Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det jeg skal ta opp er litt merkelig og jeg har aldri tenkt noe særlig over det tidligere. Beklager hvis jeg er smålig nå🙈

Jobber på en liten kommunal arbeidsplass ca. 12-13 ansatte.

Leder, verneombud og tillitsvalgt har nettopp hatt et HMS- møte og følgende kom fram. De har altså bestemt at det skal opprettes en felles gavekasse hvor alle skal bidra med 350 kr for neste års anledninger. Siden det er 3-4 anledninger neste år så mener de at 350 kr fra hver er et passende beløp. Det er selvsagt de med fast jobb og de på lengre kontrakt som skal/ blitt bedt om å bidra. 

Ingen tør å si noe og jeg vil ikke være den eneste. Jeg synes både beløpet er for høyt for meg og at dette kjennes som litt tvang. De vil ikke samle inn for hver anledning. Noe som jeg mener vi får mer kontroll på og som ikke er like stor økonomisk belastning.

Nå føler jeg at jeg må vippse leder (privat konto innen neste fredag) slik som de har bedt om. Jeg liker det ikke innerst inne. Men jeg liker heller ikke å skille meg helt ut og stå igjen som den eneste kjipe. 

Sist gang samlet leder inn 200 kr fra hver helt plutselig til kos på en obligatorisk plandag. Da følte jeg også at jeg måtte vippse. Jeg var syk og var aldri med på kosen. Ikke sett noe til beløpet jeg bidro med. Spurte og fikk til svar at penger til overs brukes til kos resten av året. Og ble fortalt at de skrev det på lappen (overflødig beløp blir ikke returnert). 

I tillegg til dette pleier alle å bidra av egen lomme til bursdagskos på pauserommet til en kollega hver. Går fort en 150 kr- 200 kr der også. 

Begynner å føle at det er mye penger man «er pliktet» til å gi i løpet av året for å være en del av felleskapet.

Anonymkode: 459d5...8c6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags anledninger er det? Vanvittige priser vil jeg si.

Jeg er vant til at man gir 20 for en baby. 

Ved runde dager over 60 er det arbeidsgiver som betaler for 

Anonymkode: 17489...0e0

AnonymBruker
Skrevet

Noen må jo si fra at slik kos skal betales av arbeidsgiver av budsjett for sosiale tiltak. Har de ikke, så er det ledere som har forsømt seg.

Gaver til kolleger skal være frivillig. De kan sette fram en kopp og et kort. De som vil legger 20 kr eller vippser 20 kr, og signerer kortet. 

Anonymkode: 61dec...812

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik er voksenlivet. Jeg gidder ikke bli "hun sære" over småbeløp. Eller i det hele tatt la meg føre noe annet en "greit nok", og være ferdig med det. Uansett om det er innsamlinger på jobb, i idrett, spleiselag i gata, noen som tar initiativ til felles gave

Anonymkode: e15d0...8cc

• Liker 6
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags anledninger er det? Vanvittige priser vil jeg si.

Jeg er vant til at man gir 20 for en baby. 

Ved runde dager over 60 er det arbeidsgiver som betaler for 

Anonymkode: 17489...0e0

Det jeg vet: en skal av med pensjon rundt juletider. En annen føder i november og en fyller 30 i løpet av neste år. Kanskje  noe mer også, det vet jeg ikke enda. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg godt. 

På jobben min har vi «kaffekasse». Jeg trodde i mange år at det var penger vi betalte for å forsyne oss av kaffe/te på jobb. 200 kroner i året. Litt smålig å måtte betale for kaffen selv, men greit nok. 

Ellers ble det jo lagt ut bilder på jobbens felles Facebook-gruppe i blant, hvor f.eks folk som var langtidssykemeldte la ut bilde av flotte blomsterbuketter og takket for en slik gave.

Hyggelig av arbeidsgiver og ivareta sine ansatte på den måten, tenkte jeg. Flott initiativ.

Etter 4-5 år i samme bedrift fikk jeg tilfeldig vite at «kaffekassa» ikke går til kaffe, men f.eks de blomstene arbeidsgiver sendte ut.

Arbeidsgivere er slu og smålige. Tenk å måtte bruke noen usle kroner på å sette pris på en langtidssykemeldt ansatt, som har stått på i 20 år. Og tenk å «lure» mange titalls ansatte til å tro at de betaler for kaffen de selv drikker, når pengene egentlig går til å få arbeidsgiver til å virke gavmild og omsorgsfull.

