Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er 45, og tenker at 15 års forskjell er kjempemye. Og at alderen vises spesielt ved 55 og opp.

Jeg har flere kolleger og familiemedlemmer som er over 60. Synes de er mye eldre enn meg altså

Anonymkode: 8253d...396

Jeg er like gammel som deg, og jeg tenker det samme. Jeg ville neppe blitt sammen med noen som er 15 år eldre. Jeg tror nok aldersforskjellen vil merkes bedre når han nærmer seg 60. Da vil han tenke på pensjonisttilværelsen, som TS vil være laaaaaangt fra. Helsa vil også begynne å bli merkbart dårligere. 

Anonymkode: cd7c3...d54

• Liker 4
  • Nyttig 1

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er like gammel som deg, og jeg tenker det samme. Jeg ville neppe blitt sammen med noen som er 15 år eldre. Jeg tror nok aldersforskjellen vil merkes bedre når han nærmer seg 60. Da vil han tenke på pensjonisttilværelsen, som TS vil være laaaaaangt fra. Helsa vil også begynne å bli merkbart dårligere. 

Menn på vår alder er nok mer attraktive for 30-åringer enn 60-åringer er for oss.

Legg til at pensjonsalder øker for oss, så det blir mange år med hjemmeværende partner mens man selv jobber. Og ved egen pensjonsalder er mannen  ordentlig gammel.

Anonymkode: 8253d...396

• Liker 2
AnonymBruker

15 år er mye dersom han er en " makelig" mann. Er han aktiv, også sosialt,  bør det fungere. Min tante var 12 år eldre enn sin mann, hun stelte ham de siste årene han levde. Hun har pr. nå overlevd ham med 10 år.  Pleietrengende pga alder er man ikke før etter fylte 80. 

Anonymkode: ed9d0...c7b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Husk også at menn får kognitive utfordringer tidligere og i større grad enn kvinner. Hjernefunksjonen til kvinner får en boost i 60-årene, mens det bare går nedover for menn. Dette kan forklare hvorfor mange menn blir daffe, sedate og ikke orker/vil gjøre noe. De fleste eldre menn har liten interesse for å reise,oppleve ting, prøve nye ting. De vil bare være hjemme og se på TV. Majoriteten av eldre kvinner har fortsatt vitalitet og nysgjerrighet.

Menn eldes som melk og kvinner eldes som vin. Livet som en støttekontakt for en eldre mann er utmattende, ensomt, frustrerende og tomt.

Don`t do it! Heller singel enn med en mann som ikke er likeverdig på alle plan, inkludert alder!

Anonymkode: f90a4...9d9

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 21.19):

Vel, jeg har jobbet i hjemmesykepleien, og jeg har sett hvordan (som regel) kvinner har slitt seg fullstendig ut for å pleie sin hjelpetrengende partner. Så at det «er godt å kunne være til hjelp», den kjøper jeg IKKE. 

OK, godt mulig det gjelder eldre kvinner. Mannen min hadde kreft, og tiden han bodde hjemme syntes jeg det var godt å være til hjelp. Han ble så dårlig at han måtte på sykehjem etterhvert, men er glad at jeg kunne bidra før den tid.

Ingen av oss er/var veldig gamle. 

Eldre menn med eldre kvinner kan være noe annet.

Anonymkode: 028b8...b22

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 19.15):

Jeg vet at det er mye, og mange vil kanskje først si at jeg burde tenkt på barn osv. Jeg kan ikke få barn, derfor er den situasjonen helt ok da han har. Opplever også det samme med "alt jeg går glipp av". Og jeg ser absolutt alle argumentene. Vi har ikke datet så lenge enda at jeg vet av eventuelle negative sider eller store røde flagg. 

Men jeg ville bare høre andres erfaringer, eventuelt hva som veier i mot eller kommer til å skje med tiden. 

Kan jo kanskje få en liiiten følelse av at man som ung dame er "goals" for en eldre mann, eller at de fleste barnløse, vanlige damer i 30 årene har myyye mer å velge i, dersom han skulle være vanskelig å leve med! 😉 For jeg har følt litt på at jeg kanskje "aksepterer det fordi jeg tror det er det jeg kan få" - uten at det har vært helt bevist.

Anonymkode: 70fb9...7b6

Dette går fint, blir det langsiktig kan dere få 35 fine år før du plutselig blir enke. 35 fine år er ikke dårlig.

AnonymBruker

Jeg vet at det er mye, og mange vil kanskje først si at jeg burde tenkt på barn osv. Jeg kan ikke få barn, derfor er den situasjonen helt ok da han har. Opplever også det samme med "alt jeg går glipp av". Og jeg ser absolutt alle argumentene. Vi har ikke datet så lenge enda at jeg vet av eventuelle negative sider eller store røde flagg. 

Men jeg ville bare høre andres erfaringer, eventuelt hva som veier i mot eller kommer til å skje med tiden. 

Kan jo kanskje få en liiiten følelse av at man som ung dame er "goals" for en eldre mann, eller at de fleste barnløse, vanlige damer i 30 årene har myyye mer å velge i, dersom han skulle være vanskelig å leve med! 😉 For jeg har følt litt på at jeg kanskje "aksepterer det fordi jeg tror det er det jeg kan få" - uten at det har vært helt bevist.

Jeg møtte noen 22 år eldre enn meg da jeg var 32. Umoden, passiv aggressiv mannebaby som var "deprimert" og bare slengte dritt til meg, unngikk meg, så ned på meg og var slem, men super hyggelig med alle andre. Nei takk. Det begynte bra, det gjør det alltid, føles som skjebnen, som om du har møtt din bedre halvdel, helt fantastisk. Så viser de hvem de egentlig er. 

Anonymkode: 4e29d...26f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg møtte noen 22 år eldre enn meg da jeg var 32. Umoden, passiv aggressiv mannebaby som var "deprimert" og bare slengte dritt til meg, unngikk meg, så ned på meg og var slem, men super hyggelig med alle andre. Nei takk. Det begynte bra, det gjør det alltid, føles som skjebnen, som om du har møtt din bedre halvdel, helt fantastisk. Så viser de hvem de egentlig er. 

Det høres ikke ut som problemet her var aldersforskjellen.

Men 15 år er uansett for mye. Ikke gøy når man er 60 at partner er over 70. Da blir forskjellen veldig merkbar.

Anonymkode: 23244...51d

• Liker 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lukter han ikke veldig rart? Jeg er i begynnelsen av 30-årene og syns menn over førti er utenkelig - de "lukter" helt feil og altfor gammelt.

Anonymkode: 0a397...73d

Menn over 40 lukter gammelt? 🙄

Her er det nok deg selv det er noe galt med.

Anonymkode: aa99f...c7c

• Liker 6
  • Nyttig 1

Tja, er det bedre enn å være singel?

Jeg tenker en må fokusere på det en har fått. En kan også velge å gå. 

AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 21.19):

Vel, jeg har jobbet i hjemmesykepleien, og jeg har sett hvordan (som regel) kvinner har slitt seg fullstendig ut for å pleie sin hjelpetrengende partner. Så at det «er godt å kunne være til hjelp», den kjøper jeg IKKE. 

100% enig med deg. Jobbet over 20 år i hjemmesykepleien. Nå jobber jeg på sykehjem. Ingen tilhenger av forhold med stor aldersforskjell pga dette

• Hjerte 1
  • Nyttig 3

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette! Jeg har også opplevd ved flere tilfeller at eldre menn, som gjerne har vært singel en stund, gjerne "lovebomber" helt automatisk fordi de ser ut til å ha vunnet i lotto. Men SÅ skjønner man hvorfor de kanskje ikke en gang fikk napp det forrige tiåret... og så må man skamme seg i tillegg 😅

• Nyttig 1
AnonymBruker

Jeg er 35 og mannen er 50. Vært sammen i syv år, og har felles barn. 

Det er jo litt stereotyper knyttet rundt dette, og mye følelser også. Du vil nok få en del svar som er preget av det, siden det for mange er litt lite 'feministisk' å velge en eldre mann. Aldersforskjell bringer med seg utfordringer uansett, men dersom du skulle gå for en yngre mann, hadde du nok fått tommel opp fra flere her.

Det er klart at det er ting man merker seg med en eldre partner. Men problemet med valg av livspartner, er jo at du har ikke noe reelt alternativ å sammenlikne med. Du aner jo ikke hvordan livet hadde sett ut med en yngre partner. 

Det er også noen år mellom min mor og far, han er nå blitt ganske gammel, men er fortsatt 'pigg'. Hun har flere venninner som er alene til tross for at de hadde jevnaldrende partnere - en har mistet mannen tidlig (selvmord), et par er skilt og har ikke truffet noen ny. 

Når skilsmissestatistikken er som den er, så tenker jeg det er langt viktigere med kompatibilitet, så man faktisk får de årene sammen man kan få. Det å treffe en ny partner blir vanskeligere med alderen også. 

Jeg ville derimot tenkt litt over det at han har barn fra før. Det er den største utfordringen her, og jeg visste ikke hvor slitsomt det skulle bli. Det kommer også selvsagt an på alderen på barna, men min erfaring (fra venner), er at voksne barn kan være minst like krevende.

Anonymkode: dcea3...c4e

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 21.16):

Hvis kjemien stemmer er det rett. Jeg er 33 og make 55 vi har 3 barn og livet leker. Han er perfekt og det er oss for alltid. Han er veldig leken og aktiv jeg er mer rolig og reservert.

Anonymkode: dd015...2b2

"For alltid" er vel mer riktig. For det er overveiende sannsynlig at du vil være enke hele siste 1/3 av ditt liv, dvs. fra du fyller 60.

• Nyttig 1
AnonymBruker

Når menn tipper 50 så skjer det noe og aldringen går raskere. Mange av de som holder seg godt til da og så faller de sammen. Selv hadde jeg aldri nå når jeg er 40 gått inn i et forhold med en som var 50. Det passer meg ikke men om du vil det så er det jo opp til deg.

Anonymkode: 09511...94f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når menn tipper 50 så skjer det noe og aldringen går raskere. Mange av de som holder seg godt til da og så faller de sammen. Selv hadde jeg aldri nå når jeg er 40 gått inn i et forhold med en som var 50. Det passer meg ikke men om du vil det så er det jo opp til deg.

Enig. Når menn bikker 50 skjer det gjerne noe. Er hav av forskjell på f.eks en kvinne på 50 og en mann på 65, og den vokser med sjumilssteg de neste ti åra.

Anonymkode: c5ca3...551

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva slags menn er det dere har funnet dere?

Jeg er i den alderen det rakkes ned på, og her går det triksing på ski og utforsykling. Kjenner ikke mange damer som driver med ting som dette, men jeg kjenner mange menn som driver med slikt.

Anonymkode: aa99f...c7c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...