Gå til innhold

Svigermor ruinerer oss med kaffedrikkingen sin!

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Driver folk fortsatt med de kapsel-greiene? Kjøp dere heller en skikkelig maskin der man heller bønner rett inn.

Anonymkode: 87ee6...c36

Det er jo både dyrt og plasskrevende. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Her snakker vi ikke om espresso, men kaffe i sin «vanlige», norske form. Espresso er ok, og da funker sikkert kapslene fint. Samme med alle melkevariantene. Men for svigermora til ts, og andre som drikker store kaffekopper med svart kaffe, er ikke kapselkaffe spesielt fantastisk. 

Anonymkode: 6cb2e...d3a

Nei det skjønner jeg godt, men folk har jo ikke disse maskinene for å drikke "store mengder svart kaffe". 

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (23 timer siden):

Hvor mye kaffe drikker egentlig folk? Det er sjelden mine gjester drikker mer enn to kopper. 

Om dagen? Hun er jo der hele døgnet og ikke bare til middag.

Selv drikker jeg i alle fall en fire, fem kopper og gjerne litt mer når vi har gjester.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (9 minutter siden):

Det er jo både dyrt og plasskrevende. 

Nei det skjønner jeg godt, men folk har jo ikke disse maskinene for å drikke "store mengder svart kaffe". 

Ja. Om man kun vil ha en liten kopp om morgenen så er jo disse små kapselmaskinene perfekt, kan ha kapslene lenger og tar lite plass på kjøkkenbenken. 

Vår maskin som vi heller på bønner tar ekstremt mye plass på benken og mannen lager i snitt bare en kopp hver morgen.  Jeg drikker ikke kaffe i det hele tatt. 

Mange kaffetraktere tar også mye plass, men ikke i nærheten av vår maskin og det finnes mange større enn vår, den er en ganske smal type. 

Synes ikke folk skal kritisere andre for deres valg, er jo ulike hensyn å ta, drikker man for smaken, type kaffe, for vanen, for følelsen, for mengden eller hvordan det ser ut på kjøkkenbenken, hvor mye rengjøring som trengs, hvor mye tid man har til forberedelser osv.

Jeg drikker ikke kaffe så jeg bare observerer andres valg. Mine foreldre og svigers nekter å bruke vår kaffemaskin der man trykker på knapp, de er usikker på smak og styrke, med kaffetrakter vet de hva de får.  

Anonymkode: ed724...193

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (4 minutter siden):

Om dagen? Hun er jo der hele døgnet og ikke bare til middag.

Selv drikker jeg i alle fall en fire, fem kopper og gjerne litt mer når vi har gjester.

Mine foreldre koker MINST to kanner om dagen bare til seg, så mange drikker jo kaffe som det var vann, så synes ikke svigermoren drakk såå mye kaffe, blir bare drøyt med så mye med kapsler som er basert på lite konsum.

Anonymkode: ed724...193

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en billig kapselmaskin som tar alt av rimelige kapsler. Så tar dere den dere bruker vanligvis bort mens svigermor er hos dere. 

Noen maskiner er jo så rimelige at det vil lønne seg allerede etter et par uker. 

Anonymkode: 67407...475

Skrevet

Nå måtte jeg rett og slett gå inn på nespresso sine sider og sjekke prisen på de kapslene om de hadde doblet seg siden vi kvitet oss med vår maskin, det hadde de ikke.. Så om svigermor drikker 14 kopper pr dag da så koster det i følge nespresso sin side i underkant av 100 kroner for de dyreste kapslene, la oss si svigermor er der i ti dager så blir det 1000kr og det ER jo litt penger MEN jeg ville ikke gått konkurs av dette og blitt ruinert slik TS skriver de blir av dette, da tenker jeg man kan kvitte seg med hele maskinen egentlig fordi da er den luksusen tydeligvis ikke en man har rom for i ens økonomi i grunnen. Eller i allefall pakket den bort slik at ikke gjester ble fristet til å tro det var greit å ta en kopp eller ti.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjøp dere en vanlig kaffetrakter, da vel?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi er aldri hos svigermor, hun har hverken plass eller råd til å ha oss der. De gangene vi er i hjembyen vår bor vi hos mine foreldre. 

Anonymkode: 05756...930

Da burde dere i hvert fall ta vare på henne og få henne til å føle seg velkommen.

Ikke sutre for en uke med kaffekapsler.

Anonymkode: 9f24b...f01

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg hadde ikke forventninger om at hun skulle drikke 3-4 kopper daglig, og bruke 3 espresso kapsler til hver kopp. Vi hadde noen lungo kapsler liggende, men hun bruker kapsler om hverandre og glemmer hva som er hva. Kjøper inn lite lungo fordi ingen drikker det her. Her bruker jeg bare espresso kapsler, til latte og iskaffe. Det er første gangen hun er på besøk og jeg ante ikke dette. 

Men hvor vanskelig skal nå dette egentlig være?

Som 100 andre allerede har foreslått: Kjøp en trakter eller en presskanne for å ha til kaffedrikkende gjester generelt. De kan fås billig og spares sannsynligvis inn igjen allerede etter et par dager ved neste besøk. Det er antakelig slik kaffe svigermor hadde foretrukket også. om det var tilgjengelig.

Men om dette nå av en eller annen grunn er helt uaktuelt, og maskinen faktisk blir reparert igjen: Ta nå bare og gjem vekk de forbanna espressokapslene når svigermor er der!! Hun vil sikkert ikke savne dem, da er det ikke lenger mulighet for forvirring og det vil ikke lenger være noe behov for å bruke 3 kapsler for å fylle en kopp. Mens du formodentlig likevel klarer å finne igjen den ene espressokapselen til din ene kopp når du skal ha den.

Eller hva er problemet egentlig

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Carrot skrev (2 timer siden):

Nå måtte jeg rett og slett gå inn på nespresso sine sider og sjekke prisen på de kapslene om de hadde doblet seg siden vi kvitet oss med vår maskin, det hadde de ikke.. Så om svigermor drikker 14 kopper pr dag da så koster det i følge nespresso sin side i underkant av 100 kroner for de dyreste kapslene, la oss si svigermor er der i ti dager så blir det 1000kr og det ER jo litt penger MEN jeg ville ikke gått konkurs av dette og blitt ruinert slik TS skriver de blir av dette, da tenker jeg man kan kvitte seg med hele maskinen egentlig fordi da er den luksusen tydeligvis ikke en man har rom for i ens økonomi i grunnen. Eller i allefall pakket den bort slik at ikke gjester ble fristet til å tro det var greit å ta en kopp eller ti.. 

Da har du nok sjekket feil maskin, for til Vertuo finner du dyrere kapsler. 

Denne doble espressoen er for eksempel litt over 10 kroner stykket. Men det er jo en Limited edition, og jeg håper ikke svigermor drikker 14 doble til dagen. 🙈

https://www.nespresso.com/no/no/order/capsules/vertuo/vertuo-pistachio-vanilla-over-ice-kaffe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 22.10):

Vi har svigermor på besøk, hun skal bo hos oss i noen dager. Hun er helt grei og jeg føler ikke hun er til bry i det hele tatt. Bortsett fra at hun ruinerer oss med kaffedrikkingen sin. Vi har en Nespresso maskin med dyre kapsler, her snakker vi 11-14 kr per stykk, og dama går bananas. Hun drikker gjerne 3-4 kopper kaffe om dagen. Som regel bruker hun 2-3 kapsler per kopp 🤦🏻‍♀️Fordi “den lager så lite kaffe». Har prøvd å forklare at det er espresso, det skal ikke være så mye om gangen. 

I helsike: hvilke Nespressokapsler er det som koster så my per stk? Betviler ikke at det stemmer altså, men er nysgjerrig. 

Våre (til vanlig) koster nå 6,50 eller no', Har gått skikkelig opp i pris det siste året. Selv kjøper jeg kun hver gang de har "kjøp 400, betal for 320"-tilbudene sine. Da kjøper vi til gjengjeld 1200-2000 stk i slengen. Holder for oss i noen måneder.

Anonymkode: 464ff...709

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun er bare på besøk i en uke, jeg tenker jeg hadde bare svelget den kamelen. 
Skal hun bo lenger enn det så ville jeg tatt opp at det koster mye med sånne kapsler. Er ikke sikkert at hun er klar over det.

Du kan eventuelt gi et lite hint ved å late som at du skal kjøpe mer kapsler og så sier du oi ser at dem har skrudd opp prisen på kapsler. Det koster xxx kr før og nå koster det xxx.

Kanskje hun blir klar over kostnaden. 

Men som sagt når hun er der så kort tid så hadde jeg ikke gjort noe nummer ut av det.

Anonymkode: 845a1...0fb

AnonymBruker
Skrevet

Flaut

Anonymkode: f2b2f...5fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I helsike: hvilke Nespressokapsler er det som koster så my per stk? Betviler ikke at det stemmer altså, men er nysgjerrig. 

Våre (til vanlig) koster nå 6,50 eller no', Har gått skikkelig opp i pris det siste året. Selv kjøper jeg kun hver gang de har "kjøp 400, betal for 320"-tilbudene sine. Da kjøper vi til gjengjeld 1200-2000 stk i slengen. Holder for oss i noen måneder.

Anonymkode: 464ff...709

Bare gå inn på Nespresso sine nettsider og søk på vertuo kapsler. Den aller billigste koster 7-8kr. De fleste koster 11-12 kr. 

Skrevet
NoaideBiehtar skrev (2 timer siden):

Da har du nok sjekket feil maskin, for til Vertuo finner du dyrere kapsler. 

Denne doble espressoen er for eksempel litt over 10 kroner stykket. Men det er jo en Limited edition, og jeg håper ikke svigermor drikker 14 doble til dagen. 🙈

https://www.nespresso.com/no/no/order/capsules/vertuo/vertuo-pistachio-vanilla-over-ice-kaffe

jeg sa ikke at du ikke kunne finne dyrere, jeg sa at jeg måtte sjekke om prisen hadde doblet seg siden jeg kvittet meg med maskinen vi hadde. 

Ristretto og Arpeggio fra bestselgerlisten for eksempel koster knappe 6 kr pr kapsel.. 

Og jeg sier ikke at det ikke KAN være dyrt for enkelte kapsel heller egentlig, jeg sier bare at hvis det tar knekken på økonomien at svigermor er der en kort periode og drikker kaffi er det kanskje andre ting man også bør se på?

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 22.10):

Vi har svigermor på besøk, hun skal bo hos oss i noen dager. Hun er helt grei og jeg føler ikke hun er til bry i det hele tatt. Bortsett fra at hun ruinerer oss med kaffedrikkingen sin. Vi har en Nespresso maskin med dyre kapsler, her snakker vi 11-14 kr per stykk, og dama går bananas. Hun drikker gjerne 3-4 kopper kaffe om dagen. Som regel bruker hun 2-3 kapsler per kopp 🤦🏻‍♀️Fordi “den lager så lite kaffe». Har prøvd å forklare at det er espresso, det skal ikke være så mye om gangen. 

Vi har selvsagt vanlig pulverkaffe tilgjengelig, men det er Nespresso kaffen hun vil ha, det er jo den som er god, ifølge henne «den beste maskinen». Det skal sies at hun drikker vanlig trakterkaffe hjemme og kapselmaskiner er nytt for henne. 

Damen koster oss 100-130 kr hver dag bare i kaffe. Og hun skal være her i over en uke. Dette er dag 2 liksom😭

Bør jeg ta opp at dette er dyrt og hun må roe ned kaffedrikkingen litt eller bare bite i det sure eplet. Må legge til at hun spiser alle måltider, drikker og vasker tøyet sitt her uka hun bor hos oss, kaffedrikkingen er på toppen av det hele 😬

TROLLING

Anonymkode: a8454...5e4

• Liker 1
Skrevet

En høflig realitetsorientering ifht pris er på sin plass. Hun har jo ikke peiling på pris og sånt 😊

• Liker 1
Skrevet
Carrot skrev (53 minutter siden):

jeg sa ikke at du ikke kunne finne dyrere, jeg sa at jeg måtte sjekke om prisen hadde doblet seg siden jeg kvittet meg med maskinen vi hadde. 

Ristretto og Arpeggio fra bestselgerlisten for eksempel koster knappe 6 kr pr kapsel.. 

Og jeg sier ikke at det ikke KAN være dyrt for enkelte kapsel heller egentlig, jeg sier bare at hvis det tar knekken på økonomien at svigermor er der en kort periode og drikker kaffi er det kanskje andre ting man også bør se på?

Det var du som skrev "de dyreste" så da trodde jeg jammen du mente "de dyreste". 😄

Du lenker til feil kapsler. Arpeggio finnes ikke til Vertuo. Det er nevnt ganske mange ganger i tråden nå at det ikke er original nespresso det er snakk om. 

• Liker 1
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (3 minutter siden):

Det var du som skrev "de dyreste" så da trodde jeg jammen du mente "de dyreste". 😄

Du lenker til feil kapsler. Arpeggio finnes ikke til Vertuo. Det er nevnt ganske mange ganger i tråden nå at det ikke er original nespresso det er snakk om. 

- hvis man blir ruinert av kaffi til svigermor på noen dager er det kanskje andre steder å fokusere for å ikke gå konkurs? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for en gjeng som sitter her inne???  Hva slags oppdragelse har dere egentlig, som mener det er innafor å gå totalt amok på besøk? Håper virkelig ikke jeg får noen fra kg på besøk noen gang, man må tydeligvis låse ting inne. 

"Dere har kjøpt det så dere har åpenbart råd til det", hva slags logikk er det da?? Går dere i barskapene til folk og forsyner dere av dyr rødvin bare fordi vertskapet etter deres logikk har "råd" til denslags?

Jeg har heller ikke kaffetrakter, og ikke søren om jeg skal skaffe det heller. Kaffefolk er virkelig uspiselige. 

Anonymkode: 2b751...c1b

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...