AnonymBruker Skrevet 24. mai #1 Skrevet 24. mai Noen som har gjort dette? Hvordan? Finnes det en slags pålitelig måler man kan kjøpe selv, eller må man ha inn et firma for å sjekke slikt? Setter stor pris på svar 😊 Anonymkode: 86e43...63a
trøndermann38 Skrevet 24. mai #2 Skrevet 24. mai Kan bruke en slik en Airthings Wave Enhance luftkvalitetsmåler - Luftkvalitetsmålere - Komplett.no 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #3 Skrevet 24. mai Hva slags målinger skal du ha da? Skal du måle inneklima mtp muggsopp så ville jeg kontaktet Mycoteam e.l for luftanalyser. Skal du måle f.eks luftfuktighet så kan du bruke apparatet linket i kommentar over. Anonymkode: ee508...1e7 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #4 Skrevet 24. mai trøndermann38 skrev (37 minutter siden): Kan bruke en slik en Airthings Wave Enhance luftkvalitetsmåler - Luftkvalitetsmålere - Komplett.no Takk for tips! Har du erfaring med den? AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva slags målinger skal du ha da? Skal du måle inneklima mtp muggsopp så ville jeg kontaktet Mycoteam e.l for luftanalyser. Skal du måle f.eks luftfuktighet så kan du bruke apparatet linket i kommentar over. Anonymkode: ee508...1e7 Vi er så mye forkjølet så jeg ønsker å måle hvertfall luftfuktighet. Hva annet kan man måle enn luftfuktighet og sopp? Ikke redd for sopp. Er tek17 hus fra 2018, men har hatt litt trøbbel med ventilasjonsanlegget. TS Anonymkode: 86e43...63a
AnonymBruker Skrevet 24. mai #5 Skrevet 24. mai Det kommer jo an på hva du ønsker å måle. Vi brukte firma for å teste for radon i forbindelse med boligkjøp. Til hverdags har vi Netamo. Som gir CO2, lydnivå og luftfuktighet. Per nå er det 780ppm, 33db og 40% luftfuktighet, så da er vi "grønne". Anonymkode: da4c7...7f9 2
Tekumseh79 Skrevet 24. mai #6 Skrevet 24. mai (endret) Airthings har også en billigere MINI-utgave som måler kun luftfuktighet, temp, VOC (avgass fra møbler, maling, gulvbelegg) og bruker fukt/temp for å regne ut mulighetene for muggvekst, altså ingen mugg-indikator. https://www.clasohlson.com/no/Airthings-Wave-Mini-luftkvalitetsmåler/p/41-2372 Skal du sjekke at du har god ventilasjon, ren og utbytta luft, er den dyreste (i linken i første svar) best som også måler karbondioksyd / CO2. Den måler i tillegg Radon, som man ikke merker noe av, men som kan øke risiko for lungekreft. Jeg har erfaring fra både privat og jobb med Airthings. Og har ansvar for inneklima på en del offentlige bygg inkludert skoler. Forkjølelse kommer fra virus fra andre mennesker, ikke fra lufta. Men om man har noe man er allergisk mot i hus (kjæledyr, skyllemiddel, parfyme, kremer, duftpinner, røkelse, røyk, pollen, støvmidd, muggsporer) blir jo slimhinnene såre og dermed lettere mottagelig for virus. Å bytte HEPA-filteret på støvsugeren innimellom kan også være bra for innemiljøet, da noen støvsugere egentlig er partikkelspredere. Endret 24. mai av Tekumseh79 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #7 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen som har gjort dette? Hvordan? Finnes det en slags pålitelig måler man kan kjøpe selv, eller må man ha inn et firma for å sjekke slikt? Setter stor pris på svar 😊 Anonymkode: 86e43...63a Dette kan gjøres, men det har liten verdi. Finnes firmaet der folk uten noe utdannelse, eller for eksempel en tømrer, kjøper utstyret går på noen timers kurs en dag eller to, og mener hen er spesialist på måling av inneklima. Men en måling skal òg analyseres og tolkes i en lab. Det finnes dog ingen ISO sertifisering i Norge for måling av inneluft. Dermed får du et svar som er helt avhengig av måleutstyret den aktuelle personen bruker og kompetansen til personen. Der er et firma i Sverige som driver stort med inneklima og som er seriøse. Alt annet er bare humbug i stor eller liten grad i Norge. Anonymkode: d7610...ff0
