Gå til innhold

Barnehage nekter meg ta med egen mat

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er enig med deg i at det er drittmat som ingen barn bør spise. MEN det er vanlig mat i Norge for barnefamilier. 

Ernæringsmamma (Instagram) har maler du kan gi til barnehagen for å informere om råvarelageret kosthold og kobler det til barnehageloven og hva den presiserer om kosthold. Det beste er om du går sammen med flere foreldre og dere sammen jobber med barnehagen om endring. Kan du få underskriftskampanje der de fleste skriver under?

Anonymkode: 3c650...4b3

Oi så flott ! Har du link eller søkeord ?

Anonymkode: b2cf0...5cb

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja! Det er jo mye enklere og kjappere med matboks enn å dekke bord, ta fram mat og ordne med oppvask. 

Barnehagen her har niste til frokost. Men det kan jo være fordi det er veldig få som spiser frokost der også så klart. 

Anonymkode: 21d04...7c8

Barnehagen mister 400-500 kroner per barn i kostpenger.

Anonymkode: 8070c...4f3

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt krise på skolene har jeg hørt. Lærerene gjør ikke annet enn å varme opp maten barna har med seg. 

Har de mikrobølgeovn på klasserommet? Synes ikke synd på de hvis de skaper seg selv problemer på den måten. 

Bare å si at de har ikke mulighet for å varme mat. Punktum.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnehagen mister 400-500 kroner per barn i kostpenger.

Jeg foreslår ikke at barnehager skal gå over til niste. Jeg svarte en som sa at matboks tar lenger tid.

Er ikke poenget med kostpenger at de skal dekke mat? Lurer de seg til å tjene penger på denne måten? Det kan i såfall forklare hvorfor sfo-maten var betydelig dårligere enn barnehage-maten i vår kommune. Mulig sfo bruker pengene til andre ting. Er det lovlig?

• Liker 2
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oi så flott ! Har du link eller søkeord ?

Anonymkode: b2cf0...5cb

Følger ikke, men fant det ved å søke https://www.instagram.com/ernaeringsmamma/

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg foreslår ikke at barnehager skal gå over til niste. Jeg svarte en som sa at matboks tar lenger tid.

Er ikke poenget med kostpenger at de skal dekke mat? Lurer de seg til å tjene penger på denne måten? Det kan i såfall forklare hvorfor sfo-maten var betydelig dårligere enn barnehage-maten i vår kommune. Mulig sfo bruker pengene til andre ting. Er det lovlig?

Det er uansett lettere for de ansatte at barna har med seg egen matpakke, så de kostpengene må være ganske mye viktigere for barnehagen enn tid.

• Nyttig 2

Annonse

Sinsiew skrev (15 minutter siden):

Det hadde jo tatt mye mindre tid.. Opp med matbokser, åpne matbokser og spis. 

Jeg jobbet i ulike barnehager for noen år tilbake, da jeg var student. Det er slett ikke sånn at det bare er å åpne matbokser og spis, nei. Foreldre har ulik mat i matboksene, og ofte restriksjoner på hva som skal spises først og sist. Dette forventer de at barnehagepersonalet skal passe på. Dessuten inneholder disse matboksene så mange valg for barna, at de gjerne ikke klarer å begynne å spise engang. De sender også med mat som barna ikke evner å spise selv (feks yoghurt) eller som er pakket slik at barna trenger hjelp til å åpne maten. For ikke å snakke om de foreldrene som ikke bryr seg om at barnehagen har regler for hvilke matvarer barna kan ha med seg, grunnet allergier hos andre barn. Også skal barna i tillegg dele mat i hytt og pine, for det er alltid spennende med det de andre barna har med seg i matpakken, men det å bytte på mat kan fort bli uheldig. Så det er masse å passe på når barna har med egne matpakker, det blir fort kaos, gråting og styr. 

Så det er faktisk mye raskere å smøre på noen brødskiver eller knekkebrød med et lite utvalg pålegg og kutte opp et lite utvalg frukt.

Anonymkode: dadf7...f8d

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobbet i ulike barnehager for noen år tilbake, da jeg var student. Det er slett ikke sånn at det bare er å åpne matbokser og spis, nei. Foreldre har ulik mat i matboksene, og ofte restriksjoner på hva som skal spises først og sist. Dette forventer de at barnehagepersonalet skal passe på. Dessuten inneholder disse matboksene så mange valg for barna, at de gjerne ikke klarer å begynne å spise engang. De sender også med mat som barna ikke evner å spise selv (feks yoghurt) eller som er pakket slik at barna trenger hjelp til å åpne maten. For ikke å snakke om de foreldrene som ikke bryr seg om at barnehagen har regler for hvilke matvarer barna kan ha med seg, grunnet allergier hos andre barn. Også skal barna i tillegg dele mat i hytt og pine, for det er alltid spennende med det de andre barna har med seg i matpakken, men det å bytte på mat kan fort bli uheldig. Så det er masse å passe på når barna har med egne matpakker, det blir fort kaos, gråting og styr. 

