Gå til innhold

Lukten av MSG....

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nytt? Dette er jo mange tiår gammelt, og folk ble syke av det. Man blir ikke aggressiv mot restauranter som serverer mat en tåler. Jeg tåler det ikke selv, det er ikke bare lukta som er spesiell, men også reaksjonene jeg får, som letthet i hodet og svimmelhet, samt utslett. Jeg kan få væskende utslett på hendene minutter etter jeg har spist noe med det der greiene.
Grunnen til at de har forsøkt å "debunke" skadevirkningene er jo at det er massivt med penger i dette. Du slipper unna med dårlige ingredienser om du har smaksforsterker i maten, det er derfor det fortsatt blir brukt, og derfor folk har blitt innbilt at det er "ufarlig". Alt handler om penger. TS

Anonymkode: 6794f...c8f

Nå snakket jeg jo så klart om da det fremdeles var nytt. Det er tydelig at skremselspropagandaen som var den gang fremdeles sitter i dere gamlinger. 

Glutamat finnes naturlig i mange matvarer, men når det tilsettes som MSG er det en ren form som kroppen behandler likt som naturlig glutamat. Til og med morsmelk inneholder glutamat. 

Så det er bare innbilninger disse ‘liksom symptomene’ dere får. Dere minner meg litt om de som er ‘el-overfølsom’. Sitter kun i skallen. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (11 minutter siden):

Nå snakket jeg jo så klart om da det fremdeles var nytt. Det er tydelig at skremselspropagandaen som var den gang fremdeles sitter i dere gamlinger. 

Glutamat finnes naturlig i mange matvarer, men når det tilsettes som MSG er det en ren form som kroppen behandler likt som naturlig glutamat. Til og med morsmelk inneholder glutamat. 

Så det er bare innbilninger disse ‘liksom symptomene’ dere får. Dere minner meg litt om de som er ‘el-overfølsom’. Sitter kun i skallen. 

Jeg har blodprøver på glutamat-intoleranse, din påståelige besserwisse😂

Anonymkode: 1aadd...b3d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har blodprøver på glutamat-intoleranse, din påståelige besserwisse😂

Haha, da er du et medisinsk under. Det ble gjort mange studier som følger av ‘chinese restaurant syndrom’. De klarte aldri å finne noe sammenheng mellom msg og disse liksom symptomene folk fikk. 

Du har ikke blodprøver på el-overfølsomhet også?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva? Er dette sant? Jeg er ekstremt intolerant mot glutamat (blodprøvebevist), og jeg har en alvorlig sykdom som forverres av glutamat. Trodde ikke det var skjult på forpakninger?

Selvfølgelig er det ikke sant. Bare hysteriske folk som liker å skremme. Hva med mat som inneholder naturlig glutamat? Som tomat f.eks? Tåler du det? 

Anonymkode: 60594...b0b

• Liker 1
Skrevet
Abra skrev (1 time siden):

Glutamat finnes naturlig i mange matvarer, men når det tilsettes som MSG er det en ren form som kroppen behandler likt som naturlig glutamat.

.. jammen da så .. Bra noen har oversikten, skal si fra hvis jeg lurer på noe.. :D Tidlig i tråden skrev jeg "som syntetisk tilsetning", mulig det gikk hus forbi.

AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (2 timer siden):

Når man ikke vet at det er MSG i det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når man ikke vet at det er MSG i det?

Flere blindtestet har blitt gjort. Finnes ingen sammenheng. Godt mulig det er noe annet en reagerer på i maten, men MSG er ikke et allergen, og det gir ingen immunrespons som man kan måle i blodet, slik man kan med f.eks cøliaki(antistoffer) eller matallergier(IgE).

Man kan måle glutamat nivåer i blodet men det forteller ingenting om intoleranse. Glutamatnivået varierer naturlig, ettersom det er noe vi naturlig har i kroppen, og kan påvirkes av mange ting, som mat, stress, søvn, sykdom. Det finnes ingen normalverdi som kan brukes diagnostisk.  

carlberner1 skrev (6 timer siden):

.. jammen da så .. Bra noen har oversikten, skal si fra hvis jeg lurer på noe.. :D Tidlig i tråden skrev jeg "som syntetisk tilsetning", mulig det gikk hus forbi.

Kroppen behandler MSG helt likt som naturlig glutamat. Eneste forskjellen er at det tilsettes natrium for å nøytralisere det slik at det blir det flotte hvite krydderet. Hvis det er prosessen som lager MSG du er så redd for, altså fermentering, så holder du deg vel også unna:

Yoghurt, rømme, surkål, sylteagurk, surdeigsbrød, gjæret bakst, øl, osv osv?

Det er ikke annet enn en smaksforsterker, som man kan erstatte noe av vanlig salt med. Så blir maten sunnere, samtidig som smaken forsterkes, vinn-vinn. 

Nei, hatet for MSG stammer tilbake til 60-70 tallet. Som igjen er av rasistisk karakter.  Så, gratulerer, dere har blitt influert av skremselspropaganda, eller av deres egne foreldre. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg husker at jeg så et program, for mange år siden, der folk som hevdet at de ble syke av msg ble tatt med på kinesisk restaurant. 

Ingen av dem visste at all maten ble laget uten msg, samtlige reagerte på msg i maten...

• Liker 1
Skrevet
Abra skrev (1 time siden):

Hvis det er prosessen som lager MSG du er så redd for, altså fermentering, så holder du deg vel også unna:

Yoghurt, rømme, surkål, sylteagurk, surdeigsbrød, gjæret bakst, øl, osv osv?

Det er ikke annet enn en smaksforsterker, som man kan erstatte noe av vanlig salt med. Så blir maten sunnere, samtidig som smaken forsterkes, vinn-vinn.

Nei, hatet for MSG stammer tilbake til 60-70 tallet. Som igjen er av rasistisk karakter.  Så, gratulerer, dere har blitt influert av skremselspropaganda, eller av deres egne foreldre. 

Generelt er jeg veldig lite redd. Det jeg helst unngår er smaken av tilsetningsstoffer i mat og stanken av dem dagen derpå. Så kan det meget vel være jeg har spist MSG uten å oppdage det, det lever jeg i så fall fint med.

En gjenganger her er at den ene har spist ute, den andre hjemme. Da må den som har spist ute som regel ligge med ryggen til. Hyggelig det også, men begge lurer på hva som er spist :)

En sommerferie for lenge siden hadde jeg ånden fra h..vete noen dager, alle lurte på hvor den kom fra. Kokt skinke til frokost viste seg å være årsaken, MSG eller ei. Buffet-er og restaurant-mat har skuffende ofte en felles eim av kjemi og det skal lite til før jeg leter etter annet å spise. Om "no MSG" så har blitt religion for noen vet jeg ikke, men kjemi-eim av mat og syntetiske tilsetningsstoffer vil jeg helst unngå ganske enkelt fordi jeg syns alternativet smaker bedre.

Skrevet
carlberner1 skrev (15 minutter siden):

Generelt er jeg veldig lite redd. Det jeg helst unngår er smaken av tilsetningsstoffer i mat og stanken av dem dagen derpå. Så kan det meget vel være jeg har spist MSG uten å oppdage det, det lever jeg i så fall fint med.

En gjenganger her er at den ene har spist ute, den andre hjemme. Da må den som har spist ute som regel ligge med ryggen til. Hyggelig det også, men begge lurer på hva som er spist :)

En sommerferie for lenge siden hadde jeg ånden fra h..vete noen dager, alle lurte på hvor den kom fra. Kokt skinke til frokost viste seg å være årsaken, MSG eller ei. Buffet-er og restaurant-mat har skuffende ofte en felles eim av kjemi og det skal lite til før jeg leter etter annet å spise. Om "no MSG" så har blitt religion for noen vet jeg ikke, men kjemi-eim av mat og syntetiske tilsetningsstoffer vil jeg helst unngå ganske enkelt fordi jeg syns alternativet smaker bedre.

Det hjelper å pusse tennene hvis du er plaget av lukt etter maten du spiser. 

Det er nærmest blitt en religiøs kult dette med e-stoffer og syntetisk tilsetning. Må da være utrolig stressende å skal finkjemme ingredienslisten på alt en kjøper.  Skal man snakke om penger så vil jeg nok påstå at denne kulten også dreier seg mye om det. Ser flere personer får flere titalls tusen tilhengere som biter på. ‘Spør thor’ f.eks. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (9 timer siden):

Flere blindtestet har blitt gjort. Finnes ingen sammenheng. Godt mulig det er noe annet en reagerer på i maten, men MSG er ikke et allergen, og det gir ingen immunrespons som man kan måle i blodet, slik man kan med f.eks cøliaki(antistoffer) eller matallergier(IgE).

Det hjelper ikke. Jeg kjenner igjen de nøyaktige symptomene, og det var dette som fikk meg til å begynne å lese ingredienslister. Jeg mistenkte det jo ikke før det. Jeg må be om at de ikke tilsetter MSG når jeg går på Kinarestaurant, jeg tåler det ikke, det er også testet på restaurant.  Det er også slik jeg vet at "naturlig aroma" inneholder MSG, uansett hva noen sier. Det lukter også veldig distinkt, slik som jeg beskrev i HI. Jeg kjenner det når naboen lager middag også, det er MSG. Og tomater lukter absolutt ikke slik.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det hjelper ikke. Jeg kjenner igjen de nøyaktige symptomene, og det var dette som fikk meg til å begynne å lese ingredienslister. Jeg mistenkte det jo ikke før det. Jeg må be om at de ikke tilsetter MSG når jeg går på Kinarestaurant, jeg tåler det ikke, det er også testet på restaurant.  Det er også slik jeg vet at "naturlig aroma" inneholder MSG, uansett hva noen sier. Det lukter også veldig distinkt, slik som jeg beskrev i HI. Jeg kjenner det når naboen lager middag også, det er MSG. Og tomater lukter absolutt ikke slik.

Like mye tull som at enkelte er el-overfølsom. Du er ikke allergisk mot en aminosyre. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...