AnonymBruker Skrevet 24. mai #8 Skrevet 24. mai Anbefaler alle å anskaffe Røroshetta sense som ventilator. Den norskproduserte ventilatoren er den eneste i verden som har integrerte smarte sensorer i kjøkkenhette. Måler bl.a. temperatur, organiske lukter, CO2, CO, partikkelnivå, fuktighet etc og starter viften automatisk når verdiene blir for høye. Du får full oversikt over verdinivåene på en app. Anonymkode: 57dd4...1b0 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #9 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Takk for tips! Har du erfaring med den? Vi er så mye forkjølet så jeg ønsker å måle hvertfall luftfuktighet. Hva annet kan man måle enn luftfuktighet og sopp? Ikke redd for sopp. Er tek17 hus fra 2018, men har hatt litt trøbbel med ventilasjonsanlegget. TS Anonymkode: 86e43...63a Hvorfor er du ikke redd for sopp? Ikke tro at nytt = ikke sopp.... Det første dere må gjøre er å rense ventilasonsanlegget, altså kanalene. Få fagfolk til å utføre det. Det samler seg mye fukt og mugg her over tid. Filter må byttes minst årlig, jeg byttet hver 6 mnd. Hva slags trøbbel med anlegget har dere hatt? Anonymkode: ee508...1e7
AnonymBruker Skrevet 24. mai #10 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Dette kan gjøres, men det har liten verdi. Finnes firmaet der folk uten noe utdannelse, eller for eksempel en tømrer, kjøper utstyret går på noen timers kurs en dag eller to, og mener hen er spesialist på måling av inneklima. Men en måling skal òg analyseres og tolkes i en lab. Det finnes dog ingen ISO sertifisering i Norge for måling av inneluft. Dermed får du et svar som er helt avhengig av måleutstyret den aktuelle personen bruker og kompetansen til personen. Der er et firma i Sverige som driver stort med inneklima og som er seriøse. Alt annet er bare humbug i stor eller liten grad i Norge. Anonymkode: d7610...ff0 Kaller du virkelig Mycoteam, Humid, og Polygon for humbug? Anonymkode: ee508...1e7 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #11 Skrevet 24. mai Jeg har freaket litt ut på dette området, bruker et smarthus, og måler temperatur og luftfuktighet i alle rom, samt co2 i stur og soverom, har også balansert ventilasjon som er regulert i forhold til co2, og luftfuktighet, holde på denne måten luftfuktigheten under duggpunktet i de kaldeste rommene, og på denne måten sikrer jeg meg mot mugg, på soverom hulder jeg altid co2 under 8-900 ppm, filtere i ventilasjons anlegget byttes årlig! Anonymkode: 2e014...8e0
AnonymBruker Skrevet 24. mai #12 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har freaket litt ut på dette området, bruker et smarthus, og måler temperatur og luftfuktighet i alle rom, samt co2 i stur og soverom, har også balansert ventilasjon som er regulert i forhold til co2, og luftfuktighet, holde på denne måten luftfuktigheten under duggpunktet i de kaldeste rommene, og på denne måten sikrer jeg meg mot mugg, på soverom hulder jeg altid co2 under 8-900 ppm, filtere i ventilasjons anlegget byttes årlig! Anonymkode: 2e014...8e0 Dette gjør deg da ikke sikker mot mugg. Du kan få lekkasje som ikke slår ut som unormalt på lutfmålinger (stor forskjell på luftmåling og direktemåling på spesifikk sted), og filtere i ventilasjonsanlegg bør byttes oftere enn årlig. Jeg byttet hver tidlig vår og høst, stor forskjell fra å kun bytte årlig. https://www.luftig.no/artikler/hvorfor-og-hvor-ofte-skal-du-bytte-filter-i-ditt-ventilasjonsanlegg#:~:text=Et balansert ventilasjonsanlegg har 2,og september%2Foktober etter pollensesong. I tillegg samler det seg mye mugg i ventilasonskanaler, så etter ca 5 år fra det er nytt så bør disse kanalene rengjøres. Etter 5 år anbefales det hver 2 andre. Vi hadde avtale med firma som kom og gjorde dette. Anonymkode: ee508...1e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå