AnonymBruker Skrevet 24. mai #1 Skrevet 24. mai Hei! Jeg leser at ungdommer klager på at de ikke lærer noe om privat økonomi på skolen. Da er det altså vi foreldre som har ansvaret. Jeg har 2 barn hvor den eldste er 13 år. Jeg har lurt litt på hvordan jeg kan gi tenåringen litt mer «ansvar» i sin økonomi, slik at tenåringen er bedre forberedt på slike ting når tenåringen en dag flytter ut og betale sine egne regninger. Jeg forestiller meg at jeg kan begynne å gi tenåringen en månedslønn på f.eks. 1000 kr. Da må tenåringen selv f.eks. betale for sin mobilregning og hårklipp. På denne måten lærer tenåringen å finne den rimligste mobilabonnement, planlegge hårklippene, osv… Eller noe sånt. Hva tenker dere? Risikoen er at tenåringen ikke betaler regningen, og da får jeg inkasso? (ettersom tenåringen er mindreårig). Eller at tenåringen aldri klipper seg 🙈 Eventuell har dere en bedre plan / råd til å ruste opp barna til den dagen de flytter ut? Anonymkode: dac04...91a
AnonymBruker Skrevet 24. mai #2 Skrevet 24. mai Kjenner ei som sendte handleliste med barnet sånn at barnet skulle se hva mat koster, prioritere, lære å sjekke kilopris osv. Anonymkode: 69e5d...b34 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai #3 Skrevet 24. mai Håper du gir mer enn 1000 kr i mnd. Frisør til min tenåring koster 700 kr, og mobil 266 kr. Min eldste fikk 2000 kr i mnd, skulle dekke klær, sminke og lommepenger. Jeg betalte for frisør, mobil, og nødvendig vintertøy, og treningstøy. Og det her var for 10 år siden. Så har jeg lært de og sette opp budsjett. Pratet om sparing, bsu, boliglån, studielån osv. Anonymkode: 3f792...ca6
AnonymBruker Skrevet 24. mai #4 Skrevet 24. mai Jeg snakker en del om økonomi. Forteller om hvordan jeg sparer, tenker og behandler penger. For meg er poenget at de skal høre at økonomi er viktig å snakke om (mange holder det skjult hvis de får problemer) og via samtale at de skal forstå hvordan jeg behandler det som kommer inn/ut. Så lar jeg barna/ungdommen betale så mye som mulig selv via meg. Snakker om priser i butikkene osv. Anonymkode: a766c...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #5 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei! Jeg leser at ungdommer klager på at de ikke lærer noe om privat økonomi på skolen. Da er det altså vi foreldre som har ansvaret. Jeg har 2 barn hvor den eldste er 13 år. Jeg har lurt litt på hvordan jeg kan gi tenåringen litt mer «ansvar» i sin økonomi, slik at tenåringen er bedre forberedt på slike ting når tenåringen en dag flytter ut og betale sine egne regninger. Jeg forestiller meg at jeg kan begynne å gi tenåringen en månedslønn på f.eks. 1000 kr. Da må tenåringen selv f.eks. betale for sin mobilregning og hårklipp. På denne måten lærer tenåringen å finne den rimligste mobilabonnement, planlegge hårklippene, osv… Eller noe sånt. Hva tenker dere? Risikoen er at tenåringen ikke betaler regningen, og da får jeg inkasso? (ettersom tenåringen er mindreårig). Eller at tenåringen aldri klipper seg 🙈 Eventuell har dere en bedre plan / råd til å ruste opp barna til den dagen de flytter ut? Anonymkode: dac04...91a Litt sent når han har blitt 13. Men samtidig bedre sent enn aldri. Sett deg ned neste gang du skal godkjenne en faktura i nettbanken og vis tenåringen hvordan ting fungerer. Ta praten om kredittkort, og hvordan de ikke skal brukes, og hvordan de brukes smart. Innvolver alle i as familiens økonomi. Anonymkode: a4928...080
Seff Skrevet 24. mai #6 Skrevet 24. mai Jeg må innrømme at jeg synes ikke det er skolens jobb å lære ungdommer om privatøkonomi. Hva med å snakke om hva man kunne kjøpt for det og det beløpet? En mobil til 10 000 utgjør et avdrag på huslånet, eller en måneds husleie, to måneders matinnkjøp osv. Eller snakk om hvor lenge dere må jobbe for å tjene nok til å betale et visst beløp. For ikke å snakke om det er forskjell på det man må ha og det man har lyst på, at det lønner seg å spare og kjøpe på salg. Det skader heller ikke å vise dem deres budsjett. Hva dere tjener og hva slags utgifter dere har. I tillegg til å forklare om skatt, lån, kredittkort, renter, inkasso. Jeg hadde kanskje begynt i det små, begynt med å gi dem lommepenger og la dem betale mindre ting i første gang, og så utvide etter hvert. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #7 Skrevet 24. mai Jeg har snakket med barna om økonomi hver dag siden de var små. Økonomi er jo noe man forholder seg til hver dag. Anonymkode: 93d19...fd4 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #8 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har snakket med barna om økonomi hver dag siden de var små. Økonomi er jo noe man forholder seg til hver dag. Anonymkode: 93d19...fd4 Da er ikke dine barn blant dem som svarer når foreldrene sier at de ikke har penger til å kjøpe noe: Du kan jo bare gå i minibanken og hente mer penger. Hørt av en kollega for x antall år siden. Anonymkode: a4928...080 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #9 Skrevet 24. mai Denne tråden følger jeg gjerne! Nå er ungen min bare 5 foreløpig, men her har vi begynt så smått. En tavle med oppgaver i huset, der vi setter et kryss hvis oppgaven gjøres. Vi har stykkpris på oppgavene. Lønning gis på fredag så pengene kan brukes i helgen eller spares. Vi snakker en del om hvor mye ting koster, som "hvis du vil kjøpe deg denne lekebilen må du dekke på bordet fem ganger til for å ha nok penger" eller "den leken er ganske dyr. Du må hente posten hver dag i et år for å ha nok penger" typ... Når han blir tenåring har jeg tenkt at jeg vil vise ham hvordan en faktura ser ut og hvordan man betaler dem, hvordan man setter opp budsjett og snakke om sparing og renter. I tiden imellom der er jeg blank 😅 Anonymkode: c5ec2...dfe
AnonymBruker Skrevet 24. mai #10 Skrevet 24. mai Vi kjørte vår egen utgave av teenage boss, fikk husholdningspengene for to uker, vi skulle spise sundt og fruktfatet skulle vært fullt. Hun fikk beholde overskuddet, god læring, Anonymkode: 8f87b...318 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #11 Skrevet 24. mai La tenåringen få et beløp som skal rekke til faste ting hver mnd. Vis tenåringen månedsbudsjettet ditt på et exel-ark innimellom. Hva kommer inn, og hva går ut. Fortell tenåringen hva f.eks en 10 min dusj koster La tenåringen få handlelapp og handle inn mat innimellom. Gå gjennom kvitteringen sammen med ham etterpå. De fleste tenåringer blir litt forskrekket over å se matprisene. Lær ham at det er lurt å vente med å kjøpe noe til rett før det kommer nye lommepenger. Da ser han bedre om han virkelig har råd til det han vil kjøpe. Og det viktigste av alt, er å få dem så fort som mulig ut i lørdagsjobb og sommerjobb. Da lærer de å disponere lønnen. At man må jobbe så og så mye for den og den lønnen. Å forholde seg til en sjef, kollegaer, få ansvar osv. Anonymkode: 90785...fb0 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #12 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg snakker en del om økonomi. Forteller om hvordan jeg sparer, tenker og behandler penger. For meg er poenget at de skal høre at økonomi er viktig å snakke om (mange holder det skjult hvis de får problemer) og via samtale at de skal forstå hvordan jeg behandler det som kommer inn/ut. Så lar jeg barna/ungdommen betale så mye som mulig selv via meg. Snakker om priser i butikkene osv. Anonymkode: a766c...4d3 Enig i denne. Anonymkode: 4586f...20d 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #13 Skrevet 24. mai Tja. Vi har snakka om økonomien hele tiden. Hvor mye jeg må jobbe for å få den summen dem spør om etter skatten er betalt. Ikke bruk penger man ikke har. Altså. Kreditt kort er ikke farlig så lenge man ikke bruker mere enn det man har. At man betaler den summen som dem har brukt. Ikke betal senere for å betale renter. Hva renter er. Hvor mye den vare koster til slutt hvis man utsetter. Ga dem handlelister og handlet det. Slik at dem måtte holde budsjettet. Dem er no ung voksen. Begge to har flyttet ut. Minsta flytta for å gå vgs. hun hadde budsjett på mat. Hun ble ekspert på å finne matvaren der den var billigst. Så gikk det en sport i å bruke minst mulig på mat. Hvor mye hun klarte å finne ting på tilbud. Jeg ble imponert. Hun tok seg jobb i tillegg for at hun ville klare å leve selv. Vi betalte husleia for henne. For borteboende stipendet kommer man ikke langt med. Hun største ble lærling. Bodde hjemme. Fikk valget om å spare 90 % av lønnen eller betale husleie til oss. Jeg sluttet da å kjøpe klær og betale mobilen. Og slik. Hun sparte selv. Så ble hun en forbilde til sine venner fordi hun ble så flink med pengene sine. Så hun ga dem og tips på hvordan man setter opp budsjett. Og slik. Så ja. Jeg føler vi har gjort en god jobb. Hun kjøpe seg hus i en alder av 21. da hadde hun spart opp egenkapital til det. Og fortsatt hard på sparing som hun sier. Anonymkode: 0c7fa...290 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #14 Skrevet 24. mai Mange gode innspill så langt i denne tråden! 