Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prinsippryttere er værre kollegaer enn gjerrigknarkene. Jeg ser bare ikke vitsen med å legge så mye i en filleting, når du ikke merker det på økonomien en gang. 

Anonymkode: e15d0...8cc

Du synes det er helt greit at den ene ekstroverte som går av pensjon får fiskeutstyr til flere tusen mens den beskjedne, pliktoppfyllende kollegaen som sitter ved siden av ikke får noe som helst av kollegaene fordi ingen gadd å samle inn? 
Hvis styrende dokumentasjon ble fulgt og ingen innsamlingsaksjon satt i gang,  ville begge fått gavekort på 2500kr, noe jeg mener er rettferdig og verd å kjempe for. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (9 timer siden):

Jeg har kjempet mot pengeinnsamlinger på arbeidsplassen i 15 år. Nå er jeg på en avdeling/sted der jeg har fått gjennomslag hos alle ledere på alle nivåer for at punktet i personalboka som omtaler gaver og oppmerksomheter skal følges for å sikre likebehandling. INGEN innsamling av noe slag skal initieres av ledere. Vi kan ikke forhindre at noen samler inn privat til en kollega, men siden disse tiggerundene ikke har vært aktuelle siden jeg fikk gjennomslag, har jeg ikke hørt det har vært tema hos oss.

Mulig folk synes jeg har vært den kjipe i 15 år, men det driter jeg i, jeg har sett for mye urettferdighet til at jeg kan bry meg.

Det som kan ha gitt litt drahjelp er at alle ledere unntatt HR og jeg er menn. 

Det er bedriften som skal finansiere dette og nedfelle retningslinjer.

Ikke gi deg, ikke gi!

Fantastisk flott! Hvis jeg skal gi noe vil jeg gi fordi det betyr noe for meg, ikke fordi det er formalisert av arbeidsgiver at jeg skal gjøre det. Hvis de vil gi, så kan de gi, men ikke bland meg inn i dette. 

Veldig godt jobba! 

Anonymkode: 52405...40e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hater gavekassa.  Det er et rent minusprosjekt. Og den er tom hele tiden. Det finnes ikke noe system og folk glemmer å betale inn, oss med samvittighet betaler når vippskrav på vippskrav merket  " gavekassa 🥳" kommer, mens andre gir blanke F. Lederen for gavekassa har selv måttet spytte i ekstra for å få det å gå rundt fordi folk får fancy gaver fra kitchen og tilbords i tillegg til blomsterbukett. Fordi de fortjener det på en så stor dag, selvsagt. I følge henne. 

Det er alltid noen som gifter seg,får bare, har rundt tall eller halvrundt , er langtidsykemeldt ( blomster), dåp etc...

Jeg har betalt noen tusen gjennom flere år og fikk et gavekort på 500 da det endelig var min tur.  

Jeg sa i fra på en fin, respektfull og høflig måte om at jeg ferdig med gavekassa og at jeg ikke ønsker å være med lengre. Det er ikke noe tvang. Ingen kan pålegge deg å være med på denne pengegaloppen. Hvis det er tilfelle, er det i såfall en sak for verneombudet. Jeg håper du tør å gå ut av gavekassa. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, hvor smålig går det an å bli? 😂 Å betale inn et par hundre kroner i året til noe sånt, må da være et minimum av hva man kan bidra med i arbeidsmiljøet. 

Gjerrige folk er det verste jeg vet, det er forferdelig usjarmerende. 

Anonymkode: 3d9c0...55c

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik er det vel i kommunalt jobber. Jeg kjøper inn lunsj. Bursdagsgaver jeg å på jobben. Men jeg forlanger ikke at andre skal bidra. Dette får jeg trekt ifra momsen så så mye koster det meg ikke å være gavmild. 

Anonymkode: e11bd...ef1

AnonymBruker
Skrevet
Laraa skrev (1 time siden):

Jeg hater gavekassa.  Det er et rent minusprosjekt. Og den er tom hele tiden. Det finnes ikke noe system og folk glemmer å betale inn, oss med samvittighet betaler når vippskrav på vippskrav merket  " gavekassa 🥳" kommer, mens andre gir blanke F. Lederen for gavekassa har selv måttet spytte i ekstra for å få det å gå rundt fordi folk får fancy gaver fra kitchen og tilbords i tillegg til blomsterbukett. Fordi de fortjener det på en så stor dag, selvsagt. I følge henne. 

Det er alltid noen som gifter seg,får bare, har rundt tall eller halvrundt , er langtidsykemeldt ( blomster), dåp etc...

Jeg har betalt noen tusen gjennom flere år og fikk et gavekort på 500 da det endelig var min tur.  

Jeg sa i fra på en fin, respektfull og høflig måte om at jeg ferdig med gavekassa og at jeg ikke ønsker å være med lengre. Det er ikke noe tvang. Ingen kan pålegge deg å være med på denne pengegaloppen. Hvis det er tilfelle, er det i såfall en sak for verneombudet. Jeg håper du tør å gå ut av gavekassa. 

Verneombudet er dessverre selv med på dette uten at hun egentlig vil. Vi har snakket sammen. Lederen trumfer igjennom. Men nei, verneombudet kan godt være med. Jeg sier ifra at nok er nok. Dette er ikke greit, det blir fort en 700-800 kr årlig når de holder på sånn. De siste årene har man ikke engang fått en liten kvikklunsj til jul engang… 

Anonymkode: 459d5...8c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slik er det vel i kommunalt jobber. Jeg kjøper inn lunsj. Bursdagsgaver jeg å på jobben. Men jeg forlanger ikke at andre skal bidra. Dette får jeg trekt ifra momsen så så mye koster det meg ikke å være gavmild. 

Anonymkode: e11bd...ef1

Jeg vet ikke om noe om moms. Vet bare at jeg har betalt inn betydelige summer de siste årene på dette tullet. Nå holder det. Ingen system og ingen orden. For min del handler det ikke om å være gjerrig. Det er en prinsippsak.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en merkelig praksis. Vi er ca 30 stk der jeg jobber. Og alle som vil vippser et beløp til den som er nærmest som kollega til den som skal motta gaven. Vanligvis rundt 30 kr. 

Men det er alle som vil, vil man ikke eller ikke kan så er det ikke noe tvang og man blir heller ikke shamet for det. Ved runde dager stiller arbeidsgiver opp med oppmerksomhet og kake. 

Ved bursdag f.eks så er det den som har bursdag som tar med f.eks kake, frukt, is, eller ingenting, det bestemmer bursdagsbarnet selv.

Anonymkode: bad2e...ec5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 12.48):

Enig i at det er en uting! Jeg har egentlig ikke noe behov for å verken få eller gi gaver til kollegaer(ordner heller privat om vi er venner). Her fikk vi plutselig en mail om at vi blir trukket 10 kr av lønna hver mnd. Greit nok det er et lite beløp, men synes jo man skal kunne reservere seg mot å bli trukket i lønn. 

Anonymkode: 5451e...8a9

Arbeidsgiver har ikke lov å trekke arbeidstakere i lønn til dette formålet.

Det er hjemlet i arb.miljølovens §14-15 (3)

https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§14-15

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som deltidsansatt har opplevd å gi til disse kassene hvert år, pluss innsamlinger utenom, uten å få noe når jeg selv hadde rund dag fordi jeg ikke var fast ansatt.

Fikk heldigvis blomster da min ene forelder gikk bort, men that's it. Etter det sluttet jeg å delta. Vil heller være "kjip" og ha råd til mat enn å være dumsnill.

Anonymkode: 53ec0...e13

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte før og pengene gikk til barselgaver, runde dager (30 år, 40 år, 50 år etc.), blomster ved dødsfall i nær familie.

Men så opplevde jeg at jeg ikke fikk noe til 40-års dagen min, heller ikke da jeg fylte 50 år (ekstra sårt at en nyansatt fikk gave da hun ble 30 år) og ingenting da mamma døde. Da sluttet jeg å betale inn. 

Anonymkode: a3c0f...2fa

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Verneombudet er dessverre selv med på dette uten at hun egentlig vil. Vi har snakket sammen. Lederen trumfer igjennom. Men nei, verneombudet kan godt være med. Jeg sier ifra at nok er nok. Dette er ikke greit, det blir fort en 700-800 kr årlig når de holder på sånn. De siste årene har man ikke engang fått en liten kvikklunsj til jul engang… 

Huff da.  Moralsk press er desverre vanskelig å stå i mot, men om man klarer det og det likevel framstilles som plikt, rent formelt og verneombud er pysete, da hadde jeg forhørt meg hos fagforbundet og om mulig fått det svart på hvitt at det ikke er hjemmel for å innkreve obligatrorisk kompensasjon for jobbgaver 

Endret av Laraa
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 10.59):

Dette er ikke greit, det blir fort en 700-800 kr årlig når de holder på sånn.

AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 11.01):

For min del handler det ikke om å være gjerrig. Det er en prinsippsak.

Det fremstår som om beløpet er en vesentlig del av grunnen til opposisjonen din?

Anonymkode: 5434b...5a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 10.59):

Her har både leder og ikke minst verneombudet sviktet. Leder har ingenting med privatøkonomien til ansatte og kan på ingen som helst måte kreve inn private penger fra ansatte. At verneombud ikke utfordrer leder viser at verneombud heller ikke gjør jobben sin tilstrekkelig. 

Skrevet
Hareena skrev (På 24.5.2025 den 9.40):

Jeg har kjempet mot pengeinnsamlinger på arbeidsplassen i 15 år. Nå er jeg på en avdeling/sted der jeg har fått gjennomslag hos alle ledere på alle nivåer for at punktet i personalboka som omtaler gaver og oppmerksomheter skal følges for å sikre likebehandling. INGEN innsamling av noe slag skal initieres av ledere. Vi kan ikke forhindre at noen samler inn privat til en kollega, men siden disse tiggerundene ikke har vært aktuelle siden jeg fikk gjennomslag, har jeg ikke hørt det har vært tema hos oss.

Mulig folk synes jeg har vært den kjipe i 15 år, men det driter jeg i, jeg har sett for mye urettferdighet til at jeg kan bry meg.

Det som kan ha gitt litt drahjelp er at alle ledere unntatt HR og jeg er menn. 

Det er bedriften som skal finansiere dette og nedfelle retningslinjer.

Ikke gi deg, ikke gi!

Var 100% enig med deg helt frem til du drar kjønnskortet og kjenner jeg blir skikkelig skuffet. Ved vår arbeidsplass var det en mannlig leder som krevde penger fra ansatte til gavekasse og utelukkende kvinner som sørget for at dette tok slutt. Jeg vet bedre enn å tenke at det skyldes at han var mann at han ikke visste bedre og det skyldes at vi er kvinner som fikk avsluttet denne praksisen.

Det handler altså ikke om kjønn men kultur. Rettere sagt ukultur. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...