Anonymkode: 0c2af...604

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare å la vær å betale. Jeg betaler ikke, for jeg skal ikke ha noe

Anonymkode: a87cc...090

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i kommunen. Her har vi gavekasse hvor vi betaler 300kr som varer ca to år. Det går til gaver på runde dager, dåp, konfirmasjon og de som slutter, fra oss kolleger. Frivillig og helt greit. 

I tillegg tar vi med noe til fredagskos etter liste. Ca en gang i halvåret. 

vi betaler også 100 kr i mnd for kaffe/te på jobb- det er også frivillig. 

Anonymkode: 97ceb...1ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss (også en kommunal arbeidsplass) fungerer gavekassa fra de ansatte slik at én har ansvaret for pengene og innkjøp, resten vippser 100kr ved behov. Vi er omtrent dobbelt så mange som dere… vi gir en gave på runde dager fra 40 og oppover, ved fødsel, konfirmasjon og bryllup, og pensjon (blomst). Vi vippser kanskje 1-2 ganger i året, litt mer det året vi hadde fire 60-åringer og et par fødsler 😅

Anonymkode: 6e6f6...459

AnonymBruker
Skrevet

Det er det samme på min jobb. En forventning om at alle skal bidra, og det har vært tydelig surmuling over de som ofte lar være ("glemmer") å betale.

Er spent på om jeg som er i vikariat kommer til å bli bedt om å bidra til ting som vil skje etter at jeg er ferdig :fnise:

Anonymkode: 0ccce...23e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde frivillig gavekasse på den forrige jobben min, og da ble vi som ønsket å være med på dette trukket 10 kr mnd i lønn. 
Det synes jeg var en ok løsning, og det ble aldri samlet inn noe utenom dette.

Disse pengene ble brukt til gaver/blomster til jubilanter, baby-gaver, avslutningsgaver og lignende fra oss "på gulvet". 
Bedriften/ledelsen ordnet seg selv på andre måter.

Anonymkode: 90229...c6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jobber i kommunen. Her har vi gavekasse hvor vi betaler 300kr som varer ca to år. Det går til gaver på runde dager, dåp, konfirmasjon og de som slutter, fra oss kolleger. Frivillig og helt greit. 

I tillegg tar vi med noe til fredagskos etter liste. Ca en gang i halvåret. 

vi betaler også 100 kr i mnd for kaffe/te på jobb- det er også frivillig. 

Anonymkode: 97ceb...1ad

Konfirmasjon?

Anonymkode: 66ded...2ce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen gavekasse der jeg jobber nå. Veldig greit. Har vært med på det før. Noen får, andre blir glemt. Det blir aldri helt rett. 

Anonymkode: 59f61...91a

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånn som man skal kose seg på jobb da! :overrasket: Misunnelig på de som kan det, men så mye pr gang, og man ikke får noe ut av det er ikke greit. Småbeløp egentlig, men i det store og det hele blir det mye da. Er sjefen så glad i kos får vedkommende sponse selv.

Vi gir 200kr årlig i gavekasse. Syntes det var ok, men fant ut at en kollega forsynte seg av den kassen for å kjøpe pasientrelaterte ting. Og det skal jo kommunen ordre, de skal drifte boligene, ikke oss ansatte. Da sluttet jeg å betale inn. Fikk heller ingen gave når jeg hadde en stor anledning, det var mens jeg betalte inn og. Blir ofte trynefaktor.

Anonymkode: 07563...d85

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Bare å la vær å betale. Jeg betaler ikke, for jeg skal ikke ha noe

Anonymkode: a87cc...090

Jeg har kjempet mot pengeinnsamlinger på arbeidsplassen i 15 år. Nå er jeg på en avdeling/sted der jeg har fått gjennomslag hos alle ledere på alle nivåer for at punktet i personalboka som omtaler gaver og oppmerksomheter skal følges for å sikre likebehandling. INGEN innsamling av noe slag skal initieres av ledere. Vi kan ikke forhindre at noen samler inn privat til en kollega, men siden disse tiggerundene ikke har vært aktuelle siden jeg fikk gjennomslag, har jeg ikke hørt det har vært tema hos oss.

Mulig folk synes jeg har vært den kjipe i 15 år, men det driter jeg i, jeg har sett for mye urettferdighet til at jeg kan bry meg.

Det som kan ha gitt litt drahjelp er at alle ledere unntatt HR og jeg er menn. 

Det er bedriften som skal finansiere dette og nedfelle retningslinjer.

Ikke gi deg, ikke gi!

Endret av Hareena
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg synes det jeg skal ta opp er litt merkelig og jeg har aldri tenkt noe særlig over det tidligere. Beklager hvis jeg er smålig nå🙈

Jobber på en liten kommunal arbeidsplass ca. 12-13 ansatte.

Leder, verneombud og tillitsvalgt har nettopp hatt et HMS- møte og følgende kom fram. De har altså bestemt at det skal opprettes en felles gavekasse hvor alle skal bidra med 350 kr for neste års anledninger. Siden det er 3-4 anledninger neste år så mener de at 350 kr fra hver er et passende beløp. Det er selvsagt de med fast jobb og de på lengre kontrakt som skal/ blitt bedt om å bidra. 

Ingen tør å si noe og jeg vil ikke være den eneste. Jeg synes både beløpet er for høyt for meg og at dette kjennes som litt tvang. De vil ikke samle inn for hver anledning. Noe som jeg mener vi får mer kontroll på og som ikke er like stor økonomisk belastning.

Nå føler jeg at jeg må vippse leder (privat konto innen neste fredag) slik som de har bedt om. Jeg liker det ikke innerst inne. Men jeg liker heller ikke å skille meg helt ut og stå igjen som den eneste kjipe. 

Sist gang samlet leder inn 200 kr fra hver helt plutselig til kos på en obligatorisk plandag. Da følte jeg også at jeg måtte vippse. Jeg var syk og var aldri med på kosen. Ikke sett noe til beløpet jeg bidro med. Spurte og fikk til svar at penger til overs brukes til kos resten av året. Og ble fortalt at de skrev det på lappen (overflødig beløp blir ikke returnert). 

I tillegg til dette pleier alle å bidra av egen lomme til bursdagskos på pauserommet til en kollega hver. Går fort en 150 kr- 200 kr der også. 

Begynner å føle at det er mye penger man «er pliktet» til å gi i løpet av året for å være en del av felleskapet.

Jobber også kommunalt. 

Vi betaler inn en hundrings i året, men dette går ikke på sjefens konto. Kontordamen har en egen konto til dette. Har noen innsamlinger utenom også, som går direkte til formål. Som f.eks julebord.

Jeg tipper flere opplever dette som problematisk. Hvis du tar opp at du synes det er mye, ser jeg ikke bort fra at flere setter pris på det.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du si noe mer om det punktet i personalboka? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg forstår deg godt. 

På jobben min har vi «kaffekasse». Jeg trodde i mange år at det var penger vi betalte for å forsyne oss av kaffe/te på jobb. 200 kroner i året. Litt smålig å måtte betale for kaffen selv, men greit nok. 

Ellers ble det jo lagt ut bilder på jobbens felles Facebook-gruppe i blant, hvor f.eks folk som var langtidssykemeldte la ut bilde av flotte blomsterbuketter og takket for en slik gave.

Hyggelig av arbeidsgiver og ivareta sine ansatte på den måten, tenkte jeg. Flott initiativ.

Etter 4-5 år i samme bedrift fikk jeg tilfeldig vite at «kaffekassa» ikke går til kaffe, men f.eks de blomstene arbeidsgiver sendte ut.

Arbeidsgivere er slu og smålige. Tenk å måtte bruke noen usle kroner på å sette pris på en langtidssykemeldt ansatt, som har stått på i 20 år. Og tenk å «lure» mange titalls ansatte til å tro at de betaler for kaffen de selv drikker, når pengene egentlig går til å få arbeidsgiver til å virke gavmild og omsorgsfull.

Anonymkode: 0c2af...604

Men kom det ikke frem av gaven/kortet at det er fra arbeidsgiver og de ansatte? 

Anonymkode: ca1b2...0ad

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber også i kommunal stilling, og synes det der høres rart ut. Vi tar hensyn til folk som er muslimer, cøliaki, vegetarianere osv. Vi i administrasjonen er en gruppe på 10 personer, og vi kan vippse hvis vi kjøper en privat gave. Alt annet får ledelsen bekoste. 

Anonymkode: 6b13c...c1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kan du si noe mer om det punktet i personalboka? 

Det beskriver erkjentlighetsgaver og i hvilke tilfeller bedriften sender blomsteroppmerksomhet (giftemål, fødsel, sykdom osv), bukettens pris og hvem som er ansvarlig. I tillegg er det noen flere punkter under samme tema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...