👍 Barn og unge må lære at hver krone er et resultat av innsats i en eller annen form. Og de må få forståelse for pengene verdi, og at valg har konsekvenser. Mine lærte tidlig at vi aldri kjøper på kreditt , og at kredittgjeld det er den enkleste veien til et økonomisk helvete. (Sannheten er at foreldrene alltid bruker kredittkort til ALLE kjøp og ALLTID betaler i tide, men det lot vi dem få vite først når de var mer modne). Penger lånes kun til utdanning og bolig. Alt annet må en spare til. Det er foreldrenes ansvar at barna blir økonomisk bevisste, men jeg skulle likevel sett litt mer fokus fra skolenes side på privatøkonomi – uten å på noen som helst måte å plassere ansvaret hos dem. Anonymkode: 7c9aa...6f4 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #15 Skrevet 24. mai Vi snakker om økonomi. De har lommepenger som de selv må forvalte. Når de får penger til bursdag, er de med på å bestemme om de skal spares eller brukes fritt. Når det kommer brev til dem fra banken, MÅ de åpne dem, og vi snakker om innholdet. Vi snakker om at ting ikke koster penger og at vi ikke velger å prioritere xyz. Anonymkode: 81768...551
AnonymBruker Skrevet 24. mai #16 Skrevet 24. mai Synes det er ufattelig rart at man ikke lærer mer om økonomi eller har det som fag på SKOLEN... det er da så til de grader noe man får bruk for fremfor diktanalyse eller annet nynorsk. Rett og slett sjokkert.. Når det er sagt, her i huset så får ungdommen lov å kikke på fakturaer, lese over, vi forklarer konseptet med å betale regninger, vi handler middag på Oda så han kan se prisene og være med å velge. MEN samtidig sier klart ifra at ettersom han ikke er gammel nok til å ha ansvaret for vår privatøkonomi så er ansvaret på oss foreldre. Anonymkode: 23c54...6e1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #17 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Synes det er ufattelig rart at man ikke lærer mer om økonomi eller har det som fag på SKOLEN... det er da så til de grader noe man får bruk for fremfor diktanalyse eller annet nynorsk. Rett og slett sjokkert.. Når det er sagt, her i huset så får ungdommen lov å kikke på fakturaer, lese over, vi forklarer konseptet med å betale regninger, vi handler middag på Oda så han kan se prisene og være med å velge. MEN samtidig sier klart ifra at ettersom han ikke er gammel nok til å ha ansvaret for vår privatøkonomi så er ansvaret på oss foreldre. Anonymkode: 23c54...6e1 På grunnskolen har jeg lært: Pluss og minus Å lage budsjett Om renter og renters rente På videregående lærte vi både bedriftsøkonomi og å føre regnskap. Hva er det dere mener mangler i skoleopplæringen? At frisør koster? Å se på kilopris? Anonymkode: 985e6...503
Majer Skrevet 24. mai #18 Skrevet 24. mai Viktigste er vel å lære dem om pyramidespill. Hele privatøkonomien er basert på det. Samme gjelder forsåvidt utdanning og andre ting. Før var boliger billige og man slapp utdanning. I fremtiden må man gjerne låne over evne og ta flere grader
AnonymBruker Skrevet 24. mai #19 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Synes det er ufattelig rart at man ikke lærer mer om økonomi eller har det som fag på SKOLEN... det er da så til de grader noe man får bruk for fremfor diktanalyse eller annet nynorsk. Rett og slett sjokkert.. Når det er sagt, her i huset så får ungdommen lov å kikke på fakturaer, lese over, vi forklarer konseptet med å betale regninger, vi handler middag på Oda så han kan se prisene og være med å velge. MEN samtidig sier klart ifra at ettersom han ikke er gammel nok til å ha ansvaret for vår privatøkonomi så er ansvaret på oss foreldre. Anonymkode: 23c54...6e1 Diktanalyse blir så ofte trukket frem som unødvendig men vet du egentlig hva det er og handler om? Analyse av tekst. Forståelse for bruk av ordspill, metaforer, stemning og andre skriftlige virkemiddel. Det er en helt ekstremt viktig del av å utvikle kildekritikk og evnen til å forstå hva som sies både i og mellom linjene. Det er noe man helt faktisk bruker hver eneste dag det også og noe de aller fleste burde bli flinkere til. Anonymkode: 7676b...dfd 1
Brunello Skrevet 24. mai #20 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Litt sent når han har blitt 13. Men samtidig bedre sent enn aldri. Sett deg ned neste gang du skal godkjenne en faktura i nettbanken og vis tenåringen hvordan ting fungerer. Ta praten om kredittkort, og hvordan de ikke skal brukes, og hvordan de brukes smart. Innvolver alle i as familiens økonomi. Anonymkode: a4928...080 Bare tull at man må begynne tidlig. Går helt fint å starte når de nærmer seg 18.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå