Gå til innhold

Møte omgangssykt barn på butikken

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Det er hysterisk. Omgangssyke smitter via dråpesmitte. Er barnet reint, har reine hender og ikke tar på ting er det no problem..

At de ikke burde klemme hverandre er noe annet. 

48 times reglene gjelder i barnehagen fordi der spiser de, deler leker og ikke minst går på do. Det er noe helt helt annet enn butikken..

Anonymkode: d3360...150

• Liker 3
  • Nyttig 4

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For man kan ikke smitte folk på butikken? Omgangssyke er hypersmittsomt, din løk. Og unger tafser på alt mulig.

Anonymkode: 37961...e23

Selv om du er hysterisk trenger du ikke å bruke skjellsord.

Anonymkode: 0a719...56b

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvilken type omgangssyke? Oppkast eller diaré? Diaré fordrer at man har vasket hendene og er mindre smittsomt enn oppkast. 

Men hvorfor driver femåringer og klemmer hverandre det er nemlig ikke normalen, helle rikke at en mor med en omgangssyke unge ikke er så pass våken at hun forhindrer den typen nærkontakt. 

Men, men, gjort er gjort. Ungen kan ha spist noe dårlig og blitt syk av det, og da er hen ikke smittsom. 

Men vi får vel en rasende oppdatering fra ts om hennes barn har blitt syk? 

Anonymkode: a1e17...60f

Det var oppkast. 
To gutter som er gode venner og med mye energi som tilfeldigvis møtes på butikken og «overfaller» hverandre med klem. Ikke noe mer hokus pokus enn det. 

Ja, gjort er gjort, enig i det. Som jeg skrev til en annen så vil han vel sannsynligvis gå klar av smitten, men synes det bare er spesielt at man har så ulike oppfatning/grensesetting når det gjelder karantenetiden. For alle som har hatt oppkast/diaré i hus vet hvor altoppslukende det blir når det står på som verst. Unner ikke andre det. 
Vi har allerede hatt to runder med det i vinter (med nyfødt i hus), så blir det en ny runde så skal det selvsagt gå fint, må jo bare gjøre det beste ut av det. 

ts

Anonymkode: 28cad...833

• Liker 2

Du er overhodet ikke hysterisk. Det er utrolig unødvendig. Folk flest forstår ikke risikoen ved virus. Ta noe så enkelt som herpes som eksempel. Det tar langt flere liv enn HIV her til lands. Allikevel er det ingen som bryr seg om hvordan der spres i barnehagene rundt om kring i landet. Nå er heldigvis ikke omgangssyke like farlig 

• Liker 1

Annonse

Jeg syns ikke du er hysterisk. Omgangssyke er jo meget smittsomt, så moren burde sørget for at barnet i hvertfall holdt avstand til folk. Vi forholder oss til 48 t også når det gjelder å møte andre folk, spesielt barn. 

• Liker 2
Meowmere skrev (7 timer siden):

48 timer hjemme fra barnehagen. Det er fordi barnehagen er eneste diger petriskål. 

For du tror det ikke smitter utenfor barnehagen?

Anonymkode: 4ece1...9f2

• Liker 1

Jeg hadde ikke reagert på at de var på butikken etter nær 24 timer uten symptomer. Det er helt usannsynlig å smitte noen gjennom det. Men jeg tenker moren skulle ha passet på at ikke barnet klemte noen, for sikkerhets skyld. Og jeg hadde forventet at hun var nøye med håndvask og at barnet fikk beskjed om å ikke ta på varer i butikken. 

Anonymkode: 06034...f9d

• Liker 2

I klassen vår, skrev en mamma om morgenspy. Jeg spurte sønnen min om denne ungen hadde vært på skolen, og jadda. Og halve klassen ble smittet. 

Om du driter i reglene, ikke legg det ut på Facebook i hvertfall da!

