Gå til innhold

Gjøre arveløs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min far forsvant ut av livet til meg og mine søsken da han fant en ny ung fru i 40-årakrisa. 

Har svært lite kontakt i dag men har fått beskjed om at vi,  hans særkullsbarn ikke vil arve noe, da hennes barn skal arve alt. Det er hennes barnebarn som blir ansett som deres barnebarn, de 5 på hans side har aldri fått så mye som en liten julegave. 

De har mye kontakt med hennes familie, men er det lov å gjøre hans arvinger arveløse ?  hvordan løser de det juridisk ? Må da hus og bil og alt stå på henne som særeie ? Det er jo da ikke reelt da de begge jobber og bidrar til fellesskapet.. 

Anonymkode: 6516b...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han kan overføre alt han eier til hennes navn mens han lever, inkl penger på konto, slik at han på papiret ikke eier eller har noenting når han dør. Han har lov å gjøre med pengene sine slik han vil mens han lever.

Det er jo en risikosport, må jeg få si, for hvis hun bestemmer seg for å skille seg fra han og finner seg en annen mann eller bare blir lei av din far, så står han jo igjen på bar bakke, blakk som en kirkerotte....

Men å overføre alt til ny partners navn er eneste måte å vri arven unna sine egne barn på, ettersom barn har lovmessig rett til arv og ikke kan gjøres helt arveløse i Norge (de har rett på en gitt andel), slik man hører om på amerikanske filmer etc at noen foreldre gjør mot sine barn.

Endret av Million
  • Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han vil ikke komme unna pliktdelsarv

Anonymkode: f006d...33f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (2 minutter siden):

Han kan overføre alt han eier til hennes navn mens han lever, inkl penger på konto, slik at han på papiret ikke eier eller har noenting når han dør. Han har lov å gjøre med pengene sine slik han vil mens han lever.

Det er jo en risikosport, må jeg få si, for hvis hun bestemmer seg for å skille seg fra han og finner seg en annen mann eller bare blir lei av din far, så står han jo igjen på bar bakke, blakk som en kirkerotte....

Men å overføre alt til ny partners navn er eneste måte å vri arven unna sine egne barn på, ettersom barn har lovmessig rett til arv og ikke kan gjøres arveløse i Norge, slik man hører om på amerikanske filmer etc at barn kan.

Han kan vel overføre huset til henne med klausul om at han har rett til å bo der til sin død.

Anonymkode: 785c9...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pliktdelsarv er et juridisk begrep fra norsk arverett og betyr den delen av arven som arvelaterens livsarvinger (barn, barnebarn osv.) har krav på, uavhengig av hva som er skrevet i et testament.

Her er hovedpunktene:

1. Livsarvinger har krav på pliktdelsarv: Foreldre kan ikke fritt testamentere bort hele formuen sin hvis de har barn. Barn har krav på en del av arven – dette kalles pliktdelsarven.

2. Størrelse på pliktdelsarven:

• Hver livsarving har rett til å få minst 2/3 av arven (delt mellom seg), men begrenset til 15 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) per arving. Per 2025 er 1 G omtrent 118 620 kr, så 15 G utgjør ca. 1,78 millioner kr per arving.

• Den gjenværende 1/3 av arven kan arvelater fritt disponere over i et testament.

3. Testament kan redusere arven, men ikke under pliktdelsgrensen.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pliktdelsarv er et juridisk begrep fra norsk arverett og betyr den delen av arven som arvelaterens livsarvinger (barn, barnebarn osv.) har krav på, uavhengig av hva som er skrevet i et testament.

Her er hovedpunktene:

1. Livsarvinger har krav på pliktdelsarv: Foreldre kan ikke fritt testamentere bort hele formuen sin hvis de har barn. Barn har krav på en del av arven – dette kalles pliktdelsarven.

2. Størrelse på pliktdelsarven:

• Hver livsarving har rett til å få minst 2/3 av arven (delt mellom seg), men begrenset til 15 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) per arving. Per 2025 er 1 G omtrent 118 620 kr, så 15 G utgjør ca. 1,78 millioner kr per arving.

• Den gjenværende 1/3 av arven kan arvelater fritt disponere over i et testament.

3. Testament kan redusere arven, men ikke under pliktdelsgrensen.

Men dette gjelder jo bare hvis det er noe igjen av avdødes formue og eiendom? Er avdøde helt blakk når han dør og det ikke er noe igjen på papiret, er det ikke noe å arve heller, hvis avdøde kvittet seg med alt mens han var i live. Man har full råderett over sine egne penger mens man lever og kan gi bort hver krone til Hjemløse Katters Herberge om man vil.

• Liker 20
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han kan vel overføre huset til henne med klausul om at han har rett til å bo der til sin død.

Det er sant. Hvis han er lur nok til å huske på det, og ikke bare stoler på den nye konas ord om at "jeg kommer aldri til å gå fra deg, kjære"....

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville faktisk kontaktet advokat. Det er regler for frister når man har fått sånn informasjon. Dere har ett år på å protestere etter å ha blitt gitt denne informasjonen.

Anonymkode: 6ee2b...64f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han vil ikke komme unna pliktdelsarv

Joda, ved å gi alt fra seg før han dør.

Anonymkode: 35177...929

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min far forsvant ut av livet til meg og mine søsken da han fant en ny ung fru i 40-årakrisa. 

Har svært lite kontakt i dag men har fått beskjed om at vi,  hans særkullsbarn ikke vil arve noe, da hennes barn skal arve alt. Det er hennes barnebarn som blir ansett som deres barnebarn, de 5 på hans side har aldri fått så mye som en liten julegave. 

De har mye kontakt med hennes familie, men er det lov å gjøre hans arvinger arveløse ?  hvordan løser de det juridisk ? Må da hus og bil og alt stå på henne som særeie ? Det er jo da ikke reelt da de begge jobber og bidrar til fellesskapet.. 

Anonymkode: 6516b...b2a

Dette er så tullete som det er mulig å få det. I usa og på film eller i bøker kan man påstå at man gjør noen arveløse. 

I Norge derimot har vi en arvelov. Den sier at barn av avdøde skal ha pliktens arv. Altså er du barn av den døde så skal du ha minimum minste arven dersom det er midler å arve. 

Anonymkode: b511b...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan heller ikke styre sin økonomi og sitt bo så skjevt bevisst at barn ikke får arv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pliktarv forsvinner vel om alt overføres bort mens man fortsatt er i levende live ?

Da blir det vanligvis rettsak om vedkommende var ved sine fulle fem når han/hun gjorde dette

Endret av test1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (5 minutter siden):

Men å overføre alt til ny partners navn er eneste måte å vri arven unna sine egne barn på, ettersom barn har lovmessig rett til arv og ikke kan gjøres helt arveløse i Norge (de har rett på en gitt andel), slik man hører om på amerikanske filmer etc at noen foreldre gjør mot sine barn.

Og dette gjøres mer og mer. Mange setter også arven i stiftelser. Vi lever i en tid der flere eldre kommer i konflikt med sine barn og arvinger. 

https://viover60.no/artikler/slik-lurer-du-pliktdelsreglene/

Anonymkode: 1d95e...5a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man kan heller ikke styre sin økonomi og sitt bo så skjevt bevisst at barn ikke får arv. 

Det kan man fint gjøre.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan man fint gjøre.

Jepp. Mange som bruker opp rubbel og bit nå, og mere til, alt som er igjen er gjeld.

Anonymkode: 1d95e...5a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min far har fem barn, tre av oss er blitt arveløse, han har nemlig overført alt han eide og hadde til sin nåværende kone slik at vi tre ikke kommer til å arve et eneste øre fra ham. Det er kun konen og mine to yngre halvsøsken som kommer til å arve noe den dagen han går bort. Han har egentlig eget firma, men det står på henne, hun tar utbytte og gir ham så litt «lommepenger» hver måned. Han står oppført med null i inntekt og null i formue.

Anonymkode: b530e...128

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min far har fem barn, tre av oss er blitt arveløse, han har nemlig overført alt han eide og hadde til sin nåværende kone slik at vi tre ikke kommer til å arve et eneste øre fra ham. Det er kun konen og mine to yngre halvsøsken som kommer til å arve noe den dagen han går bort. Han har egentlig eget firma, men det står på henne, hun tar utbytte og gir ham så litt «lommepenger» hver måned. Han står oppført med null i inntekt og null i formue.

Med andre ord er det lurt å være på godfot med sine foreldre. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Abra skrev (1 minutt siden):

Med andre ord er det lurt å være på godfot med sine foreldre. 

Det er vanskelig når han ikke vil ha noe med oss å gjøre. Men det er helt greit for min del, han er et rashøl, så konen og de to yngste kan bare få ha ham i fred!

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei. Da blir det en dødsdisposisjon og han må følge arvelovregler.

Anonymkode: 3a8a6...c19

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er vanskelig når han ikke vil ha noe med oss å gjøre. Men det er helt greit for min del, han er et rashøl, så konen og de to yngste kan bare få ha ham i fred!

Så bra. Da er det ikke noe problem her da. 

Anonymkode: 06a44...8c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...