AnonymBruker Skrevet 20. august #21 Skrevet 20. august Her var det mange som ikke har peiling! Det er absolutt store forskjeller i kvalitet, men ikke alle bryr seg eller er villige til å betale for kvalitet. Noen punkter som skiller: - Ja, det er møbelspon i skrogene, men holder du en hylleplate fra IKEA i ene hånden og en hylleplate fra f.eks Strai eller Schmidt i andre hånden vil du kjenne at platen fra IKEA er lett som en fjær. Hvorfor? Fordi det nesten ikke er spon i dem. Dermed, de er mer sårbare, tåler mindre, dårligere kvalitet. De dyre inneholder masse spon som er presset sammen under høyt trykk og blir faste, harde og svært solide. - skrogene er gjerne tykkere hos dyre leverandører. 16 mm skrog fra IKEA, Epoq, 19-20mm hos andre. Da er det plass til lengre skruer, mer spon, mye mer solide. - flere variasjoner i høyde på sokkel og skrog. IKEA har vel 16 cm høy sokkel, unødvendig høy, tar mye oppbevaringsplass fra skroget. Mer kostbare kjeder tilbyr gjerne 10cm sokkel. Da blir benkeskapet høyere = mer plass. - designmessig, flere variasjoner og muligheter for skreddersydde løsninger. Der Epoq tilbyr standard 60, 80 whatever bredde, kan du få 78,4cm bredde om du trenger det fra andre leverandører. Da slipper du å ha 20 cm foring på hver side fordi målene ikke går opp. Da får du utnyttet plassen bedre. - for ikke å snakke om leveringen. Billige kjeder har masse problemer. Jeg skjønner ikke at folk fortsatt blir overrasket over at deres kjøkken til 30 000kr kommer med skader, mangler, eller ikke kommer i det hele tatt, og at kundeservice er umulig. Hos dyrere leverandører er det laaaaangt mindre feil og problemer, og du får faktisk tak i kontaktpersonen din. - utseendemessig, de billige kjedene har hvite og sorte skrog, hos dyre kjeder får du langt større variasjon. Hvorfor er det viktig? Du slipper dekksider, du kan ha åpne hyller, vitrineskapene blir mye penere. - finish. F.eks har IKEA 400000 hull i skapene til hyller. Dyre kjeder har gjerne 3 hull per hylle. Ser mye penere ut. - Personale. IKEA, Epoq, kvik. De som jobber der har gjerne ikke kjempegod peiling på romløsning og det tekniske. Hos dyrere leverandører jobber gjerne utdannede folk, som brenner for faget. Da får du mye bedre løsninger som utnytter plassen ordentlig og fungerer i praksis. Det var de jeg kom på nå. Det er ingen tvil om at dyre kjøkkenleverandører har bedre kvalitet, bedre service, bedre uttrykk. Ikke alle setter pris på godt design og god kvalitet, og er ikke villige til å betale for det. Helt greit, du får det du betaler for. Det er derfor det finnes alternativer 😌 Anonymkode: 460c4...246 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #22 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 16.20): - flere variasjoner i høyde på sokkel og skrog. IKEA har vel 16 cm høy sokkel, unødvendig høy, tar mye oppbevaringsplass fra skroget. Mer kostbare kjeder tilbyr gjerne 10cm sokkel. Da blir benkeskapet høyere = mer plass. 😌 Anonymkode: 460c4...246 Du har tydeligvis ikke peiling selv heller. Ikea har 8 cm sokkel, lavest av alle! Anonymkode: 2f594...9b5 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #23 Skrevet 22. august Har hatt flere kjøkken, hvertfall sigdal og marbodal, IKEA og kvik. Uten tvil vært mest fornøyd med IKEA, selv om jeg ser at kvaliteten på skrog særlig ikke er like bra som dyre kjøkken. Vil likevel si det er bra nok for mange, kjenner en god del som har «evige» IKEA kjøkken. Byttet selv ut et IKEA som hadde stått i ca 25 år, og det var ingenting ødelagt der egentlig. Bare umoderne og tungvinne løsninger, og jeg ville gå fra mye skap til mye skuffer nede og luft oppe. Så da ble alt fornyet med IKEA, med hvitevarer utenom. Mulig jeg kommer til å legge på steinbenkeplate fra noen andre og, men da må jeg spare mer først 😅 det man må påregne med IKEA er at du gjør mye av jobben sjøl, derav prisen. Hvis de ikke har ting inne får du ikke bestilt det, da må du selv gå inn senere og bestille resten, og hente eller betale enda mer for frakt. Og det blir nesten alltid NOE kluss i leveransen. For meg ble det en lastebil som ikke dukket opp på første forsøk, en dør som hadde skade og en LED-driver som manglet. Et par ting ble ikke som tenkt, så jeg byttet de. Heldigvis kort vei til IKEA, så fikset det selv. Synes det er bra med IKEA at de har veldig god returordning. Alt du ikke har skadet/brukt får du igjen pengene for, uten spørsmål. Sigdal/marbodal var OK men litt kjedelige, ingen smarte/spennende løsninger og ganske dyrt å kjøpe til mer/gjøre endringer. Kvik var minst bra, verker finish eller hengsler var bra, og det var ikke altfor gammelt. Fra andre har jeg hørt mest klager på Epoq og Norema. Uten tvil. Men har da ikke personlig erfaring med de, kun blitt fortalt. Anonymkode: 911f6...637 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #24 Skrevet 23. august Vi har hatt Ikeakjøkkenet vårt i 11 år, og med inntak av benkeplaten er det like fint. Og her bor det 6 og 8 åring, så det er brukt hardt. Hadde aldri vurdert noe annet enn Ikea, det er latterlig mye dyrere. Min bror fikk HTH med nytt hus, der ble det fort hakk og slitasje på dører. Så de er veldig lite fornøyd med det. Skal bytte til Ikea de også. Anonymkode: 64b5b...7dc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå