Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er så tullete som det er mulig å få det. I usa og på film eller i bøker kan man påstå at man gjør noen arveløse. 

I Norge derimot har vi en arvelov. Den sier at barn av avdøde skal ha pliktens arv. Altså er du barn av den døde så skal du ha minimum minste arven dersom det er midler å arve. 

Anonymkode: b511b...8a7

Og det er her de siste ordene i innlegget ditt kommer inn. For man kan ordne seg slik at det er veldig lite igjen. 

• Liker 3

Fortsetter under...

Feil. Så lenge han er frisk og ved sine fulle fem, kan han gjøre nøyaktig som han ønsker. 

Anonymkode: cbf2f...28c

Med det forbehold om at gaven må være fullbyrdet uten vilkår. Legger man inn klausul om bruksrett frem til død, er det en dødsdisposisjon.

• Liker 4

Man kan heller ikke styre sin økonomi og sitt bo så skjevt bevisst at barn ikke får arv. 

Jo, det kan man. Så lenge du er i live kan du gjøre hva du vil med dine verdier. Dersom kontoen er tom når du dør så er det ingenting til arvingene. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Brunello skrev (3 timer siden):

Med det forbehold om at gaven må være fullbyrdet uten vilkår. Legger man inn klausul om bruksrett frem til død, er det en dødsdisposisjon.

Hvis atte det atte ja.. men det skrev jeg ikke noe om. 

Hva jeg gjør med mine ting og penger før jeg dør, så lenge jeg er frisk og rask, kan ingen andre i verden overstyre. 

• Liker 1

Pappa gjorde det. Han skrev alt over på kona og de skrev kontrakt om særeie. Det som videre skjedde var at hun gikk fra ham noen år etter det og da satt han på bar bakke fordi hun eide alt. Det var så gøy 😂

Anonymkode: d90bf...5b5

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min far har fem barn, tre av oss er blitt arveløse, han har nemlig overført alt han eide og hadde til sin nåværende kone slik at vi tre ikke kommer til å arve et eneste øre fra ham. Det er kun konen og mine to yngre halvsøsken som kommer til å arve noe den dagen han går bort. Han har egentlig eget firma, men det står på henne, hun tar utbytte og gir ham så litt «lommepenger» hver måned. Han står oppført med null i inntekt og null i formue.

Anonymkode: b530e...128

Hvis det er noe å arve, arver alle barna likt. Ingenting å arve, ingen arver. 

Ellers er det et sjansespill å ha fullt særeie hvor ektefelle eier alt. Ved en skilsmisse har man ingenting.  Hvis ektefelle dør, har man bare de 25% man arver (og det blir arv til ts etter hvert). 

Anonymkode: 05d19...0ec

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Pappa gjorde det. Han skrev alt over på kona og de skrev kontrakt om særeie. Det som videre skjedde var at hun gikk fra ham noen år etter det og da satt han på bar bakke fordi hun eide alt. Det var så gøy 😂

Anonymkode: d90bf...5b5

Var en lignende sak i Sverige, der kona drepte mannen etter at han hadde satt alt på henne. Og hun ble frikjent i retten også, ikke nok bevis! 

Anonymkode: 1d95e...5a1

petterm skrev (4 timer siden):

Så vidt jeg har forstått må en gave være reell. Hvis han overfører huset til henne, men fortsetter å bo der, bidrar til vedlikehold osv så er det mulig man kan bestride at overføringen er reell. Dette er advokatmat!

ja det er dette jeg har hørt , at det kan bestrides som reelle gaver.. det er jo kun for å hindre arv til oss.. Denne dagen det ble de ville hun nye ikke ha noe "mine" og "dine" Så da ble det bare hennes familie som.gjaldt.. 

Takk for mange gode svar og råd 

Anonymkode: 6516b...b2a

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Feil. Så lenge han er frisk og ved sine fulle fem, kan han gjøre nøyaktig som han ønsker. 

Ikke hvis overføringen ikke er reell, og det kan det hevdes at den ikke er med livsvarig borett. Da blir det en dødsdisposisjon som må følge arveregler.

Hvis han reelt gir bort kan han gjøre hva han vil.

Anonymkode: 3a8a6...c19

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det er noe å arve, arver alle barna likt. Ingenting å arve, ingen arver. 

Ellers er det et sjansespill å ha fullt særeie hvor ektefelle eier alt. Ved en skilsmisse har man ingenting.  Hvis ektefelle dør, har man bare de 25% man arver (og det blir arv til ts etter hvert). 

Nei, det stemmer ikke. I Sverige har de «likelott», altså at alle barn arver det samme, men sånn er det ikke her. Arv kan begrenses. 

Anonymkode: 437f4...795

• Liker 2
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei, det stemmer ikke. I Sverige har de «likelott», altså at alle barn arver det samme, men sånn er det ikke her. Arv kan begrenses. 

Anonymkode: 437f4...795

Da må han sette opp testament, og alle barna først få full pliktdelsarv.

Annonse

cerruti skrev (13 timer siden):

Tenk å være så rasshøl at du gjør noe sånt mot egne barn som det beskrives her. 

Du vet ingenting hvilket forhold er mellom dem, konflikter osv. Og til slutt, man kan fritt gjøre med formue hva man vil mens man lever, med mindre du har kognitiv svikt. 

Anonymkode: ce359...ee9

• Liker 1
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Man kan heller ikke styre sin økonomi og sitt bo så skjevt bevisst at barn ikke får arv. 

Jo, det kan man. 

Det finnes ingen som sitter og passer på at Ola ikke kjøper seg en ny båt fordi han har barn. 

Det er nettopp derfor man kan si fra seg arv i Norge. For at ungene til Ola skal slippe å påta seg båtlånet hans mor han dør..

Anonymkode: 16edd...489

• Liker 3

Du vet ingenting hvilket forhold er mellom dem, konflikter osv. Og til slutt, man kan fritt gjøre med formue hva man vil mens man lever, med mindre du har kognitiv svikt. 

Anonymkode: ce359...ee9

Hjelper ikke. Er man foreldre, så er man foreldre og bør være ansvarlig for å ordne opp. 

Anonymkode: 431be...3f5

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hjelper ikke. Er man foreldre, så er man foreldre og bør være ansvarlig for å ordne opp. 

Anonymkode: 431be...3f5

Det finnes egoistiske og slemme foreldre. Å være forelder en ingen automatikk at man da blir rettferdig og god. Dessverre.

Anonymkode: fa6d5...f41

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 11.32):

Joda, ved å gi alt fra seg før han dør.

Anonymkode: 35177...929

Kommer an på når han gjør det. Hvis meningen er at verdiene ikke skal komme andre til nytte/gode før han dør, så kalles det en dødsdisposisjon, og det er det regler for.

Hvis han gjør det mens han lever, slik at gaven/midlene kommer andre til gode mens han lever, så er det annerledes. Men da må barnebarna på ny samboers side få pengene, ikke bare en avtale om at de skal få de når faren til TS har gått bort. Om huset skal til ny samboer må hun få det mens han lever, og da setter han seg selv i en posisjon hvor han kan miste alt om hun forlater han. Hvis han lager masse begrensninger om at han har rett til å bo, klausuler osv, så vil det fort kunne anses som en dødsdisposisjon og unngåelse av pliktdelsarv, altså en omgåelse av loven. Det kommer han ikke nødvendigvis unna med. 

Anonymkode: 7aab2...5ed

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis atte det atte ja.. men det skrev jeg ikke noe om. 

Hva jeg gjør med mine ting og penger før jeg dør, så lenge jeg er frisk og rask, kan ingen andre i verden overstyre. 

Domstolen kan overstyre en del av det når du dør, og det er det som er tema her.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kommer an på når han gjør det. Hvis meningen er at verdiene ikke skal komme andre til nytte/gode før han dør, så kalles det en dødsdisposisjon, og det er det regler for.

Hvis han gjør det mens han lever, slik at gaven/midlene kommer andre til gode mens han lever, så er det annerledes. Men da må barnebarna på ny samboers side få pengene, ikke bare en avtale om at de skal få de når faren til TS har gått bort. Om huset skal til ny samboer må hun få det mens han lever, og da setter han seg selv i en posisjon hvor han kan miste alt om hun forlater han. Hvis han lager masse begrensninger om at han har rett til å bo, klausuler osv, så vil det fort kunne anses som en dødsdisposisjon og unngåelse av pliktdelsarv, altså en omgåelse av loven. Det kommer han ikke nødvendigvis unna med. 

Så derfor er det absolutte beste at TS ikke gjør noen ting nå. Sitter helt stille. Og kan bare håpe at ikke faren ikke vet hva som skal til for å gjøre ts og søsken arveløse.

Anonymkode: fa6d5...f41

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...