Gå til innhold

Et nytt liv med 2 måltider om dagen. - anbefales til dere som er sultne hele tiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hele livet slitt med at jeg er sulten hele tiden og ikke har metthetsfølelse. Jeg har spist 4 måltider og mellommåltider . Vekta har stått bomstille i 20 år, nå er jeg 45. Etter at jeg begynte å spise lunsj kl.12 og middag kl.18, er jeg mye mindre fysen og blir raskere mett, og vekta går nedover! Fått et nytt liv! Det er vanskelig når man begynner, ca 1 uke eller 2, så har den vendt seg til det. 

Anonymkode: 016a0...579

• Liker 5
  • Nyttig 6

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har gjort det slik noen år nå. Og stortrives med det.

Er aldri sulten utenom, aldri noen cravings, ikke lyst på noe på kvelden. Spiser meg god og mett, med veldig variert mat. 

Anonymkode: 699d8...704

• Liker 7
AnonymBruker

Du er heldig hvis det fungerer for deg! Jeg har forsøkt, men verken hode eller kropp fungerte så lenge uten mat om morgenen, jeg endte opp med å føle meg alvorlig syk til sist... Ikke alle som tåler sånt dessverre

Anonymkode: 0a00a...d1d

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hele livet slitt med at jeg er sulten hele tiden og ikke har metthetsfølelse. Jeg har spist 4 måltider og mellommåltider . Vekta har stått bomstille i 20 år, nå er jeg 45. Etter at jeg begynte å spise lunsj kl.12 og middag kl.18, er jeg mye mindre fysen og blir raskere mett, og vekta går nedover! Fått et nytt liv! Det er vanskelig når man begynner, ca 1 uke eller 2, så har den vendt seg til det. 

Jeg prøvde det i to uker...var god og stappmett :) men sprakk etter to uker....hilsen voksen dame på 50. SKal prøve igjen. Prøvde at måltidene skulle inneholde mest protein og fett og litt karbohydrater. Hva spiser du?

Anonymkode: 8c7b9...f21

AnonymBruker

Jeg har 3 måltider. Og det funker det også. Hele cluet er at man kun spiser til måltider, ingenting utenom. Det har vært frigjørende for meg som tidligere alltid var sulten, og gikk og cravet og småspiste hele dagen. Nå kan jeg også bli sulten, men det er ikke noe problem, det er jo bare noen timer til neste måltid. Å gi etter for sulten er ikke et alternativ.  

Anonymkode: c1599...943

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du er heldig hvis det fungerer for deg! Jeg har forsøkt, men verken hode eller kropp fungerte så lenge uten mat om morgenen, jeg endte opp med å føle meg alvorlig syk til sist... Ikke alle som tåler sånt dessverre

Har du forsøkt tre måltid? Prinsippet er det samme. Man spiser seg mett til et måltid, og dropper alt av småspising. Kroppen blir raskt vant til å ikke crave mat, men kjenne reell sult akkurat rundt måltidstid. 

Eneste grunnen til at jeg har valgt to er at jeg blir sulten sent. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg prøvde det i to uker...var god og stappmett :) men sprakk etter to uker....hilsen voksen dame på 50. SKal prøve igjen. Prøvde at måltidene skulle inneholde mest protein og fett og litt karbohydrater. Hva spiser du?

(Jeg er ikke TS) 

Det viktigste er at planen passer inn i hverdagen din. Jeg kan for eksempel ikke spise på gitt tidspunkt hver dag, på grunn av kombinasjon jobb/hjemmekontor/reise. Så i stedet for å ha fast tidspunkt, så spiser jeg et "midt på dagen" måltid, og en middag. Og som nevnt i forrige innlegg er jeg av typen som er sulten kveld, men ikke har lyst på mat morgen. Jeg tror mange som detter av  prøver å presse seg inn i en form som ikke passer. 

Er jeg på ferie, på besøk, det er felles frokost av en eller annen grunn, så blir det jo raskt tre måltid. Eller om alle andre tar en gelato så er jeg jo med på det. Men dette er jo unntakene. Er raskt tilbake i vanen igjen. 

Lunsj er gjerne rett med egg, protein og grønnsaker. Quiche med salat. Salatbar på jobb. En enkel wok. Varmmat i kantina. Eller rester.  Middag kan være alt mulig rart. Denne uka har jeg vært på jobbreise, så har spis sushi, indisk, tre-retters på god restaurant. Så laks med grønnsaker, grillet kylling med salat, nå inn i helgen. Neste uke blir det mer hverdagsmiddag, har planlagt vegetarlasagne, krov stroganof, fiskekaker med råkost og spørdampede poteter... 

Så mye av gleden med dette kostholdet for meg er at jeg ikke trenger å tenke kalorier i enkeltmåltider, da det samlet er begrenset hva jeg klarer/ønsker å få i meg på en dag. 

• Nyttig 2
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har det også sånn, så jeg løste dette med å spise frokost som dagens første måltid i 830/0900-tiden, lunsj 12 og middag 1630/1700. Så faster jeg frem til frokost igjen. 
trodde aldri det skulle gå siden jeg har vært avhengig av å spise jevnlig, men nå har det snudd helt.

• Hjerte 1
Drama_Queen skrev (5 minutter siden):

Jeg har det også sånn, så jeg løste dette med å spise frokost som dagens første måltid i 830/0900-tiden, lunsj 12 og middag 1630/1700. Så faster jeg frem til frokost igjen. 
trodde aldri det skulle gå siden jeg har vært avhengig av å spise jevnlig, men nå har det snudd helt.

motiverende å høre. Hva spiser du til frokost? :) 

Fungerer her også! Noen dager må jeg har 1 ekstra måltid, når jeg har vært ekstra aktiv. Men, sånn typisk hverdag holder det med 2. Er så deilig å føle på ordentlig sult rett før måltid enn å gå å ha lyst på/ å være småsulten hele dagen. 

Anonymkode: 630d8...88d

• Liker 3

Helt enig! Fungerer helt supert her også. Var tøft i starten da, første måneden var kjip, nå tenker jeg ikke på det lenger😊

Anonymkode: dac35...fed

• Liker 2
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

motiverende å høre. Hva spiser du til frokost? :) 

Stort sett smoothie med masse proteiner og grønnsaker☺️

Annonse

Jeg har litt av litt av samme opplegget. spiser tre måltider men faster på morgenen. 

Spiser kl. 11, 15 og mellom 19-20. 

Trener mellom kl. 17 og 19, så da har maten blitt fordøyd siden kl. 15 og jeg får nok påfyll etterpå til å ikke småspise søppel på kvelden. På morgenen er jeg sjeldent fysen på mat, selv om jeg av og til kan være litt sulten. For meg er det mye lettere å vite at det er få timer til mat fra morgenen av, enn å spise for tidlig på kvelden og tenke at det er over 12 timer til neste måltid. 

Anonymkode: 3aeda...a4c

AnonymBruker

Hvor mange måltider man spiser er ikke så viktig. Spørsmålet er når man spiser dem. Jeg spiser mellom 0900 og 1500. Utenom det spiser jeg ingenting. Etter at jeg begynte sånn, er jeg aldri sulten. Og har gått ned i vekt.

Anonymkode: 915a4...7e8

AnonymBruker

Fint at du har funnet noe som fungerer for deg, og som kanskje kan fungere for enkelte andre, men du bør være litt forsiktig med å presentere dette som en løsning for alle "dere som er sultne hele tiden". Vi har både forslag kropper og forskjellige livsstiler.

Hadde jeg gått for dette rådet, så hadde jeg blitt syk. Jeg må spise ofte.

Anonymkode: 52d6a...0b7

Annonse
AnonymBruker

Dette fungerer for meg også, nesten. For det er vanskelig å være sosial med et slikt opplegg, her går det mye i vennemiddager og restaurant-besøk i helgene. Så jeg kjører et 6/18-opplegg, dvs lunsj 12 og middag 18 , fra søndag klokka 12 til fredag klokka 12, og så blir det seinere middager fredag og lørdag. Det går helt fint det også. 

Anonymkode: f468b...8ea

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 14.53):

Har spist sånn og gjør det fortsatt etter flere år, funker fjell! Av og til bare 1 måltid, funker det også, aldri følt meg bedre. 

Anonymkode: fb6d4...572

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvor mange måltider man spiser er ikke så viktig. Spørsmålet er når man spiser dem. Jeg spiser mellom 0900 og 1500. Utenom det spiser jeg ingenting. Etter at jeg begynte sånn, er jeg aldri sulten. Og har gått ned i vekt.

Anonymkode: 915a4...7e8

De på overvektsklinikken på Gjøvik maser hull i hodet på en om at man MÅ spise minst fire ganger om dagen, og frokost er kjempeviktig for det 'får forbrenningen i gang'... Men noe forskning kunne de ikke vise til. 

Anonymkode: abc9b...84c

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg reduserte lunsjen radikalt fra 2 brødskiver med pålegg til to knekkebrød m/ost. Men en time før lunsj startet jeg med et lite mellom-måltid bestående av vann, en neve mandler, neve valnøttkjerner, og en halv gulrot. Dette gjorde at jeg faktisk ikke hadde så stor matlyst før sent på ettermiddag. 

Anonymkode: 6cd25...99a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...