AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Del Skrevet 15 timer siden Vi skal pusse opp kjøkkenet og vurderer ulike leverandører. Er det noen her som har jobbet med kjøkken og kan si noe om hva som faktisk skiller et dyrt kjøkken med ferdigmonterte skrog (som f.eks. Strai) fra et flatpakket kjøkken fra IKEA eller Kvik? Jeg tenker ikke på design, montering eller service – men på holdbarhet og kvalitet på selve kjøkkeninnredningen, altså skrog og skuffer. Er det verdt å betale betydelig mer for et slikt kjøkken, eller er forskjellene i praksis små? Anonymkode: 1a5d5...0f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Del Skrevet 15 timer siden Vi har fra kvik. Helt stilrene fronter. Kommer fort riper og enkelte steder har fått seg hakk slik at litt av fargen har «flasset» av. 3år gammelt… Vi har barn og forsøker å være forsiktige. Men likevel har det skjedd. Synes frontene tåler lite. På et kjøkken hvor en står å lager mat, skal ha utstyr opp og ned i skuffer/skap så skjer det at man kommer litt borti fronter i blant. Så hadde definitivt gått for annet materiale/behandling på frontene. Anonymkode: 12dac...a0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
høydepunkt1234 Skrevet 15 timer siden #3 Del Skrevet 15 timer siden Mitt kjøkken er fra IKEA og er ca 8 år gammelt. Bortsett fra benkeplaten (som er i tre - burde forstått at den kanskje ikke holdt i alle evighet) så er jeg veldig fornøyd. Skroget holder seg kjempe bra, tipper jeg kan ha kjøkkenet i mange mange år til. Min mor pusset opp sitt kjøkken fra IKEA som ble satt inn i huset i 2006. Hun byttet frontene og benkeplate og kjøkkenet ble så godt som nytt! Kjøkkenet var vell 15 år når hun gjorde den jobben og skroget holder seg veldig bra. Jeg har hvitevarer fra IKEA også (komfyr og oppvaskmaskin) veldig fornøyd med det. Vi betalte 110 000 ,- for hele kjøkkenet vårt, definitivt det billigste alternativet vi fant og det er et stort kjøkken! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Del Skrevet 15 timer siden Vi har fra HTH, og opplever at det er dårlig kvalitet, blir fort riper og merker i lakken - og vi har vært forsiktige. Monteringen var også elendig utført, men det vil jo variere fra by til by, og ligger nok på at de har ansatt montører med lavest mulig lønn som driter i jobben. Anonymkode: 4f359...f57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #5 Del Skrevet 15 timer siden Vi har hatt fra IKEA 2 ganger og det tok ikke så lang tid før hjørnene/kantene begynte å chippe av i malingen, og det ble riper relativt enkelt. Nå har vi et fra Drømmekjøkkenet hvor kvaliteten er hinsides bedre, ser nytt ut etter tre år. Vi var også innom mindre nisjedesignere sine showroom og det er jo laget for å vare. Så ja, du ser og kjenner forskjell på kvalitetshåndverk. (Må legge til at det var mye rot med DK og kundeservicen på IKEA var faktisk bedre, selv om det var en halv mill i prisforskjell 😅) Anonymkode: 14c29...153 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #6 Del Skrevet 14 timer siden Vil du høre en hemmelighet? TV2 Hjelper deg hadde en case på dette i 2008-2009 eller noe sånt, viser seg at de aller fleste modulene fra hvilket som helst ferdig-kjøkken er produsert på samme fabrikk. Litt på lik måte som at all EMV er fra samme fabrikk. Riktignok så kan jo kvaliteten variere da. Anonymkode: b3288...b1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Del Skrevet 13 timer siden Skrogene til de fleste leverandører er akkurat like bra/dårlig. Skrogene til JKE blir produsert av Kvik, f.eks. Da er skuffeskinner og hengsler viktigere, det kan variere. Når det kommer til flatpakket Vs. "hele skrog"; den eneste forskjellen er at det ene skroget blir montert i Litauen og det andre i Norge. Alt er jo flatpakker før de blir montert. Det er akkurat like mange deler og skruer (sånn ca), men det ene står og rister løs skruene i en lastebil på vei til Norge, satt på spissen. Det er også mindre miljøvennlig. Flatpakket forutsetter at montøren er seriøs. Med mindre du går for snekkerkjøkken får du ca. det samme overalt. Det som varierer er utnyttelse av skrog, hengsler og skinner, størrelser på moduler, fronter og spesialløsninger. Kvik har fronter som er billig og mindre bra, og de har dyrere og veldig bra fronter. Men de har lite mulighet for spesialløsninger, der er Drømmekjøkkenet og Sigdal bedre. Ikea er rå på service og reklamasjon, men det er også større sjanse for at du trenger service og reklamasjon med Ikea sine montører. HTH har dårlig service og oppfølging pga. måten provisjonen er lagt opp, selgeren har glemt deg tvert du har skrevet under. Malte fronter blir ødelagt uansett hvilken leverandør du velger. Den eneste leverandøren jeg mener har bare dårlige fronter er Epoq. Jeg ville valgt Kvik med mindre du har veldig spesifikke behov, som f.eks en front du er forelsket i, dobbelt høyskap med pocketdør (JKE) eller uttrekkbar forlenger av kjøkkenbenk (Sigdal) etc. De har alle tilgang på de samme hvitevarene og de samme benkeplatene, de heter bare forskjellige ting så de kan late som om det er ulike produkter. Og ja, mange av kjøkkenbutikkene har samme eiere som har effektivisert produksjonen ved å produsere ved de samme fabrikkene osv. Poenget med å ha ulike butikker og konsepter er jo å treffe flere målgrupper. Anonymkode: 0b01e...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #8 Del Skrevet 13 timer siden Vi har aldri hatt annet enn ikea-kjøkken, men hatt ulike fronter i flere leiligheter og hus. De har vært like fine etter fem år i to leiligheter og ti år i huset vi bor i. Skrogene er som nye etter disse årene. Man ser ikke noen merker på noen av dem. Frontene vi valgte var midt på treet prismessig, kanskje mer mot den billige sorten. Disse er like pene på alle skap (det er mange skuffer og skap!). Den eneste døren som har noen skraper er oppvaskmaskindøren som har fått en skikkelig skrape nederst i lakken, og krakelerer litt i et hjørne. Ikke så rart med tanke på at det utsettes for vann og tyngre vekt enn de vanlige skapdørene. Alle hengsler er like fine. Alt til tross for unger og dyr, og normal bruk. Vi har ikke hvitevarer eller benkeplater fra Ikea, og kjøkkenet kom bare på noen titusener den gangen. Vi kjøpte alt selv, og hadde egne folk til monteringen. Null stress med det. Superfornøyd med Ikea! Anbefales på det varmeste! Anonymkode: 18a71...477 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #9 Del Skrevet 13 timer siden Vi har kjøkken fra Drømmekjøkkenet (merket er Ballingsløv) og det er ca 13 år gammelt. Ikke en eneste ripe eller avskalling, ingen feil på skuffer, hengsler eller dører. Alt er helt, solid og i svært god stand. Eneste vi kan se som falmer litt er fargen på skapene innvendig. Utenpå er det like fint. Hadde nok ikke tatt meg råd til det hvis jeg hadde valgt kjøkken selv da jeg tror det er svindyrt. Men heldigvis hadde tidligere eiere av huset vårt mer sans for kvalitet enn oss, og det er jeg glad for nå! Anonymkode: 50136...ae8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Del Skrevet 12 timer siden Har hørt fra en tidligere kollega av meg som etter hvert jobbet i "kjøkkebransjen" at ferdigmonterte kjøkken hadde minst 10 år lengre holdbarhet enn flatpakket... Selv har jeg hatt et HTH-kjøkken i snart 20 år uten noe som helst slitsasjkader eller noe annet, eneste litt misfarging på laminatbenken der det har vært mye fuktighet, på en ene siden av vasken. Valgte en tidløs hvit glatt innredning, og føler at kjøkkenet fortsatt er tipp-topp og varer nok ut min levetid som et funsjonelt og bra kjøkken. Anonymkode: 478c8...248 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå