Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er hysterisk. Omgangssyke smitter via dråpesmitte. Er barnet reint, har reine hender og ikke tar på ting er det no problem..

At de ikke burde klemme hverandre er noe annet. 

48 times reglene gjelder i barnehagen fordi der spiser de, deler leker og ikke minst går på do. Det er noe helt helt annet enn butikken..

Anonymkode: d3360...150

Jada, men når er en 5-åring rein med reine hender og ikke tar på noe? Det skjer jo ikke i praksis. 😂 Det er det som er poenget. Hvis du skal argumentere mot det så må jeg minne deg på at gutta klemte hverandre når de møttes. De tok på noe.

Anonymkode: b40f2...78a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For du tror det ikke smitter utenfor barnehagen?

Anonymkode: 4ece1...9f2

Kan ikke sammenlignes med smittefaren i en barnehage. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mye mindre. Det er for eksempel ingen karantene på mange skoler, og ingen på arbeidsplasser. Det er fordi barnehagen er helt spesielt smittsom at de har 48 timer. 

Anonymkode: 7f7ef...0e1

Dette er sant. Og det er verdt å merke seg at «48-timersregelen» slett ikke er en regel, men en anbefaling. Den gjelder for enkelte skoler, de fleste barnehager, og antakeligvis knapt en eneste arbeidsplass? Der er det som oftest mulig å gi alternative oppgaver. For en som jobber på kontor er det ingen grunn til å holde seg hjemme. Det viktigste er god håndhygiene. 

Jeg hadde ikke jublet av å treffe et nylig sykt barn på butikken, men moren til det syke barnet har ikke gjort noe galt. Hun har antakeligvis gjort en vurdering og kommet til at det er bedre å ta med barnet inn, enn å la det være aleine i bilen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 21.42):

Hei, 

Jeg var på butikken i dag tidlig med min sønn på 5 år hvor vi møter en mamma fra nabolaget med sin sønn på samme alder. Guttene er gode lekekamerater og ga hverandre klem da de så hverandre. 
Vi snakket litt og så sier hun tilfeldigvis at hennes sønn var hjemme fra barnehagen i går fordi han hadde hatt omgangssyke som varte til ut på formiddagen. Og så møtte vi de da på butikken litt under 24 timer etter siste symptomutbrudd. 

Er det bare jeg som er hysterisk, eller er det ikke litt spesielt å dra med seg omganssykt barn på butikken hvor man omgås mange andre og potensielt «klasser» rundt på matvarer? 
Vi kan jo ikke annet enn å vente å se om dette bryter ut hos sønnen og deretter til resten av familien nå🤦‍♀️ 

Skjønner jo at barn som er i sykdomskarantene har behov for å lufte seg, men må det absolutt skje ute blant andre folk…

Noen som har erfart det samme, og tanker om hvor grensen bør gå?

Anonymkode: 28cad...833

Skjønner deg såå godt!! At folk ikke tenker litt lenger og litt mer respekt for andres helse og smitterisiko! Jeg møtte selv en bekjent på butikken for en stund siden, som hadde barnet sitt på armen. Vi stod lenge og pratet, og jeg snakket med barnet og stod veldig nærme. Så sier hun plutselig at hun måtte ha med barnet på butikken i dag fordi barnet hadde omgangssyken og var hjemme fra barnehagen🙄 Jeg rygga flere meter unna med en gang!! 

Anonymkode: 5cb45...1d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skulle han være alene hjemme mener du?

Anonymkode: 6020f...3bf

Nei, men da får man bestille mat hjem, få noen til å handle for seg, eller vente til partneren kommer hjem. Og man lar i alle fall ikke det syke barnet klemme på andre!!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Paulinetta skrev (1 time siden):

Dette er sant. Og det er verdt å merke seg at «48-timersregelen» slett ikke er en regel, men en anbefaling. Den gjelder for enkelte skoler, de fleste barnehager, og antakeligvis knapt en eneste arbeidsplass? Der er det som oftest mulig å gi alternative oppgaver. For en som jobber på kontor er det ingen grunn til å holde seg hjemme. Det viktigste er god håndhygiene. 

Jeg hadde ikke jublet av å treffe et nylig sykt barn på butikken, men moren til det syke barnet har ikke gjort noe galt. Hun har antakeligvis gjort en vurdering og kommet til at det er bedre å ta med barnet inn, enn å la det være aleine i bilen.

Men la iallefall ikke barnet stå og klemme på andre da!! Ikke gjort noe galt?? Altså, det er så fjernt!!

AnonymBruker
Skrevet

Barnet har dårlig arbedsmoral og burde vært i barnehagen. Hilsen en annen tråd. 😅

Anonymkode: b3d17...3cb

AnonymBruker
Skrevet

Helt greit at du mener dette, og jeg er helt enig. Jeg tar ikke med meg unger før etter 48 timer selv. Men, jeg har en mann som tar sin del av kaka. Det er ikke alle som har en partner som kan bidra.

Livet stanser faktisk ikke opp. To døgn + x antall sykedager, er LENGE å være isolert. Man trenger mat og muligens andre ting også selv om det er sykdom. Det er ikke alle som kan la barnet være alene (som barnehagebarn... særlig ikke hvis det er sykt), og hvem vil passe på et barn med omgangssyke? Ikke jeg! Barnet må altså tas med. Antar den andre forelderen ikke var i disposisjon til å bidra. 

48-timers regelen gjelder i barnehage og skole. Noen har bare 24 timer. Skolen her har ingen regler på dette. Sunnest fornuft er uansett 48 timer, og det ville vært veldig fint om folk kunne forholdt seg til det som en fast norm.

Anonymkode: d3d02...c85

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men la iallefall ikke barnet stå og klemme på andre da!! Ikke gjort noe galt?? Altså, det er så fjernt!!

Sånt skjer før man vet ordet av det. Ikke vits å begynne å hyle i det barna står der, da er skaden allerede skjedd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvor skulle ungen vært da hjemme alene mens mor eller far drar og handler?

Anonymkode: 998c5...2be

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

For man kan ikke smitte folk på butikken? Omgangssyke er hypersmittsomt, din løk. Og unger tafser på alt mulig.

Anonymkode: 37961...e23

Nei, det er ikke så smittsomt så lenge man holder tarmbakteriene for seg selv. Den eneste grunnen til 48-timers regelen i barnehagene er at tarmbakterier ofte er på ville veger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 10.19):

Men. Slapp. Nå. Av. 

Anonymkode: be776...c4a

Jeg syns det er sinnsykt vanskelig å slappe av når jeg har omgangsyken. Spesielt om barna har det i tillegg.

Hvorden får du til å slappe av? Tips?

Anonymkode: eaec2...429

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 9.41):

Det er hysterisk. Omgangssyke smitter via dråpesmitte. Er barnet reint, har reine hender og ikke tar på ting er det no problem..

At de ikke burde klemme hverandre er noe annet. 

48 times reglene gjelder i barnehagen fordi der spiser de, deler leker og ikke minst går på do. Det er noe helt helt annet enn butikken..

En 5 åring med rene hender som ikke tar på ting? En 5 åring som ikke peller seg i nesa, i munnen, klør i øynene, gir klem til kompisen, tafser på handlevogn, plukker i smågodt...

En ren 5 åring? 😅

• Nyttig 2
Skrevet

Omgangssyke er både slitsom og meget utrivelig, så tenker nok at det burde vært mer fokus på å faktisk holde seg hjemme i de 48 timene det er snakk om. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En 5 åring med rene hender som ikke tar på ting? En 5 åring som ikke peller seg i nesa, i munnen, klør i øynene, gir klem til kompisen, tafser på handlevogn, plukker i smågodt...

En ren 5 åring? 😅

Ja, i min verden er femåringer slik. Ta på smågodt har de aldri gjort. Ei heller piller seg i nesen eller stappet fingrene i munnen i butikken når de er fem år. 

Keg sa de ikke burde klemme.

Men vasker man hendene til barnet før man går i butikken så har man ikke dråpesmitte avføring/spy på seg. Det er direkte tarmbakterier som er hovedårsaken til smitte ved omgangssyke. Ikke et nys eller spytt i seg selv, i alle fall i mye mye mindre grad. Det er tarmbakteriene som er problem. Med reine klær og hender så tar man bort de før man går i butikken. 

Dette er utelukkende hysteri. 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er sinnsykt vanskelig å slappe av når jeg har omgangsyken. Spesielt om barna har det i tillegg.

Hvorden får du til å slappe av? Tips?

Men du har jo ikke omgangssyke. Så slapp av.

Anonymkode: be776...c4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 2.07):

Jeg syns de burde ventet ja! Det heter for øvrig "i" butikken…🙄

Anonymkode: e1953...526

Jeg er enig med deg, men her, og på mitt forrige bosted heter det PÅ butikken.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, i min verden er femåringer slik. Ta på smågodt har de aldri gjort. Ei heller piller seg i nesen eller stappet fingrene i munnen i butikken når de er fem år. 

Keg sa de ikke burde klemme.

Men vasker man hendene til barnet før man går i butikken så har man ikke dråpesmitte avføring/spy på seg. Det er direkte tarmbakterier som er hovedårsaken til smitte ved omgangssyke. Ikke et nys eller spytt i seg selv, i alle fall i mye mye mindre grad. Det er tarmbakteriene som er problem. Med reine klær og hender så tar man bort de før man går i butikken. 

Dette er utelukkende hysteri. 

Syns du er hysterisk. Det går helt fint an å holde en spysjuk unge inne i 48 timer. Ingenting å få panikk over. Slapp heeelt av. Det går fint med litt ekstra skjerm i et par dager 😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå gikk ganske sikkert dette helt bra, fordi ts har ikke kommet tilbake i tråden tidligere og meldt i fra om at ungen og hele slekta ble smittet av denne uansvarlige mora som tok ungen med på butikken. 
Ungen kan jo og ha fått noe annet i seg som ikke var smittsomt. 

Anonymkode: a1e17...60f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 9.13):

Hvilken type omgangssyke? Oppkast eller diaré? Diaré fordrer at man har vasket hendene og er mindre smittsomt enn oppkast. 

Men hvorfor driver femåringer og klemmer hverandre det er nemlig ikke normalen, helle rikke at en mor med en omgangssyke unge ikke er så pass våken at hun forhindrer den typen nærkontakt. 

Men, men, gjort er gjort. Ungen kan ha spist noe dårlig og blitt syk av det, og da er hen ikke smittsom. 

Men vi får vel en rasende oppdatering fra ts om hennes barn har blitt syk? 

Anonymkode: a1e17...60f

Uff ja! Herregud altså! At barn lærer å vise omtanke, at de er glad i hverandre, at kroppskontakt er greit så lenge begge synes det er ok, at to av samme kjønn kan gi klem! Det er helt horribelt! Håper foreldrene gikk rett hjem og lærte barnet hvordan slå, sparke og mobbe andre!

Fysj og fysj at venner klemmer hverandre. Er det et slikt samfunn vi vil  ha??

(Ta den "normalen" din og dytt den en viss plass)

Anonymkode: 359ab...2c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...