Gå til innhold

Når i dating-fasen bør jeg nevne at jeg ikke ønsker ekteskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg er en mann i slutten av 20-årene som egentlig aldri har hatt interesse for ekteskap. Synes hele greia med bryllup og sånt er oppskrytt. Ønsker derimot å finne en langvarig partner uten forventninger om å gifte seg.

Er dette greit å nevne i bio på dating-apper, eller hvor tidlig i dating-fasen bør jeg nevne dette?

Anonymkode: 8b563...bbd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når hun spør.

Anonymkode: 0267f...fac

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, ja. Du kan jo absolutt skrive på Tinder "ønsker et seriøst forhold, men vil ikke gifte meg". Hvis det er sånn at du også kan tenke deg å stifte familie på sikt med den rette dama så burde du jo gjerne skrive det også.

Anonymkode: 56b87...80f

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hei,

Jeg er en mann i slutten av 20-årene som egentlig aldri har hatt interesse for ekteskap. Synes hele greia med bryllup og sånt er oppskrytt. Ønsker derimot å finne en langvarig partner uten forventninger om å gifte seg.

Er dette greit å nevne i bio på dating-apper, eller hvor tidlig i dating-fasen bør jeg nevne dette?

Dette syns jeg du skal ta opp når det føles naturlig i kommunikasjonen mellom dere. Som mann (50+) har jeg noen refleksjoner rundt dette. Erfaringene mine er at de fleste jenter drømmer om å gifte seg, men sikkert ikke alle. 

Det er faktisk juridisk smart å gifte seg. Det burde dere begge derfor vurdere seriøst.

Bryllup og vielse trenger ikke være stort selskap, kirke og prest. Det kan være en enkel seremoni på Rådhuset. 

Jeg har vært både samboer og gift. Begge fungerer utmerket for meg, men ekteskap er i mine øyne en fantastisk kjærlighetserklæring til den man elsker. Så jeg hadde glatt giftet meg igjen. 

Hvis du elsker en kvinne som har veldig lyst til å gifte seg, tenker jeg at man som mann da gjør det fordi det betyr så mye for henne. 

Jeg har hatt kirkebryllup og stor fest. Hvis jeg skal gifte meg igjen håper jeg at vi kan reise på en romantisk ferie og gifte oss i en sjømannskirke eller i en ambassade. Hvis vi ønsker oss en fest med familie og venner, kan vi ta den senere.

i et forhold handler det om at to personer skal fusjoneres inn i ett samliv. Elsker man noen ønsker man å gjøre alt for at den personen har det fantastisk i livet sammen med deg. Så, kanskje du finner ut av at hun du dater ikke er så opptatt av ekteskap, men det kan jo dukke opp andre ting som du også syns er oppskrytt eller tullete, men som er viktig for henne. Hva gjør du da? Avslutter du forholdet og angrer på at du ikke fant ut dette tidligere? 

Uansett, så er god kommunikasjon nøkkelen til et godt forhold, så prat sammen om alt. Så tenker jeg at dere får et fantastisk liv sammen, selv om dere ikke er enige i alt. 💞

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være greit å nevne det i bio siden så mange drømmer om bryllup? Da slipper dere å bli skuffet om dere liker hverandre og ikke ønsker det samme. 

Anonymkode: 0d90c...388

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev i BIO at jeg ikke ønsket flere barn eller hadde behov for ekteskap.

Møtte så drømmemannen og vil gifte meg med han 🫣😂

Men inntil da har vi samboerkontrakter og gjensidig testamenter.

Han vil gifte seg med meg og da, så sånn sett ikke noe stress.

Men uansett om en ønsker å tilbringe resten av livet sammen er det viktig med samboerkontrakter og gjensidig testamenter. Spesielt om det er barn involvert.

Anonymkode: c5b59...8cb

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når hun spør.

Anonymkode: 0267f...fac

Feil svar.

For de aller aller fleste, er det en selvfølge å ønske seg ekteskap (og barn, og enebolig, og stasjonsvogn, osv. osv), så det er ikke nødvendigvis et spørsmål de i det hele tatt tenker på.
De som ikke ønsker seg slikt representerer jo unntaket. Og hvis man befinner seg i denne gruppen, har man derfor selv ansvar for å meddele dette til potensielle partnere.

Jeg har alltid nevnt slikt helt i startfasen, i løpet av første eller andre date minimum.

Anonymkode: a3511...b6a

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man skal flytte sammen og få barn, så er det bra juridisk å gifte seg. Behøver ikke være fest osv. Bare ta en tur på rådhuset. Når man har barn sammen er man jo bundet til  hverandre i  iallefall 18 år fremover, så å gifte seg burde iallefall ikke føles mer bindende. Får man barn kan man likesågodt gifte seg

Anonymkode: 0d6dd...0de

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Like greit å skrive det i bio.

Anonymkode: 02d54...d92

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
remix2020 skrev (7 timer siden):

Dette syns jeg du skal ta opp når det føles naturlig i kommunikasjonen mellom dere. Som mann (50+) har jeg noen refleksjoner rundt dette. Erfaringene mine er at de fleste jenter drømmer om å gifte seg, men sikkert ikke alle. 

Det er faktisk juridisk smart å gifte seg. Det burde dere begge derfor vurdere seriøst.

Bryllup og vielse trenger ikke være stort selskap, kirke og prest. Det kan være en enkel seremoni på Rådhuset. 

Jeg har vært både samboer og gift. Begge fungerer utmerket for meg, men ekteskap er i mine øyne en fantastisk kjærlighetserklæring til den man elsker. Så jeg hadde glatt giftet meg igjen. 

Hvis du elsker en kvinne som har veldig lyst til å gifte seg, tenker jeg at man som mann da gjør det fordi det betyr så mye for henne. 

Jeg har hatt kirkebryllup og stor fest. Hvis jeg skal gifte meg igjen håper jeg at vi kan reise på en romantisk ferie og gifte oss i en sjømannskirke eller i en ambassade. Hvis vi ønsker oss en fest med familie og venner, kan vi ta den senere.

i et forhold handler det om at to personer skal fusjoneres inn i ett samliv. Elsker man noen ønsker man å gjøre alt for at den personen har det fantastisk i livet sammen med deg. Så, kanskje du finner ut av at hun du dater ikke er så opptatt av ekteskap, men det kan jo dukke opp andre ting som du også syns er oppskrytt eller tullete, men som er viktig for henne. Hva gjør du da? Avslutter du forholdet og angrer på at du ikke fant ut dette tidligere? 

Uansett, så er god kommunikasjon nøkkelen til et godt forhold, så prat sammen om alt. Så tenker jeg at dere får et fantastisk liv sammen, selv om dere ikke er enige i alt. 💞

Hva er egentlig smart med det?

Anonymkode: 095e0...d0b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Juridisk er det ganske stor forskjell på samboerkontrakt og ekteskap, særlig når det kommer barn til verden. Det er også stor juridisk forskjell på arv og rettigheter.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Rent praktisk er det smart fordi man har forenkla en del prosesser man ellers må justere og oppdatere jevnlig. 
For eksempel valgte jeg og nå mannen å gifte oss når vi måtte justere samboerkontrakt, eierbrøk og diverse for tredje gang fordi vi har arva, investert og endra ønsker om fordelingen av både felles og separate verdier samtidig som noen nær meg har gått bort brått og uvventa og jeg derfor ønska å endre på noen ting rundt hvem som arver hva.

Ut over det forenkler det også noen ting for vår del fordi vi reiser mye, blant annet til land der samboere ikke sees på på samme måte som ektefeller og om noe skjer med en eller begge på reise vil vi da litt lettere få informasjon og slikt uten å måtte gå omveier.

Anonymkode: f6159...c8f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rent praktisk er det smart fordi man har forenkla en del prosesser man ellers må justere og oppdatere jevnlig. 
For eksempel valgte jeg og nå mannen å gifte oss når vi måtte justere samboerkontrakt, eierbrøk og diverse for tredje gang fordi vi har arva, investert og endra ønsker om fordelingen av både felles og separate verdier samtidig som noen nær meg har gått bort brått og uvventa og jeg derfor ønska å endre på noen ting rundt hvem som arver hva.

Ut over det forenkler det også noen ting for vår del fordi vi reiser mye, blant annet til land der samboere ikke sees på på samme måte som ektefeller og om noe skjer med en eller begge på reise vil vi da litt lettere få informasjon og slikt uten å måtte gå omveier.

Har for min del vært samboer i 13 år nå og det har aldri vært et problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var samboere i 11 år og måtte altså justere papirarbeidet flere ganger. 
Ulike situasjoner har jo ulike svar men generellt sett så har man en del fordeler som gift over samboere med mindre man da enten aldri endrer på noe i familiesammenheng, verdier eller lignende etter å ha skrevet samboerkontrakt, testamente, fremtidsfullmakt og slike ting. Vi har valgt å ha alt via advokat, da er det en kostnad der også i tid og penger som vi ikke gidder ta, vi gifta oss heller. 🤷‍♀️

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det kun er bryllupsfesten og kirka som byr deg i mot, så finnes det andre løsninger. Eller er det andre grunner til at du ikke ønsker ekteskap?

Anonymkode: 833cd...17c

Skrevet

Dette er som regel for sent å forsikre huset når huset brenner😉

De juridiske forskjellene blir først reelle når problemene oppstår. Det kan være samlivsbrudd eller dødsfall f.eks.

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere som skriver at alle damer drømmer om å gifte seg. Jeg gjør det ikke, og av de rundt min alder ( snart 50), så kan jeg telle de som er gifte på én hand. Kun to på mitt ungdomsskoletrinn.

Anonymkode: 1b20e...5a0

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør si ifra om dette før dating. Du ønsker ikke å binde deg, eller sikre familien din på en god måte. Hva har du å tilby en kvinne egentlig? 

Anonymkode: a72b6...eda

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
remix2020 skrev (9 minutter siden):

Dette er som regel for sent å forsikre huset når huset brenner😉

De juridiske forskjellene blir først reelle når problemene oppstår. Det kan være samlivsbrudd eller dødsfall f.eks.

Ser for min del ingen fordeler med ekteskap hverken ved samlivsbrudd eller dødsfall. Ved samlivsbrudd er det jo tvert i mot bare negativt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei,

Synes ikke det er noe du trenger å nevne i en datingfase. Ekteskap trenger ikke bety kirkebryllup med hvit kjole og 100 gjester. En ekteskapsinngåelse kan være helt nøktern og diskret uten noen fest, men du må ha to vitner. Men å være gift gir flere juridiske rettigheter ved blant annet arv enn samboerskap uten noen samboerkontrakt.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...