Så det er faktisk mye raskere å smøre på noen brødskiver eller knekkebrød med et lite utvalg pålegg og kutte opp et lite utvalg frukt.

Hvordan får 5 åringene dette til når de begynner på skolen?

• Liker 3
  • Nyttig 2

Jeg heier på deg. De matvanene barnehagen la for enkelte matvarer sitter nå hos ungene som preferanser selv om de er større og burde kunne spist sunnere ting.

jeg tror imidlertid veien å gå er via SU/FAU og ved å inspirere og bevisstgjøre andre foreldre. 

Anonymkode: c1c2a...f1f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er ganske fortvilende.

Vi har løst det med at barnet spiser frokost hjemme. Barnet vårt spiser kun lunsj i barnehagen + fruktmåltid i 14 tiden. 

De har heldigvis blitt litt bedre i matveien i vår barnehage. Mange foreldre som har klaget. Det kan nok hjelpe om du finner flere foreldre som også syns det er viktig med sunn og næringsrik mat til barnet sitt. Mange er nok redd for å bli kalt hysteriske fordi de bryr seg om barnets helse. De tørr/orker ikke ta opp kampen.

maten i barnehagen er det foreldrene som betaler så er bare si vi ønsker betale mer så er det sikkert ikke noe problem om dere får med dere fler, betaler dere nok så er det råd til kokk også

Anonymkode: 4418c...4b6

• Liker 1
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er uansett lettere for de ansatte at barna har med seg egen matpakke, så de kostpengene må være ganske mye viktigere for barnehagen enn tid.

Så lite du vet om barnehage livet🙈

• Liker 4

Forstår godt det er frustrerende! Eg har et barn som sliter med masse mageproblemer. Vi har vært innom lege med dette og må da prøve kutte ut noen ting fra kosten å se hva det reageres på. En fordel eg har er at eg høyt utdannet innenfor barnehagesektoren og jobbet som ped. Leder ved siden av studiene. Så eg vet hva man har krav på og at barnehage skal tilrettelegge for særskilte behov. Samtidig har eg erfaring fra barnehage og hva de står i. Det er overhodet ikke uvanlig at barn har allergier eller intoleranse man MÅ tilrettelegg for. Barnehagen til barnet mitt har vi en kjempe god kommunikasjon med, trur det bunner i at vi snakker samme språk og forstår hverandre. Vet selv hvor dømmende noen barnehageansatte kan være, har aldri vært sånn selv men ja mange uvitende når det gjelder barns kosthold. Noen trur ikke allergier eller glutenintoleranse eksisterer. Men mitt råd til deg, si at du har snakket med barnets lege, print ut et ark der det står tydelig hva barnet kan spise og ikke kan spise. Send med mat gulost i skiver, knekkebrød skriv navnet på og når det skal gies. Visst du ikke vil «dra en spansk en». Si at barnet har sensitiv mage og må derfor holdes unna noen matvarer. Derfor dette er så viktig for deg. Barnehagen har ansvar for at det tilrettelegges men kun om det er særskilte behov. Virker litt som du har den barnehagen opp i vrangstrupen og de deg også. Det er ikke bra for et fremtidig samarbeid. Her bør du og barnehage møtes og da bør du som mor hele tiden si du ønsker barnets beste og barnets mage er sensitivt (noe alles mage er)- dette er magiske ord. Vær ydmyk har respekt og vis empati for jobben di gjør, så vil du møte en helt annen barnehage (eller ikke, noen barnehager er fullstendig pillråttne og burde aldri vært barnehage).

eks som de henger på kjøleskapet

barnets navn

lunsj

knekkebrød med gulost

drikke mandelmelk/ vann.

synes også det er ekstremt passivt aggressivt av barnehagen å legge ut et slikt skriv kun basert på mas fra deg. Så her ligger det nok mer bak. Kanskje du ikke er den eneste som har tatt dette opp? Kanskje de har blitt mast på en stund av flere og dermed ikke møter deg på en god måte? Eller kanskje de oppfatter deg på veldig negativ måte. Røde tråden, ditt barns beste, heile veien. Kampen for alle barns kosthold må taes utenom dette om du skal ha en sjanse.

Anonymkode: 1d11f...06b

• Nyttig 3
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

maten i barnehagen er det foreldrene som betaler så er bare si vi ønsker betale mer så er det sikkert ikke noe problem om dere får med dere fler, betaler dere nok så er det råd til kokk også

Har selv tilbudt å kjøpe inn mat for egne penger til alle barna. Fikk nei.

• Hjerte 2

Annonse

Pleier vanligvis ikke å tro barnehagematen har så mye å si. Men godtar du leverpostei ? Har de det da ? Hvitost blir jo dyrt, men det burde de kunne hatt innimellom. Får du ikke til å gi barnet frokost hjemme ? Om det spiser litt Toro til lunsj går vel fint ? Og frukta er jo null stress. Spør om du kan kjøpe inn en pakke knekkebrød å sette igjen ? 

Anonymkode: 19e1f...3f5

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan får 5 åringene dette til når de begynner på skolen?

Du tror alle 5/6-åringer får til dette på skolen? Da tror jeg du bør snakke litt med lærere.

Uansett er slett ikke alle barn i en barnehage 5 år. Flesteparten er faktisk yngre. 

• Liker 3
  • Nyttig 2

Vår barnehage er liten, men har ikke så mye varm mat. Men det er ok brød fra Rema , det barna liker best. Og enkelt pålegg som ost, innimellom prim, leverpostei osv.  De har prøvd andre brødtyper også, men blir ikke spist . 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har selv tilbudt å kjøpe inn mat for egne penger til alle barna. Fikk nei.

Haha for alltid eller for en gang hva var det du skulle kjøpe evt? KAn garantere at noen hadde klaget på det også just saying

• Liker 4

De viker tverre for syns ikke det høres ut som du er helt gal mot U.P. Veldig enig at dere burde kunne møtes på halvveien . Enkelte barnehager har fått forbud mot U.P mat på grunn av 1-2 foreldre : det syns jeg og blir helt vilt . Men en mellomting er fint 

• Nyttig 1

Dere som sier ..vi kan betale mer for å få bedre mat...ja kanskje dere synes 800-1000 mer i kost penger er greit...men for andre har man ikke råd til dette. Idag betaler man 200-400 kroner i mat penger..og skal barnehagen ha råd til disse matvarene dere snakker om nå alle foreldre punge ut med mer 

Ts du skriver at du kan ta med egen mat...men husk ditt barn er ikke alene i barnehagen....de har mat de serverer.. ok matboks. Plutselig vil 15 andre barn også ta med matboks etc... Du har ikke jobbet i barnehage der skjønner jeg.

Mitt barn gikk 6 år i barnehagen med kokk...og joda de spiste sikker ultra mat til frokost etc.. men det ble da ungdom av de å. 

Du må enten la barnet ditt spise det barnehagen har nå... barnet overlever. Eller ha det hjemme til dere finner en perfekt barnehagen 

• Liker 3
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Barnet vårt på 1,5 år går i fullkostbarnehage. Får frokost, lunsj og «frukt»måltid servert der. Dette er en barnehage vi IKKE ønsket, men fikk ikke annet tilbud. Står på venteliste annet sted, men ingenting som tyder på at det blir annen bhg til høsten heller.

Jeg er svært opptatt av kosthold og at barnet bør få mest mulig variert og mest mulig råvarer. Ikke UP i store mengder. Har flere ganger prøvd å undersøke hva som serveres i barnehagen, og får bare godord og lovnader om hvor bra tilbudet er.

var nettop på foreldresamtale hvor jeg tok opp dette- igjen. Dagen etter hadde de sjekket ALLE matvarene gjennom dagen, og ALT var up- bortsett fra melka og frukten. Serveres bare tubepålegg, de har ikke vanlig ost engang!!

Ga klar beskjed om at jeg ikke ønsker betale kostpenger, men heller tar med mat heretter. Dette ble slått ned på med en gang, med beskjed om at de har ansvar for mat og at det skal være likt for alle. Tar vi med mat- blir den ikke servert. Senere den uka kom det også felles innlegg for hele barnehagen (200 barn) at egen mat ikke er akseptert og at bhg har ansvaret for alle måltidene. Prøvde komme med ønsker, at de kan kjøpe inn hvitost, bremykt og knekkebrød- det er billig og bedre! Men nei!

Jeg mener at barnet mitt fortjener bedre mat enn kjøpebrød (her snakker vi IKKE kvalitetsbrød), kjøpegrøt og UP til alle måltider. Til fruktmåltidet serverer de alltid brød eller lunsj-rester, før frukten settes på bordet. Lunsj er også ferdigmat (nuggets, pølser, fiskepinner, supper (toro-poser) osv).

dette resulterer i at barnet bare får ett ordentlig måltid iløpet av en dag. Jeg synes det er ille! 😞

hva gjør man?

Og nei- jeg orker ikke at barnet skal ha et så elendig kosthold!!

Anonymkode: 04f97...42a

Har noen av dere som svarer i denne tråden googlet fullkost barnehage? 
Har dere lest det som da kommer opp, og reflektert over ulikhetene mellom hva fullkost barnehage står for og hva ts klager over og hvordan hun beskriver hva maten består av i hi? 

Enten har ts barnet sitt i en barnehage som ikke er en fullkost barnehage eller så forteller ts oss skrøner. Og folk biter på, som vanlig. 

Anonymkode: e278f...205

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...