AnonymBruker Skrevet 24. mai #1 Skrevet 24. mai Kunder i Norge er prissensitive. Når butikkene konkurrerer så gjør de det på pris, stort sett ikke noe annet. Grunnen til at denne konkurransen ikke fungerer handler om markedsandeler. Når en butikkjede setter ned prisen så er det fordi de ønsker å ta markedsandeler. Men dersom konkurrentene umiddelbart følger opp med å selv sette ned prisen på akkurat de samme varene, så oppnår ikke butikkene det de ønsket å oppnå med prisnedsettingen i første omgang. Nemlig markedsandel. De blokkere hverandre med andre ord. Når pris ikke lenger er egnet som middel til å ta markedsandeler, så forsvinner konkurransen mellom kjedene. Prisene og markedsandelene blir over tid fastlåste. For å puste liv i konkurransen igjen må myndighetene på banen. Og mitt forslag er at når en butikk velger å sette ned prisen på en vare, så må det være forbudt for de andre kjedene å gjøre det samme de neste 30 dagene. Anonymkode: 560f8...d1c
Grandidosa83 Skrevet 24. mai #2 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kunder i Norge er prissensitive. Når butikkene konkurrerer så gjør de det på pris, stort sett ikke noe annet. Grunnen til at denne konkurransen ikke fungerer handler om markedsandeler. Når en butikkjede setter ned prisen så er det fordi de ønsker å ta markedsandeler. Men dersom konkurrentene umiddelbart følger opp med å selv sette ned prisen på akkurat de samme varene, så oppnår ikke butikkene det de ønsket å oppnå med prisnedsettingen i første omgang. Nemlig markedsandel. De blokkere hverandre med andre ord. Når pris ikke lenger er egnet som middel til å ta markedsandeler, så forsvinner konkurransen mellom kjedene. Prisene og markedsandelene blir over tid fastlåste. For å puste liv i konkurransen igjen må myndighetene på banen. Og mitt forslag er at når en butikk velger å sette ned prisen på en vare, så må det være forbudt for de andre kjedene å gjøre det samme de neste 30 dagene. Anonymkode: 560f8...d1c Jeg tror ikke dette vil fungere i praksis. En produktgruppe har mange ulike merker, smaker, forpakninger osv. I tillegg vil tilbud innimellom variere fra landsdel til landsdel. En annen side er jo at man faktisk hindrer konkurranse. Noen kan jo enkel bare kalle noe et tilbud og sette ned prisen med 1%.. og så kan ingen andre butikkjeder gjøre noe med sine priser? Kjedene vil jo faktisk være tjent med dette. Rent logisk fremstår den eneste løsningen for å få ned matprisene være det eneste flesteparten av politikerne (og velgerne) ikke ønsker; senke tollmurene og gå bort ifra ideen om at vi skal være "selvforsynt". Andre tiltak blir bare symbolske og skaper lite endring. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #3 Skrevet 24. mai Så hvis Bunnpris senker prisene på alle varene sine med 1 øre hver 29 dag, så kan de blokkere for tilbud i alle andre butikker, og det kommer forbrukerne til gode i følge deg? Anonymkode: 76dee...820 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #4 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kunder i Norge er prissensitive. Når butikkene konkurrerer så gjør de det på pris, stort sett ikke noe annet. Grunnen til at denne konkurransen ikke fungerer handler om markedsandeler. Når en butikkjede setter ned prisen så er det fordi de ønsker å ta markedsandeler. Men dersom konkurrentene umiddelbart følger opp med å selv sette ned prisen på akkurat de samme varene, så oppnår ikke butikkene det de ønsket å oppnå med prisnedsettingen i første omgang. Nemlig markedsandel. De blokkere hverandre med andre ord. Når pris ikke lenger er egnet som middel til å ta markedsandeler, så forsvinner konkurransen mellom kjedene. Prisene og markedsandelene blir over tid fastlåste. For å puste liv i konkurransen igjen må myndighetene på banen. Og mitt forslag er at når en butikk velger å sette ned prisen på en vare, så må det være forbudt for de andre kjedene å gjøre det samme de neste 30 dagene. Anonymkode: 560f8...d1c Hvordan i all verden mener du at forslaget ditt fører til økt konkurranse? Dette må være noe av det dummeste jeg har lest på KG (og det sier ikke rent lite) Anonymkode: 7233e...67a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå