Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jepp. Mange som bruker opp rubbel og bit nå, og mere til, alt som er igjen er gjeld.

Anonymkode: 1d95e...5a1

Og det er ok.

Anonymkode: 35177...929

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så bra. Da er det ikke noe problem her da. 

Anonymkode: 06a44...8c9

Det var en merkelig konklusjon.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og det er ok.

For min egen del føler jeg at mine barn har rett på sin del av barndomshjemmet, fritidseiendommer, og midler spart opp og kjøpt av oss da de bodde hjemme. De var med de, på sin måte, der jobben også tok tid fra dem. Men jeg ser jo at det blir mer og mer vanlig å ikke tenke sånn. Mer og mer konflikter også. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei. Da blir det en dødsdisposisjon og han må følge arvelovregler.

Anonymkode: 3a8a6...c19

Jeg prøvde å lese meg opp men for meg synes det som det jeg beskriver heller er en livsdisposisjon, og dermed ikke noe som faller under lov om arv.

Anonymkode: 785c9...91d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei. Da blir det en dødsdisposisjon og han må følge arvelovregler.

Anonymkode: 3a8a6...c19

Feil. Så lenge han er frisk og ved sine fulle fem, kan han gjøre nøyaktig som han ønsker. 

Anonymkode: cbf2f...28c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For min egen del føler jeg at mine barn har rett på sin del av barndomshjemmet, fritidseiendommer, og midler spart opp og kjøpt av oss da de bodde hjemme. De var med de, på sin måte, der jobben også tok tid fra dem. Men jeg ser jo at det blir mer og mer vanlig å ikke tenke sånn. Mer og mer konflikter også. 

Om de har bidratt økonomisk, kan de ha rett på det. Ellers ikke en krone.

Men her er det jo ingen fasit, alle meninger om dette er greit.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg ville faktisk kontaktet advokat. Det er regler for frister når man har fått sånn informasjon. Dere har ett år på å protestere etter å ha blitt gitt denne informasjonen.

Anonymkode: 6ee2b...64f

Jeg er ikke en ekspert, men mener det er lite å hente på advokat i dette tilfellet. Bare bortkastede penger her og nå. Ta heller advokat når boet hans skal oppgjøres.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
test1e skrev (33 minutter siden):

Pliktarv forsvinner vel om alt overføres bort mens man fortsatt er i levende live ?

Da blir det vanligvis rettsak om vedkommende var ved sine fulle fem når han/hun gjorde dette

Nei, det er mer komplisert enn som så.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om de har bidratt økonomisk, kan de ha rett på det. Ellers ikke en krone.

Men her er det jo ingen fasit, alle meninger om dette er greit.

Som jeg skrev, så er det noe jeg føler. Vi er og har vært en slags familiebedrift, der alle bidrar på sin måte, og tar vare på hverandre. Mine barn skal arve meg og min mann, de får også like mye hjelp av oss som vi fikk av våre, fordi det også er penger som har gått i arv, og som ga oss boligen vi har. Vi skal så visst leve en god alderdom, men ikke sette arv og hus på spill. Og aldri ville jeg gitt det til noen andre. Men vi har et nært forhold, og er ikke i konflikt. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her bør du bare ikke gi lyd fra deg i det hele tatt. Ikke ta kontakt med far, ikke spør om noe ang arv.

Han har ikke mulighet til å gjøre deg arveløs, hvis han dør med verdier. Da har dere, hans livsarvinger, arveplikt. Men han har full mulighet til å gjøre dere arveløse ved å ikke eie noe innen han dør, overføre alle verdier på kun henne. 

Du kan bare håpe at han kanskje ikke vet dette, og ikke fraskriver seg alle verdier innen da. Og dere finne ut av det etter at han har gått bort.

Det høres jo ut som, så lenge han vet om dette med pliktdelsarv, så blir det ingenting til dere. Urettferdig gjort, men dessverre lovlig.

Anonymkode: fa6d5...f41

• Liker 6
Skrevet

NRK - Kan jeg gjøre barna mine arveløse?

"Hvert barn har krav på kr 15G fra hver av foreldrene, altså 30G til sammen. Resten kan foreldrene testamentere bort fritt. Hvis foreldrene ikke skriver testament, arver barna eller eventuelt barnebarna eller oldebarna alt. Men det betyr ikke at det ikke finnes måter å gjøre barn arveløse. Foreldre har nemlig anledning til å gi bort hele sin formue mens de er i live uten å ta hensyn til arvelovens regler om pliktdelsarv. – Man kan i utgangspunktet fritt gi bort eiendom og kontanter mens man lever til kun ett av barna, med mindre man sitter i uskiftet bo, svarte arverettsadvokat Hanne Skråmm Espeland i nettmøtet.

https://www.nrk.no/nyttig/kan-jeg-gjore-barna-mine-arvelose_-1.15960452

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ellers.
Finnes det ingen mulighet for å gjøre en arving helt arveløs? Jo, det finnes en unntaksregel. Dersom livsarvingen har gjort seg skyldig i et straffbart forhold med strafferamme på ett år eller mer mot deg eller din nære familie, kan du gjøre livsarvingen helt arveløs ved testament. For at et slikt testament skal gjelde, må det stadfestes av Statens Sivilrettsforvaltning.
https://langsethadvokat.no/familie-og-arverett/hvordan-kan-du-gjore-en-arving-arvelos/

AnonymBruker
Skrevet
test1e skrev (10 minutter siden):

NRK - Kan jeg gjøre barna mine arveløse?

"Hvert barn har krav på kr 15G fra hver av foreldrene, altså 30G til sammen. Resten kan foreldrene testamentere bort fritt. Hvis foreldrene ikke skriver testament, arver barna eller eventuelt barnebarna eller oldebarna alt. Men det betyr ikke at det ikke finnes måter å gjøre barn arveløse. Foreldre har nemlig anledning til å gi bort hele sin formue mens de er i live uten å ta hensyn til arvelovens regler om pliktdelsarv. – Man kan i utgangspunktet fritt gi bort eiendom og kontanter mens man lever til kun ett av barna, med mindre man sitter i uskiftet bo, svarte arverettsadvokat Hanne Skråmm Espeland i nettmøtet.

https://www.nrk.no/nyttig/kan-jeg-gjore-barna-mine-arvelose_-1.15960452

Derfor er det best at TS nikker og sier "ok" på infoen fra far om at hun og hennes søsken blir arveløs. Og håpe at han ikke ordner og fraskriver seg alle verdier innen sin død.

Ts og hennes søsken har også en mulighet etter at faren har gått bort... om verdier har blitt gitt bort like før hans dødsfall vil gaver bli ansett som forskudd på arv, slik at resterende verdier skjevdeles. Eller at TS kan kreve deler tilbakeført, via advokat.

Men alt dette, INGENTING kan ordnes nå. Nå er det best å ikke nevne noe og ikke gi info til far. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Som jeg skrev, så er det noe jeg føler. Vi er og har vært en slags familiebedrift, der alle bidrar på sin måte, og tar vare på hverandre. Mine barn skal arve meg og min mann, de får også like mye hjelp av oss som vi fikk av våre, fordi det også er penger som har gått i arv, og som ga oss boligen vi har. Vi skal så visst leve en god alderdom, men ikke sette arv og hus på spill. Og aldri ville jeg gitt det til noen andre. Men vi har et nært forhold, og er ikke i konflikt. 

Enig med tankegangen din. Ja, arv har blitt bygget opp gjennom generasjoner. Mine foreldre hadde jo ikke hatt det de har uten arv fra sine foreldre. Nå har jeg en mor som truer med og gjøre meg arveløs hver gang jeg er uenig med henne i noe, men hun har jo hverken kunnskap eller myndighet , så jeg får en grei arv. Den skal forvaltes og gå videre til mine barn. Vi er en slags familiebedrift ja, godt sagt. 

Anonymkode: 9f2a0...cd0

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han kan vel overføre huset til henne med klausul om at han har rett til å bo der til sin død.

Anonymkode: 785c9...91d

Så vidt jeg har forstått må en gave være reell. Hvis han overfører huset til henne, men fortsetter å bo der, bidrar til vedlikehold osv så er det mulig man kan bestride at overføringen er reell. Dette er advokatmat!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han vil ikke komme unna pliktdelsarv

Anonymkode: f006d...33f

Han kan sette alt over på nye kona, står hus, hytte og bil på henne, er der ingenting å arve fra han, fordi han ikke eier noe.

Anonymkode: 861f3...41d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om man ikke har kontakt i levende live så kan det være samme med arv tenker jeg da

Anonymkode: f4bbc...60b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om man ikke har kontakt i levende live så kan det være samme med arv tenker jeg da

Anonymkode: f4bbc...60b

I levende live ja er det best å be slike ryke og reise med arven sin, og at arv etter en slik personlighet bryr en midt i røven.

Men når en person faktisk er død, da er det kun en juridisk sak. Og der har livsarvinger rettigheter.
Da kan man også se det som plaster på såret etter en fraværende far.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre som benytter arv som noe de truer med, benytter det som maktmiddel på et vis, de er det nok best å la ryke og reise. Det er giftig karaktertrekk. Men de sitter igjen på sine foreldres arv da, og mye kan ha affeksjonsverdi for barna. Og jeg skjønner også det er ekstra sårt for TS. Det ligger jo en personlig avvisning i dette, som er slem. Intet mindre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville faktisk kontaktet advokat. Det er regler for frister når man har fått sånn informasjon. Dere har ett år på å protestere etter å ha blitt gitt denne informasjonen.

Dette er bare tull.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...