• Liker 2
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jada. Men hvorfor tror du at det fins alternativer hvor ungen kan være, eller at de har en bil ha  kan sitte i? Kanskje det var ok å få handlet noe mat når ungen er frisk. Så kommer forslaget om å sette ungen i handlevogna for å unngå smitte🤣 lurt. Det er heller ikke REGLER for når vi kan ta med barna ut, det er kun noen anbefalinger. Hvis ungen er i fin form trenger den ikke sperres inne, og la ikke barna være alene for å unngå hat fra sånne som ts.

Anonymkode: 753b6...608

Det var da voldsomt. Jeg «hater» absolutt ikke. Vi har et godt forhold til både mor og sønn.
Og som jeg har svart en annen så ville jeg aldri forventet at noen forlater barnet sitt hverken alene hjemme eller i bilen (far og yngre søsken var hjemme i huset).
Dette var snakk om en gutt som kjedet seg og som absolutt måtte lufte seg inne på butikken på en lørdag. 
Vi drar også ut når vi har vært/er syke, men ikke i travleste lørdagshandelen.

Og ja, jeg vet det ikke er REGLER og at politiet kommer og setter deg på glattcelle. Som sagt lurte jeg på hvordan andre ser på det å ta HENSYN. 

Men skjønner jo absolutt hvorfor det går så ekstremt mye smitte i bhg og ellers på arbeidsplasser når så mange er så avslappet til det😂

• Liker 1
  • Nyttig 2

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, er enig i at det er 48 timer hjemme fra skole/bhg i det minste, men trodde at den 48 timers karantenetiden gjaldt for de minste uansett ettersom de har dårligere håndhygiene enn eldre barn/voksne. Det er jo et veldig smittsomt virus. 
Tenker at man i det minste bør gi beskjed til kjente om at de bør holde avstand, men denne moren mente at nå var sønnen i fin form igjen. 

ts

Nei, det er det ikke, kun barnehage.  Skole har gifte 24 timer eller ingenting. 

Anonymkode: 7f7ef...0e1

• Liker 1
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

For du tror det ikke smitter utenfor barnehagen?

Anonymkode: 4ece1...9f2

Mye mindre. Det er for eksempel ingen karantene på mange skoler, og ingen på arbeidsplasser. Det er fordi barnehagen er helt spesielt smittsom at de har 48 timer. 

• Liker 1
Stor pike skrev (43 minutter siden):

I klassen vår, skrev en mamma om morgenspy. Jeg spurte sønnen min om denne ungen hadde vært på skolen, og jadda. Og halve klassen ble smittet. 

Om du driter i reglene, ikke legg det ut på Facebook i hvertfall da!

På vår skole har vi ingen regler om karantene. 

• Nyttig 1
Annonse

De måtte sikkert på butikken, og kunne ikke la barnet være hjemme. Ikke noe unormalt i dette.

Anonymkode: 0a719...56b

Ungen trengte frisk luft, tenker jeg vi sier. Det samme gjorde sikker moren. 

Dette er storm i ett vannglass. 

Hvilken type omgangssyke? Oppkast eller diaré? Diaré fordrer at man har vasket hendene og er mindre smittsomt enn oppkast. 

Men hvorfor driver femåringer og klemmer hverandre det er nemlig ikke normalen, helle rikke at en mor med en omgangssyke unge ikke er så pass våken at hun forhindrer den typen nærkontakt. 

Men, men, gjort er gjort. Ungen kan ha spist noe dårlig og blitt syk av det, og da er hen ikke smittsom. 

Men vi får vel en rasende oppdatering fra ts om hennes barn har blitt syk? 

Vet ikke hvorfor det ikke er normalt hos deg, men barna mine gir klem til hverandre, og til venner. Det gjør de helt uoppfordret - ingen har sagt til de at de skal gjøre det, så de har jo tydeligvis skjønt st det er en hyggelig ting å gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For man kan ikke smitte folk på butikken? Omgangssyke er hypersmittsomt, din løk. Og unger tafser på alt mulig.

Anonymkode: 37961...e23

Er du hjemme fra jobb 48 timer etter at du ble frisk igjen?

Anonymkode: c5353...0a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...