AnonymBruker Skrevet 24. mai #1 Skrevet 24. mai Generasjonen eldre enn meg var gode på dette. Mange morsomme, og noen satte bare litt ord på ting. Eller bare ga rom for undring og tanker. Desverre har jeg glemt mange. På en som bare ville ha og ikke dele med andre: først meg selv, så meg selv og så den neste om det er til mitt eget beste På abisiøs hensynsløs person: jeg går rett frem, samme hva jeg støter på. Møter jeg på nissen, drar jeg han i tissen. ( som i slem mot tissen til nissen, ikke sexuelt) Ordtak: vær mot andre som du ønsker andre er mot deg. Man høster som man sår. Den som vil være med på leken må tåle streken. (Noe ofte voksne sa til barn, som selv tok litt av og endte opp med å plage andre, som fikk igjen. Og skadret på at det var de andre som var slemme. I praksis betydde det at di kan ikke slå kari,selv om du mente det på tull, og bli sur for at hun tar igjen. Du må tåle å få tilbake det du gir) Anonymkode: 4f720...fe8
AnonymBruker Skrevet 24. mai #2 Skrevet 24. mai "Tro ikke alt hva du hører, si ikke alt hva du vet. Da sparer du mange bører på sinn og samvittighet" Anonymkode: 4e324...e7c 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #3 Skrevet 24. mai Alle som er beskrevet over er noe jeg har vokst opp med. Andre regler/ordtak jeg er vokst opp med: "når du retter pekefingeren mot andre, husk at tre andre fingre peker tilbake på deg selv" (Samme betydning som "la den som er uten synd kaste den første stein" - ikke pek på andres feil når du ikke er feilfri selv) "Min tjener hadde også en tjener, og han het "gjør det selv"". Dette ble brukt når noen ba andre gjøre ting for seg som de egentlig burde/kunne gjøre selv. Det er mange fler, men jeg husker ikke alle i farta. Ellers var bestefar et oppkomme av barnerim og regler. For eksempel når det var tåke skulle vi si en regle for å jage skodda/tåken bort: (Skrevet på dialekt) "Skåddje, skåddje, skålarå, Færra dit du kjæm ifrå. Huse' dett e' ne'brent ongan din e' inn'stengt å nøkkel'n hæng på ei glø'anes stång langt, langt uti have' " Anonymkode: fc55d...de3 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #4 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): "Tro ikke alt hva du hører, si ikke alt hva du vet. Da sparer du mange bører på sinn og samvittighet" Anonymkode: 4e324...e7c Å denne minnet meg om en lignende. Tro ikke på det du hører, og bare halvparten av det du ser. Anonymkode: 4f720...fe8
AnonymBruker Skrevet 24. mai #5 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Alle som er beskrevet over er noe jeg har vokst opp med. Andre regler/ordtak jeg er vokst opp med: "når du retter pekefingeren mot andre, husk at tre andre fingre peker tilbake på deg selv" (Samme betydning som "la den som er uten synd kaste den første stein" - ikke pek på andres feil når du ikke er feilfri selv) "Min tjener hadde også en tjener, og han het "gjør det selv"". Dette ble brukt når noen ba andre gjøre ting for seg som de egentlig burde/kunne gjøre selv. Det er mange fler, men jeg husker ikke alle i farta. Ellers var bestefar et oppkomme av barnerim og regler. For eksempel når det var tåke skulle vi si en regle for å jage skodda/tåken bort: (Skrevet på dialekt) "Skåddje, skåddje, skålarå, Færra dit du kjæm ifrå. Huse' dett e' ne'brent ongan din e' inn'stengt å nøkkel'n hæng på ei glø'anes stång langt, langt uti have' " Anonymkode: fc55d...de3 Å så koselig besteffar da. Vi hadde en lignende, fei for din egen dør. Du vet ikke hvordan det er å gå i hans/hennes sko. Anonymkode: 4f720...fe8
AnonymBruker Skrevet 24. mai #6 Skrevet 24. mai Er det ikke «må tåle steken»? At man blir grillet? 😅 Anonymkode: 66c10...439 3
Irak Skrevet 25. mai #7 Skrevet 25. mai Det er en kunst å være bekymringsfri, til tross for at man har tusen bekymringer. En god venn er bedre enn ti tusen spenn. En dag av gangen. Det er alt vi får uansett. La det positive spire og gro, så vil det positive ende opp som perler på en snor.
AnonymBruker Skrevet 26. mai #8 Skrevet 26. mai «Til lags åt alle kan ingen gjera» Min gamle tante var et oppkomme av ordtak, jeg bruker mange, men dette er favoritten min Anonymkode: 1aee6...e8c 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai #9 Skrevet 26. mai Vet ikke om det er helt det du tenker på, men hvis jeg falt på rumpa da jeg var liten, sa faren min alltid "godt at rumpa ikke er av glass!" Nå har det blitt sånn at jeg også sier det selv hvis jeg f.eks. sklir på isen. Nesten som en tiks Anonymkode: dbbfc...6ae 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #10 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 23.16): Er det ikke «må tåle steken»? At man blir grillet? 😅 Anonymkode: 66c10...439 Jo, det stemmer. Anonymkode: dbbfc...6ae
AnonymBruker Skrevet 27. mai #11 Skrevet 27. mai "Aldri forlat et rom uten å ta med deg noe" Hjelper meg å holde det ryddig😅 Anonymkode: 21921...b2a
Kvalitet Skrevet 27. mai #12 Skrevet 27. mai Du skal ikke tåle så inderlig vell , en urett som ikke rammer deg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #13 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 13.12): «Til lags åt alle kan ingen gjera» Min gamle tante var et oppkomme av ordtak, jeg bruker mange, men dette er favoritten min Anonymkode: 1aee6...e8c Fortsettelsen på utrykket er også ganske koselig «Til lags åt alle kan ingen gjera, det er no gammalt og vil så væra. Eg tykkjer støtt at det høver best, å hjelpa den som treng det mest». Anonymkode: 8c4ac...df6 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #14 Skrevet 27. mai Lediggang er roten til alt ondt. Det er ingen som har sagt det skal være lett. Anonymkode: 614f1...d2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå