Gå til innhold

Kontrollerende adferd etter skilsmisse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min eks har et barn på 10 år sammen, og ble nylig skilt. Vi har skiftet på å flytte ut av leiligheten under seperasjonen slik at barnet slipper å flytte, men han bruker det at vi deler leilighet som en kontrollmekanisme. Jeg vil nå selge leiligheten, men han nekter. 

Når jeg er med barnet kan han finne på å gå innom leiligheten, selv om jeg har vært tydelig på at han bør i det minste gi beskjed, og at vi bør behandle leiligheten som hver vår bolig de ukene vi er i den. Når han er innom har han noen ganger klikket på min «barneoppdragelse» og overstyrt, eksempelvis hadde jeg kjøpt inn godteri en fredag og han klikket på dette og tok med seg dette da han gikk. Han forlot en svært opprørt 10-åring. Han har en regel om kun godteri på lørdager, men jeg som forelder må få lov til å bestemme at det er greit en fredag innimellom også. Vårt barn er ikke overvektig og spiser sunt ellers. 

Jeg har tidligere i livet vært deprimert, men har behandlet dette med medisiner. Gjennom hardt arbeid har jeg blitt frisk igjen. Han nekter for dette og mener at jeg fortsatt må ta medisin, og at jeg ikke ser klart når jeg ikke forstår at å fortsette å dele leilighet er det beste for barnet. Han mener at det er hans rett å sjekke at jeg er medisinert, noe som er helt uaktuelt for meg. Jeg vil ikke ha noe mer med denne mannen å gjøre, og opplever om at hans ønske om å fortsette å dele leilighet handler om kontroll. 

Hva gjør jeg for å komme ut av dette? Han truer med å ta barnet om jeg går videre med å prøve å selge leiligheten. Det har hatt lite nytte å gå til familievernkontoret, siden de ikke kan bestemme noe. Kan jeg ta rettslige skritt for at han ikke skal blande seg inn i min måte å være forelder på? Det vil ta lang tid å få solgt leiligheten, men her har jeg en advokat på saken, så jeg må vite hva jeg må gjøre parallelt for å få fred når det gjelder alt dette andre. 

Anonymkode: 15d1b...168

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må skille på barnefordeling og eiendomsfordeling. De er separate saker. 

Du burde si til din mann at du vil ikke dele leilighet mer fordi det fungerer ikke når han kommer travende innom og skaper dårlig stemning de dagene du disponerer leiligheten. Du har vært tydelig på at du ikke vil ha besøk av ham, og spesielt ikke drop-in besøk, men det respekteres ikke. Å komme innom en fredag kveld på inspeksjon og beslaglegge barnets godis er bare tåpelig oppførsel. 

Så da har dere valget imellom å enten fortsette å disponere leilighet annenhver uke uten besøk (som du nå ikke vil), han kjøper ut deg, du kjøper ut han, eller selge på åpent marked. 

Så må dere avgjøre hva som skjer med leiligheten inntil den er solgt og overtatt av ny eier. Her kan en av dere bo fulltid + betale leie til den andre for å disponere dennes 50%, imens den andre flytter til ny egen leilighet. Hvem som flyttet henger jo sammen med om en skal kjøpe ut den andre. 

Når det gjelder barnefordeling, så ville jeg fra nå laget en logg over samvær og samarbeid. Dette vil fort være nyttig senere. Dato, tid, hvem sa hva og gjorde hva. Og så skal du ikke la ham uroe deg fordi han truer med å ta barnet. Det er tomme trusler, rettsvesenet tar ikke engang samvær fra mordere. Så det kan hende dere må ha bistand fra rettsvesenet. Men du får jo samvær.  Er du frisk nå, har vært syk før, så påvirker ikke det omsorgsevnen i dag og fremover. Så la han bare romle. 

Anonymkode: 6afe0...11a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Glemte: Hvis dere slutter å dele bolig, så vil ikke han kunne trave inn på inspeksjon og lage kvalm. Da har du lås på døren. Det vil skape en nyttig avstand. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må skille på barnefordeling og eiendomsfordeling. De er separate saker. 

Du burde si til din mann at du vil ikke dele leilighet mer fordi det fungerer ikke når han kommer travende innom og skaper dårlig stemning de dagene du disponerer leiligheten. Du har vært tydelig på at du ikke vil ha besøk av ham, og spesielt ikke drop-in besøk, men det respekteres ikke. Å komme innom en fredag kveld på inspeksjon og beslaglegge barnets godis er bare tåpelig oppførsel. 

Så da har dere valget imellom å enten fortsette å disponere leilighet annenhver uke uten besøk (som du nå ikke vil), han kjøper ut deg, du kjøper ut han, eller selge på åpent marked. 

Så må dere avgjøre hva som skjer med leiligheten inntil den er solgt og overtatt av ny eier. Her kan en av dere bo fulltid + betale leie til den andre for å disponere dennes 50%, imens den andre flytter til ny egen leilighet. Hvem som flyttet henger jo sammen med om en skal kjøpe ut den andre. 

Når det gjelder barnefordeling, så ville jeg fra nå laget en logg over samvær og samarbeid. Dette vil fort være nyttig senere. Dato, tid, hvem sa hva og gjorde hva. Og så skal du ikke la ham uroe deg fordi han truer med å ta barnet. Det er tomme trusler, rettsvesenet tar ikke engang samvær fra mordere. Så det kan hende dere må ha bistand fra rettsvesenet. Men du får jo samvær.  Er du frisk nå, har vært syk før, så påvirker ikke det omsorgsevnen i dag og fremover. Så la han bare romle. 

Jeg er i gang med prosessen for å få solgt leiligheten, men jeg har ikke råd til å finne et annet sted å bo mens dette pågår. Har lest at dette kan ta 1-2 år? Jeg bor hos en venninne når han er i leiligheten. Hvem er det jeg må gå til for å få ham til å slutte å forstyrre meg mens jeg har min uke der? Er det politiet? Han har jo nøkler, så han kan komme og gå, jeg kan jo ikke skifte lås mens jeg er der. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan virke som han i bunn og grunn har tanker rundt barnet. Forstår det er slitsomt. Kansje du kan snakke med han og fortelle hvordan det påvirker deg? 

Anonymkode: 3bb64...1bd

AnonymBruker
Skrevet
Anonym5346 skrev (2 timer siden):

Jeg er i gang med prosessen for å få solgt leiligheten, men jeg har ikke råd til å finne et annet sted å bo mens dette pågår. Har lest at dette kan ta 1-2 år? Jeg bor hos en venninne når han er i leiligheten. Hvem er det jeg må gå til for å få ham til å slutte å forstyrre meg mens jeg har min uke der? Er det politiet? Han har jo nøkler, så han kan komme og gå, jeg kan jo ikke skifte lås mens jeg er der. 

Hvorfor i alle dager skulle det ta et år å selge en leilighet? 

Dere får leie den ut i mellomtiden eller han betale leie til deg, da. Så bor du et annet sted. 

Politiet kommer ikke til å gjøre noe med dette. 

Anonymkode: 37e1e...4d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonym5346 skrev (4 timer siden):

Hvem er det som eier leiligheten da? Felles eller bare du? Om det bare er du kan du jo skifte lås når det er din uke! Men si han opp på en måte, gi han beskjed innen 1.jubi at fra 1.juli vil han ikke ha tilgang mer.

Anonymkode: 37125...941

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvem er det som eier leiligheten da? Felles eller bare du? Om det bare er du kan du jo skifte lås når det er din uke! Men si han opp på en måte, gi han beskjed innen 1.jubi at fra 1.juli vil han ikke ha tilgang mer.

Anonymkode: 37125...941

Vi eier leiligheten 50/50 og betaler halvparten hver. Tenker jeg bør ta en tur innom politiet for råd. Har heldigvis alt skriftlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Bytt til kodelås i mellomtiden og så har du egen kode når du er der og bytter tilbake når det er hans uker. Da kan han ikke låse seg inn. 

Anonymkode: a106c...00f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Start prosessen med å selge leiligheten.  Vil han ikke selge, må han kjøpe deg ut. Den der boordningen der fungerer åpenbart ikke. 

Anonymkode: 0c212...079

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...