AnonymBruker Skrevet 24. mai #1 Skrevet 24. mai Det blir snakket mye om at de nye lektorene har færre undervisningsfag. En del så lite som to, om de jobber på ungdomstrinnet. Nå jobber jeg med en dame, som har tatt masteren sin innenfor et smalt område i idrett. Hun sier selv at hun ikke ser masteren sin som relevant i det vi driver med. I tillegg er hun veldig usikker i undervisningsfagene sine. Og ønsker mye hjelp til å planlegge enkelttimer og lengre moduler. Selv etter 3 år i skoleverket. Måtte f.eks tas ut av matematikken, fordi fagkunnskapene var for lave. Jeg er bare en adjunkt, men opplever at jeg har solid faglig kompetanse i de 4 undervisningsfagene mine. Har også noen valgfag. Har selvsagt også lektorer på skolen som fungerer bra. Felles for dem er at de i realfagene hadde realfagsfordypning på videregående også. Anonymkode: 1fb3f...d20
AnonymBruker Skrevet 24. mai #2 Skrevet 24. mai Fælt og si, men de nyutdannede lektorene jeg har vært borti funker ikke helt. Høy lønn har de, men knapt fag og praksis virker det sånn. Kommer seg nok etter noen år som med alle nye, men tror den masteren har mer effekt om man tar den etter noen år med erfaring. Jeg vil tro at forskningen i den da blir mer praksisnær og «nyttig», og at en nyutdannet lærling har bedre av litt mer vidde og praktisk kompetanse fremfor forskningskompetanse. Anonymkode: 25a48...27a 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #3 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Fælt og si, men de nyutdannede lektorene jeg har vært borti funker ikke helt. Høy lønn har de, men knapt fag og praksis virker det sånn. Kommer seg nok etter noen år som med alle nye, men tror den masteren har mer effekt om man tar den etter noen år med erfaring. Jeg vil tro at forskningen i den da blir mer praksisnær og «nyttig», og at en nyutdannet lærling har bedre av litt mer vidde og praktisk kompetanse fremfor forskningskompetanse. Anonymkode: 25a48...27a Skulle ønske de kunne fått et år med praksis, i stedet. Der de kunne følge et team over lengre tid. Det er som du skriver, mange av dem funker rett og slett ikke. Svakere pedagogisk, svakere faglig. Og nå begynner det å plage meg at en jeg må hjelpe hver dag, rett og slett er lektor med tillegg. Anonymkode: 1fb3f...d20
SPOCA Skrevet 25. mai #4 Skrevet 25. mai (endret) Kommer litt an på hva de har studert også, altså hva de har valgt å fordype seg i. Jeg opplever at noen av dem har veldig mye fagkunnskap og er veldig flinke, andre har såpass smale fagkombinasjoner at det nesten blir for smalt. Så skal det sies at det tar litt tid å komme inn i det, å finne egen trygghet og tørre å vise kunnskapen sin. Jeg synes det var vanskelig de første årene, spesielt det første året. Da følte jeg meg regelrett dum og at jeg kunne veldig lite. Så snudde det veldig når jeg fikk et team som satte pris på meg og kunnskapen. I dag blir jeg sett på som en veldig kompetent og god lærer, men det har tatt sin tid. Det kommer altså veldig an på, synes jeg. Jeg er altså selv lektor med opprykk, men har både gammel lærerutdanning + bachelor/master + videreutdanning. Selv jeg med veldig mye dyp og bred kompetanse syntes det var vanskelig å gå inn i skoleverket i starten. Alt var nytt og litt skummelt. Endret 25. mai av SPOCA 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå