og bidra til utdrikningslag. Det føles helt feil for min del. Jeg er litt feedup, føler jeg har gjort mer de siste 10-15 år enn jeg burde. For jeg har aldri fått noe i retur. Men jeg er typisk «ja-menneske», og hater å svikte andre. Vil at alle skal ha det bra og være venner. Det er jo enklere sagt enn gjort. Hva ville dere ha gjort? Anonymkode: f18e2...e8a Tenk om du kunne være så raus, at du ser at du ikke alltid må ha noe i retur, eller ikke alltid får returen med en gang? Du kan ha gjort et godt «innskudd» i banken for gode gjerninger gjennom disse årene. Det innskuddet kan stå og forrente seg til en dag du plutselig får mer i retur enn du noen gang har kunnet tenke deg. Slik er det med ting som ikke kan kjøpes for penger og som er gaver man ikke kan kreve å få. Der har nok dine foreldre sviktet litt i sin opplæring. Anonymkode: d9d98...8cf 2 1
Brunello Skrevet 25. mai #7 Skrevet 25. mai Hvorfor involverer brudens mor seg i utdrikningslaget? Som andre påpeker er dette forlovere og venninnenes oppgave. Som perifer kusine som etter det jeg forstår er en del eldre, er det vel i det hele tatt ikke sikkert man blir bedt. Når det gjelder ts innsats med forholdet gjennom mange år, er det bare å slutte. Venner er langt viktigere å prioritere enn perifere familiemedlemmer. 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai #8 Skrevet 25. mai Utdrikningslag er jo forlovedes sin jobb, så det ville jeg fortalt tante. Så lenge du ikke har tatt på deg å være forlover for kusinen din, er du i beste fall en gjest i utdrikningslaget. Men det er helt normalt at det opprettes en felles gruppe for de som er invitert til utdrikningslaget, og der kan man komme med forslag til aktiviteter og sånt. Utover det er det du som har valgt å holde kontakten med kusinen din, til tross for at hun har vist manglende interesse for så tett kontakt du ønsker. Men det er jo ikke sånn at man må ha tett kontakt bare fordi man er i familie og slekt. For kusinen din kan andre mennesker ha større plass i hennes liv, feks. venner, fordi de har mer til felles med henne og de er mer like som personer. Så at kontakten mellom dere stort sett har gått på ditt initiativ er strengt tatt ikke noe du bør være sur over, det har vært et valg du har tatt. Dere har bare hatt ulike forventninger til relasjonen, og det er ingen sin feil. Ingen har mer «rett» enn den andre her. Jeg har heller ikke særlig tett kontakt med mine søskenbarn, vi er egentlig litt for ulike til å være så nære. Vi møtes innimellom (som oftes i ett eller annet selskap) og kan sende en og annen melding til hverandre. Utover det er det lite kontakt, vi har jo hver våre liv og hver våre omgangskretser. Men jeg tenker likevel på andre mennesker fordi, og det gjør helt sikkert kusinen og fetteren din også. Anonymkode: 1076d...ce9 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #9 Skrevet 25. mai Årsaken til at mine foreldre har bedt oss ta godt vare på vår lille familie av slekt, er fordi at når dagen kommer at mine foreldre og tante er borte, så er det kun oss fire igjen. Skal vi ha en relasjon på sikt, så må den opprettholdes. ts Anonymkode: f18e2...e8a 2
Brunello Skrevet 25. mai #10 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Årsaken til at mine foreldre har bedt oss ta godt vare på vår lille familie av slekt, er fordi at når dagen kommer at mine foreldre og tante er borte, så er det kun oss fire igjen. Skal vi ha en relasjon på sikt, så må den opprettholdes. ts Anonymkode: f18e2...e8a Men hvorfor ha en relasjon bare fordi dere er slekt? 9 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai #11 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tenk om du kunne være så raus, at du ser at du ikke alltid må ha noe i retur, eller ikke alltid får returen med en gang? Du kan ha gjort et godt «innskudd» i banken for gode gjerninger gjennom disse årene. Det innskuddet kan stå og forrente seg til en dag du plutselig får mer i retur enn du noen gang har kunnet tenke deg. Slik er det med ting som ikke kan kjøpes for penger og som er gaver man ikke kan kreve å få. Der har nok dine foreldre sviktet litt i sin opplæring. Anonymkode: d9d98...8cf Kanskje de sviktet i opplæringen om å sette grenser, slik at TS har tatt på seg for mange ting hun egentlig ikke ønsker. Og så vokser det negative følelser etterhvert. TS synes tydeligvis det er vanskelig å uttrykke de negative følelsene til sin egen tante. Kanskje hun bør tenke på hva det er som gjør henne sint eller lei seg. Føle seg utnyttet, føle seg forskjellsbehandlet (kusine slipper unna uten å gjøre pliktoppgaver), føle at kusine ikke er glad i henne fordi hun ikke gjengjelder. Anonymkode: d53b8...394 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #12 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje de sviktet i opplæringen om å sette grenser, slik at TS har tatt på seg for mange ting hun egentlig ikke ønsker. Og så vokser det negative følelser etterhvert. TS synes tydeligvis det er vanskelig å uttrykke de negative følelsene til sin egen tante. Kanskje hun bør tenke på hva det er som gjør henne sint eller lei seg. Føle seg utnyttet, føle seg forskjellsbehandlet (kusine slipper unna uten å gjøre pliktoppgaver), føle at kusine ikke er glad i henne fordi hun ikke gjengjelder. Anonymkode: d53b8...394 Tenk om vi hadde vært synske du og jeg, da hadde vi sett hva som har skjedd opp igjennom årene i disse to familiene og lettere kunnet uttale oss. Anonymkode: d9d98...8cf
AnonymBruker Skrevet 25. mai #13 Skrevet 25. mai Nå er dere voksne, og da slutter man å sladre til foreldre. Anonymkode: 520fc...184 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #14 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Årsaken til at mine foreldre har bedt oss ta godt vare på vår lille familie av slekt, er fordi at når dagen kommer at mine foreldre og tante er borte, så er det kun oss fire igjen. Skal vi ha en relasjon på sikt, så må den opprettholdes. ts Anonymkode: f18e2...e8a Men hvis dere skal ha en relasjon må det og ha noe innhold dere er komfortable med. Det er ikke sånn at familie betyr at man er hverandres nærmeste og må ha en relasjon livet ut. Anonymkode: ba573...5b9 3 1
Raven.Writingdesk Skrevet 25. mai #15 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Årsaken til at mine foreldre har bedt oss ta godt vare på vår lille familie av slekt, er fordi at når dagen kommer at mine foreldre og tante er borte, så er det kun oss fire igjen. Skal vi ha en relasjon på sikt, så må den opprettholdes. ts Anonymkode: f18e2...e8a Nei nei nei. da jeg leste HI tenkte jeg at konklusjonen var at du var noen som måtte slippe dine søskenbarn og bare la de leve sine liv uten å forvente så mye tilbake. Så skriver du plutselig at til tross for en ensidig relasjon forventer din tante at du skal varte opp ditt søskenbarn som tilsynelatende ikke har gjort noe som helst for å ha en relasjon med deg ? Nei. Bare nei. Dere kan fortsatt ha god kontakt uten at det betyr at du skal være en dørmatte. 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #16 Skrevet 25. mai Tante sier ikke at hun skal arrangere utdrikningslag, men bidra til det. Uansett, du gjør som du vil, TS. Anonymkode: a0e15...295
AnonymBruker Skrevet 25. mai #17 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg og min bror er min tantes eneste nevø og niese. Min tante har også kun en sønn og en datter. Vi er vokst opp med litt mellomrom og mine foreldre er en god del eldre enn min tante. Mine foreldre har lært oss opp til å bry oss om familie fordi vi skal ta vare på hverandre livet ut, mens mine søskenbarn/min kusine og fetter er opplært til å tenke på seg selv. Kommunikasjonen går en vei, hvor jeg og min bror i flere år har måttet tatt kontakt og være den som holder kontakten/avtaler å møtes/prioriterer hverandre. Tilbake får vi ingenting. Nå skal kusinen min gifte seg og min tante mener jeg må gjøre stas på henne og bidra til utdrikningslag. Det føles helt feil for min del. Jeg er litt feedup, føler jeg har gjort mer de siste 10-15 år enn jeg burde. For jeg har aldri fått noe i retur. Men jeg er typisk «ja-menneske», og hater å svikte andre. Vil at alle skal ha det bra og være venner. Det er jo enklere sagt enn gjort. Hva ville dere ha gjort? Anonymkode: f18e2...e8a Spør tante hvem som er datterens forlover, for den pleier å ha det ansvaret. Anonymkode: 90fa6...9b4 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #18 Skrevet 25. mai Jeg har ikke så tett relasjon med mine søskenbarn, og ville uansett ikke bedt de i utdrikningslag om jeg skulle hatt det. Man har gjerne nærmere venner enn slekta. Anonymkode: bafb9...553 2
Anonymbruker*** Skrevet 25. mai #20 Skrevet 25. mai Jeg hadde ikke opprettholdt kontakt med mine søskenbarn om kontakten var enveis. Er det ikke sannsynlig at noen andre enn deg arrangerer utdrikningslag for kusina di? Jeg regner med hun har noen venninner som står henne nærmere enn en kusine hun aldri gidder å kontakte. Og viss ikke har hun seg selv å takke... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå