Gå til innhold

Svigermor ruinerer oss med kaffedrikkingen sin!

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Herregud for en gjeng som sitter her inne???  Hva slags oppdragelse har dere egentlig, som mener det er innafor å gå totalt amok på besøk? Håper virkelig ikke jeg får noen fra kg på besøk noen gang, man må tydeligvis låse ting inne. 

"Dere har kjøpt det så dere har åpenbart råd til det", hva slags logikk er det da?? Går dere i barskapene til folk og forsyner dere av dyr rødvin bare fordi vertskapet etter deres logikk har "råd" til denslags?

Jeg har heller ikke kaffetrakter, og ikke søren om jeg skal skaffe det heller. Kaffefolk er virkelig uspiselige. 

Anonymkode: 2b751...c1b

Jeg er nok en annen årgang enn deg, men jeg synes at å sammenligne kaffe og alkohol er veldig søkt.

Å kunne servere kaffe til noen som skal være på besøk i flere dager/uker anser jeg som en selvfølge. Eller te til de som foretrekker det. Mange som er vant til å drikke kaffe daglig vil få hodepine eller andre symptomer ved en bråslutt. Jeg kjenner ingen som forventer alkohol servert på besøk. Får jeg besøk som jeg vet drikker melk, så kjøper jeg også inn det selv om jeg ikke drikker det selv. Jeg kjøper også inn andre mat- og drikkevarer jeg ikke pleier å ha, fordi jeg ikke vil dytte mine valg på andre.

Det er ikke en stor investering å kjøpe en presskanne eller en filterholder og noen kaffefilter. Det tar heller ikke like stor plass som en kaffetrakter. Da trenger man bare å koke vann, og prisen er noe helt annet enn kaffekapsler. 

Anonymkode: 425e2...214

• Liker 7
  • Hjerte 1

Fortsetter under...

Dette må vel væe tull? Hun vasker klærne sine OG spiser mens hun bor hos dere samt at hun drikker kaffe.. ja ja, hadde aldri falt meg inn å kommentere kaffedrikkinga. Du burde kanskje bedt henne ta med egen mat også. 

Anonymkode: 45a7e...477

• Liker 2
  • Nyttig 1

Si hun får ta med egne kapsler hvis hun skal bruke maskinen. Hvis ikke får hun ta pulver eller trakter kaffe. Bør ikke være så vanskelig å si hva det koster og at dere vil ha dem selv når det er så dyrt.

Anonymkode: 2b900...1e6

AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 8.08):

Vertuo kapsler selges ikke på butikken. Funker liksom ikke helt godt å si "du, kan du logge deg inn på nespresso.no mens du først er på telefonen og bestille flere kapsler?"  😂

Anonymkode: 5fefd...4f6

Jeg bestiller meg 90 espresso kapsler for 611 kr. Da blir det 6-7 kr koppen. Det varer meg lenge. Hvorfor overdriver du?

• Liker 1

Det er normal folkeskikk å servere gjester kaffe. Og pleier de å drikke 5 kopper om dagen, ja, da tilbyr du de 5 kopper om dagen. Er det for dyrt med kapsler? Så finn et annet alternativ. Og hvis problemet er at du ikke vil at svigermor skal drikke av kapslene DU har betalt for, så send mannen din et vippskrav.

Det blir litt sånn som å ha svindyr håndsepe på toalettet, og klage hvis gjestene bruker for mye.

Anonymkode: e0028...c7d

• Liker 5

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 22.10):

Vi har svigermor på besøk, hun skal bo hos oss i noen dager. Hun er helt grei og jeg føler ikke hun er til bry i det hele tatt. Bortsett fra at hun ruinerer oss med kaffedrikkingen sin. Vi har en Nespresso maskin med dyre kapsler, her snakker vi 11-14 kr per stykk, og dama går bananas. Hun drikker gjerne 3-4 kopper kaffe om dagen. Som regel bruker hun 2-3 kapsler per kopp 🤦🏻‍♀️Fordi “den lager så lite kaffe». Har prøvd å forklare at det er espresso, det skal ikke være så mye om gangen. 

Vi har selvsagt vanlig pulverkaffe tilgjengelig, men det er Nespresso kaffen hun vil ha, det er jo den som er god, ifølge henne «den beste maskinen». Det skal sies at hun drikker vanlig trakterkaffe hjemme og kapselmaskiner er nytt for henne. 

Damen koster oss 100-130 kr hver dag bare i kaffe. Og hun skal være her i over en uke. Dette er dag 2 liksom😭

Bør jeg ta opp at dette er dyrt og hun må roe ned kaffedrikkingen litt eller bare bite i det sure eplet. Må legge til at hun spiser alle måltider, drikker og vasker tøyet sitt her uka hun bor hos oss, kaffedrikkingen er på toppen av det hele 😬

Anonymkode: 05756...930

kjøp det en kaffetrakter som de fleste andre....

Endret av NatNat

Her er løsningen: 

Presskanne | til salgs | FINN Torget

Kjøp en brukt presskanne til ca 100kr, kjør den en runde i oppvaskmaskinen, og "voila", så har du en kaffebrygger som lager sånn type kaffe som svigermor vil ha. 
Da kan dere kjøpe inn en pose presskannemalt/filtermalt/kokemalt kaffe på matbutikken, kanskje svigermors foretrukne merke. 

Og i løpet av 2 dager, så har dere spart inn innkjøpet av både kanne og kaffe. 

Svigermor har fått det hun trenger og vil ha, dere fremstår som hyggelig vertsskap, og løsningen kan gjenbrukes hver gang hun kommer. 
Alternativt kan dere kjøpe inn sånn termokopp som har eget presskannelokk, så kan hun lage kaffen rett i koppen. 

Anonymkode: 8cac5...56e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
NoaideBiehtar skrev (På 26.5.2025 den 12.14):

Det er jo både dyrt og plasskrevende. 

Nei det skjønner jeg godt, men folk har jo ikke disse maskinene for å drikke "store mengder svart kaffe". 

en kopp kaffe på en maskin med kvern koster 0,50 - 1 krone. en grei maskin koster 5000. så er det bare å regne.  - det er kapsler som er dyrt!

Anonymkode: d0963...df9

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

en kopp kaffe på en maskin med kvern koster 0,50 - 1 krone. en grei maskin koster 5000. så er det bare å regne.  - det er kapsler som er dyrt!

Anonymkode: d0963...df9

En espresso på 8 gram koster ca 4 kroner i kaffebønner, hvis du har litt dyre bønner (som jeg bruker). 

En vertuo er ofte gratis på kampanje, og tar mye mindre plass. 

Da er ikke den fancy maskina som tar hele kjøkkenbenken min så mye billigere nei. ;)

Jeg bruker en mokakanne når jeg vil ha en espresso uten maskin. Billig, enkelt og lite plasskrevende. 

Eksempel på bønner jeg liker :

https://www.kaffebrenneriet.no/kaffe-i-loesvekt/husets-espresso/500-gram-hele-boenner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...