Gå til innhold

Barnehage nekter meg ta med egen mat

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du står fritt til å velge en dagmamma eller selv å bli hjemme med barnet ditt.

Selvfølgelig skal ikke en bhg som er driftet på en måte, endre noe fordi noen har meninger om at deres barn fortjener bedre. 

Anonymkode: ec583...923

Alle barn fortjener bedre.

Anonymkode: 8070c...4f3

• Liker 1
  • Nyttig 3

Du står fritt til å velge en dagmamma eller selv å bli hjemme med barnet ditt.

Selvfølgelig skal ikke en bhg som er driftet på en måte, endre noe fordi noen har meninger om at deres barn fortjener bedre. 

Anonymkode: ec583...923

Nei, tenk om barnehagene hadde tatt hensyn til barnas helse og kostholdsråd..

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Neida. Det skal over i skåler og varmes (for maten kommer i metall og plastboller som ikke skal i mikro). 

Gjenta det 14 ganger. Husk smekker og skjeer og tiden det tar med skylling og oppvask og vask av bord og barn etterpå. 

Husk hvem som har spist hva og husk å si det til foreldrene på ettermiddagen. 

Det er ikke nok tid og nok ansatte i barnehagene! Hva er det med dere som ikke forstår dette?!

Anonymkode: 6f495...de3

De fleste barnehager har nettbrett nå eller et nettbrett der de går inn på hvert enkelt barn å skriver ned. Sist jeg jobbet i bhg var i 2014 og da hadde de den løsningen. Ved hvert matbord satt en voksen med 5 barn. Den voksne hadde liste og noterte ned hva barna spiste og mengde. Da måltidet var over samlet en voksen lappene og noterte inn på et felles nettbrett.

Det samme ble utført etter hvert bleieskift eller dobesøk for de som skulle øve på dette. Det er ikke lengre informasjon å gi foreldre ved døren, ikke som før. Rett og slett fordi de jobber forskjellige tider så er det blitt lettere å ordne slik. 

De fleste foreldre som ønsket at barna skulle ha egen mat, sørget også for at maten ikke måtte varmes opp. Da ble der gi og ta, vi ga muligheten for at enkelte fikk det slik, men stoppet det med oppvarming. 

I den barnehagen var det mellom 80 og 100 barn, 45 bleiebarn. De fikk det til. Å rydde av etter så mange barn var ikke verre enn å rydde av etter halvparten. 

Anonymkode: 410ee...dc5

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er så glad for at jeg ikke jobber i barnehage med alle krevende foreldre som tror at alle til enhver tid kan snurre rundt eget barns akse.

Nå er mine større og ferdig i barnehage, men i den alderen spiste de flest måltider hjemme. Hva de spiste i barnehagen var ikke hovedingrediensene i deres kosthold. Og jeg ville heller ha ansatte som hadde tid til barna, som førte tilsyn med barna, lekte med dem, passet på og hjalp barna i utviklingen enn ansatte som står på kjøkkenet i timesvis fordi: Mora til Nils vil ha vegatarmat, pappa`n til Ahmed vil ha halal, mora til Siri nekter UP-mat, mora til Julie vil ikke ha mat med sukker, pappa`n til Børge vil ha proteinbasert kost osv.

Det er spinnvilt! Lag skikkelig mat hjemme, som de fleste av oss gjør og da går det helt fint med ei skive kneip med skinkeost i barnehagen. 

Anonymkode: 26c07...2f5

Så dine barn spiste bare ei skive kneip i løpet av 7-9t i barnehagen? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg foreslår ikke at barnehager skal gå over til niste. Jeg svarte en som sa at matboks tar lenger tid.

Er ikke poenget med kostpenger at de skal dekke mat? Lurer de seg til å tjene penger på denne måten? Det kan i såfall forklare hvorfor sfo-maten var betydelig dårligere enn barnehage-maten i vår kommune. Mulig sfo bruker pengene til andre ting. Er det lovlig?

Anonymkode: 21d04...7c8

Jeg skal ikke nevne navn, men kommunale barnehager i en stor kommune på østlandet lurer til seg ekstra penger hvertfall (for ordens skyld - det er kommunen, ikke den enkelte barnehage som er skyld i dette). De bruker foreldrebetalingen til å dekke merverdiavgift for maten, men denne merverdiavgiften får de også dekket av staten.

Anonymkode: 89779...e14

• Nyttig 4

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vent til du finner ut hva barnehagetantene fyller hodene til barna med... 

Anonymkode: c7b7c...0c3

🤦🏻‍♀️

hadde du tanten din i barnehagen du gikk i?

Anonymkode: 0cc76...837

• Liker 1
AnonymBruker

Har du lest innlegget mitt? Barnet spiser 3 av 4 måltider i barnehagen, 5 dager i uka. 

Vi må levere i bhg kl 07, vekker barnet kl 06.15 (må vekke 05.45 om vi skal rekke frokost hjemme). Henter rundt 16 og barnet legger seg kl 18. Rekker bare middag som også blir kvelds. Jeg skulle gladelig laget matpakke selv, som bare krevde at de ansatte tok av lokket!

Men skjønner utifra innleggene her at foreldre enten ikke bryr seg eller har ekstremt lite kunnskap om ernæring. Trasig, rett og slett! 

Og folk klager på at man får for få barn. Man har jo NULL rett til å ta valg for barns beste, alt tilpasses samfunnet og økonomi. Folkehelse er så nedprioritert at det er skammelig. 

Må si at dette innlegget ga meg en real tankevekker. 

ts

Anonymkode: 04f97...42a

Stakkars barn som er så mye i bhg

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Forstår frustrasjonen din altså, men det er bare to ting du kan gjøre mens du venter på å bytte barnehage. Gi frokost hjemme, og engasjer deg i SU for å bedre pålegg og brød. Vår barnehage har nylig økt kostpenger til 600 i måneden, for å kunne lage varmmat oftere og variere pålegg. Men at de ikke har vanlig ost er kjemperart?!

Anonymkode: 1c1f6...312

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Jeg er fullt klar over at den tid kommer, og det er helt ok. I første omgang er jeg nå mest opptatt av at barnet får et godt grunnlag de første tre årene, for det har enormt stor betydning for fremtidig helse. Jeg er ikke totalt imot UP, is og sukker. Men jeg er sterkt imot at dette er hovednæringen, 3/4 måltider, 5 dager i uka. 

Synes at det er ille at jeg skal måtte si opp jobben, bare for å legge tilrette for at barnet skal få et sunt og variert kosthold. Jeg har ingenting imot at barnet spiser brød, men jeg har imot at barnet spiser et brød med 8 linjer lang innholdsfortegnelse! Jeg har ikke noe imot at barnet spiser makrell, men jeg har noe imot at den kommer på tube fremfor boks! Jeg har ikke noe imot at barnet spiser hverken fiskepinner, nuggets og pannekaker med syltetøy, men jeg har noe imot at dette er det som daglig blir servert. 

Ja, jeg prøver å ta tak og gjøre noe med det. Men jeg får «ikke lov» uten å ta barnet ut av barnehagen. Og ja, jeg synes det er trist (og hårreisende) at det er eneste løsning for å kunne gi barnet næringsrik mat. 

Kort oppsummert fra dette innlegget:

jeg er hysterisk for at jeg ønsker sunn og næringsrik mat til mitt barn. Jeg må derfor si opp jobben og ta barnet ut av barnehagen hvis jeg har så høye krav.

Takk for alle tilbakemeldinger! skremmende å se hvilke foreldre jeg skal samarbeide med i fremtiden og hvor lite interesserte dere er i å legge et godt grunnlag for våre unge lovende. 

Ts

😂😂du er ikke sann altså 

AnonymBruker

Det er helt utrolig at du klager på maten i barnehagen, og samtidig bare har 2 timer sammen med barnet ditt hver dag..❤️

Anonymkode: 1c1f6...312

Faktisk helt enig , hadde heller brukt energien på hvordan få mer tid med barnet 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Sinsiew skrev (30 minutter siden):

Jepp, det sier noe om samfunnsstrukturen vår, og den kan ikke ts klandres for. 

Eh jo man kan helt klart selv klandres for å kun ha to t med barnet sitt!

• Hjerte 1

Eh jo man kan helt klart selv klandres for å kun ha to t med barnet sitt!

Har man ikke økonomi til å kunne jobbe mindre, så har man ikke et valg. Ting blir dyrere og dyrere men ikke alle har en lønnsvekst som matcher. 

• Nyttig 3

Annonse

AnonymBruker
Sinsiew skrev (1 minutt siden):

Har man ikke økonomi til å kunne jobbe mindre, så har man ikke et valg. Ting blir dyrere og dyrere men ikke alle har en lønnsvekst som matcher. 

Man kan klare seg på ganske lite om man bare vil:)

• Nyttig 1

Til de som tror at barnehagene går i overskudd på kostpengene - regn ut selv hvor mye f.eks. 400 kroner blir pr måltid, fordelt på en hel måned med tre måltider om dager. Det er vel snakk om en femmer eller deromkring. 

Kostpengene er et eget budsjett, som ikke kan brukes til andre ting enn mat. Og som vel alle har merket, matprisene har steget voldsomt og det tror jeg ikke kostpengene i barnehagene har alle steder.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Barnet vårt på 1,5 år går i fullkostbarnehage. Får frokost, lunsj og «frukt»måltid servert der. Dette er en barnehage vi IKKE ønsket, men fikk ikke annet tilbud. Står på venteliste annet sted, men ingenting som tyder på at det blir annen bhg til høsten heller.

Jeg er svært opptatt av kosthold og at barnet bør få mest mulig variert og mest mulig råvarer. Ikke UP i store mengder. Har flere ganger prøvd å undersøke hva som serveres i barnehagen, og får bare godord og lovnader om hvor bra tilbudet er.

var nettop på foreldresamtale hvor jeg tok opp dette- igjen. Dagen etter hadde de sjekket ALLE matvarene gjennom dagen, og ALT var up- bortsett fra melka og frukten. Serveres bare tubepålegg, de har ikke vanlig ost engang!!

Ga klar beskjed om at jeg ikke ønsker betale kostpenger, men heller tar med mat heretter. Dette ble slått ned på med en gang, med beskjed om at de har ansvar for mat og at det skal være likt for alle. Tar vi med mat- blir den ikke servert. Senere den uka kom det også felles innlegg for hele barnehagen (200 barn) at egen mat ikke er akseptert og at bhg har ansvaret for alle måltidene. Prøvde komme med ønsker, at de kan kjøpe inn hvitost, bremykt og knekkebrød- det er billig og bedre! Men nei!

Jeg mener at barnet mitt fortjener bedre mat enn kjøpebrød (her snakker vi IKKE kvalitetsbrød), kjøpegrøt og UP til alle måltider. Til fruktmåltidet serverer de alltid brød eller lunsj-rester, før frukten settes på bordet. Lunsj er også ferdigmat (nuggets, pølser, fiskepinner, supper (toro-poser) osv).

dette resulterer i at barnet bare får ett ordentlig måltid iløpet av en dag. Jeg synes det er ille! 😞

hva gjør man?

Og nei- jeg orker ikke at barnet skal ha et så elendig kosthold!!

Tenk hvis ALLE foreldre skulle tenkt som deg?

Anonymkode: ae8e1...cf1

AnonymBruker
Lopploella skrev (9 minutter siden):

Til de som tror at barnehagene går i overskudd på kostpengene - regn ut selv hvor mye f.eks. 400 kroner blir pr måltid, fordelt på en hel måned med tre måltider om dager. Det er vel snakk om en femmer eller deromkring. 

Kostpengene er et eget budsjett, som ikke kan brukes til andre ting enn mat. Og som vel alle har merket, matprisene har steget voldsomt og det tror jeg ikke kostpengene i barnehagene har alle steder.

I vår bhg har de da 19 400 inn i mnd og de klarer å bake brød hver dag, det klarer å gi varmmat en dag i uka som er full av næring. De klarer fruktmåltid hver dag, yoghurt I ny og ne og havregrøt en dag i uken. De klarer også å tilpasse seg barna med allergi og intoleranse. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...